![]() |
Likeverd? Respekt?
I dag dukket det opp en tråd på dette forumet, startet av et helt ferskt medlem. Han hadde et enkelt ønske, og ga uttrykk for dette. I stedet for å bli møtt med saklige svar av typen "Beklager at du irriterer deg over dette, men tror nok ikke noen kommer til å forandre på sitt valg av ord", regnet det i stedet krasse kommentarer, skarp kritikk, anklagelser om trolling, og regelrett hån og mobbing i form av unødvendige kommentarer skrevet kun for å understreke bruken av nettopp dette ordet han ikke liker.
Her ble jeg veldig forvirret. Jeg er selv helt fersk på forumet, og mitt inntrykk har hele tiden vært at dette er et sted hvor positive, støttende, vennlige mennesker holder til - fram til jeg leste disse innleggene. Tok jeg feil? Var mitt gode førsteinntrykk kun det - et førsteinntrykk? Har jeg ikke likevel funnet et forum hvor man aksepterer og respekterer hverandres meninger? Får man ikke lov til å komme med ønsker som ikke har noen vonde intensjoner, uten å bli utsatt for slike unødvendige angrep? Terskelen for å håne andre er så mye lavere på internett enn i det virkelige liv, fordi man er skjermet. Man trenger ikke å se vedkommende i øyet når man mobber dem, og da blir det ofte "greit" med slik oppførsel. Jeg synes ikke egentlig det er greit, verken i det virkelige liv eller på fora, og blir lei meg når jeg leser slike meldinger. Det er så unødvendig. Selv etter at personen unnskyldte sitt opprinnelige innlegg og poengterte at det ikke var ment som kritikk, fortsatte disse latterlige svarene å komme. Hva slags velkomst er dette for et nytt medlem? Er dette et forum hvor slik oppførsel er greit? Er det her meningen at man skal finne seg i slike unødvendig provoserende kommentarer under påskudd som "han var provoserende først"? I så fall har jeg kanskje kommet til feil sted likevel. :( |
Sv: Likeverd? Respekt?
Vettu hva, om du skal finne ett form hvor slike ting ikke skjer fra tid til annen så må du bare røske ut strømledninga til pcen og logge deg av, for det finner du ikke. Jeg syns faktisk innlegget ditt er noe naivt.
Jeg blir så innmari lei disse besteborgelighetene som skal herske bestandig. Let's face it, ikke alle kan være superduperbestevenninner med hubba bubba og gå hand i hånd. Og på internett er det EKSTREMT vanskelig siden at vi ikke kan se kroppspråket eller høre toneleie til den som sitter på andre siden av skjermen. F.eks nå, så tør jeg gjette på at brorparten som leser dette innlegget tror at dette er surmaga fra ei sur kjerring. Faktum er at jeg er helt rolig og sier det i ett rolig og tilbaketrukket toneleie inni hodet mitt uten noen form for sutring. Så enkelt er det. |
Sitat:
Jeg er enig med trådstarter jeg. Jeg synes det er alt for mange som er skikkelig ekle i sine svar og sårer mange og jeg skjønner ikke vitsen. Hvorfor svare om du kjenner at du er så provosert at du må være ekkel mot noen? kan en ikke bare overse den aktuelle tråden da, eller svare en dag en er i bedre humør :rolleyes: Vi kan alle trå feil og skrive noe som sårer eller som virker surere enn det er ment, men da kan vi heller beklage det og lære av det :rolleyes: |
Sitat:
Du har også helt rett i at internett er vanskelig fordi man mister toneleie og kroppsspråk. Nettopp derfor synes jeg det er desto viktigere at man ikke skriver ting som veldig tydelig kan tolkes negativt, og i alle fall ikke på en slik måte at det framstår som hån. Det er da virkelig ingenting godt som kommer ut av det? |
Har lest tråden du sikter til nå, og jeg kan ikke se noe som minner om mobbing? Reaksjoner, ja, men mobbing er et sterkt ord man ikke bør bruke i tide og utide.
|
Sitat:
Jeg har en venninne som en gang mente at "jeg burde kunne være helt ærlig og si akkurat hva jeg mener om alt og alle, for det burde folk tåle". Hun lærte etter hvert at det var en sikker metode for å ikke ha mange venner, og har i dag blitt mye mer hensynsfull. Nå ser folk henne som den trivelige, hjelpsomme personen hun er, i stedet for "hun som til enhver tid usensurert må si akkurat det hun tenker", og det har vært en positiv forandring for både henne og andre. :) |
Sitat:
|
Jeg er enig med deg at noen tråder utarter med "morsomme" kommentarer slik den tråden du nevner. Jeg reagerte også med tanken "dette er unødvendig" på mange av kommentarene, spesielt de som latterliggjorde innlegget. Noen ganger bør man kanskje tenke over om innlegget man er i ferd med å poste har noen verdi for mottakerne. Det var mange av innleggene i den tråden jeg kunne vært foruten.
