![]() |
Forandringer med kropp og sinn - med ketolysekuren
Jeg er i min tredeje uke i ketose og registrerer at det skjer ting med kroppen min! Jeg taper kilo og det er jo meningen - men det skjer andre ting også.
Tenkte derfor at nå starter jeg en tråd hvor vi utveksler erfaringer rundt temaet, både positive og negative, på vår vei ned:) Jeg er astmatiker - ikke veldig plaget - men den er der. Er avhengig av medisinering forebyggende 2 ganger pr. dag og eventuellt akutt. Og jeg merker at jeg blir bedre!! Pusten min er nesten symtomfri og jeg vurderer å gå ned på medisineringen:):) Og jeg orker mer.. Til og med når jeg trener - kan jeg gjøre det uten å bruke ventoline. Noen flere som har det slik eller andre tilstander ? |
Sv: Forandringer med kropp og sinn - med ketolysekuren
- Alltid opplagt. Husarbeid er som en lek nå,og i tillegg har man energi for den anbefalte halvtimes trimmen-og gjerne mer!
- Har vært deprimert i perioder,er det nesten aldri mer nå. Generelt ikke så humørsyk heller. - Søvnen er mye bedre,og krever ikke like mange timer med søvn. Ketolyse har ikke kurert trangen min til og dra meg lenge i senga da:rolleyes: - Atopisk eksemen min er nesten borte,uten steroidkremene mine. Eneste er hendene mine,kan få dype kutt i de,pga de er så tørre. |
Sitat:
Jeg "lider" også av OSAS (Søvnapne, dvs pustestopp i søvne), og sover med en CPAP-maskin. På sikt håper jeg å bli kvitt denne også. Det er nok av motivasjonsfaktorer å ta av! Dessuten kjenner jeg det begynner å livne til i "underetasjen" etter flere års "opphørssalg"...det er en BRA ting..:spent: |
:ja:
|
Den største forskjellen er at jeg er så jevn i humøret, blid hele døgnet og gubben er penere enn ellers;). Nå går jeg og er skikkelig spent, skal til helsjekk:helsesjek hos legen neste onsdag. Da skal det måles kolesterol, blodtrykk osv. Dette har jeg aldri gjort før, og er jo litt engstelig for at all den fete maten skal gi utslag på kolestrolet. Men jeg har forstått at så lenge en er i ketose så skal ikke det bli for høyere av fet mat. Noen som har erfaringer og vet noe om dette?
|
Sitat:
Jeg er også i veldig godt humør for tiden, selv om jeg har et vanvittig kjør på jobben nå og burde ha regert med stress slik som før. Kjenner meg ikke sliten - og det er jo bra. Sover mindre og litt uroligere enn før - er det normalt? Kanskje vi er høy på livet? |
Vet ikke om det er tilfeldig, men syns jeg har fått så mye lettere for blåmerker...:confused: Flere som har opplevd lignende?
Gått i ketose en måned (godt og vel) nå, og merker ellers de positive effektene med mer stabilt humør + mindre sug på godteri. Stort sett mett og go hele tiden :) Er dog fortsatt litt tung i beina, enkelte dager veldig tung. Siden dette ser ut til å svinge har det muligens noe med balansen i det jeg har i meg.. |
Sitat:
|
Jeg må innrømme at jeg ikke har merket et dugg til det voldsomme overskuddet som skulle strømme på...
Men jeg går jo ned i vekt da så da er det greit det altså. |
Sitat:
Mitt gikk bare ned :) Lille Lulle: Kanskje du bør prøve å ta magnesium-tilskudd? |
Sitat:
|
Jeg har ikke fått noe mer overskudd egentlig, men humøret føles mer stabilt. Det å ikke være så sugen på mat alltid er det aller, aller beste!
Huden er penere, både mindre urenheter, og ikke så tørr der den var det. Kanskje jeg faktisk får litt mer blåmerker enn før? Kom på det når det ble nevnt her... Jeg blør litt mer når jeg har menstruasjonen, vet ikke om det kan være vanlig? |
Jeg sover mindre og er ikke så trøtt etter jobb, og det allerede etter 6 dager! Det er helt klart at karbo ikke er godt for kroppen min. Og det at jeg sitter her kvart over 8 på en lørdagsmorgen er ikke av det som har vært normalt de siste årene. Altså at jeg er oppe så "tidlig"
|
Sitat:
Jeg har fått igjen mensen og har blitt et PMS-troll uten like. :rolleyes: Ellers er huden penere. Mere overskudd. Ikke søtsug. Jevnt mett. Humøret er kanskje litt mer stabilt, når jeg tenker meg om. |
Sitat:
|
Takk for tips, Photobscura og Borealis!
