Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Larver i mandler (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25797)

Kristin_B 09-05-09 18:59

Larver i mandler
 
:eek::eek::eek:
Jeg holder på å spy opp innvollene mine!!!!
Da jeg hadde hakket en hel del mandler, så jeg plutselig at mandlene levde!!!!! Jeg så to levende larver og en død en... :eek:

Dette gjelder de gule 250 grams mandelpakkene fra Eldorado!! Sååå ligg unna dem :eek:

Kristin_B 09-05-09 19:03

Sv: Larver i mandler!!!!
 
:eek: jeg må klore kjøkkenet mitt!!! :eek:

Huldr 09-05-09 19:06

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Uff da ... Du har nok bare vært uheldig. Jeg har en sånn pose i skapet, og ingen tegn til larver. Sånt skjer - men ja, det er veldig, veldig ekkelt :klem:

Kitt 09-05-09 19:09

Sv: Larver i mandler!!!!
 
http://www.cosgan.de/images/midi/ekelig/h040.gif

http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/n035.gif

lokkebiff 09-05-09 19:11

Sv: Larver i mandler!!!!
 
http://bestsmileys.com/paranoid/3.gif

Imse 09-05-09 19:14

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Au, snakk om å være uheldig! Men kontakt eldorado og fortell om hva du opplevde. Ulovlig import de larvene;)

Kitt 09-05-09 19:15

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 715544)
Ulovlig import de larvene;)

Men sikkert rike på proteiner!:lol:

Imse 09-05-09 19:26

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 715545)
Men sikkert rike på proteiner!:lol:

:lol:

Hillelille 09-05-09 19:36

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Helt vanlig det ;)

Det kan være larver i både mel, nøtter og frø, og alt mulig annet du måtte ha i kjøkkenet. Det er derfor man skal holde posene lukket så man slipper invasjon av disse. Det er ikke godt nok for meg så jeg pakker alt inn i poser utenpå posen :P

Vi har alle sikkert spist slike larver uten å vite om det. De er vanskelig å få øye på i vanvaret, og derfor har jeg alltid begynt å studere det jeg skal bake av, før jeg bruker det. De er nok helt ufarlige, men det er heslig å vite at de er der. Jeg vil anbefale at du kaster all bakegreier du måtte ha i skapet, for de kan være i flere pakninger, og vasker kjøkkenskapet.

Kristin_B 09-05-09 19:40

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Takk Hillelille for tips!! Gjett om jeg skal gjøre det!!
Blæææææh...!!!!

Kristin_B 09-05-09 19:49

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Æææææææsj, jeg fant flere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BLÆÆÆÆH!!!!!

Kitt 09-05-09 20:07

Sv: Larver i mandler!!!!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kristin_B (Innlegg 715565)
Æææææææsj, jeg fant flere!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BLÆÆÆÆH!!!!!

I mandlene eller i kjøkkenskapet???:confused::eek::confused:

Hillelille 09-05-09 20:08

Sv: Larver i mandler
 
Haha *Hillelille ser for seg Kristine_B skride til verket armert med vaskehansker, søppelposer og grovrent*

Kristin_B 09-05-09 20:12

Sv: Larver i mandler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 715585)
I mandlene eller i kjøkkenskapet???:confused::eek::confused:

mandlene er loooong gone!!! Kjøkkenskapet!!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hillelille (Innlegg 715586)
Haha *Hillelille ser for seg Kristine_B skride til verket armert med vaskehansker, søppelposer og grovrent*

Jeg kastet ALT jeg...likegodt :lol: Støvsugeren har også deltatt :ja:

Hillelille 09-05-09 20:21

Sv: Larver i mandler
 
Like greit.:p Du vet jo ikke om det har gått laver i noe annet, eller om det ligger en og annen larve i skapet, og så plutselig har du hele kjøkkenskapet fullt av fluer og larver ;)

Kristin_B 09-05-09 20:25

Sv: Larver i mandler
 
*grøss*

commit 09-05-09 21:00

Sv: Larver i mandler
 
Er det karbo i larver:klovn:



.

erleperle 09-05-09 21:28

Sv: Larver i mandler
 
Dette var skikkelig kvalmt...Har funnet larver i mais jeg, det var jo en hermetisert boks, så de kom seg ikke lengre enn rett i dunken. Men fikk engang servert stekt ris med larver i på en take away...

Camilla82 09-05-09 21:34

Sv: Larver i mandler
 
Æsj ja, håper du blir kvitt alle eklingene.

Kristin_B 09-05-09 21:37

Sv: Larver i mandler
 
De skal være borte nå ja :ja: Blæææh...

Tenk om jeg ikke hadde sett dem?? :eek: Jeg hadde jo malt opp en hel del før jeg så dem...ææææsj...

Camilla82 09-05-09 21:42

Sv: Larver i mandler
 
Ååå, jeg er veldig glad for at jeg har spist middag nå, jeg er ultraredd for de ekle larvene.

Mamma fortalte at da hun var liten-de var 7 søsken og ikke akkurat flust med penger, hendte det var larver i melet bestemor bakte brød med,men hun plukket de bare ut av melet...jeeeik,glad jeg lever nå jeg og ikke på 50 tallet..

Kristin_B 09-05-09 22:03

Sv: Larver i mandler
 
Enig Camilla!! De brydde seg ikke om litt hår (les:mugg) på maten heller da.. :p

Veggpryd 09-05-09 22:54

Sv: Larver i mandler
 
Ugh, larver er ekkelt - stakkars deg! :eek:

Jeg hadde mandler i et lite Norgesglass en gang jeg bodde på Grünerløkka, og jeg skulle ha mandler i woken min. Jeg bare helte mandler rett fra glasset og ned i panna, og det var ikke larver der - men hundrevis av insekter jeg aldri har sett før på størrelse med store fluer. YUK! Jeg grøsser enda bare ved tanken. Veldig proteinrik wok... :lol: æsj.

