![]() |
Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste
I kveld skal ungene på skirenn, og jeg lovet at de skulle få med seg boller og kakao. Ungene spiser veldig sunt stort sett hele tiden, så jeg tenkte at det får gå, selv om det er tirsdag. Men da jeg stod å bakte, fikk jeg meg ikke til å hive de store mengdene sukker og hvetemel i deigen likevel.... :rolleyes:
Bolledeigen ble laget slik: Orginalt 600gr hvetemel-ble byttet ut med 400gr hvetemel og 200gr mandelmel Orginalt 3,5dl melk-ble byttet ut med 1dl fløte, 1dl vann og 1,5dl soyamelk Orginalt 1dl sukker-ble byttet ut med 1,5dl Sukrin Også tilsatte jeg 1 ss Hi-Maze i tillegg I halve deigen knadde jeg inn en halv banan, den andre halve var helt "plain" :) JEG FIKK NÆRMEST SJOKK OVER HVOR GODE DISSE BOLLENE BLE!! JEG HAR SÅ KLART IKKE SPIST EN HEL BOLLE, MEN JEG SMAKTE EN TERNINGSTOR BIT MED MEIERISMØR PÅ. SKIKKELIG MYKE OG SAFTIGE MED MYE SMAK. INGEN BISMAK I DET HELE TATT AV HVERKEN SØTNING ELLER MANDELMELET :eek: :D Kakaoen laget jeg med 25% fløte, 25% vann, 25% soyamelk og 25% H-melk + sukrin. Ble kjempegod :p Håper ungene får en fin skitur :D |
Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste :-)
Også gratulerer jeg meg selv med at innlegget over her var mitt nr.2000 :D
|
Sv: Sender barna på tur med sunn kakao og bolle-niste
Hørtes godt ut! :)
|
dæven...så bra! Hvor kjøper du mandelmel?
|
Sitat:
Fra www.funksjonellmat.no :) |
Så flink du er :heia:
Synes barna først som sist kan lære seg å leve et liv uten så mye sukker, så det er et bra tiltak! |
veeeel, jeg synes ikke sukrin og soya er bra erstattninger for barn da. flust av østrogen i soya og sukrin er like ille som aspartam i mine øyne. sukker er mye sunnere for barn gitt. i normale mengder da.
forøvrig ville sikkert den med banan blitt like god uten søtningen. |
Sitat:
Men alt med måte :ja: Generelt synes jeg det blir ALTFOR mye sukker i alt mulig. Så det er jo et greit alternativ da! Men kardemomme og vaniljessens er faktisk veldig søtt det også, kan kan skje brukes som en delerstaning (bruker det i stede for splenda i vaflene mine) |
hva med splenda eller evt fruktose da?
|
Sitat:
Ikke helt enig med deg. Sukrin er jo NATURLIG, det finnes allerede i ting vi spiser rett fra naturen. Aspartam derimot er KJEMISK fremstilt :) Vi er sikkert ikke laget for soya, men vi er ikke laget for KU-melk heller :) |
Sitat:
Sukrin (eller erythritol, som det egentlig heter) er relativt trygt. Det lages ved å gjære glukose med en spesiell sopp. Den tryggeste melkesorten er kokosmelk. Den er mer eller mindre hormonfri og meget rik på fett. Problemet er alle løsemidlene de bruker, samt guargummi til tykning. Her er en oppskrift på hjemmelaget. Jeg har ikke prøvd den. Kumelk er ikke for ille. Noen tåler kasein og laktose dårlig, men de er svært få i ariske land (f. eks. Skandinavia eller Iran). Soyamelk er proppet med hormoner (fytoøstrogen) og næringshemmere. Proteinkvaliteten er upåklagelig, men likevel. Kanskje vi kan lage en kunstig melk basert på potetprotein (som er bedre enn biff), forsterket med kokosfett. Vi kan tykne melken med mild syrlighet (fra melkesyre), hvis den har de rette aminosyrene (på samme måte som melkeprotein "stivner" når fløte gjæres til rømme). Jeg bør forske på det her :cool: |
Sitat:
|
Sitat:
Hva du vet :p Ja du burde vært forsker :D |
Jeg har drukket mye soyamelk på ketolyse og etter en stund merket jeg at jeg fikk sinsykt ømme bryster. Får jo det til vanlig sånn litt før mens, men når jeg drakk mye soyamelk fikk jeg ømme bryster lenge før eggløsning og helt til mensen var ferdig. Altså gikk jeg med pupper jeg ikke kunne ta på mesteparten av tiden. Nå som jeg har kuttet ned og bare tar en kopp soya latte nå og da er de mye bedre. Kanskje for mye personlig info. hah
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Nettopp... Jeg skrev det lenger oppe også, at sukrin er NATURLIG og MYYYYE bedre å gi barna enn både sukker og KUNSTIG søtning som f.eks aspartam. |
Er sukrin det samme som sucralose og Splenda?