Jeg tar magnesium som ekstra tilkskudd. En kapsel om dagen, som anbefalt. Burde jeg ta mer? Borealis: Det med C-vitamin var absolutt et poeng :) Men tar også et Multivitamintilskudd. Burde jeg ha enda et ekstra tilskudd av C også? På hvilken måte har vitamin C noe med blåmreker å gjøre :confused: Må legge til at jeg ikke er på Ketolyse grunnet vektproblemer. Så kanskje litt unødvendig av meg å leve på så strengt kosthold? Er i tenkeboksen for å prøve meg frem med et kosthold med noe mer karbo, og et mer variert næringsinntak. Men fortsatt med ønske om lite karbo da.. Takker for alle erfaringer som deles her :) |
Våknet opp i dag til normal tid - frisk og opplagt - og hadde lyst til å stå opp! Og det er søndag!! Jeg er ikke så trøtt og uopplagt som før - og det er en følelse som i hvert fall for min del er en noen år siden jeg har kjent:heia:
Solen skinner, deilig friskt høstvær - og jeg tror jeg går meg en tur i marka. Det finnes selvfølgelig også malurt i begeret mitt - jeg har litt kramper i leggene, føler en slags tomhet inni meg - ikke det at jeg er sulten, men det er noe som mangler....det går sikkert vekk.:confused: |
Er håret mitt blitt blankere? Er huden blitt penere ? Humøret mer stabilt? Mer opplagt om morgenene?
Jeg velger å tro det ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har spist lavkarbo i to år, har alltid hatt blankt hår. Men nå er det faktisk speilblankt.
|
Sitat:
|
Lettere kroppsvekt.:D:D:D:D:D
Hard mage :mad: Tørr hud i hender.:mad: Dårligere fysisk arbeidskapasitet.:mad: Når jeg summerer opp, får jeg uansett flere smilefjes enn de sure. |
Jeg har definitivt fått sterkere og penere negler :D
|
Sitat:
|
Ketolyse gjør noe med kroppen;
Har mye mer overskudd og er ikke trøtt om ettermiddagen lenger. Føler meg avogtil som en duracell kanin. Energien er på topp. Kvisene forsvinner, balong-magen skrumper, alle luft i magen er borte! Og det beste av alt er at blodsukkeret er mye mer stabilt. Ikke det søt behovet / småspising lenger. Kan bare nevne positive ting !!! En ting til: dette forumet er utrolig bra. Har fått enormt mange gode råd og tips her inne. Veldig inspirerende og veiledende for meg !! |
Jeg må bare si meg enig med Chess. Men min mage har ikke skrumpet så mye enda, men gi meg en mnd!
|
Har gått på ketolysekure i snart ett år nå.
Dette har skjedd med meg, i denne rekkefølgen: Først merket jeg energien som kom, humøret sluttet å svinge opp og ned, er nå mer ei gladjente kan bli fortere sliten ved trening, må trene på en annen måte enn før Søtsuget er borte og JEG bestemmer hva jeg skal spise, maten bestemmer ikke lenger Det dårlige kolesterolet sank fra 6 til 3,8 Det gode steg fra 1,2 til 1,3 Tannkjøttet blør ikke lenger når jeg pusser tennene Knuppene på overarmen er borte rosceaen min er ikke så hektisk lenger Har kuttet ut astmapilla mi, trappet ned på innhalator Bruker allergimed hele året, har likevel vært lite plaget med anfall det siste halve året. Jeg nærmer meg også 10 kg minus...kroppen min er tydeligvis litt treg. Det er ei fin liste, ikke sant! Forresten: har man kramper i leggene, kan det hjelpe å ta magnesium. Jeg vil også si: Mulig man skal ha minimalt med karber når man slanker seg, men jeg tror ikke man skal kjøre på med for masse av dem når målet er nådd heller. Karber gjør mer vondt for kroppen enn man kan forestille seg...Lavkarboliv er mer enn en slankekur når det kommer til stykket. For å beholde helsegevinstene våre,er det anbefalt å holde seg under 72gk om dagen, og faktisk passe på å spise fett, også mettet, animalsk fett. En bok som kan være lur å lese er "Bedre uten brød" av Lutz/Allan... |
Jeg har ikke vært i ketose i lang tid av gangen (såvidt jeg selv vet). Men det jeg har erfart, er at t.o.m bare LITE karb (mindre enn 70-80 karb/dg) så får jeg mensen.....
Jeg har pco(s), og har ingen mens utenom ved hormontilskudd.... - Og lavkarb-kost! ;) |
Som så mange har nevnt her før -så blir man ikke så bråsulten når man er i ketose. I tillegg er håret blitt glattere. Og jeg sover mye dypere og bedre (...men har desto sykere drømmer enn før).
Jeg er også blitt skikkelig rastløs. Sliter med å sitte stille. Men når jeg først får "ånden over meg" danser fingrene over tastaturet i rekordfart -og jeg presser ut mye arbeid på kort tid. |
Mine forandringer (med lavkarbo/LCHF):
- Ikke mer tørr hodebunn - mykere hud, ingen nupper eller ru og tørr hud - HUMØRET! :D - Plagsom PMS er vekk - Er aldri desperat sulten lenger - Har ikke lenger fråtse-lyst - Halsbrannen er borte - Sover bedre om natten - Fiser ikke 30 ganger om dagen lenger - Åpner ikke lenger kjøleskapdøra 30 ganger om dagen for se om det er no'godt der. - Mer overskudd - Tenker klarere/kjappere (ja, jeg tror jo det, da :p) - Jeg tenker ikke lenger på mat 99% av tiden jeg er våken. - Best av alt: Jeg har ikke lenger dårlig samvittighet for alt jeg spiser (ikke for noe, egentlig. Ikke engang når jeg skeier ut). Ja, også selvfølgelig kiloene som er borte da. :) |
Folkens - dette er bra! Så mange positive "bibirkninger" av denne kuren at det i seg selv er et kjempegodt resultat og et mål!
