Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Te-Tråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5034)

Aline 10-05-05 09:21

Te-Tråden

(til ære for vår kjære tekopp, Albertine) :)
tenkte det kunne være fint med en te-tråd :D

jeg har søkt og søkt og ikke funnet en, så da lager jeg en :ja:

hva er de forskjellige teene godt for?
hvilken te er best?
hva slags te drikker du?

akkurat nå sitter jeg her med en kopp rykende Rooibos te. men hva er den godt for da? ikke vet jeg ;) men den smaker bra :)

av urtete så har jeg Brennesle og Gullris begge skal virke vanndrivende. gullris-teen min smaker ikke veldig godt, men derimot liker jeg brennesle-teen :ja:

og som snop fungerer vanilje-te fra twinings utmerket :sikle:

Hvilken te er din favoritt?
og Lise? Hva heter detox teen din?

Albertine 10-05-05 09:45

Tusen takk, Aline! http://www.fellesskapet.com/forum/im...es/Squeeze.gif

Jeg drikker London Fruit and Herb Company sin solbærte. Den er vanvittig god!

Iset 10-05-05 10:07

Jeg er ikke så glad i te, men skal jeg først drikke det blir det iallefall ikke fra dagligvaren!! De er jo helt smakløse.

Jeg drikker fruktteene fra London Fruit & Herb, den med jordbær og vanilje er utrolig god, samme med eple & kanel og blåbær.

Ellers er jeg litt mer glad i krydderteer, som de fra Yogi-te. Den med kanel er vanvittig god, den med sjokolade er også ganske god. Dufter som varm kakao med kanel.

Her kan du lese litt om Rooibos:

Rooibos

Marianne 10-05-05 10:12

Gullris (Solidago virguaurea)

Brukes som svettedrivende middel, ved gikt, revmatisme, nyregrus.

30g til 1/2 liter vann. 2 kopper te daglig.

Marianne 10-05-05 10:15

Brennesle (Urtica dioeca)

Inneholder bl.a. kalium, fosfor, svovel, kisel og jern. A- og C-vitaminer.

Bloddannende og blodrensende. Hemorroider, sterk menstruasjon, A-vitaminmangel, forstoppelse. Fremmer melkemengden hos ammende.

3 toppede ss til 1/2 liter kokende vann. Trekkes 10minutter. 2 kopper daglig.

Marianne 10-05-05 10:19

Detox Tea

Har en detox tea fra "Ancient Herbal Formula"

Den er god på smak og det står på pakken:

Teen balanserer de fem energiene i ayurvedisk medisin: jord, luft, vann, ild og ether?
Den inneholder en kombinasjon av urter og krydder som har blitt brukt i århundrer i både India og Kina til å rense kroppen innvendig ved å justere våre ild- og luft-energier. Brukes hver dag og er bra når man går på diett.

Marianne 10-05-05 10:22

Forever Young

Også fra Ancient Herbal Formula

Nydelig te!

Inneholder sitrongress, kardemomme og lakris som gir god smak samtidig som de fremmer fordøyelsen. Pluss en blanding urter kjent for å bevare en ungdommelig kropp og sjel.

Marianne 10-05-05 10:23

Orange & Spice

fra the London Fruit & Herb company kan anbefales. Den er kjempegod!

Aline 11-05-05 22:02

hva du vet, Marianne :) hmm... tror ikke jeg trenger gullris teen enda ;) svettedrivende? kanskje det fungerer istedetfor trening? :D :D ;)

:klem:

Lynx Lynx 11-05-05 22:56

Mmmmm te---

jeg er avhengig av te...

Kanelteen fra Yogi hjelp meg veldig i starten av lavakarbo-kuren. Den gav meg den varmen som et kveldsmåltid gir. Og det var greit å ha en kanne på komfyren til enhver tid, så hadde jeg noe å hente i kjøleskapet, nemlig melken som hørte til den.