Kristin_B 09-05-09 23:33

Sv: Larver i mandler
 
Ææææææsj veggpryd!! Så ekkelt!!! Så du ikke at det kravla før du hadde de oppi??? *grøss*

Veggpryd 10-05-09 00:19

Sv: Larver i mandler
 
Nei... så bare mandler jeg! :rolleyes: :lol: Så det ikke før woken rørte på seg! :flau:

Kristin_B 10-05-09 00:45

Sv: Larver i mandler
 
:eek::eek:

Høres horribelt ut :eek:

Photobscura 10-05-09 04:36

Sv: Larver i mandler
 
Høhø, jeg har drukket mescal i dag. Alle som vet hva mescal er vet også hva det er for noe på bunnen ;)

Iset 10-05-09 08:26

Sv: Larver i mandler
 
Hehe det minner meg om da jeg skulle ha en bolle frokostblanding hos svigers for mange herrens år siden. Jeg helte oppi, tok på melk og skulle til å ta en skje i munnen, da jeg tilfeldigvis kikket ned på skjeen først og så det krøp fullt av sånne små sorte melbiller rundt på skjeen. *dåne*

maritam 10-05-09 14:23

Sv: Larver i mandler
 
:eek: æsjameg! Så utrolig kvalmt!

lokkebiff 10-05-09 14:30

Sv: Larver i mandler
 
:eek: husker dere da Siljevanilje her inne spiste de barene med larver i!??! :eek: Og måtte spise medisin for/mot det!?!?? :eek:
*Grøøøøøss og dåååån og spyyyy*

:eek: :eek:

lokkebiff 10-05-09 14:37

Sv: Larver i mandler
 
Se her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15172&page=2

*GRØSS*

saxpia 10-05-09 20:01

Sv: Larver i mandler
 
Å, fy f. Sitter her og lager grimaser og grøsser meg.

Godt du ble kvitt dem :ja:

Sesti 10-05-09 20:56

Sv: Larver i mandler
 
Det har skjedd ja.. I mel og potetmos og alt mulig er det masse larveegg (fikk jeg vite etterpå) og hvis de står på varme gulv f.eks så kan de klekkes og da kommer larvene ut.. Jeg hadde en 15 kg sekk med potetmos (før lavkarbodagene, da gikk det mer på lavkalori:p) Og den sto på gulvet.. Og plutselig en dag var det masse larver der...

Det er VELDIG viktig at du vasker skapet ditt godt hvis du finner larver, for hvis de har kommet seg ut av posen og får spredd seg så er det krise...
Fikk jeg beskjed om hvertfall:)

Tone-G 10-05-09 21:10

Sv: Larver i mandler
 
Huffda!

Send posen i retur til Eldorado, så får du et plaster på såret:ja:


Jeg sendte en pose med nøtter tilbake til Maarud, å fikk en svær pappeske med alt de hadde av forskjellige nøtter tilbake som plaster påå såret..


Det er jammen ikke lett for store produsenter å ha kontroll på slike små kryp:lol:


Send forresten en litt sint mail til de først :lol:

Kristin_B 10-05-09 21:35

Sv: Larver i mandler
 
Amariel da..tror du virkelig at jeg har tatt vare på larvene og posene???? :eek:
Nei takk :nei: De er kastet :ja: og brent faktisk :lol:

Og skapet er vasket Sesti :ja: Og utstyret jeg brukte til å krønsje mandlene med, er vasket 5 ganger :lol:

Rattata 10-05-09 21:37

Sv: Larver i mandler
 
Men....de var UTENPÅ mandlene, sant? Eller risikerer man at de bor inni??
Fikk helt noia her jeg, nå.

Kristin_B 10-05-09 21:43

Sv: Larver i mandler
 
De slanget seg mellom mandlene, ikke inni altså... OG posene var åpnet! Jeg får legge til det. Jeg vet ikke om det har noe å si??

Kristin_B 10-05-09 21:45

Sv: Larver i mandler
 
OG en annen ting. Siden det ble nemnt her at de gjerne kommer når produktet står varmt.. de lå på nederste hylle i overskapet, dvs at spottene sitter like under. Har flere ganger kjent at det blir ganske varmt på den nederste hylla i overskapene jah... :ja:

Sesti 11-05-09 10:40

Sv: Larver i mandler
 
Jeg fikk vite at det er egg i stort sett alle sånne produkter, og ved varme kan de klekke, så kanskje det er spottene dine som er grunnen?

Bra du har vasket skapet, så er det mindre sannsynlig at det fremdeles er egg der.. Problemet med at sånne poser er åpnet er at larvene kan snike seg ut og legge egg i skapet/andre produkter, og hvis de får spredd seg er de vanskelig å bli kvitt..
Men en god vask med sterke vaskemidler pleier å gjøre susen:)
Hvis du er redd for at de har spredd seg, så frys varene som er igjen, så dør eventuelle biller..

Les mer om dem her: http://matportalen.no/artikler/2008/9/1222177525.4

Men jeg syns du skal sende en sint mail til eldorado..

Kristin_B 11-05-09 10:43

Sv: Larver i mandler
 
Jeg er ikke redd for de varene som er igjen, for det er ikke så mange. Det er lufttette bokser o.l. :ja:
Ja..jeg skal begynne å fryse mandlene jeg :eek: Sikkert spottene som er grunnen... :eek:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no