Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Belønninger som motivasjon? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34841)

Queen of Wands 08-07-10 23:52

Belønninger som motivasjon?

Har lest litt i forskjellige tråder om hva folk vil gjøre når de er ferdig slanket. Noen mener det å være slank er belønning nok i seg selv, og det er det selvsagt noe i, men hva med belønninger underveis? Tror faktisk en del av grunnen til at jeg er overvektig er at jeg ikke bryr meg nok om meg selv. Jeg kler meg i billige "midlertidige" klær. Jeg kjøper billige sko. Jeg går sjelden til frisøren. Kan det ikke være en god idé å markere runde tall (f.eks) med å belønne seg selv med noe som viser at "you deserve it"(som reklamen sier)? Ikke alle overvektige har en følelse av mindreverd selvsagt, men tror det kan være en god del av problemet mitt. Noen som gir seg selv belønninger? Hva i så fall? OG: Hvordan funker det?

Photobscura 09-07-10 06:12

Sv: Belønninger som motivasjon?

Det tror jeg det er mange som gjør her inne, og det er jo bare stas! Typ ett delmål nådd -spa, et annet -ny jakke, enda ett -en tur til frisøren etc. Har du anledning, så kjør på!
Jeg hadde lovet meg selv å tatovere en sleeve (heldekkende) på overarmen når jeg når målet mitt, men det tror jeg ikke er økonomisk gjennomførbart :o.

loone 09-07-10 10:32

Jeg blir veldig motivert av delmål og belønninger. Belønner meg selv for hver 5 kg jeg går ned, synes det blir for lenge å vente på 10 kg!
Sist var det en tur til London, nå skal jeg straks på spa og neste (som blir det nest siste:D) blir å gå til hudterapaut og få skikk på strekkmerkene!
Når jeg når mitt endelige mål blir det å reise til syden for første gang i mitt liv!:D

Jeg belønner også meg selv hvis jeg når treningsforutsetningen min for måneden. Jeg nådde den ikke i mai, men klarte det i juni, så da ble det pulsklokke og hvis jeg når den i juli blir det nye joggesko:)

Hvis du har mulighet til å belønne deg selv så bør du virkelig gjøre det! Det å annerkjenner sin egen suksess bidrar jo også til at man klarer å se seg selv i et nytt og bedre lys:D

Zillah 09-07-10 10:42

**enig**

Queen of Wands 09-07-10 20:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av loone (Innlegg 900705)

Det å annerkjenner sin egen suksess bidrar jo også til at man klarer å se seg selv i et nytt og bedre lys:D

Ja, det er noe slikt jeg håper på! Akkurat nå har jeg litt vanskelig for å komme på ting å belønne meg selv med, er jo ikke så vant til det... Neste delmål er omtrent 2 kg unna, så nå haseter det å komme på noe. ;) Klær er utelukket så tidlig i prosessen syns jeg. Takk for innspill :)

Tropika 09-07-10 22:12

Når jeg kommer så langt at jeg får begynt, så vil jeg belønne meg selv når jeg når delmål..

Men helt i enden venter denne:

http://jkdress.com/images/zuopin1/3063_1.jpg

Og mannen i mitt liv...

Og hvis jeg endre mening og smak, så kanskje noe alà denne:

http://jkdress.com/images/zuopin1/2155_1.jpg

Carisma 09-07-10 22:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands (Innlegg 900842)
Klær er utelukket

Klær er vel aldri utelukket! :D

Queen of Wands 09-07-10 23:27

Tropika, skjønner at slikt kan være motiverende! Kjempefine kjoler! Dessverre er jeg alt gift. ;)

Queen of Wands 09-07-10 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 900889)
Klær er vel aldri utelukket! :D

Hmm, sist jeg var i et prøverom - måtte jo ha meg ny joggebukse da de to jeg bruker var slitt hull i :eek: - da var det ikke så ille faktisk. Lurer på om de har skiftet pærer på HM? Men, veldig ofte er det GRUSOMT å prøve klær, dessuten er jeg en av dem med "kvinnelig" fasong, dvs. hoftene og rompa er ganske så digre, men ting blir løst i livet. Slik var det jo også da jeg var normalvektig, vanskelig med klær. Ellers har jeg gravd fram alle mønstrene mine og noen stoffer så jeg lurte på å sy meg noen topper, selv om jeg EGENTLIG ikke har tid. Tror egentlig shopping krever litt trening, og det har jeg lite av. MEN mulig det er noe jeg burde prøve å bli flinkere til? Uansett trenger jeg virkelig en garderobeoppgradering.