Jeg tror at te kan hjelpe på mer måter enn de medisinske. De blir et rituale, som kan overta for andre ritualer. I stedet for å ta seg noe snop og mat om kvelden, drikker jeg og mannen te i store mengder. ( og tilsvarene mengder vann for å erstatte væsken man trekker ut med teen.)

Krydderte, av typen som heter krydderte og fås på svarteposer, er den teen jeg lærte å drikke te med. Den er kveldkosen,når den får stå lenge å holdes varm, får den en veldig tykk konsistens, som gjør at den føles veldig mettende.

Teer med virkning, her sverger jeg til teen som kalles basete. Den skal være blodrensende. Og når man har senebetennelse etc, gangsperre, så renser den opp i systemet. Den har løvetann, fennikkel og markjordbærblad som virkestoffer. Rik på kalsium. Kan virkelig anbefales. Den eneste teen jeg kan drikke uten melk eller søtstoff og like.

Ingefærte er bra når man er forkjølet, problemet er bare at for makseffekt, så må man ha i honning og sitron. Ikke godt på en sukkerfri diett.

Jeg har som erstatning for ingefærteen kommet frem til en med hvitløk, sitron og kanel. Den funker, men ikke ta den på tom mage. Det gir bare kvalme. Og ha klar en masse lommetørkler. Husk å la den trekke en halvtime, slik at hvitløken blir søt.

Videre var jeg ute og plukket en del mari-kåpe i dag. Den tilsetter jeg baseteen når jeg har pms. Markjordbær og mari-kåpe er ypperlig for å få opp blodgjennomstrømningen så man slipper mensen-krampene (nå er mine av en mild art, vet ikke hvor effektiv den er for andre.)

Jeg har også drukket en god del myntete, best litt søtet (også kunstig) og halvlunken. Den kan også søtes med eplejuice. da blir det nesten som afrikansk eplete...
Mynte har mange gode egenskaper, først kan man drikke mynteteen mot luft og magebesvær, så kan man bruke bladene i en pannekompress mot hodepine.

å... jeg kunne sikkert sagt mer om te... men nå må jeg virkelig få meg en kopp til...

gaupe

themonk 12-05-05 10:54

Pharma Green Original nr 65

Pharma Green har en grønn te som kommer i pulverform. Det er nesten en religiøs opplevelse å drikke den. :) Den har litt sånn syrlig smak og så får du en helt rar følelse i munnen etterpå. Digg. Dessverre har de den ikke så mange steder. City-Syd i Trondheim har den, og så vet jeg at en helsekost i Oslo har tatt den inn innimellom (men jeg husker ikke hvilken). Det står mere på www.onlinemedicin.dk

Marianne 12-05-05 11:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk
Pharma Green har en grønn te som kommer i pulverform. Det er nesten en religiøs opplevelse å drikke den. :) Den har litt sånn syrlig smak og så får du en helt rar følelse i munnen etterpå. Digg. Dessverre har de den ikke så mange steder. City-Syd i Trondheim har den, og så vet jeg at en helsekost i Oslo har tatt den inn innimellom (men jeg husker ikke hvilken). Det står mere på www.onlinemedicin.dk

Så spennende! Den skal jeg se etter neste gang jeg er i "helsekosten min" :ja:

Marianne 12-05-05 11:10

Lynx lynx - så inspirerende skrevet om te. Jeg har alt drukket to kopper i dag etter å ha lest det du skrev på morgenen. Takk!

Tingeling 21-05-05 18:52

mm. jeg har holdt meg helt unna te, jeg.. var usikker på om det enkli var karb i te ? London fruit and herb for eksempel - helt lov ???

http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_17_1.gif

mofe 21-05-05 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tingeling
mm. jeg har holdt meg helt unna te, jeg.. var usikker på om det enkli var karb i te ? London fruit and herb for eksempel - helt lov ???

http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_17_1.gif

Om det er noe karber i slik te - så må det være ekstremt lite! Så drikk med god samvittighet, det ville jeg gjort :)

Forlani 21-05-05 19:02

Hvit te

Jeg drikker hvit te i tillegg til grønn te og rooibos.
Syntes at hvit te er best (white tea - celestial seasonings)

:sikle:

luringen 21-05-05 19:14

baseteen virker også mot syre i kroppen...vi drikker og spiser for mye syre ifht base i hverdagen, og det hoper seg opp. Hjelper, og teen er god!

