![]() |
Har fått en helt ny gutt i hus!
Jeg er bare sååå glad om dagen.. Har så lyst å dele denne historien med dere !!
For ca 5 uker siden bestemte jeg meg for å legge om kostholdet til meg og min 8 åring med ADD. Jeg begynte å kjøpe inn alt vi trengte, inkludert boka, kjernesunn familie og de to tilleggsbøkene med oppskrifter. Bestilte masse varer på internett og satt i gang. I tillegg så kutta jeg ut ritalin til han.. Nå, etter 3 uker kan jeg ikke begynne å beskrive forandringen på både han og meg! Jeg har fått en gutt som smiler hele dagen, gleder seg til å legge seg og sovner med en gang(kunne ligge i timesvis før å prøve å sove før), er mye mer oppmerksom, og han spiser masse mat. Han har alltid spist som en fugl, altså, han kunne komme hjem fra en dag på skolen å ha spist en hav brødskive på en hel dag fra kl 8-16. Nå kan han spise opptil 5 skiver med hjemmelaga brød, pluss masse frukt og grønnsaker i løpet av en skoledag. Han var deprimert i perioder og kunne ha en nærmest apatisk tilstand. Bare stivna foran tv, og huska ikke hva han hadde sett på engang etterpå. Han snakka ikke med folk, stengte alt av følelser inne og gjorde meg nærmest deprimert. Jeg var på foreldresamtale på skolen på mandag og der har de sett stor forskjell på kun 3 uker. Han har begynt å delta i timen på skolen, noe han aldri har gjort før, ikke før han begynte på ritalin engang, han leste til og med høyt for hele klassen på eget initiativ og rekker opp hånda når læreren spør om noen vet! Han smiler fra morgen til kveld, og er kjempeinteressert i alt vi baker og lager her hjemme. Er det virkelig mulig å forandre en liten gutt sååå mye på så liten tid spør jeg meg selv.. og Ja!!! Det er mulig. Vi har fått ett helt nytt liv og i tillegg så har jeg gått ned vel 3 kg nå, så her skal vi fortsette i samme løype i all tid fremover !! Vi er ikke så ekstreme som kjernesunn familie. Kjøper for eksempel ikke kjøtt og grønnsaker/frukt økologisk slik som de gjør, men det funker for det!! Når en enslig mor med 100% jobb, 50% studier i tillegg til at jeg er forhandler i perfect home, klarer å gjennomføre dette, så tror jeg at alle skal kunne klare det ;) |
Sv: Har fått en helt ny gutt i hus!!!
Så godt å lese!!! :helsesjek:klem::klem:
Det var oppmuntrende. Jeg kjenner igjen mye "symptomer" hos min sønn... mildere, men dog. Lite apetitt og dårlig hukommelse... Nå skal jeg prøve å bake brødet du har lagt inn oppskrift på. :D Det er der det har sviktet, han er veldig kresen. |
Gratulerer !! Det er kjempebra!
Det er så deilig når mammagrep virker på beste måte! |
For en flott historie!! Stå på :)
|
Kjenner jeg får tårer i øynene :) fantastisk deilig å lese! :klem:
|
Er så utrolig fint å høre om foreldre som prøver å løse problemer via kosthold :) Medisin er en fin ting når man må, men jeg tror mange kunne vært godt hjulpet med riktig kosthold, små som store :)
|
Fantastisk lesning, og samtidig så uendelig trist at ikke alle vet om dette, både leger og andre, slik at flere får hjelp!
|
Herlig! :D Gjør salig godt i et mammahjerte når man endelig ser slik livsglede hos barnet sitt :D
|
Så herlig :love:
Dette rører alle mammahjerter tror jeg :ja: Du er en god mamma du :klem: |
Wow! Så flink du har vært, og så bra at det gjør gutten din blid og fornøyd.
Gratulerer så mye med en flott kostomlegging og fantastiske resultat, og lykke til videre :D |
Så bra!
Gleder meg med forandringen, kan ikke bli bedre! ;-) |
Kjenner meg så igjen i historien din.Har selv et barn (fosterbarn)som har ADHD ,alt du skriver er sånn vi har det her.
