![]() |
Matematikkoppgave
Sitter og hjelper den håpefulle med matematikklesing...
Men står litt fast. Greske bilskilt består av 3 bokstaver og fire siffer. Bokstavene er A,B,E,Z,H,I,K,M,N,O,P,T,Y,X (14 STK) Hvor mange ulike skilt er det mulig å lage. Hvordan finner vi svaret på dette? |
Sv: Matematikkoppgave
Kanskje dere finner noen hjelp her; http://www.matematikk.org/artikkel/v...thin_tid=68810
Jeg tror ikke jeg greier å forklare det på noen enklere måte i allefall :o |
Sitat:
|
Det blir sånn omtrent : Det finnes 7 posisjoner å fylle og variablene (det som kan stå på hver posisjon) er enten 14 el 10.
(Har akkurat vært i Sverige og der er det tre bokstaver først:) Bokst Bokst Bokst Tall Tall Tall Tall 14 X 14 X 14 X 10 X 10 X 10 X 10 = 27.440.000 Det interessante er at man forstår hvorfor regnestykket ser sånn ut, svaret er ikke relevant. Hva blir regnestykket for norske bilskilt? To bokstaver, 5 tall, dersom du antar at alle bokstavene er i bruk (det er de jo ikke, men det er ikke poenget heller) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ny oppgave..... tegnet ' betyr i andre:)
Trekk sammen: 2a+(2a+b)' + (2a-b)' - 4(a' + a) |
27.440.000 skilt?
|
Hva mener du med a', eller ' generelt?
|
Sitat:
Sitat:
Kan svaret være bare 3a ? Sånn ca ti år siden sist jeg satt med slike mattestykker, og jeg har aldri sett meg tilbake ... 2a+2a²+b²+2a²-b²-4a²+a 2a+a+2a²+2a²-4a²+b²-b² 3a Mulig jeg driter kraftig på draget nå ... |
Man blir visst blind av disse lavkarbogreiene, men så lenge fettet forsvinner. :o
|
Sitat:
Jeg kom fram til 6a + 4a' + 2b' .... Kan det stemme :p ? edit: kanskje greit med utregninga ;) : 2a + (2a+b)x(2a+b) + (2a-b)x(2a-b) - 4a' + 4a =2a + 4a' + 4ab + b' + 4a' -4ab +b' - 4a' + 4a =6a + 4a' + 2b' |
Jeg prøver meg også. . .
2a+(2a+b)(2a+b) + (2a-b)(2a-b) - 4a' - 4a= 2a+(4a'+2ab+2ab+b')+(4a'-2ab-2ab+b') - 4a' - 4a= 2a+4a'+4ab+b'+4a'-4ab+b'-4a'-4a= 4a'+4a'-4a'+2a-4a+4ab-4ab+b'+b'= 4a'-2a+2b' Men garanterer ingenting altså! :D Lykke til! |
Sitat:
|
b² - 2a + 4ab
|
Sitat:
|
Sitat:
2a + (4a+2ab+2ab+b') + (4a'-2ab-2ab+b') - 4a' - 4a 2a + 4a' + 4ab + b' + 4a' - 4ab + b' - 4a' - 4a 2a + 8a' + 4ab + b' - 4ab + b' - 4a' - 4a 2a + 8a' + b' + b' - 4a' - 4a 2a + 4a' + b' + b' - 4a 2a + 4a' + 2b' - 4a -2a + 4a' + 2b' eller 4a'-2a+2b' Er med andre ord enig med Tango. :p |
Hvem skal jeg være enig med da? :hylgrine:
|
Sitat:
|
Det holder det i disse dager. Tusler tilbake til ketolyse-bobla. :cool:
|
Holder?
Du kan da fortsatt redusere og få: 2(2a' - a + b) Nå brant jeg nerdecoveret mitt, vel? |
Deilig å se at mattekunnskapene mine ikke har gått helt adundas. :rolleyes: :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det går ikke an å sette 2 utenfor parentes, da du ikke kan dele B i annen med 2. Dessuten heter det ikke redusere, det heter forkorte. Du skal ikke minske verdien. Din nerd! |
Sitat:
|
Det gjorde jeg ikke. Jøss, som dere surrer. :p
|
Sitat:
2(2a' - a + b') |
2a+(2a+b)²-4(a²+a)
2a+(4²+4ab+b²)-4a²-4a 4a²-4a²+b²+4ab+2a-4a b²+4ab-2a |
Jeg ser at det er flere som sliter med å få til disse fine tickersene, noen som kan tipse meg på hva jeg må gjøre for å få det til? :confused:
|
Måtte slette innlegget mitt for å lese gjennom oppgaven - samt innlegget mitt - på nytt, jeg! :p :lol:
Sitat:
|
Bare et lite tips: for å skrive tall opphøyd i annen potens, gå inn via Start-knappen: Alle programmer - Tilbehør - Systemverktøy - Tegnkart. Her finner du alle spesialtegn hvor du kan velge tegn, kopiere til skrivebordet og lime inn i de ønskede dokumenter. (Windows 7)
F. eks x². |
Noen har mac:D
|
Sitat:
|
Sitat:
funker dette? Finner det under menyen til rediger->spesialtegn-> tall og tallsymboler på macen min |
Sitat:
|
Takk for oppgaven. Ser mange har løst den før meg, så trenger sikkert ikke legge inn svaret. Men det var godt med en oppfrisking av mattekunnskapen. Samboeren så bare dumt på meg da jeg hentet penn og papir, jeg har alltid likt matte jeg... :o
|
a²
he he, der satt den:) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19. |