Ellers er nypete en god gammel kalssiker her i huset, samt at barna gjerne vil ha frukteer, så da blir det det også.

Jeg har svelget unna noen liter fennikel, anis og brenneslete ja...er god som amme te, men bedre enn den som heter ammete...synes jeg.
Melk er jeg selvforsynt med...hehe, neida tulla....:)

Aline 13-06-05 14:09

nå sitter jeg her med en kopp detox te fra ancient herbal formula :)
men hva skal den egentlig gjøre? har drukket en til to kopper om dagen i litt over en uke, men merker ikke noe utenom det vanlige :)

*venter i spenning på effekten* ;)

Matilde 13-06-05 14:35

jeg må bare skryte av favoritt teen min. den heter Lord Nelson- Grüner Tee Vanille. det er te med vaniljesmak og jeg har suketter oppi og en god del fløte! nam nam!! tar det om kvelden (og morgenen) som en erstatning for noe godt! for det smaker bare nyyydelig!

forresten: kjøper den på Lidl til 10 kroner!!!!!!

Aline 13-06-05 14:40

oi, den har jeg :D har prøvd den en gang men tror jeg lot den trekke for kort... hvor lenge lar du den trekke?

Matilde 13-06-05 15:39

jeg har egen tetrekker jeg, samme måte som andre har kaffetrakter. så den bruker vel en fem minutter og da er det bare å drikke. men la den trekke i fire-fem minutter du, ha 3-4 suketter oppi og godt med fløte (hvis du liker det da). kos deg!! :D :D :D

tonekvam 13-06-05 16:47

Hei på dere....

jeg drikker kjerringrokkte, jeg... smaker dritt, men jeg tror den har gunstig virkning på nyrene og rensing av kroppen.

Fikk råd av en homeopat en gang om å bruke 10ss te til 1,5 liter vann. La det koke sammen i ca 15 min. Drikk på fastende hjerte om morgenen. Tro meg, det smaker virkelig vondt!

Jeg pleier å koke et par ganger i uken, så setter jeg den i kjøleskapet og drikker hver morgen. tror også den har en vanndrivende effekt.

Anbefales

Nooria 13-06-05 18:30

Chai

Jeg elsker chai..... jeg vet ikke om den er spesielt sunn for kroppen.... bortsett fra at den har bidratt til at jeg har gått ned 10 kg i vekt :D Med det mener jeg at den har vært min store trøst i tider da jeg ikke har kunne kose meg med andre ting :p

Chai med steamet melk og kanel er min kaffe latte. Jeg tåler ikke vanlig melk, så jeg bruker Soya melk. På Starbucks og en del andre kaffe-kjeder i f.eks USA er det like vanlig som kaffe latte ;)

dingpot 13-06-05 18:46

Jeg gikk rett til helsekosten og kjøpte base te i dag, med tanke på at jeg har mast sånn om syre-base balanse i det siste *fnis* :o Den var jo kjempegod! Smaker så... natur! Smaker grønt, men ikke som grønn te, om dere skjønner. En ren, naturlig smak som passer perfekt til meg (både psykisk og fysisk). Tusen takk for tipset! :klem:

Marianne123 10-09-06 16:44

Sv: Te-Tråden ( TeTråden )

Så gøy med te-tråd. Jeg er en ivrig te-drikker.
Kjøper all min te på nettbutikken www.tetid.no. De har løsvekt te som er veldig god kvalitet. Mye bedre kvalitet enn tebutikken i byen og teposer fra supermarkedet. Anbefaler virkelig å prøve det ut.
De har masse sunne teer som Rooibos, grønn te, hvit te, gul te, urte te. :) Og noen mindre sunne som smaker fryktelig godt. Grønn te med sjokolade... ;)

Nille 10-09-06 16:59

Flott anbefaling - og den passer jo godt inn i te-tråden.
Regner med at du er tilknyttet siden på en eller annen måte ?
Om det ønskes ytterligere reklame er det mulig å kjøpe reklameplass.
Kontakt admin eller send PM til HP - så ordes det ! :)

Smurfine 11-09-06 08:32

Akkurat nå drikker jeg den kinesikske balanse te, synst den er veldig god. Men yogi har mange bra, dra på en alternativ butikke eller helsekost å finn frem hva du tror du liker.

