![]() |
Hva savner jeg når jeg spiser lavkarbo?
Hva savner jeg når jeg spiser lavkarbo? Egentlig ikke så mye... Pasta, ris og poteter går det helt greitt å holde seg unna - det finnes jo så mye gode alternativer :) Har aldri spist så mye grønnsaker som etter at jeg startet med lavkarbo. Før var det potet og gulrot til middagen, og kanskje brokkoli... Nå fråtser jeg i spennende grønnsaker jeg tidligere aldri hadde smakt - avocado, aubergin, squash...:)
Men tilbake til hva jeg savner... Jeg spiser veldig lite søtt - lavkarbo sjokolade og kake frister ikke en gang.. Nei det jeg virkelig savner er FRUKT!!! Eple og appelsiner spes.. Nå når det nærmer seg jul kommer klementinene... Dersom jeg kommer til å sprekke på dietten kommer det til å bli på frukt :) |
Sv: Hva savner jeg når jeg spiser lavkarbo?
Klementiner er fint - de inneholder bare rundt 4 g kh pr STYKK! :D Ellers har jeg spist en del piel de sapo melon i sommer, som bare inneholder ca 6 g kh pr 100 gram :)
Ellers savner ikke jeg så mye lengre, jeg har funnet en genial oppskrift på pizzabunn (takk nannah og grotingeling! Jeg har lett LENGE!), kan det meste om "søtsaker" a la lavkarbo - men magen min savner IKKE vanlig brød, pasta og ris! Har spist et par brødskiver to ganger i sommer, og det er jo så deigete? De grove lavkarboskivene er mye bedre på smak og jeg blir METT og fyser ikke på MER etter at jeg har spist de :) |
Hender jeg savner det å fortsatt like sjokoladepudding med masse krem og vaniljesaus ;p
|
Nystekt surdeigsbrød kommer jeg nok alltid til å savne. Men - siden det ikke er verdt verken ødemer, stoffskiftetull eller klemte nerver så får det heller være.
Glemte meg og tok en bit kvikklunch-sjokolade (snakk om misvisende navn forresten - sjokolade har ingenting ifm lunch å gjøre!) og i morges var gifteringen trang... Behøver ikke å ha sammenheng, selvfølgelig, men jeg tror det. Alt annet kan jeg velge å spise i bitesmå porsjoner om jeg vil. Men det er faktisk ikke så veldig mye jeg har lyst på i så store mengder at det blir et problem. :) |
Vel, når man faktisk KAN bruke smør og fløte i maten, så er det lite jeg savner av ris, pasta, poteter og brød.
Det jeg savner er å kose meg med smågodt og potetgull og kaker.. Nå har jeg ikke smakt det på 1,5 år, og kan hende jeg ikke liker det lenger:) Nerthus, den pizzabunnen.. link? |
Sitat:
|
jeg savner nok mer boller og bakverk, enn ris og poteter og pasta.. :p frukt går det greit å klare seg uten.. men nystekte boller etc.. lukter himmelsk. vanskelig :P
|
I grunn ikke stort jeg savner, gikk på en smell på appelsiner i fjor av alle ting. Men skal notere meg at jeg kan ta en klementin i steden - 4 kh skal jeg klare uten problemer. En eller flere appelsiner om dagen, er ikke like lurt ;)
Spiser stort sett det jeg har lyst på - og vanlig bakverk smaker bare papp for tiden - så det frister ikke. Må innrømme at kaker og is er godt, men de gangene jeg spiser merker jeg jo godt hvorfor jeg ikke skal spise det mer. Kvalme, uvel og kjempetrøtt er ikke noe å trakte etter for min del, iallefall.. |
Sitat:
Oi! :stortsmil Tusen takk for den opplysningen. :smile: Jeg går inn i min første lavkarbojul, og flere og flere biter faller på plass nå. Dette skal jo bli lett som en lek! :smile: |
Ang lavkarbo og frukt, det er ikke uviktig hvor karbene kommer fra og frukt er desverre en av de dårligste karbokildene fordi det gir veldig rask blodsukkerstigning.
|
Sitat:
|
Sitat:
Derfor er de søte og gode og man kan spise mye av de uten at man blir for mett. ;) Jeg spiser litt melon om sommeren, klementiner til jul og når jeg har skjært opp en mango, så spiser jeg det jeg ikke har klart å skjære vekk fra kjernen! Mango er utrolig godt, synes jeg :o. Nå er jeg på ca 50 g karbo/dagen, så jeg kan godt ta litt frukt, men vanligvis frister det ikke |
Jeg kan desverre ikke spise frukt uten å få STORE blodsukkersvingninger... :(
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg savner også frukt en gang i blant. Spesielt druer og banan, som jo er verstingene på karbohydrater. Men erstatter med litt bær, så det går fint å holde seg unna.
Mandariner/klementiner tåler jeg ikke pga sitrusen, så det spiser jeg sjeldent uansett. I år blir det lavkrbojul. Finnes masse spennende oppskrifter her inne på både småkaker og godterier. :) |
Sitat:
Jeg tror jeg er allergisk mot sitrus, og kiwi. Er det sitrus i kiwi?=P |
Sitat:
Jeg googlet kiwi og sitrus og fant denne siden; her står det ikke at kiwi er en sitrusfrukt |
Tror det jeg savner aller mest, er en skikkelig tallerken pasta med smør og revet ost! Og ekte melkesjokolade!
Og så har jeg gått med lyst på elghakk noen dager nå (= masse poteter), men har prøvd meg på et alternativ nå. Fikk ikke tak i elgkjøtt, men reinskav. og potetene er erstattet med jordskokk og selleri. Under jorden grønnsaker men mye bedre enn potet. Så får vi bare se hva kroppen min sier... |
Det jeg virkelig savner er noe så sært som mangosalsa :)
Det er rett og slett det perfekte tilbehøret til andebryst. And er nok den absolutte favoritten når der kommer til kjøtt, og det kan jeg heldigvis spise ofte fremdeles. Men jeg finner ingenting som har en så perfekt balanse mellom surt, søtt og sterkt som en ordentlig hjemmelagd mangosalsa, og som står så bra til smaken av and. Så har noen et forslag til hva som kan erstatte dette så vil det bli mottatt med stor takk :) |
Sitat:
Jeg var på kafé idag og falt for fristelsen å kjøpe meg et kakestykke av typen Islandsk lava, med marengsbunn, svisker, vaniljekrem og krem oppå. Det ble i søteste i laget! Merka det på kroppen med en gang omtrent. Dro innom butikken litt seinere og tente omtrent på pluggene til min eldste datter, ble helt rasende over noe hun kommenterte. Spiste noen nøtter da jeg kom heim, da roa kroppen seg igjen. Nå har vi spist middag; wok med biffstrimler og masse bra grønnsaker, så nå virker kroppen helt ok igjen. Skal lage lapper til kaffen litt seinere, fant oppskrifta hos Lena Beatrice. Skal ha bringebærsyltetøy (laga med sukrin) og rømme til. |
Jeg savner ekte pizza med masse godt og sterkt fyll. Og naturligvis potetball! Lutefisk er heller ikke det samme som før.
|
Savner havregrøt og et glass appelsinjuice til frokost...
|
Skal ha lutefisk til middag i morgen. Kommer nok til å savne potet, men skal lage litt blomkålmos i stedet. Litt erterstuing må jeg ha, men skal begrense meg :rolleyes: og masse bacon til ;)
|
Potetball. Det skal jeg unne meg i jula, gleder meg allerede!
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09. |