loone 09-07-10 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands (Innlegg 900842)
Ja, det er noe slikt jeg håper på! Akkurat nå har jeg litt vanskelig for å komme på ting å belønne meg selv med, er jo ikke så vant til det... Neste delmål er omtrent 2 kg unna, så nå haseter det å komme på noe. ;) Klær er utelukket så tidlig i prosessen syns jeg. Takk for innspill :)

Hva med manikyr og pedikyr? Det er jo kjempelekkert og blir ikke hengende i klesskapet om noen uker fordi de ikke passer lengre:)

Photobscura 10-07-10 13:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av loone (Innlegg 900908)
Hva med manikyr og pedikyr? Det er jo kjempelekkert og blir ikke hengende i klesskapet om noen uker fordi de ikke passer lengre:)

Ja! Eller spa, massasje, langweekend i en europeisk by, etc etc. :)

Karolinee 10-07-10 16:41

Eg kjøpte meg ny jakke på minus 10 kg! mangla bare nokken kilo til no på minus 20 og då skal eg belønne meg med ett eller anna, men veit ikkje ka enda!:)

Fofa 10-07-10 19:15

Hva med sko, da? Der finner jo man alltid noe som passer :-) Mye lekkert å finne på skofronten. Nå har jo til og med de fleste salg.

Shooterr 10-07-10 19:40

Har nettopp bestemt meg for at jeg når målvekten, som jeg tipper er ca. 90 kg (dvs 10kg unna), så skal jeg spandere på meg en råstilig dress fra Moods of Norway :cool:

Pearl 10-07-10 21:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 901013)
Ja! Eller spa, massasje, langweekend i en europeisk by, etc etc. :)

Jeg tror jeg går for denne. Helst Barcelona. :)

Queen of Wands 10-07-10 21:39

Langweekend for hver 5 kg hadde vært noe ja. :D Dessverre har jeg litt dårlig tid for tiden, så vet ikke hvor mye reising jeg kan få til. Men til jul er det mulig jeg får tid, for da er jeg ferdig med utdannelsen min. :) sko ser jeg stadig vekk på, men er nok litt kresen, og litt for glad i å ha det komfortabelt, dessuten er beina mine feite også... Dvs, små og brede og vanskelige å presse ned i smale sko. Ønsker meg noen fine tresko, har sett noen som koster rundt tusenlappen. Har ikke funnet noen butikk i nærheten som har dem ennå, Calou heter de, men faktisk er det flere dyre andre svenske tresko som ligner også, men hvor selger de dem?? Må jo prøve først jeg som har så rare føtter.:p

http://www.calou.se/img/product/175/Traskor_Knyta_.jpg

Queen of Wands 10-07-10 21:41

Nå står det faktisk at de har dem på skobutikken like borti høgget for meg her, MEN jeg kikka innom for to dager siden og så ikke noe av det så... Vet ikke om butikkoversikten på Calous sider er helt til å stole på.

Fofa 10-07-10 21:42

Så kule ut de der, Queen of Wands. Jeg så noe lignende på Bianco denne uka. De var på halv pris, så det er kanskje begrenset utvalg av størrelser. Jeg bruker st 40-41, og de str er som regel igjen, så jeg er heldig å finner masse i min str på salg!!
En weekendtur for hvert 5.kilo hadde vært noe...men der sier nok økonomien min stopp:-(

Queen of Wands 10-07-10 23:00

Takk for tipset! Da spørs det om jeg må tvinge meg til en tur på storsenteret, er ikke så veldig glad i "Europas største" eller hva de nå er, men de skoene har jeg lyst på!

Queen of Wands 19-07-10 12:16

Ha vært på leting etter sko! Fant en av de svenske merkene på Sandvika Storsenter, men bare i lyse pastellfarger. Beige med hvite prikker er ikke helt meg... Nå har jeg fått en liste over forhandlere, så da tar jeg meg snart en ny runde. MEN faktisk var flere av dem for "trange", dvs. for lave over vristen, så det er ikke alle modellene jeg kan bruke. :(

Trulte67 19-07-10 12:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands (Innlegg 900903)
Hmm, sist jeg var i et prøverom - måtte jo ha meg ny joggebukse da de to jeg bruker var slitt hull i :eek: - da var det ikke så ille faktisk. Lurer på om de har skiftet pærer på HM? Men, veldig ofte er det GRUSOMT å prøve klær, dessuten er jeg en av dem med "kvinnelig" fasong, dvs. hoftene og rompa er ganske så digre, men ting blir løst i livet. Slik var det jo også da jeg var normalvektig, vanskelig med klær. Ellers har jeg gravd fram alle mønstrene mine og noen stoffer så jeg lurte på å sy meg noen topper, selv om jeg EGENTLIG ikke har tid. Tror egentlig shopping krever litt trening, og det har jeg lite av. MEN mulig det er noe jeg burde prøve å bli flinkere til? Uansett trenger jeg virkelig en garderobeoppgradering.

