![]() |
De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i?
Smør er utsolgt i alle nærbutikkene her jeg bor,er det ok å steke i Coconut oil fra KTC?:confused:
Hvem har kjøpt opp alt smøret tro?:eek: |
Sv: De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i?
Sitat:
Det er visstnok en kombinasjon av økt etterspørsel OG lavere produksjon på grunn av dårlig år (mye regn, dårlig fôr). |
Sitat:
|
Tine makter ikke å produsere nok smør står det på Meny butikken der jeg bor. Der har det manglet både bremykt og meierismør i over en uke.
|
Så rart :s På begge mine nærbutikker er smørhyllene smekkfulle! Kanskje jeg skal begynne å sende til folk? :p
|
Sitat:
Hehe ja! Prisene på smør kommer vel til å gå litt opp for å balansere markedet, tenker jeg. Hvertfall på de stedene det er tomt (her er det ikke tomt, heldigvis!) Tror dere? |
Jeg kunne tenke meg å bytte bremykt og meierismør i smørbar cheddar :p
|
|
Sitat:
|
Sitat:
Vi har ikke merket så mye av dette enda, annet enn at det ofte er færre pakker smør og brekmykt og fløte enn det var før. |
Min kjære Rema hadde ikke noe Bremykt og kun noen få bordpakninger med meierismør igjen i dag.:eek:
Fløte var det derimot mer enn nok av. Fullt i alle hyllene! Har kjøpt litt ekstra smør, jeg da, så det er ikke krise her enda!:D |
Sitat:
Og hvordan er holdbarheten på hjemmelaget i forhold til datostemplingen på fløtepakken? Har fryseren "full" av pakker som nesten er gått ut på dato og som jeg hadde tenkt til å bruke i sauser og gryter. Kunne vært artig å lagd smør hvis det går. :) |
Vi må vel snart kjøpe smør på svartebørsen... ;) Prisene kommer til å vokse seg hinsides! :eek:
|
Sitat:
Holdbarheten burde jo være som kjøpt smør sålenge man lager smøret med rene hender og rent utstyr og lagrer på samme måte. Her varer uansett ikke en halvkilo smør i mere enn en uke, og smør kan opbevares mye lengere.. Jeg har hatt hjemmelaget smør på benken i en uke på vinterestid.. Men vi har det kjølig da, ikke snakk om å kunne smøre med smøret fra september til mai.. Derfor bruker vi bremykt til de som spiser brød. |
Sitat:
Ser at både Imse og jeg skriver "frosset"... Jeg får omtrent spader når jeg leser "fryst".. fløte...kjøtt... eller hva det skulle være. Heter det frosset eller fryst?? Avsporing! Sorry! :rodme: |
Fant noe til avsporingen min: :o
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Da skal jeg prøve det. Jeg fryser ned all fløte som jeg ser at jeg ikke rekker å bruke opp, og nå begynner det å bli "litt" i boksen :rolleyes: |
Veldig ok den kokosolja fra KTC, har nettopp stekt opp 3 kg oppskåret kyllingfilet! Det gikk ikke så mye med av den syns jeg, skal kjøpe mer av den! Billig var den også.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva med å steke i olje? :-)
På Ultra var de tomme for alt, til og med melange uten melk! |
Tok de 3 siste pakkene på smart club i går :ja:
Så folk hadde rundt 10 pakker oppi kurven, så da løp jeg bort og tok det som var igjen :lol: På butikkene her i byen er det tomt! |
Skulle det bli tomt her, så kommer jeg til å kjøpe margarin :ja:
Daua ikke av å ha brukt det i nesten 40 år ;) |
Smør har steget med mange kroner allerede på nærmeste butikk her :/
|
Sitat:
|
Er det helt feil å tro at Tine hjelper til her? Har hørt mange so skylder på lavkarbobølgen, men jeg tror at Tine bare ser sjansen.
Jeg steker forresten mye i vanlig kokosfett. Synes kjøttet får en skikkelig god stekeskorpe og saften blir i kjøttet. Ellers går det på oljer her. |
Sitat:
|
KTC kokosolje er et supert valg for å steke mat i, og for all del ikke kjøp brun cocosa kokosolje fra helsekosten med mindre du vil betale 5 ganger så mye for et tilnærmet identisk produkt. Ser heller ingen grunn til å ikke bruke delfiafett eller margarin, det er ikke transfett i disse (som noen tror) men kokosfett (ktc, delfia) er best fordi det booster fettforbrenningen... søk evt på KTC om du vil lese mer om hva jeg har skrevet om emnet, om pure kokosolje, laurinsyre osv....
Ang. dette med frossen fløte - jeg lærte at det bruker man i sauser, supper osv som som skal varmes opp, men om man vil lage pisket krem, dessert osv så bør man bruke fersk. Jeg har en hel fryseskapshylle med frossen kremfløte etter at Ultra på Sandvika Storsenter solgte pakker som gikk ut på dato dagen etter - til 5 kr pakken :eek: for to uker siden :D Ingen nød her i gården, altså! |
HVor kjøper dere KTC kokosolje??
Her var det ikke mangel på smør i hyllene i går, men fløte derimot var umulig å oppdrive og jeg som skulle lage smør :(. Er tydelig at julebakst og julebordsesongen er i gang. Jeg fryser fløte men den pleier jeg bare å bruke i saus, bakst osv. synes ikke resultatet blir så bra om man skal piske kremen. Et tips er jo å fryse i isbitposer så tar man bare så mye man trenger om uten å måtte tine opp hele pakker om gangen. |
KTC har jeg kjøpt i innvandrerbutikker. Ikke alle har dem, men så godt som alle asiatiske butikker har, og en god del tyrkiske sjapper.
|
Der jeg handlet i går, påsto de ansatte at de var tomme for smør pga lavkarbohysteriet.
Jeg tror nok det er flere medvirkende faktorer, også at en del har startet med julebaksten nå. |
Det er vel ikke bare lavkarbere som spiser smør. Etter noen år på tettinntill (bæreforum) så lærte jeg at man omtrent er barnemishandler om man gir ungene margarin. Ingen av disse var lavkarbofolk, bare bevist hva de putter i munnen. Det er vel slik at flere og flere vil ha naturlige produkt.
|
mye av grunnen til at butikkene går tomme for smør ,, er at media kommer ut med en link og sier at det er lite smør ,
hva gjør folk , jo de hamstrer som gale ,,ergo tomme butikkhyller . og de som tjener på denne gratisreklamen er selfølgelig TINE. |
Tine hadde vel tjent endel mer på å faktisk selge smør?
|
Har ennå ikke opplevd at er tomme for smør og fløte her i byen. Er tendensen størst på østlandet eller?
|
Vel, her på Grünerløkken er hyllene fulle! :D
|
Sitat:
Sitat:
|
Hvis det blir tomt for smør så baker jeg saker og ting i ovnen isteden.
Men er ikke noe krise her i byen, ser det ut som. På Kiwi er det ofte tomt, men på Rema er det akkurat som det pleier. |
Var det ikke Vestlandet som skulle merke det mest da?
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13. |