Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Tikka masala - indisk saus (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7100)

Huldr 23-11-05 02:55

Tikka masala - indisk saus

Sånn ferdig-saus som heter Tikka Masala synes jeg er godt. Men den har både sukker og usunn olje i seg... her om dagen mikset jeg meg frem til min egen variant, den ble MINST like god - og så supersunn da, med alle de ferske ingrediensene med masse antioksidanter og greier! :D Jeg bruker den til kylling, men den er sikkert god til annet kjøtt også... og scampi?

Sausen:

1 boks hakkede tomater
Fersk hvitløk, 1-3 fedd
1/2-2 hele røde chili og/eller Piri Piri-pulver etter smak
Masse Garam Masala-krydder (indisk blandingskrydder)
Fersk/frossen persille eller koriander
Et par teskjeer tomatpuré
Evt Creme Fraiche/rømme/yoghurt etter smak
Paprikapulver, mest for fargens skyld (trenger mindre/ingenting hvis man ikke har i melkeprodukt...)
Og så salt og pepper da :)
Fersk, revet ingefær oppi kan sikkert være godt, det har jeg ennå ikke prøvd.

Kjøres i stavmikser, kjøkkenmaskin e. l. til det er glatt - og smakes til underveis... Helles over tre-fire stekte kyllingfileter i strimler + grønnsaker etter smak (f eks paprika og løk).

Servér med kokt broccoli/blomkål e. l.

Aline 23-11-05 08:26

Sv: Tikka masala - indisk saus

oi! hørtes veldig nam ut!! :)

takk for oppskrift!!!

:klem:

mofe 23-11-05 08:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline
oi! hørtes veldig nam ut!! :)

takk for oppskrift!!!

:klem:

:ja:

Summer 23-11-05 10:00

Nam, nam, dette hørtes virkelig godt ut! Dette må jeg prøve! :)

Aline 23-11-05 14:40

eller fløte mmmmmmmmmmmmmm :D

Huldr 24-11-05 23:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline
eller fløte mmmmmmmmmmmmmm [IMG]images/smilies/biggrin.gif[/IMG]

Så du har prøvd allerde altså? Godtjasantja? :D

Glemte å skrive opp salt jeg... :o men regner med at folk finner frem til denne "magiske ingrediensen" av seg selv da... :D

I dag tok jeg i én hel rød chili og det ble hett nok i massevis... :_plystre:så det er kanskje lurt å være litt forsiktig her om man er følsom!! Men det var uten noe som helst yoghurt/cf/rømme til å mildne smaken.

Aline 25-11-05 10:31

har ikke prøvd ennå, men jeg skal :D:D

Huldr 24-03-08 19:25

Har du lagd den ennå, Aline? :p

Lagde nå med scampi, kjempegodt! Bare stekte scampien fort på den ene siden til halene ble oransje, snudde dem, og helte sausen over i stekepanna og lot den surre et minutt eller så. Scampiene ble perfekte! Men jeg tror at jeg skal koke sausen litt neste gang, før jeg har kjøttet/scampien oppi. Brukte forresten kokosmelk (bare "kremen") i stedet for melkeprodukt, det gikk også fint :)

Carisma 15-06-09 22:17

Denne var bare HELT fantastisk! Smakte ORDENTLIG indisk jo :D Jeg har hatt så lyst til å kunne lage det, denne reddet virkelig dagen :ja: Og det tok ca 10 min hele greia. Serverte med jukseris.

Carisma 09-07-09 10:03

Noen som vet hvor lenge sånt holder seg i lufttett glass i kjøleskapet? Har stått i litt over 2 uker. Men siden jeg hadde kokosmelk og youghurt oppi er den vel kanskje ikke holdbar lenger?

Photobscura 09-07-09 16:57

Ja! Denne har jeg faktisk ikke sett før, høres nydelig ut :)

Kosebamsen 11-07-09 00:57

Garam masala inneholder 58.6 gram sukker pr 100g vare.

Du er klar over dette vel?

Huldr 11-07-09 01:28

Denne er hjemmelaget, ikke noe sukker i den :) Heller ikke i krydderet, jeg har ihvertfall ikke vært borte i Garam Masala-krydder med sukker i! Hverken i den fra Hindu eller den i boks fra innvandrerbutikk (RaJah).