Tips: Prøv KappAhl eller Zizzi istedet for H&M.

Queen of Wands 19-07-10 16:51

Mange av Kappahls klær i store størrelser syns jeg er fæle, men det hender jeg stikker innom der også. Jeg har en slags motvilje mot å gå i butikker som er KUN for feitiser, det er det Zizzi er, er det ikke? En grense jeg ikke har villet krysse om du skjønner... Og forhåpentlig vil det snart være uaktuelt pga. at jeg ikke trenger "spesialklær" lenger.

Smugspiser 19-07-10 17:33

Noen tips til hva en med meget dårlig økonomi kan belønne seg med da??
Jeg lever på et meget stramt budsjett...

Trulte67 19-07-10 18:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands (Innlegg 903932)
Mange av Kappahls klær i store størrelser syns jeg er fæle, men det hender jeg stikker innom der også. Jeg har en slags motvilje mot å gå i butikker som er KUN for feitiser, det er det Zizzi er, er det ikke? En grense jeg ikke har villet krysse om du skjønner... Og forhåpentlig vil det snart være uaktuelt pga. at jeg ikke trenger "spesialklær" lenger.

Tidligere hadde Zizzi ihvertfall ganske små str, men jeg vet ikke om de har endret på det og fjernet de små str.
Jeg er motsatt av deg, jeg trives best i butikker/avdelinger hvor det er masse klær som er for store til meg istedet for små....:p

Carisma 19-07-10 19:34

Sitat:

butikker som er KUN for feitiser, det er det Zizzi er, er det ikke?

Forsåvidt, men i motsetning til de fleste spesialbutikker har de helt ok utseende klær til en overkommelig pris :ja: Fra str 42 og oppover.

Kanutten 19-07-10 19:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trulte67 (Innlegg 903959)
Tidligere hadde Zizzi ihvertfall ganske små str, men jeg vet ikke om de har endret på det og fjernet de små str.
Jeg er motsatt av deg, jeg trives best i butikker/avdelinger hvor det er masse klær som er for store til meg istedet for små....:p

:eek: Og jeg som eeelsker Zizzi for der kan jeg kjøpe klær i størrelse S istedet for XL som jeg må i andre butikker? Zizzi her nordpå er deff klær ment KUN for store damer, ala meg :ja:

Kanutten 19-07-10 19:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 903975)
Forsåvidt, men i motsetning til de fleste spesialbutikker har de helt ok utseende klær til en overkommelig pris :ja: Fra str 42 og oppover.

:ja:

Kanutten 19-07-10 19:43

Sitat:

:eek: :mad: Feitiser???? Hallo!! NÅ ble jeg fornærma! Jeg er formfull og jeg er flott! Også sambo elsker kroppen min og jeg handler ofte på Zizzi! Jeg synes de har mye sprekt der... :ja:

Queen of Wands 19-07-10 23:09

Hehe, ikke meninga å fornærme noen her, jeg er selv en av målgruppa deres. Ja, det kan godt hende de har fine klær, men jeg er slik at jeg har kjøpt minst mulig klær fordi jeg ikke har villet slå meg til ro med vekta mi. I en eller annen tråd her (som dere sikkert ikke husker, ikke jeg heller ;)), nevnte jeg vel at jeg gikk opp 15 kg på et år (fra ca april i fjor til april i år) pga. diverse belastninger, og var overvektig fra før også da... Det å være for tung har aldri føltes som noe jeg ville fortsette med om dere skjønner... Hadde jeg vært overvektig og fornøyd skal dere ikke se bort fra at jeg hadde kjøpt klær, både på Zizzi og andre steder. :) Syns det er veldig bra at folk steller bra med seg selv, selv om jeg ikke er så flink til det. Det er planen å bli flink til det, håper. I dag har jeg stelt neglene mine og dekorert meg med neglelakk for første gang på flere måneder, ikke verst bare det! :p

Queen of Wands 19-07-10 23:11

Ja, det glemte jeg... Det å gå på butikker som spesialiserer seg på overvektige hadde for meg vært å akseptere min tilstand på en måte. At jeg er (og skal fortsette å være) overvektig. Det er bare slik jeg tenker, kanskje ikke helt logisk men men. Jeg syns selvsagt at det er bra at det finnes spreke klær i alle slags størrelser. :) Håper dere skjønner...

Carisma 19-07-10 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands (Innlegg 904074)
Syns det er veldig bra at folk steller bra med seg selv, selv om jeg ikke er så flink til det.