Twinnings har fått mange gode nå, den med eple kanel er god, appelisn og sitron er god. Ja det er masse å velge i, å bor du et sted hvor de har egen tebutikk så kan du nesten gå rundt deg selv av alle de gode luktene :D

Enid 11-09-06 12:21

Mmmm, te er noe av det beste jeg vet. Og nå som det er høst blir det te hver dag :)
Hver dag går det med en kopp Twinings Earl Grey med skummet melk og sukkett.

Chai latte er ellers favoritten,men den er ikke alltid å få. Blir utrolig glad når jeg kommer på en café som serverer god chai latte (men pass på: noen serverer den med honning, sirup eller sukker uten å varsle om det på forhånd, man kan da be om å få laget teen kun av krydderblandingen).

Peach fra London Fruit and herb er snop!

På fy-lista mi står kun én type te, og det er Liptons earl grey. Fysj, den er vond! :mad:

pjolle 13-02-07 15:46

jeg lurte på en ting..
jeg går ketolyse kuren å det står distinktvis at man ikke skal spise frukt.. er det da ett problem å drikke frukt- te... ?

jeg har prøvd å slutte å drikke kaffe å har funnet ut at jeg må nesten ha en erstatning.. så koffeinfri te fra London Fruit&herb company er fantastisk te med mye smak og farge.. med bittelitt kunstigsøtning i form av enten sukett eller strø natreen er den kjempe digg..

men det står ikke varedeklarasjon på pakken.. så jeg har ikke peiling på om det er karber i den.. kan ha maks 15 karber per dag jo.. dritt å bruke dem på ting jeg ikke engang vet at jeg inntar....

ps. jeg er litt ny i gemet her... kanskje det er en anna plass man skal stille spørsmål men jeg prøver meg ihvertfall fremm..

-lilli-

Huldr 13-02-07 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Enid (Innlegg 198808)
På fy-lista mi står kun én type te, og det er Liptons earl grey. Fysj, den er vond! :mad:

Eeenig! :p

Her om dagen skulle jeg spise boller (:flau:) hos en venninne som bor i samme hus, og boller må jeg ha ordentlig te til. Jeg visste hun bare hadde Liptons, i pose, så jeg tok med Twinings-boksen min ned jeg, og lagde i teklype ... :o Er litt usikker på om jeg fornærmet henne, ihvertfall syntes hun tydeligvis det var litt teit. Men hun er ikke ordentlig tedrikker selv, og da skjønner hun selvsagt ikke hvor viktig det er med god te ... :cool:

Men det var Pjolle jeg skulle svare egentlig ... :p

Fruktte har ikke karber. Nyt med god samvittighet! Og velkommen hit, forresten :blomster:

Fridolina 13-02-07 18:25

ÅÅÅÅ te!! elsker te jag:D (skjønner ikke att jag ikke sett denne tråden tidligere)

Min favoritt er drakes grønne te..kjempe god,og fås å kjøpes på helsokosten..Men den er svin-dyr!!!!!

Nå drikker jag Twinings Voyage Brazilian baia:D nyyydelig med en skvätt fløte og en sukkett...

Annars å drikker jag ofte grønt te med vaniljesmak fra FRIGGS,som jag trur bare finns i sverige

Jasminte er også en favoritt.

themonk 13-02-07 19:43

Jeg vil anbefale alle å prøve ekte grønn te, fersk og direkte fra Kina. Kan bestilles på www.jingteashop.com. Tar cirka en måned i posten. Jeg liker Oolong-teene best. Sånn som denne: Tie Guan Yin. Må prøves!

