![]() |
Brelett
Jeg savner BRELETT veldig!! Har kuttet ut det helt pga av jeg har lest at margarin er betennelsesfremkallende... Men er det virkelig så farlig om man spiser litt brelett på et lavkarbo-brød-måltid om dagen?
Kan det hemme vektnedgang også? Noen med peiling? Setter pris på svar :) :) :) |
Sv: Brelett
Ja, Brelett er godt. Liker du ikke Bremykt, da? Den er sunnere. Brelett inneholder litt karbohydrater, ikke mye. (3g pr 100g) i motsetning 0 i smør. Det er først og fremst fremstillingsmetoden som ikke gir et sunt resultat. Flerumettet fett som er ubehandlet(kaldpresset) er ikke usunt om du får riktig mengde i forhold til de andre fettstoffene. Og om du spiser litt, det er jo bedre enn mye. Om jeg elsket brelett og ikke smør og bremykt hadde jeg spist det selv i små mengder. Det er lagd av bl.a rapsolje og smør, hva med å blande det sammen selv og få et sunnere produkt uten karbo??? Bremykt er lagd av rapsolje og smør også.
|
Neida. Bremyk og smør er bedre/sunnere enn Brelett, men det skjer ikke noe drastisk med deg om du spiser Brelett innimellom.
Savner faktisk Brelett selv innimellom. Har ikke smakt på fire år, men.:p Byr meg liksom i mot med margarin. Hjernevasket.com. |
Sitat:
Sitat:
|
ps, har en spørsmål til:
Jeg har kjøpt kaldpresset raps olje, fra Helios. Der står det at det egner seg ikke til steking. Har ikke flere her inne anbefalt kaldpresset rapsolje? |
Jeg kjøper kaldpresset fra Odelia , og det er flere typer, bl.a en som egner seg for steking. http://www.odelia.no/2/4/5/produktene.html
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
(Må ikke kaset fett vet du - for da kommer lavkarborottene og tar deg :p) |
Marella, du kan steke med kaldpresset rapsolje også, trenger ikke kaste den.
|
Men er brelett margarin egentlig? er den ikke laget på melkeprodukter?
|
Sitat:
http://www.fjordland.no/page?id=2205&key=230080 |
OKay, margarin tilsatt smør ja.
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg snakker om denne. @Dietta: hehe... nei, skal iallefall ikke kaste det ut i vasken... @Gerd: Takk for tipset til den Rapsoljen, har vært å kjøpt den i dag, og brukte den til steking av kylling. Funket fint! :) Ps, skal ikke kaste de andre oljene... NÅ har jeg oljer til jeg blir gaaaaamaaaal! ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Takk for svar igjen Yrla :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hei,
Takk for henvendelse og interesse for Odelia kaldpresset rapsolje. Sammen med Nofima Mat (tidligere Matforsk) har vi utviklet en egen teknologi for fremstilling av Odelia Steking. Oljen gjennomgår en ytterligere prosess etter kaldpressing, hvor vi fjerner pro-oksidanter (smak, farge, lukt) slik at oljen tåler høyere temperaturer. Odelia Steking tåler 180 grader, til sammenligning tåler en vanlig kaldpresset rapsolje 120 grader. Vennlig hilsen Morten Hoff Daglig leder Norsk Matraps BA |
Mon tro hvor varmt det blir i en stekepanne når den står på det nest varmeste? Noen som vet?
|
Jeg har en i familien som også sverger til brelett - men han ble faktisk nesten frelst av det franske importerte smøret i butikkhyllene nå/da det var smørkriiiise. Det smaker litt saltere enn det vanlige, og det gjorde visst hele forskjellen for ham. Ikke sikkert det gjelder for alle, men tenkte det var verd å nevne. :cool:
|
Ja, det er mer salt i margarin. Jeg salter vanlig smør. Jeg salter "alt" og da.Brelett med olivenolje, ikke raspolje, er god. Farlig god, synes jeg. Bremykt er godt men skulle likt en av smør og olivenolje. Hvorfor finnes ikke det da?:).http://www.kk.no/835126/smor-er-sunnere-enn-olivenolje
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Ps, det er litt dumt også da, at det er så godt. For da kan det bli litt mer av Lavkarbo-brød, og så går jeg kanskje opp i vekt igjen... Ps2, Du har helt rett, det er mer salt i det. Tror det er derfor det er bedre :) Vet du hvar det franske importerte smøret heter? Sitat:
|
Da jeg slutta med margarin brukte jeg faktisk olivenolje rett på rundstykkene. Smakte godt med salt på:)
|
Sitat:
|
Brelett er plastikk! Og det legger seg som et ekkelt plastikkbelegg oppunder gommen.... Har aldri forstått at noen klarer å tvinge i seg det. :nei:
Men, prøv å bland bittelitt naturellyoughurt i smøret, og litt mer salt, da ligner det mer på margarin. |
Tvinge det i seg? Visse ikke at man tvang i seg noe man liker.
Folk har vel forskjellig smak da? Merkelige greier. |
Sitat:
|
Sitat:
Er ikke fan av olivenolje på skiva... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hva med å kjøpe setersmør nå smørkrisa er over? Et par hakk saltere enn meierismør. :)
Og liker du brød med olivenolje, Yrla, så må du jo elske foccacia! Mener Nannah har en god oppskrift på det her inne. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Mulig jeg husker litt feil i forhold til at det var Nannahs. Så at Kitt hadde testet å lage foccacia av Nannahs lyse søndagsbrød. Men fant denne som ser ut til å ha vært vellykket! :)
Fikk nesten lyst til å prøve selv. |
Sitat:
|
2 Vedlegg
Her er en oppskrift jeg fant før en gang... Husker ikke fra hvem...
FOCCACIA- LAVKARBO CA 12 Kh i hele røra. Til en røre som er passe stor til en ildfast form: 3 egg 75g kremost 1/2 dl fløte 2 dl sesamfrø 1 ss fiberhusk 1ts bakepulver litt salt & sukrin olivenolje litt havsalt rosmarin (kan byttes ut med andre krydderurter) oliven (kan sløyfes) litt revet parmesan (kan sløyfes eller byttes ut med for eksempel feta) noen skiver ekte spansk chorizo (kan byttes ut med for eksempel soltørkede tomater) __________________________________________________ ______ Sett ovnen på 175 grader. Mal sesamfrøene i blenderen, eller med en stavmikser. Tilsett egg, ost, fløte, bakepulver, litt salt og sukrin til de malte sesamfrøene og bland godt. Tilsett deretter fiberhusken og bland videre. Dekk en ildfast form eller en liten langpanne med bakepapir. Hell røren over i formen. Strø rosmarin, havsalt, parmesan, oliven og chorizobiter (eller det du velger å smaksette brødet med) over brødrøra. Avslutt med å dryppe god olivenolje utover røra. Sett brødet i ovnen og la det steke i ca. 30 minutter. La det avkjøles litt før du skjærer det i passe store porsjonsstykker. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26. |