|
Jeg mener nå at man må kunne være ærlig med folk jeg.... Er det bedre å lyve altså bare for at den andre ikke tåler å høre sannheten? Noen ganger er sannheten det man trenger å høre.
Jeg foretrekker i alle fall at folk er ærlige med meg fremfor å lyve til meg. Spør jeg noen om råd eller hjelp, så vil jeg dem skal være ærlig fremfor å smiske med meg og si det dem tror jeg vil høre.. Og hva forventer TS når han/hun starter en slik diskusjon på et forum? At alle bare sier "ja takk og amen, klart vi retter oss etter deg som hverken har presentert deg eller vært på forumet før" ?? hvis TS syns innlegget mitt går som mobbing så må jeg nå beklage det, men jeg ser i alle fall ikke på mitt svar i den tråden som mobbing. Litt må en tåle syns jeg?? |
Sitat:
Denne tråden startet jeg riktignok med ovennevnte sak som eksempel, men budskapet er generelt ment. Det skader aldri å reflektere litt over hvilke signaler og holdninger man gir når man skriver slike ting som f.eks. "haha, han er bare et troll". Jeg vil i alle fall gjerne slippe å oppleve en lignende skur dersom jeg en gang selv skulle være så uheldig å tråkke på tær uten å være klar over det, og som sagt: Dersom den nevnte tråden skal være standarden som nivået ligger på, vil jeg neppe fortsette å være så aktiv som jeg har vært fram til nå. (Om dette er noe som noen bryr seg om, er en annen sak. :rolleyes:) |
Sitat:
|
Sitat:
Det er en stor forskjell på å gi et ærlig svar, og å håne personen for spørsmålet/oppfordringen. En stor forskjell, og en vesentlig forskjell. Det ene er akseptabelt, det andre er det ikke. Igjen, dette er ikke ment som en kommentartråd for eksempeltråden. Kun en oppfordring (hvis jeg tør ...) om å tenke seg om før man kommenterer. Og les gjerne ting som andre har skrevet først, også, så kanskje andre slipper å gjenta seg selv. ;) |
Kan vi ikke gjøre en deal da? Vi, som i noens øyne, bare bidrar med dritt, nedtrykking av person og selvtilitt og kun utøver mangel på respekt, her på forummet slutter med det. Også slutter alle som hele tiden er ute etter å finne urettferdighet og dritt og som synes det er ille gøy å lage 10 høns ut av en fjær, å tolke alt i absolutt værste mening, hele tiden?
|
Sitat:
Jeg bragte opp ordet trolling, så jeg må vel føle meg truffet her, men egentlig gjør jeg ikke det. Jeg blir litt målløs, for jeg er absolutt en som tenker på hvordan ting blir oppfattet og er veldig opptatt av å ikke mobbe ... Dette vokste veldig fort i dimensjoner må jeg si, og jeg forstår ikke helt nødvendigheten av det. Jeg skrev det jeg gjorde som en kommentar til at det ble en seriøs debatt og at folk ble opphisset, for jeg oppfattet det ikke seriøst i det hele tatt, men som et forsøk på å provosere, og hensikten min var dermed å roe ned de som ble litt opphisset ved å ta det med et skuldertrekk. Det var et par gamle gjengangere på forumet som tok tak i det hele på sitt sedvanlige erte på seg gråstein-vis, og det var inkludert i det jeg skrev. Men jeg skjønner at for nye brukere kan det være ting som går hus forbi. Trolling er ikke noe spesielt stygt begrep etter min mening, det virket bare som et relevant begrep med tanke på flere faktorer i innlegget. Trådstarter har for øvrig skrevet et nytt innlegg der det virker som han forstår at innlegget kunne virke provoserende. Jeg skjønner at jeg nok tok feil da jeg så det som et åpenbart useriøst innlegg, og det beklager jeg - men måten innlegget var skrevet på og ikke minst overskriften gjorde sitt til at misforståelsen oppsto. |
Sitat:
Videre retter skribenten krass kritikk mot meg og andre som drister oss til å snakke ut mot hånende kommentarer, med bruk av sarkastiske overdrivelser om å "synes det er gøy å lage 10 høns ut av en fjær" og "tolke alt i absolutt verste mening". Takk, Nellie, for at du synliggjør også på denne tråden akkurat den holdningen jeg prøver å ta avstand fra, og for at du beviser at det verken er 10 høns eller én fjær det er snakk om. Når slike kommentarer som dette slenges ut selv i en tråd som setter fokus på å få slippe denslags, tenker jeg at enkelte kanskje har et større holdningsproblem enn jeg i utgangspunktet trodde. Og med dette tror jeg at jeg sier takk for meg, ettersom jeg ikke synes det er noe hyggelig å bli hånet og latterliggjort bare for å be folk om å ta hensyn til andre. Slikt trenger jeg ikke i livet mitt akkurat nå. |