Jeg har ikke prøvd dette med kostholdet men jeg tror sannelig jeg skal få meg den boka .Vi har prøvd alt ,å ingenting skal bli uprøvd her hos oss. Takk for du delte dette med oss:) |
Tuuusen takk skal dere ha ;) Dere er så gode ;)
Legen vår sa det rett ut at han hadde mer tro på Ritalin.. Ble så sint på han da og sa at jeg skal bevise det stikk motsatte. Gleder meg til jeg får brev fra skolen om forandringen hans altså!!! Da skal han få se at dette fungerer myyye bedre enn noen medsiner kan gjøre!! |
Sitat:
|
Sitat:
Lykke til videre og stå på:) |
Dette var virkelig flott lesing!! Takk for at du deler!
|
Så utrolg flott å høre!! :) Hva slags bøker/kosthold er dette da?
|
Sitat:
Bøkene selges i alle bokforretninger i Norge, og på nett. Jeg har den vanlige boken og ønsker meg kokebøkene. Hedda har boken, tror jeg, du kan jo låne den av henne og sjekke det ut. Veldig interessant. :D |
Kjempefine bøker.
De heter: 1. Kjernesunn familie 2. Kjernesunn mat 3. Kjernesunn julemat Så er det en om matpakker, men det er ikke noe problem her i hus, så den står jeg over. Jeg har kjøpt de alle gjennom haugenbok.no som har gratis levering ;) Lå i postkassen 2 dager etter at jeg bestilte ;) Mulig du kan låne på biblioteket og, har ikke sjekka det, for jeg gikk virkelig inn for dette, så det var best å eie de selv. ;) |
Takk for tips dere. :)
Dette må jeg sjekke ut. Gutten min er åtte år gammel og har et voldsomt temperament når ting går i mot han eller han slår seg, har vondt o.l. , men ellers er han jo verdens godeste og rolige gutt, har veldig fin humor og er flink på skolen. Så han har ikke de typiske ADHD-trekkene, men tenker alikevel at et endret kosthold kunne hjulpet på de voldsomme svigningene i humøret. Har fått tips om at han mangler fettsyrer. Men jeg har problemer med å få i han tran og slik, men han er heldigvis glad i fisk. Hvor gammel er gutten din, Misslinda? |
Sitat:
Han er også 8 år!:) |
Dette synes jeg er veldig interessant :ja:
Det var akkurat som å lese om en av naboguttene her, og jeg har faktisk prata litt om kosthold med mora :ja: Men hun har null tro på at mat kan gjøre noe med saken. Hun tenker som så veldig mange andre, at når legen har sagt det var ADHD, og astma, ja så er det medisinering og ingenting annet som hjelper. Skulle ønske både leger og helsepersonell kunne satt seg litt mer inn i hva maten vi spiser gjør med oss :ja: Tror veldig mange kunne fått seg en stor aha opplevelse etter hvert :ja: Kjempegodt jobba med gutten din, lykke til med å bli helt frisk ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Tror du kosthold kan hjelpe, eller er det bare rein skjær folkeskikk de mangler. ;) Vi spiser jo forholdsvis sunt og han er veldig middagsgutt og glad i kjøtt og fisk. Ikke så ivrig på brødmat og pålegg... Har noen ganger lurt på om det er noe som plager han, noe han ikke tåler, siden han er så lett irritabel. :confused: |
Sitat:
Dropp i oksygenopptak eller svingende blodsukker er typiske triggere! For vår del viste det seg at de høye kravene til seg selv, temperamentet og utageringen kom av at han er så intelligent at mye ble feil i hodet hans på den tiden. Da han fikk vite at han ikke var annerledes fordi han var dummere enn de andre, men rett og slett fordi han er så smart, fikk vi en helt annen gutt! Er det ikke EyeQ som er bra for barn med ADHD- symptomer? |
Kjenner igjen det der med store krav til seg selv...men hjalp det bare å fortelle han at han var smart altså...:confused:
|
Sitat:
Han følte jo selv at han ikke var som de andre og hadde gått rundt og trodd at det var fordi han var så innmari dum og teit. Klart det ble mye lettere å være han når det ikke var noe sånt som var problemet! Og han er slett ikke blitt "høy på pære" av å vite at kun 1-2% av verdens befolkning har høyere IQ enn det han hadde som 10-åring! Resten av barneskolen gikk greit, ungdomsskolen var et mareritt med masse forskjellige lærere, kontaktlærer som stemplet han som en bråkmaker og pøbel og ikke ville lese mappen hans en gang for å finne ut hvorfor han oppførte seg litt på kanten, videregående er himmelriket med en blid og grei sønn som har funnet sin plass som forskalingssnekker, bare gode karakterer, fornøyde lærere........ |
Sannelig om jeg vet om det er maten eller folkeskikk... hehe. Jeg ser så stor forskjell på mine 2 barn.