Har i mange år ikke tålt kunstig søtningstoff, så jeg har ikke helt satt meg inn i alle typer. Og til deg Elian; syns det er kjemepflott at du prøver å tenke sunnere alternativ for barna dine :) Og den bolledeigoppskriften skal jeg jammen ta vare på! Takk :D |
Sitat:
Aspartam og sukrin er ikke så ulike, produksjonsmessig. Aspartam kan produseres med bakterier som e. coli. Sukrin lages ved å gjære glukose med en spesiell sopp. Carisma: Ja, frukt fører stort sett til degenerasjon, blant annet p. g. a. fruktose. Interessant lesing. F. eks: "The conclusion seems to be that there is something nasty in fruit and vegetables, something pro-oxidant. You just have to ask yourself why a plant should manufacture an antioxidant in the first place. You can bet your bottom dollar that it was not for the benefit of herbivores! No, plants hate herbivores and negotiate with substances like strychnine rather than antioxidants." :p fjanni: Ditt tilfelle er ikke utypisk. Soya inneholder fytoøstrogen. Nasty greier. |
Sitat:
Man skal jo allikevel huske på at ikke alt som finnes naturlig er sunt. Jeg tror ikke Sukrin på noen måte er sunt, men heller ikke usunt i normale mengder. - |
Sammenligner dere Stevia også med Aspartam?
|
Sitat:
|
Veeeel, jeg vet ikke så mye om sukrin det skal jeg innrømme men jeg gir heller barnet mitt litt sukker på en helgedag enn å eksprimentere med div. søtningsstoffer. Kan noen fortelle meg hva som gjør at munnen min blir helt iskald når jeg spiser sukrin? Kjennes langt fra naturlig ut og smaker for min gane helt likt som aspartam og annen ufin søtning.
Stevia har jeg ingen erfaring med men i mine øyne er det bare sukker som er sukker. hehe. Synes alle andre erstatninger smaker æsj. Det forundrer meg at folk gir barna sine lightprodukter uten å nøle men litt vanlig brus i ett glass på Lørdagen er farlig. Snålt. (sier ikke at dere gjør det altså) Barn bør spise så naturlig som mulig. Sukker er forholdsvis naturlig, men selvfølgelig har det skadevirkninger. Forøvrig er det ikke sukkeret i brusen som er det værste, det er syren som etser emaljen. Sukker gir bedre grobunn for bakterier ja, men om emaljen er hel og tannpuss normalt så skader ikke sukker tennene slik som syren gjør og det tar mye lenger tid for bakteriene å "spise" seg gjennom emaljen. (juice, saft, brus, vin) Hilsen hun med utdannelse innen odontologi. Riktignok bare assistent men.. hehe. |
Det tok litt tid før jeg koblet soya med de vonde puppene. Kjekt å høre at jeg ikke er utypisk Danish. hehe.
|
Sitat:
Jeg elsker hvordan man sier at "sukrin finnes i små mengder i naturen, i frukt." Hva med mandler (den bitre sorten) og aprikoskjerner, som har har blåsyre? |
Sitat:
Jeg har 4 barn, hvorav 3 av de blir fullstendig spinnville og umulige å stoppe kjeften på dersom de får i seg sukker. Det holder faktisk med loff! Jeg vet at kunstig søtning KAN HA skadevirkninger (er det BEVIST?) men jeg mener at de skadevirkningene SUKKER gir (som faktisk er bevist gang på gang på gang) er MYYYE værre... Jeg tar heller sjansen på å gi barna mine annen søtning en sukker (nevner igjen at sukrin er NATURLIG, ikke kunstig), i steden for å risikere tannråte, ADHD (-symptomer) og fedme som vanlig sukker (kan) gi... :) |
tånnråte og fedme er bedre enn kreft,ms, problemer med skjoldbruskkjertel av ymse slag osv osv. dessuten lærer kroppen seg å nyttiggjøre seg av søtningsstoff på akkurat samme måte som sukker og det er nå mer eller mindre bevist ja. hver sin smak. jeg gir heller ungen sukker. jeg tviler på at det er så stor forskjell på annen søtningstoff og sukrin. det er bare min mening.