Fokusering på vekten blir derfor ikke det eneste som teller - jeg for min del kommer til å lese denne tråden når jeg når mine platåer og jeg trenger motivasjon for å fortsette.:):) Flere, flere..... |
Takk, LilleMOr. Denne tråden skal jeg legge på favoritter. Jeg kommer til å trenge den, er jeg redd :)
|
- Jeg tenker ikke lenger på mat 99% av tiden jeg er våken.
- Best av alt: Jeg har ikke lenger dårlig samvittighet for alt jeg spiser (ikke for noe, egentlig. Ikke engang når jeg skeier ut). Ja, også selvfølgelig kiloene som er borte da. :)[/quote] Det er sant, det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg tenker ikke på mat hele tiden lenger, og ikke har jeg dårlig samvittighet heller når jeg spiser. Føler meg faktisk, ja det må jo være, helt NORMAL. |
Jeg har omsider kommet meg inn på lavkarbo igjen etter en gedigen sprekk i flere måneder på junk og masse usunn mat.
Nå jeg da gikk på vekta og så den nærmet seg 130 kg var det nok... NOK NOK NOK.. forbanna på meg selv. Kona er glad i mat og brus, det har liksom blitt en automatikk at det som ikke hun spiser opp.. ja de grafset jeg i meg.. for å si det slik.. er ikke ofte det var rester igjen i matavafallet til søppelbilen.. Men nå har jeg kuttet alt av karber.. og på snart 2 uker nå har jeg gått ned sikkert alt formye.. 122 viste nåla i går. dvs 8 kilo ned.. kan umulig være sundt.. men sikkert mye væske også.. pluss jeg har masse vekt å miste samt jeg spiser meget lite nå. og det som jeg spiser er kun kjøtt/noe grønt. Skal ned uansett f..n 30 kilo +++ nok er nok.. Rekker ikke å spise frokost.. hater mat om morgenen uansett.. ingenting smaker.. spiser middag og litt ost til kvelds.. thats it.. Før spiste jeg kun en GEDIGEN middag med masse karber, og småspiste på snop og det kjøleskapet måtte by på på kvelden/natta.. pluss 1-2 liter brus til dagen.. Dette må det bli slutt på.. og har aldri vært så bestemt som jeg er nå på å gå ned.. ER DRITTLEI AV Å VÆRE FEIT.. blir liksom sett ned på.. og sexlivet er ikke helller det beste når en ikke orker å dra ned underbuksa engang.. På disse snaue 2 ukene har jeg merket. *beltet må stammes inn godt. *finere hus *fiser ikke en pøkk lenger *går 3 dager før en driter *fiser overhodet ikke (før 30-40 ganger daglig) *humøret opp 120% *kona skryter og er liksom med og støtter meg *får mer overskudd til ungen og husarbeid +++ jaja.. lykke til dere andre også.. glad jeg ikke er alene. eneste fordel jeg kanskje har er vel at mannfolk går lettere ned enn kvinnfolk.. Og har en mer og miste, så mister en mer kilo også... :o |
Jeg erfarer etter en uke på ketolyse at jeg blir trøttere. Og jeg svetter hele tiden!!:eek:Masse!
Jeg har fått litt eksem i ansiktet og brystet, vet ikke om det har noe med ketolyse å gjøre da...:confused: Jeg vet ikke om j har godt ned i vekt, fordi jeg velger å ikke veie meg. For meg er det ikke hvor mange kg. jeg veier som betyr noe.. Det jeg bryr meg om, er om de gamle buksene mine begynner å passe igjen!:D |
Jeg merker at jeg sover bedre, drømmer positive drømmer, våkner mindre enn før, er mye mer psykisk stabil og positiv, vekten går ned, har mer positive tanker og har null søthunger. Det er ingen som kan få meg til å tro at alle de raske karbohydratene i det moderne kostholdet er riktig ernæring for mennesker. Kan du tenke deg en steinaldermann som går ut og knasker på noen strå? Det er jo ikke logisk i det hele tatt. Lurer på hvorfor vi satte igang dette hvete-kjøret i det hele tatt, den gangen vi begynte å dyrke jorda. Det er jo helt koko.
|
Sitat:
:)Jeg må bare spørre; finere hus??? |
Sitat:
Jeg kan i hvertfall ikke merke noe på huset mitt etter at jeg begynte å spise lavkarbo... - |
Hehe...det mått være fordi energien er på topp, og man orker å gjøre huset finere... http://www.cosgan.de/images/midi/liebe/a044.gif
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43. |