Det er en velkjent sak at positivitet drar positivitet. Når man gjør hyggelige ting for seg selv, eller føler seg tilpass, vil kroppen slippe stresset, noe som igjen gjør det lettere å gå ned i vekt. Dessuten SER man mye slankere ut når man trives, selv om man veier akkurat det samme.. :o

Photobscura 19-07-10 23:16

Jeg skjønner deg faktisk veldig godt! Jeg synes også det er flott at det finnes fine klær i alle størrelser, men jeg har sverget på at jeg aldri mer skal kjøpe et plagg som er større enn 42/L, uansett. Nå er jeg stort sett en 40/M, men det er bare et (teit?!) prinsipp. Jeg ville heller ikke akseptere at jeg var så stor at jeg ikke kunne handle andre steder enn XLNT og BiB, men det måtte jeg stort sett om jeg skulle ha basisklær. (Men jeg aksepterte faktisk at det var tilstanden akkurat da, ikke at det skulle være sånn). Dit vil jeg aldri igjen :o. Men, og dette er et stort poeng, da snakker jeg bare for meg selv. Dette er viktig for meg :).

Queen of Wands 19-07-10 23:16

Helt enig med deg! Det er jo derfor jeg vil prøve å belønne meg selv også, bare synd jeg har så sære ønsker! Finner ingen sko jeg liker bortsett fra noen jeg har sett på nettet, og når det kommer til stykket så passer de kanskje heller ikke... :p Men jeg SKAL skjerpe meg med utsendeet, det er nok veldig viktig tror jeg.

Queen of Wands 19-07-10 23:18

Oops forrige post var svar til Carisma, skulle nok sitert henne. Photoobscura, da tenker vi nok nøyaktig likt angående dette, som jeg skulle sagt det selv. :)

Photobscura 19-07-10 23:23

Jeg skjønte det ;).
Men, det har vært viktig for meg å prøve å se bra ut og pynte meg hele veien, altså. Det er en god ting, nettopp fordi det får en til å føle seg bra, uansett størrelse. Heldigvis er jeg velsignet med gode omsyingsevner, og er en sucker for 2. hand og loppis. Mye spennende man kan mekke da, uten å måtte henge seg opp i størrelser i så stor grad (samt at størrelsene var litt rausere for 30-40 år siden ;)).

Queen of Wands 19-07-10 23:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 904092)
Jeg skjønte det ;).
Heldigvis er jeg velsignet med gode omsyingsevner, og er en sucker for 2. hand og loppis. Mye spennende man kan mekke da, uten å måtte henge seg opp i størrelser i så stor grad (samt at størrelsene var litt rausere for 30-40 år siden ;)).

Finner du ting på second hand altså? Da jeg bodde i Oslo (tilbake i det forrige årtusen) sysn jeg stort sett bare de fine kjolene var i størrelse 34 og slikt, vanskelig å sy om da. ;) MEN jeg fant da noe... Gøy med unike klesplagg ja. :ja:

Cherry 20-07-10 00:15

Kjøper KUN klær på vero moda, bik bok, Lene V og sånne plasser nå. Ikkeno mer cubus og lindex :p

Photobscura 20-07-10 00:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Queen of Wands (Innlegg 904095)
Finner du ting på second hand altså? Da jeg bodde i Oslo (tilbake i det forrige årtusen) sysn jeg stort sett bare de fine kjolene var i størrelse 34 og slikt, vanskelig å sy om da. ;) MEN jeg fant da noe... Gøy med unike klesplagg ja. :ja:

Det er i grunn litt diverse, men jeg har sydd ut en del kjoler. Kjørte skikkelig polyesterkjolehippiestil da jeg var midt i tjueårene, og da jeg stort sett gikk i kooorte kjoler (pene slanke bein har jeg alltid hatt, uansett vekt, viktig å vise fram det man har :p), så kunne jeg ta stoff fra lengdene og sy kjolene ut. Jeg så nok ut som en slags Mama Cass, men det fikk nå være :cool:.

Queen of Wands 20-07-10 01:01

Skjønner. ;) Da er du nok litt flinkere til å sy enn meg. :)

sistegang 20-07-10 10:04

Når (ikke hvis :)) jeg runder 0,1 tonn skal jeg kjøpe meg en 10" minidatamaskin. Ikke at trenger jeg den, men jeg har så lyst på en sånn. Klær er ikke riktig belønning for meg, uansett hva jeg har på meg, så ser jeg ikke bra ut.Derfor er jeg nøye med hår og sminke. Sjøl om jeg er feit, skal jeg ikke se ustelt ut.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:06.