![]() |
Slutte å røyke?
ja, jeg har lyst til, det. men det er ikke så lett :eek: i går klarte jeg meg med 2 sigaretter fordelt utover dagen. i dag sto jeg opp kl 7 og har ikke røyka enda, men begynner å bli rastløs og stressa. jeg prøvde å slutte for noen mnd siden også- da med boka til allen carr. før jeg leste boka røyka jeg 4-5 om dagen og da jeg var ferdig med boka var jeg oppe i 20. nå har jeg kommet meg ned i igjen på 4-5 om dagen (i går bare 2) og skal holde meg unna den boka.
noen som har råd om hvordan man kan bli litt mindre stressa og rastløs? evt. noen som har lyst til å være med å prøve å slutte? |
Sv: Slutte å røyke?
Hei jeg slutta for 4 uker siden :heia:
Jeg synes de 3 første dagene var verst, nå tenker jeg ikke så mye på det.Det er nok viljen det står på:ja:Nå er jeg gravid og har liksom en annen grunn en bare meg å slutte:) Ønsker deg masse lykke til ,du klarer det vist du vil:heia: |
Lykke til, og dette klarer du!!
Å slutte å røyke er nok det viktigste du gjør for deg selv og de rundt deg som er glade i deg! Å slutte er også en endring av vaner, så nå må du gjøre noe du ikke pleier å gjøre. Det gikk en stund fra jeg sluttet og til jeg kunne ta meg en kaffekopp uten å tenke på at jeg "ville ha" en røyk. |
Sitat:
|
Sitat:
væææh- hva skal jeg finne på som jeg ikke pleier å gjøre da? kaffe går fint uten røyk, jeg kan tilogmed dempe det værste suget med en kaffekopp. men blir jo noe kaffeskjelven her, da :( |
Sitat:
Men håper da denne gangen at jeg slutter for alltid:ja: Det er ikke enkelt nei men som sagt med vilje så går alt,siden du har slutta før så vet du jo det:) |
Jeg sluttet og røyke for over ti år siden, har begynt på litt igjen det siste året (uten at jeg er spesielt stolt over det ;) )
DEN gangen var det "piece-of-cake" og slutte fordi: 1. Jeg var helt 100% bestemt på å slutte, og hadde valgt dato hele to år i forveien faktisk... hver dag fram til dato'en hadde jeg nedtelling, og den siste uka smakte røyken seriøst piss! 2. Jeg var ikke forberedt på de fysiske abstinensene - trodde jeg var alvorlig influensasyk med omgangssyke (!) - når det i realiteten viste seg og være pga røyken. Hadde jeg tenkt "en røyk så føler du deg bedre" vet jeg ikke om jeg hadde klart det Mamman min brukte samme metode, satte datoen den gangen 5mnd fram i tid, telte ned, og den siste dagen klarte hun ikke røyke i det hele tatt - selv om det burde være "røyk så mye du kan det er siste gangen"... Vær som med lavkarbo forberedt på 2-3 uker (vanligvis) med abstinenser om du er av den typen som jeg er. Vær forberedt på at hjernen din vil prøve og lure deg til å ta "bare en røyk" - samme som på lavkarbo. Du kan oppleve at du føler deg syk - men det går over. Jøss - når jeg skriver nå ser jeg jo hvor likt jeg har reagert på høykarbo som på nikotin... nesten helt like abstinenser i mitt tilfelle jo! Det viktigste er at du faktisk ØNSKER og slutte og røyke! Ønsker og være røykfri (og luktfri hehe). Framhev alt det positive med helsen, som bedre ånde, bedre pust, merkelig endring i smakssans og mindre stress når det går lang tid mellom røyk. (Dæggern altså - akkurat samme som blodsukkerfall på høykarbo!) Mine erfaringer og mine tanker, håper du kan plukke ut noe som gir gjenlyd i deg som du kan bruke til å nå målet ditt :) :klem: Lykke til! |
nå har jeg vært ute et par timer og det har gått kjempebra. har ikke hatt lyst på røyk en gang:) men så kommer jeg hjem, da. det første jeg tenker på når jeg går inn døra er røyk:( og så begynner ungene å mase, da tenker jeg enda mer på røyk:mad: kanskje strategien er å aldri være hjemme- og ihvertfall ikke i nærheten av ungene:confused:
|
Hei.