"Som litt over middels interessert i kjemi må jeg opplyse om at dette ikke er et ord. "
Er vel ikke så rart at folk reagerer på dette? Må ikke være kjemiker for å vite at det egentlig heter karbohydrater, man må bare kunne norsk, og det tror jeg de fleste her inne kan. ALLIKEVEL velger de fleste å bruke ordet KARBER, fordi det er greit å kunne forkorte det ordet som er ALLER mest brukt her inne! Skjønner virkelig ikke TS dette? |
Sitat:
|
Som moderator her på forumet blir man etterhvert ganske trent i hva som kan tolkes som mobbing/trakassering, og hva som ikke er det. Og ettersom du sikter til et eksempel her i tråden, så er det gjerne hva jeg vil gå ut fra i mitt svar.
Jeg har lest nevnte tråd, og ser ikke noe som kan kalles mobbing, ikke uten godvilje. Noen unødvendige kommentarer, ja, men generelt helt på høyde med hva man bør tåle. Det er alltid adressanter og mottakere i et forum hvor all kommunikasjon foregår skriftlig, og begge har like mye ansvar, og man legger gjerne lista selv ut fra hva man ytrer, som i tråden du bruker som eksempel, her også trådstarter. Oppfordringen der er vel grei nok i seg selv, men gitt hvilket forum vi faktisk er på, så er den i beste fall underlig og det er vel ikke helt unaturlig at en sånn post resulterer i en del morsomheter (eller, "morsomheter", eventuelt ;)). Jeg er derimot enig i at enkelte sikkert kunne trukket pusten en gang til før de poster et innlegg, det vil det alltid være, da det å være mer direkte og tøff er lettere for enkelte i et nettfora enn i en ansikt til ansikt-kommunikasjon. Men vi må jo også ta ansvar selv for å ikke alltid lese for mye inn i ting, like mye som vi er ansvarlige for hva vi selv skriver! Men jeg kan forsikre deg om at vi som modererer her i forumet tar tak i alt vi kommer over hvor brukeres oppførsel faktisk er problematisk, enten direkte i tråden, eller privat med vedkommende, selv om vi selvfølgelig ikke kan rekke over alt. Med det vil jeg gjerne også oppfordre til å bruke rapporteringsfunksjonen, sånn at vi lettere blir gjort oppmerksom på det. Jeg og de aller fleste med meg ønsker et forum med både allmenn respekt og god takhøyde i sin skjønneste forening! :) |
Sitat:
Og nei, jeg synes faktisk ikke det må være lov å uttrykke seg uansett. Dersom man ikke kan komme med et saklig svar til noen som opprinnelig har skrevet noe på en høflig og vennlig måte, kan man heller la være å svare i det hele tatt. Frekke kommentarer uten mening og innhold oppnår ingenting annet enn å såre og fornærme folk, og slike synes jeg virkelig ikke hører hjemme på noe som helst forum. |
Sitat:
Det har noe med den kommunikasjonshøyden man er på selv. De fleste innehar litt selvironi og tar seg selv litt mindre høytidelige og ser derfor ikke det gale i ett innlegg, mens noen ikke har de samme brillene og helt klart føler seg truffet. Om jeg, i gud en hver post jeg skriver her, på bloggen min, på twitter, på facebokk and u name it, skal passe på at jeg hele tiden ikke skriver noe som kan finne på å virke støtende på noen, så blir det stille fra min kant, ettersom det ikke er fysisk mulig. Det er veldig, veldig sjelden jeg tar noen forferdelig ille opp som skrives på nettet altså, men det hender at noe IRRITERER meg og jeg kan svare litt kritisk, den tar jeg. Jeg innrømmer også glatt at jeg er den type menneske som er innmari glad i sarkasme og ironi og det overfører jeg til nettet. Når det gjelder gjeldende post du snakker om så så jeg ikke poenget i å være svært seriøs ettersom dette helt tydelig var det vi kaller for forumtrolling, og for å være helt ærlig så orker jeg ikke å bruke tid på sånt. Jeg kunne jo latt være å kommentere, det kunne jeg. Ser den. Men det er ikke noe artig. Dessuten har jeg fått flere grønne prikker for mitt bidrag i den tråden så det er tydelig at det ikke ble tatt spes. ille opp. |
