![]() |
Derfor bør du kaste baderomsvekten!
Tenkte det var på tide med en liten påminnelse om dette igjen, både til nye og gamle forumbrukere.
Derfor bør du kaste baderomsvekta! (Dette er altså en link til en veldig bra artikkel) Ta og pælm den der forbaskade badevekta dit a hører hjemme, på dynga!! Det er en stressfaktor uten sidestykke og gjør sjelden noe godt godt hverken for humør eller vektnedgang. Selv bruker jeg målbånd en sjelden gang, og klær som mål :) Selv tok jeg min badevekt og skikkelig pælma den i en container så delene skvatt her før påske (hadde ikke vært brukt siden november), den blei skikkelig grusa og det føltes godt! :D Er så lei av det er evige fokuset på vekt og BMI og hva som er normalt og ikke. EDIT: Må få presisere at dette innlegget er myntet på de som er totalt opphengt i vekta, veier seg hver dag og får panikk når den viser 200 g mer enn dagen før og lurer på hva de har gjort galt og IKKE de som synes det er gøy og veie seg flere ganger til dagen. Linken er til en artikkel som forklarer hvorfor vekta ikke er til og stole på, og har et veldig illustrerende bilde på slutten. |
Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!!
Der er vi rett og slett forskjellige. Jeg veier meg morgen og kveld hver dag ... og vet da like godt hva som er normale vektsvingninger for meg, som klærne mine. ;) Og har god oversikt over hva det er som påvirker hverdagssvingningene.
Jeg vil heller si at OM det vekta viser blir viktigere enn om klærne passer/det målebåndet og speilet forteller så gjør den seg best i en konteiner. :) |
Jeg sier som smgj, jeg er vant til svingninger. Det stresser meg ikke. Men jeg er helt enig i at mange bør kaste vekta, når fokuset legges på vekt, og ikke riktig mat og målebånd/ at det kjennes på klærne.
|
Sitat:
Alt for mange lar seg lure av badevekta og bør bare kaste den for vekta er det viktigste for dem, men jeg ser at det ikke er så lett i et samfunn der alt handler om hva man veier og hvilken BMI man har. Og hvor nøyaktige er egentlig slike vekter, kommer jo alt ann på hvor vekta står, hvordan man står på vekta osv osv. De aller fleste bør nok bli litt mindre opptatt av hva den viser. Ellers så synes jeg at artikkelen oppsummerer ganske greit hva og hvordan vekta påvirkes for de som ikke har forstått det ennå ;) |
Jeg trives utmerket godt med badevekta mi, takk. :) Veier meg stort sett morgen og kveld (om kvelden bare for moro skyld, om morgenen for å holde et øye på at jeg ikke legger på meg mer enn jeg klarer å hanke inn igjen på kort tid) og føler overhodet ikke noe stress i forbindelse med det.
|
Og bare for å spe på med en liten historie om BMI fra den virkelige verden.
Holdt rett og slett på og ta kvelertak på en kirurg her om dagen da han begynte og gnåle om BMI'en min som var for høy. Jeg sa til han at jeg faktisk har mye muskler, ikke fett og at BMI er et utdatert mål. Han fnyste og sa at BMI er et viktig kriteria for operasjonen. Jeg svarte at vi kan godt ha en konkurranse med armhevinger. Hvor mange kan du ta med strak kropp med beina på en krakk? HÆÆÆ!?! Jeg kan ta 20 og er ei dame på over 40 år, du er en bleikfeit kirurg midt i 30-åra og skal i teorien være atskillig sterkere enn meg. Vedder allikevel mye på at jeg tar dobbelt så mange som deg. Så muskler mannen, muskler!! OK jeg sa alt dette på en finere måte, men jeg tenkte omtrent dette :D Han ga seg og målte fett/muskler på meg og måtte ærlig innrømme at jeg hadde "falsk BMI".... Jadda, falsk BMI faktisk...... :D |
Sitat:
|
Sitat:
Mark Sisson (på Marks Daily apple) har forhøyet BMI (dette var feil - han har en BMI på 23,5, men jeg vil påstå at han ikke ser ut som mange andre jeg kjenner med samme BMI)... sjekk bildene hans. :D |
Sitat:
Jeg lar meg heller ikke stresse av vekta lengre, men ser jo at mange her på forumet (både nye og gamle brukere) stresser noe vannvittig med det, så dette var nok rettet mest mot de og jeg står fortsatt inne for det, selv om noen få faktisk liker og veie seg daglig for å ha kontroll :) |
Sitat:
|
Sitat:
Ser et eksempel nederst i den artikkelen jeg linket til også om hvor lite vekta/BMI betyr |
Sitat:
|
Sitat:
Vil våge og påstå at flertallet som veier seg mange ganger i uka, få slik panikkfølelse og ikke tenker gjennom hva dette faktisk skyldes (ihvertfall IKKE fettvekt). Jeg veier meg ytterst sjelden, men det hender at jeg slenger oppå vekta hos kiroen min. Vekta har vært på standby lenge, men jeg minker i cm. Buksa jeg kjøpte i fjor sommer og som jeg da lurte på om jeg skulle kjøpe litt større hadde jeg på meg i dag igjen og nå der den for stor. Vekta er fortsatt den samme som i fjor sommer :) http://fitnessbloggen.burst.no/wp-co...96491108_n.jpg Til info dette er altså ikke meg, I wish :p |
Skjønner ikke helt det der med å kaste badevekta. Man vil jo gjerne følge med på hva som skjer, så da er vekta for meg et bra hjelpemiddel. Å nekte å veie meg vil for meg føles som en slags fornektelse, jeg vil jo gjerne vite hva kostholdet gjør med kroppen min! Dessuten er det ikke jeg som bestemmer hva jeg skal veie, så lenge jeg spiser rett så stabiliserer kroppen seg på det nivå som er naturlig for den. Så det at jeg veier meg er bare observasjoner, og iblandt en liten korreks til meg selv om jeg har latt det gli ut litt med kostholdet...