For meg var det at jeg plutselig hadde røyk oppi vrangstrupen. Dagene gikk og månedene gikk helt til ferien.. Nå har jeg igjen smått hatt meg noen sigaretter, og en blir til 2 - 2 blir til 3... Det verste er at jeg har holdt meg røykfri fra 28 februar t.o.m Juni mnd. Klarer fortsatt og la vær og røyke på jobb, men det blir en og annen utpå kvelden. Jeg tror det ofte er slik at når en er klar for det så slutter man. Ellers så har en røyker bygget seg opp et nikotin behov.. Det og lure hjernen til og slutte er jaggu meg vanskelig, men så glemmer man det og tror alt er under kontroll. Jeg har fast tro på at jeg en dag skal klare og slutte med kreftpinnene. - Mine råd er: - Bestem deg - Slutt - Røyke suget varer rundt ett par min så er det over. - Ikke begynn med en sigarett (det er nok til og starte igjen) - drikk vann.. - Lykke til - det er ingen skam og feile! |
Åh, kom på en sak; Hver gang du får lyst på røyk, så puss tenna.
1: du blir avledet fra røyksuget 2: røyk smaker ikke godt med nypussede tenner 3: du får fine, hvite tenner og frisk pust :):):) |
Jeg brukte nikotinplaster de første dagene etter at jeg sluttet. Rett og slett fordi jeg visste fra tidligere forsøk at jeg ble så utrolig sinna og rastløs!:o
Denne gangen klarte jeg det! Etter 27 år som innbitt vane-(heldigvis ikke stor-)røyker, har jeg nå vært totalt røykfri i snart 19 måneder!:D Skal ikke lyve for noe. Det hender jeg har ekstremt lyst på røyk i de rareste situasjoner, men da fniser jeg litt for meg selv i etterkant, for jeg røyker jo ikke, jeg!;):D:) Abstinenser som søvnløshet og økt matlyst går over! Stå på, det går faktisk an!:heia: |
ja. det der med søvnløshet... fikk ikke sove i går kveld, så jeg sto opp og tok meg en halv prince :( men på den lyse siden så er ikke en halv røyk så mye. det er mindre enn de 2 dagen i foveien. alt i alt en jeg fornøyd med gårsdagens innsats :)
|
og- ja. det ble en del tannpussing i går ;) vurderer å kjøpe inn et par forskjellige tannkremer i dag. litt mer spennende med forskjellig smak hver gang :rolleyes:
|
Sitat:
Og - lykke til! |
å-ja, det kan jeg prøve. har en hel boks med magnesium her som jeg glemmer å bruke :)
|
En ting som funka veldig bra for meg når jeg skulle slutte var ar jeg ikke oppsøkte de situasjonene som jeg før pleide å røyke mye. Dette var bare for en kort periode så jeg kom over det suget.
Tenker på sånn som den første kaffen på morran, etter sex, etter middag osv... |
morrakaffen går bra :)
men da jeg har pleid å røyke mest er hvis jeg er hjemme og ikke har noe å gjøre eller ungene krangler eller maser :rolleyes: |
Prøv å omstill tankene dine i de situasjonene.. Suget varer faktisk bare noen minutter så greier du deg gjennom det så er du langt på vei :)
|
Sitat:
|
det går bra :) sikkert bedre enn å være folkesint pga søvnmangel når jeg ikke har et annet sted å gjøre av ungene ;)
|
Jeg slutta å røyke i januar, og er fremdeles røykfri.. Suget holdt jeg unna ved sukkerfrie pastiller, grønnsaker og hyppig tannpuss.. Pluss at jeg tok det i en periode jeg hadde bronkitt og lungene vår så vonde at hvert trekk var en pine...
Lykke til :) |
har ikke røyka i dag, men skal snart legge meg. da kommer den store ildprøven:eek:
|
Sitat:
Jeg har aldri røykt etter sex, kanskje det er siden det meste av slikt foregår på soverommet og at jeg aldri røyker der? Og nå har jeg en røykfri kjæreste som ikke liker at jeg lukter røyk når vi legger oss. Han hadde nok blitt bra sur om jeg løp inn i stua for en røyk! :lol: Jeg har mange ganger vurdert å slutte, røyker til vanlig ca 5-10 i løpet av dagen, alt etter hva jeg gjør og hvem jeg er sammen med. Men, nå når vekten har gått opp igjen, blir det ikke aktuelt å slutte før jeg kommer meg ned i vekt... gikk opp 15 kilo den ene gangen jeg sluttet! :eek: Røykte ikke mens jeg gikk gravid eller ammet, men det er en spesiell tilstand og jeg regner ikke det som røykekutt. ******* Syns du har vært flink Halkatlala! :heia: Håper du klarer sove uten å stå opp! |
jaja. fikk ikke sove. nå har jeg vridd meg i flere timer og blitt mer og mer irritert. så nå har jeg blitt sint som ei fele og stått opp. nå sitter jeg ved kjøkkenbordet og lurer på om jeg skal røyke og sove eller ikke røyke og se hvor sint jeg kan rekke å bli før kidsa står opp?
|
eller jeg kan evt. prøve å ta den magnesiumen jeg hadde glemt at jeg skulle prøve :rolleyes:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51. |