Sitat:
Kan det ha noe med....hvordan vi ser forskjellig på livet? :) |
Uten å kommentere den tråden det henvises til for seg selv, må jeg bare slutte meg til de andre som er litt forvirret - jeg ser nesten aldri noe svar jeg oppfatter som ekkelt eller ondsinnet, her. Hvis det betyr at jeg er ekkel og ondsinnet, og dermed blind for det selv, kan jeg bare håpe at noen faktisk gjør meg oppmerksom på det. :cool:
|
Sitat:
Du kan ikke kontrollere andres oppførsel, men du kan selv velge hvordan du oppfatter/takler ting. Det har jeg lært i terrapi, og det er ikkeno' teit råd. ;) |
Kjære Vidundra, du setter ord på det jeg tenkte da jeg leste den samme tråden. Takk for det!
Jeg kan ikke se at ett innlegg skal defineres som "trolling". Det forbeholder jeg det å poste innlegg på innlegg som skal omvende oss som spiser lavkarbo, særlig om de i tillegg bruker en negativt ladet tone. Men, dessverre så har det blitt mer og mer vanlig å bruke sarkasme og latterliggjøring i innlegg i forumet her. Det er ufint og unødvendig. Det er ikke nødvendigvis mobbing, men det bidrar ikke med noe positivt i forhold til forumets budskap. |
Jeg tror vi misforstår hverandre litt her, Manina.
Man definerer ikke ting som trolling, men man kan mistenke at det er det. Fra Wikipedia: Sitat:
Den diskusjonen du nevner med den brukeren som ville omvende lavkarbere er et godt eksempel på det jeg mener med at det har forekommet stygge kommentarer. Folk ble fryktelig provoserte og skrev ting som "dust" og annet som gikk på person. Der synes jeg folk skulle gått i seg selv, faktisk. Men her synes jeg det ble storm i et vannglass. Jeg, og flere med meg, så på dette med et humoristisk blikk - og at noen leser kommentarene faktisk helt annerledes enn de er skrevet og starter en slik tråd som denne synes jeg vitner om én ting: Vi er alle forskjellige og ser forskjellig på ting :) |
Mobbing er noe som pågår systematisk over tid, og jeg blir provosert over at enkelte bruker ordet om en enkeltepisode. Man kan bli plaget, hetset, utsatt for både det ene og det andre, men det er først når det foregår systematisk over tid at man kaller det mobbing. Det er et alt for stort og viktig ord til at det kan misbrukes på denne måten. Det blir som å kalle et lite dytt for drap.
|
Sitat:
jeg har ikke engasjert meg i den tråden som ble nevnt, men jeg forstod det slik at trådstarter kun brukte den som eksempel. og jeg er jo ganske ny her på forumet og har reagert mange ganger på mange som svarer ekkelt i tråder og "henger" ut andre som mener annet enn de selv. Jeg forstår som sagt ikke hvorfor dette er nødvendig? kan vi ikke bare la være å svare om vi blir så irriterte at vi føler behov for å "slenge med leppa"? Jeg er ikke bedre selv, jeg kan det jeg også, men prøver så godt jeg kan å la være, og om jeg sårer noen eller "slenger med leppa" så håper jeg å få beskjed så jeg kan skjerpe meg. poenget er vel at vi alle vil ha ett forum med mangfold og kunnskap og som er for oss alle. Vi ønsker vel en plass der vi kan dele vårt kosthold på godt og vondt uten å føle at vi er redde for å spørre eller mene noe i tilfelle noen "henger oss ut" for uvitenheten eller meningene våre. Jeg er kjempeimponert over all kunnskapen som finnes på dette forumet og har mye å lære her, og mye hyggelig å lese er det også, det er sosialt å kunne møte noen med samme problemer, samme interesser etc :) |
Det er helt tydelig at man oppfatter ting ulikt... Har vært her i snart 2 år og synes tonen her jevnt over er svært så trivelig og imøtekommende. Som i verden ellers er det noen som har en litt "brautende" måte å uttale seg på, som kanskje kan oppfattes som ubehagelig av noen få.