Gutten har alltid vært lite glad i middag og småspist. Vi har tatt cøliaki og melkeallergiprøver. Han lå midt i vekstkurven til han var 18 mnd, da "bråstoppet" han og har aldri tatt det igjen. Nå stiger han i vekst, men ligger under/i nedre del av percentilen. Verre er det at han har slike reaksjoner på ting. En Lego-kloss som ikke passer inn - kast den bortover gulvet. Han kan hylgråte hvis han møter motgang. Han har ikke utviklet så mye empati. Han har klaget over at andre mobber han, men innser ikke at han sier ting som er sårende, lage nidviser om andre for eksempel. Dette høres ille ut, men det er heldigvis ikke hver dag. Han er faktisk godt likt, og har ikke noe problem med lesing og skriving. Og heldigvis ser vi at han har begynt å roe seg ned. |
Sv: Har fått en helt ny gutt i hus!
Kjekk diskusjon. Min sønn er nok ikke en av de med veldig høy iq, men han kan mer enn han tror selv, så det må mye oppmuntring til her i huset.
Temperament utbrudd er det heldigvis slutt på, men i dag tok han en skikkelig kule, var hos mor mi på middag og han nekta å spise ørreten. Han spiser det her hjemme, men i dag nekta han, så han fikk sitte med bordet til vi gikk. Når vi skulle gå kom utbruddet. Han begynte å skrike og nekta å røre på seg, skremte vettet av min 2 årige niese, så jeg kasta han rett å slett ut på trappa i kulden, og kasta klærne hans etter han.. så fikk han stå der å skrike.(slem mamma :confused:) Endte med at jeg måtte hale han ut i bilen og reise hjem (det var den turen vi skulle på :( ). Når vi kom hjem fikk han 2 valg, han kunne si unnskyld for hvordan han hadde oppført seg, eller gå rett i seng. Han gikk rett i seng og sovna med en gang!! JA, Han sover nå!! Hehe.. Sånn kan det bli av og til. Er nok trøtt, selv om han sovna litt over klokken 8 i går. Får håpe at dagen i morra blir bedre ja, for nå sitter jeg å furter her hjemme over at jeg verken fikk meg en tur eller fikk trent..!! Men en slik dag på over 4 uker er ikke så aller verst vil jeg si da :p Hehe.. Holder oss til kosten ja ;) |
Jeg har en gutt med diagnosen adhd.. Han fikk den da han var 10 år. Han har siden han ble født vært en veldig krevende unge. Det skar seg på alle plan ganske så tidlig. Han fullførte 8. klasse UTEN å kunne gange eller dele! Og kunne bare skrive store bokstaver... veeeeldig sakte. Da han var ferdig med 8. klasse flyttet vi inn til sambo. Gutten ble som NY over natta! Han ble høflig, snill og god mot broren, OG han begynte gjøre det godt på skolen. Han kom nettopp hjem med en prøve i engelsk og han fikk 6!!! Før vi flyttet til sambo fikk han stort sett stryk, 1 eller 2.