|
og som jeg sa, det er ikke sukkeret som fører til tannråte. unger kan få like mye hull av light brus og light saft.
|
Sitat:
|
Sitat:
Finnes det noe som tyder på at Sukrin/erythritol har helseskadelige effekter? Eller er det bare noe du tror fordi det smaker søtt og ikke er sukker? - |
Her i huset bruker vi kun stevia. Vi bruker det til alt fra søting av te til søting av hjemmelaget saft. Så kjøper jeg økologisk kokosmelk gjennom ei venninne som jobber hos en importør av helsekost. Snuppen tåler ikke laktose og gluten noe særlig, så jeg har gitt han soyamelk. Ser det nå at det ikke var det lureste jeg kunne gjort;) Så det skal det bli en slutt på!! Ellers kjøper vi laktoseredusert melk i Sverige. Hamstrer når vi er der. Får prøve havremelk til han i stedet for soya da.. :ja: Ellers tror jeg en posjon sunn fornuft er det beste i forhold til kostholdet til barna. Når jeg vokste opp var det ikke noe lightprodukter. Men vi drakk vanlig saft og fikk brus på lørdagen. Ingen av oss søsken var fete i barne- og ungdomstiden. Tror man må få ungene vekk fra tv og tv-spill og ut å leke. Da tåler de å spise det meste. |
kula. som jeg sa; JEG tviler på det. det er lov å gjøre seg opp sin egen mening selvom det sies at det ikke er slik vettu. det er blitt sagt at aspartam ikke er farlig også..
|
Har stevia, men sliter med doseringen der gitt...ikek funker det i bakst heller vel?
|
Sitat:
Hvis du googler aspartam får du opp en million artikler som forteller hvor farlig det er. Og nesten like mange som forteller at det ikke er farlig. Da har man litt å tygge på før man gjør seg opp en mening. Hvis jeg googler erythritol får jeg ikke opp noen artikler som forteller at det er farlig. (Ikke dermed sagt at det ikke er farlig.) Derfor lurte jeg på om eneste grunnen til din skepsis var at det er søtt uten å være sukker. - |
Sitat:
|
Fikk nylig med en doseringslapp når jeg bestilte fra www.friendlyshop.nu :ja: Kastet den jeg da.. Den har jeg ikke brukt for tenkte jeg!! :rodme: Nå har jeg bakemaskin så da smaker jeg til underveis.. Men det blir værre når man baker for "hånd" ... |
Sende en forespørsel til friendlyshop kanskje? De er veldig servicemindet der. Fikk til og med en håndskrevet lapp hvor de håpet jeg ble fornøyd og at vareprøvene vil komme til nytte :ja: |
Jeg sender jenta mi på tur med boller, pølser og vanlig kakao.. Jeg tror ikke barn har godt av kunstig søningstoffer. Skumle saker! Hun tåler sukker veldig godt, å er naturlig slank.. Syns ikke jeg skal prakke på henne kunstig søtning fordi jeg har vært dum å lagt på meg mange kilo:nei:
Hun har et sunt forhold til mat, å det vil jeg ikke ødelegge.. |
Sitat:
Et gjennomsnittsbarn har svært høy fysisk aktivitet i forhold til voksne, samtidig som de skal vokse med mange kilo i året. Dette gjør at de fleste barn "tåler" svært mye dårlig kosthold uten å legge på seg. Ikke dermed sagt at de lever sunt. - |
Sitat:
Men vi trenger da ikke å putte i de kunstig søtning av den grunn? Hos oss spiser vi ikke sukker til hverdags.. Men kun på lørdagene, og evn til bursdager og turer ol.. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43. |