|
Problemet er at noen følger litt for mye med og blir helt hysteriske.....
...og som jeg har presisert mange ganger nå, hensikten med innlegget var i hovedsak den artikkelen jeg har linka til. Alt for mye fokus på vekt og BMI alle veier :) |
Kasta den for noen måneder siden. Har ingenting med fornektelse å gjøre, men treåringen begynte å legge merke til den, så da måtte den ut. Ikke fordi at hun har noen sånne tanker, men.. Hun trenger ikke få det heller. :)
Får ingenting ut av å veie meg egentlig. Blir hverken glad, irritert, motivert eller frustrert. Ikke i mer enn ti sekunder ihvertfall. Trenger ikke vekta for å vite hva som skjer med kroppen. Det ser og merker man i speil, på klær osv!:) Folk får bare veie seg, men nei.. Savner den ikke. |
Sv: Derfor bør du kaste baderomsvekten!
man trenger vell ikke kaste vekta, men mange veier seg alt for ofte og legger for mye i tallene de ser. F.eks vil et saltholdig måltid kunne påvirke vekta negativt pga osmotisk effekt, eller en som er i dyp ketose og spiser et solid kalorioverskudd så glykogenlagrene fylles opp litt vil plutselig se en kraftig vektøkning som i hovedsak skyldes vann...
Parametere som midjemål, fettprosent etc er noe som vektlegges alt for lite, lillemy sin bildeserie er et glimrende eksempel på det. Mange som raser ned i vekt unnlater f.eks å trene styrke. Mye av vekta du går ned da er muskler som renner av. På lavkarbo som ofte innebærer noe mer og protein av høyere kvalitet vil man ofte beholde noe mer muskelmasse enn på høykarbo, men man vil allikevel miste endel kg muskler. Om man derimot trener styrke vil man kanskje ikke miste muskler i det heletatt, men midjemålet går kanskje mer ned og badevekta mindre ned enn for personen som ikke trente. De overvektige jeg jobber med måles i langt større grad på midjemål og buksestørrelser enn på vekta og det gjør at noen av dem får et mer avslappet forhold til livsstilsendring :) |
Kaste vekta kan jo også være metaforisk, den bør iallfall, for svært mange, stues vekk og kun brukes en gang i blant. Dessuten er det viktig at folk faktisk forstår hvordan vekta kan påvirkes av selv de minste ting, derfor linken :)
|
Kaster ikke vekta mi nei. Det er greit det at man ser i speilet og kjenner på klærne om man har gått opp eller ned, men greit å gå på vekta innimellom også. Det er jo veldig lett å lure seg selv også.
Husker da jeg gikk på Atkinskur for mange år siden. Gikk ned over 40 kg,men så sprakk jeg og da skygget jeg unna vekta. 7 mnd etter at jeg sprakk så var jeg på vurdering hos kirurg for vektoperasjon og da hadde jeg lagt på meg alt og 7 kg mer enn tidligere maxvekt. Trodde seriøst ikke det var så mye, men sånn var det. :eek: |
Sitat:
|
Legger jeg på meg så mye i fettvekt merker jeg det garantert på klærne og målbåndet, hvis ikke er man ihvertfall i total fornektelse og da hjelper det jo egentlig med vekt heller.
|
Sitat:
|
Selvfølgelig og innlegget er jo også mer myntet på de som er totalt opphengt i vekta, veier seg hver dag og får panikk når den viser 200 g mer enn dagen før og lurer på hva de har gjort galt.
Innlegget var egentlig ment som opplysning til alle de som ennå ikke har fått med seg at vekta varierer (ganske mye også i enkelte tilfeller) fra dag til dag og uke til uke uten at man har gjort noe galt eller lagt på seg fett, derfor linken til en bra artikkel som var ganske illustrerende. |
Jeg merker lett to-tre kilo på klærne.:)
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41. |