Enkelt og greit, det går ikke an å få tak i ordentlig grønn te i Norge. Må bestilles fra Kina.

Enid 13-02-07 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 234426)
Eeenig! :p
Her om dagen skulle jeg spise boller (:flau:) hos en venninne som bor i samme hus, og boller må jeg ha ordentlig te til. Jeg visste hun bare hadde Liptons, i pose, så jeg tok med Twinings-boksen min ned jeg, og lagde i teklype ... :o Er litt usikker på om jeg fornærmet henne, ihvertfall syntes hun tydeligvis det var litt teit. Men hun er ikke ordentlig tedrikker selv, og da skjønner hun selvsagt ikke hvor viktig det er med god te ... :cool:

Jepp, Lipton går bare ikke, så da må man bare ta med selv :):D

Favorittene mine for tiden er Lidl-te; Peach, og Rooibos med karamell :)

Enid 13-02-07 21:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fridolina (Innlegg 234433)
Nå drikker jag Twinings Voyage Brazilian baia:D nyyydelig med en skvätt fløte og en sukkett...

Den skal jeg prøve! Jeg er storfan av Twinings Voyage Chai, så gleder meg til å smake :)

Huldr 13-02-07 21:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Enid (Innlegg 234465)
Jepp, Lipton går bare ikke, så da må man bare ta med selv :):D

Favorittene mine for tiden er Lidl-te; Peach, og Rooibos med karamell :)

Oi, må ta meg en tur på Lidl! :spent: Rooibos er godt :ja:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk
Enkelt og greit, det går ikke an å få tak i ordentlig grønn te i Norge. Må bestilles fra Kina.

Det vil jeg sterkt bestride ;)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fridolina
Min favoritt er drakes grønne te..kjempe god,og fås å kjøpes på helsokosten..Men den er svin-dyr!!!!!

Drakens grønne te er min nye favoritt også. Jeg har aldri vært så fan av grønn te før, men denne er helt spesiell, med myyye smak. Og den er fra Sør-Amerika, ikke fra Kina. Men kanskje jeg prøver Oolong-te etterhvert også ... :)

themonk 13-02-07 22:13

Drakens er gammel og smaker bittert. Sorry. Jeg likte den før jeg også, men ikke etter at jeg var på tur til Kina. Det har de faktisk fersk te. Restene blir sendt til oss i Europa.

Huldr 13-02-07 23:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk (Innlegg 234494)
Drakens er gammel og smaker bittert. Sorry. Jeg likte den før jeg også, men ikke etter at jeg var på tur til Kina. Det har de faktisk fersk te. Restene blir sendt til oss i Europa.

Okay :). Jeg er ikke såååå kresen jeg da ;) (og jeg liker bitter smak). Men det kommer selvsagt an på hva man sammenligner med, og det kan godt være jeg får en aha-opplevelse hvis jeg gidder å vente en måned på ekte kinesisk te - og betale for frakt og toll ...

Huldr 14-02-07 01:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 234426)

Glemte å si: Den teen jeg vanligvis drikker hos venninnen min (når jeg ikke spiser boller :cool: ) er Sweet Chili fra Yogi. Den er også veldig god! Urtete, det da.

themonk 14-02-07 09:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 234522)
frakt og toll ...

Du slipper å betale toll, fordi de sender det som gave. Teen er faktisk ganske billig, i alle fall hvis man tenker pris i forhold til kvalitet. Den kommer rett fra Kina og er i alle fall ikke mer enn et år gammel.

Det skal sies. Jeg er veldig var for bitre smaker. Jeg kan ikke drikke kaffe som ble kvernet for mer enn et døgn siden, for eksempel. :rolleyes:

Huldr 14-02-07 12:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk (Innlegg 234570)
Du slipper å betale toll, fordi de sender det som gave. Teen er faktisk ganske billig, i alle fall hvis man tenker pris i forhold til kvalitet. Den kommer rett fra Kina og er i alle fall ikke mer enn et år gammel.

Kult :)

Noen er vel mer følsomme for bitter smak enn andre ja :ja:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.