Han skulle kanskje aldri hatt diagnosen adhd. For ham ble endring av skolesituasjonen samt det at vi fikk en mann inn i husholdningen som gjorde utslaget. Min eiegode sønn hadde visst på en måte påtatt seg "mannerollen" i heimen vår den tiden jeg bodde alene med dem og den rollen sier det jo seg at han ikke kunne fylle eller takle. Etter at vi flyttet inn tillot han seg å være ung igjen! Ung og nysgjerrig og skolen er blitt et sted han elsker! For som han sier "Jeg lærer jo så mye nytt!". :love: Dette ble langt, men det jeg vil frem til er ala det Kitt sier. Av og til så ligger løsningen på det mentale plan. Gutten ble SETT på en annen måte på den nye skolen, han fikk en stefar han kunne identifisere seg med og han kunne slippe rollen som det eldste hankjønnet i familien. Guttungen min kuttet ut alt av medisiner da vi flyttet inn til samboer og det har aldri vært nødvendig med dem i ettertid. Vi har forresten prøvd EyeQ.. Det var myyyye dyrere enn virkningen vi fikk fra den.. :o |
Oi, så kjekt å høre da ;) **Drømmer om å få en mann i hus** :_plystre:
Det er rart hvor mye disse barna være går å bærer på uten at vi er klar over det. Gratulerer så masse med 6 på prøven. Det er jo helt fantastisk. Håper virkelig at ting ordner seg for oss og en dag! :D:D Det er så kjekt å høre sånne solskinnshistorier :D |
Gikk plutselig opp for meg hvorfor han var så vrang i dag. han fikk ett lite stykke julekake hos bestemor si i går!!(masse sukker i ett lite stykke) Og i dag har han vært umulius.. Må nok være det :P Eller trøtthet.. :confused::confused:
|
Sitat:
|
Jo, han er ikke hyper i det hele tatt, men utbrudd får de uansett :( Snakka med psykologen om ikke utbruddene var litt utypisk for ADD, men neida, var vanlig for barn med ADD, som ellers er stille og innelukka, noe min alltid har vært. Veldig stille og innelukka..
Min har derimot den uvanen at han alltid skal pille på ting.. Å skru ting fra hverandre er noe han har gjort siden han var liten. Må gjemme skrujern godt her i hus.. Men dette mente psykologen bare stammer fra ren nysgjerrighet, men har hørt om andre barn med ADD som gjør dette.. |
Sitat:
Min kar plukket ALT fra hverandre da han var liten... Jeg er blitt fortalt at jeg gjorde det samme. Det samme gjorde bror min.. Jeg tror det har med nysgjerrighet å gjøre. Jeg elsker fremdeles å plukke ting fra hverandre for å se hvordan ting fungerer.. :o |
Jeg har kjøpt Omega 3 på apoteket, me i dag fikk jeg denne: http://www.shopping4net.com/no/Helse...ega-3-Barn.htm
Jeg vet ikke om den er bedre/like god som Eye Q. I tillegg får han Sanasol... sikkert ikke mye vitaminer i den. Men ekstra D vitamin i tillegg. |
Her bruker vi udo´s choice i smoothie til kvelds eller frokost. Kjenner ikke smaken av det i shake.. Ellers så går det i vanlige omega 3 kapsler, lar han ta de før tannpuss, så han slippe å gulpe på smaken hele dagen ;)
Ellers så går det i multivitaminer fra apoteket, er noe ala sana sol og kalsium :D Tror det skal holde ja :P Han spiser i tillegg mye grønnsaker og frukt i løpet av dagen. Hehe.. han har ikke gitt seg enda med å plukke alt fra hverandre, men regner med at han kommer til å jobbe med noe sånt. Er en gutt som kun ser på Discovery channel. Ingen av vennene hans som gidder det :p Hehe.. Så er julegave ønsket i år Guinness world book of records 2011 og ripleys, believe it or not! Han vet de utroligeste ting.. :p |
Sitat:
|
Mythbusters, how they make it, mount everest (fant ut at han IKKE skal klatre opp dit etter den serien :p), alle bil og maskin program, kongekrabbe fisking og ja.. det var det jeg kom på. Mye mer han ser på :p
Så Top Gear. Han kom på besøk til en venn i går og der satt faren å så på Top Gear, så han planta seg fint i sofaen med han og fortalte han all slags ting han hadde sett der. Bilmerker og slikt. Mora til vennen hans var helt imponert, for hennes sønn gidder ikke se på det :p Hehe.. Så han ble sittende på stua med faren istedenfor kompisen sin :p.. hihi.. :p |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31. |