For meg er dette et kostholdsforum, vi har en felles interesse for kosthold. Hvordan i alle dager klarer man å ta ting så personlig på et slikt forum?? Noen vil finne en uttalelse fornærmende, ufin og unødvendig, andre igjen vil finne akkurat samme innlegg humoristisk og kanskje tilogmed spissfindig formulert. Det er uhyre sjeldent det går på person her, det blir slått ned på av moderatorere på en finfin måte, synes jeg! Så, min oppfordring blir, godta at vi har ulike måter å formulere oss på, og tenk litt gjennom om uttalelsene er personlig rettet (i så fall bør det rapporteres til moderator!), eller om det bare er en litt sleivete uttalelse som går på sak, og noe man bare kan overse. Bør tross alt finnes større og viktigere ting her i verden enn enkelte uttalelser på et lavkarboforum :D |
Ser at enkelte kan ha lett for å vri på ting. Har selv opplevd at kommentarer jeg hadde skrevet i et annet forum ble hengt ut og latterliggjort her. Enkelte forventer visst at alle vi lavkarbere skal være eksperter på alt som har med lavkarbo å gjøre. Trodde vi var her for å lære av hverandre, og ikke ved å være belærende eller ved å rakke ned på andre. Alt blir så mye enklere om vi behandler andre med respekt. Alle her har vel vært nybegynnere en gang, ingen var vel fullt utlært fra dag én?
|
Men hallo, da! Han var jo en ordentlig tullekopp! Det er helt koko apekatt å komme inn i et forum å presentere seg på den måten.
|
Han spurte jo ikke på en pen og høflig måte heller... Syns nå jeg.. Syns svarene han fikk sto i god stil med måten han kommanderte på ;P
|
Jeg reagerte tidlig på ordlyden i innlegget til denne trådstarteren, men tenkte jeg burde holde stryta. Med tanke på at jeg selv startet en tråd der jeg sutret om negativitet, mener jeg.:o
Denne nevnte tråden synes jeg forøvrig ble noe helt annet enn hva jeg har reagert på tidligere, og jeg mener TS ba om reaksjoner. Det fikk han. :D Sitat: "Som litt over middels interessert i kjemi må jeg opplyse om at dette ikke er et ord." Er det jeg som har misforstått noe vesentlig, eller er kjemi og grammatikk fortsatt to vidt forskjellige ting?:rolleyes: |
Men atte hæ... :confused:
Lavkarbo dått enno er i mine øyne det mest forståelsesfulle, hjelpsomme forumet jeg noengang har vanket på. At noen, meg også, tyr til sleivspark og 'morsomheter' i eksempeltråden er da bare normalt når en nyregistrert bruker poster for første gang og vennligst ber om at vi slutter å skrive karber da det ikke er korrekt? Blir litt som en helt ukjent person brøyter seg inn døra di og klager på at du ikke har tatt oppvasken enda? Eller? |
Re: Sv: Likeverd? Respekt?
Sitat:
Uansett hvor pussig, rart eller til og med idiotisk man oppfatter ønsker og meninger fra andre, fortjener de ikke like fullt å bli respektert? Altså i beste fall "irettesatt" på en saklig i måte, i verste fall ignorert? Særlig for en nykommer er det slettes ikke lett å vite om personene som kommer med slike "morsomheter" bare prøver å være morsomme, eller om det er regelrett hån de driver med. Det er sjeldent gøy å bli gjort narr av med mindre det gjøres av gode venner som man vet ikke mener noe vondt med det. Jeg kunne skrevet så mye mer, men det er tydelig at de som har bestemt seg for at slike "morsomheter" er kult uansett ikke tar til seg budskapet, så jeg gidder ikke. Jeg har, beklageligvis, gitt opp. Heldigvis har jeg oppdaget blokkeringsfunksjonen, så kan de som liker å komme med sleivspark bare kjøre på, og forhåpentligvis får de kanskje litt dårlig samvittighet når/hvis de en dag forstår hvilken negativ effektiv de gir den de sparker mot. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg får litt barneskoleassosiasjoner av og til. Den som aller mest ønsker å være en del av gjengen, er gjerne den som roper høyest om hvor galt gjengen oppfører seg. ... men nå har jeg ferie, altså ... :lærerhverdag: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21. |