Og ja, den er veldig god! :ja:

Tror ikke den holder seg så lenge som to uker nei ... :o

Carisma 11-07-09 10:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 742034)
Tror ikke den holder seg så lenge som to uker nei ... :o

Nei, jeg kasta den :D

Jeg kjøpte Rajah sin, og den har såvidt jeg vet ikke sukker nei

Photobscura 11-07-09 13:30

Har også rajah-krydderet dere snakker om, null sukker :)

Carisma 11-07-09 13:43

Men, jeg ble vedlig nysgjerrig på hvilket som inneholder sukker? Greit å vite :ja:

LenaBeatrice 11-07-09 14:09

Hvor kan jeg kjøpe garam masala uten sukker?
Hadde vært kjekt å finne det i en av dagligvarekjedene, men gubben jobber jo i Oslo nå, så kanskje jeg kan sende han ut på leting hvis det ikke finnes lett tilgjengelig her i Indre Østfold ;-)

Photobscura 11-07-09 14:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dreamy (Innlegg 742113)
Hvor kan jeg kjøpe garam masala uten sukker?
Hadde vært kjekt å finne det i en av dagligvarekjedene, men gubben jobber jo i Oslo nå, så kanskje jeg kan sende han ut på leting hvis det ikke finnes lett tilgjengelig her i Indre Østfold ;-)

Rajah finnes på de aller fleste innvandrerbutikker. (I hvert fall Sultan som har avdeling bl.a midt på Grünerløkka). Boksene ser sånn ut:
http://ecx.images-amazon.com/images/...A280_SH20_.jpg

Carisma 11-07-09 14:26

Min er kjøpt på Grønland en plass. Som sagt finnes den på de fleste innvandrer sjapper. Tror jeg har sett den hos kjøtt-handleren inne på grønland bazar også.

LenaBeatrice 11-07-09 14:28

Tusen takk Photobscura :)
Det finnes en invandrerbutikk i Mysen, skal sjekke der, ellers sender jeg gubben ut i Oslo :-)

Carisma 11-07-09 14:30

Kan hende de kan bestille inn om de ikke har det. Print ut bildet :ja:

LenaBeatrice 11-07-09 14:35

Good idea :)

Photobscura 11-07-09 18:29

Ja, jeg tror faktisk ikke jeg har vært inne i én grønnsakssjappe som ikke har Rajah!

LenaBeatrice 11-07-09 20:02

Så forresten at det kan bestilles på nettet, fra Amazon......men blir nok litt dyrt, bedre å sende gubben ut i Oslo :-)

jeg selv er sikker på jeg kunne gått meg vill på Karl Johan, men han klarer å orientere seg ;)

Carisma 07-09-09 18:52

Nå står denne og putrer, og lukter fantastisk i hele leiligheten (og sikkert de 3-4 nærmeste :D) Tror nesten jeg er litt forelska i denne sausen :lol:
Det er lite som kan slå en spicy indier på en hustrig høstdag.

sylwester 12-09-09 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 130152)
Masse Garam Masala-krydder (indisk blandingskrydder)

Jeg tror jeg bomma litt her. Jeg tok 1 toppa ss og det tror jeg er mye mer enn hva du mener er masse. Den trenger så og si ikke noe chilli denne ser det ut til.

Carisma 13-09-09 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 768989)
Jeg tror jeg bomma litt her. Jeg tok 1 toppa ss og det tror jeg er mye mer enn hva du mener er masse. Den trenger så og si ikke noe chilli denne ser det ut til.

Jeg bruker 2 illsinte små chilli fra vinduskarmen hjemme, og 3 store ss Garam masala krydder. Ellers smaker det bare tomat :o

Fumle 12-03-10 11:39

Nydelig!!! Skal lage denne i kveld :D

Ingefær er helt fantastisk i tikka masala!!!! Gleder meg nå ja :D

solodden 11-04-10 20:24

Hei!

Tusen takk for flott oppskrift - denne var fantastisk god! Både mannen og jeg er særdeles glade i indisk mat og dette i kombinasjon med kylling og grønnsaker var MINST like godt som enhver rett på indisk restaurant! :)

Imp 14-04-10 15:37

Setter i gang med denne nå, blir spennende. =)

Imp 15-04-10 06:11

Denne var SKIKKELIG god!!!

Men mannen sa "jeg syns den mangler litt søtsmak jeg altså"...

Det er fordi du er vant til at alt skal smake søtt, sa jeg.. :rolleyes:

Iset 16-04-10 12:16

Denne var knallgod! Men noe manglet, syntes jeg, så jeg hadde oppi en sånn stor terning med kyllingbuljong. DA ble det saker, sausen for helt fortryllende! Mannen min spurte hva som var oppi, han var helt fortapt i denne sausen og spiste og spiste. :D

Jeg hadde ikke oppi tomatpuré for det hadde jeg ikke.

Huldr 16-04-10 12:30

Så hyggelig med godord! :)

Iset, kan tenke meg det er godt å ha oppi buljongterning, ja!

Sånne oppskrifter må man bare mikse og trikse med etter egen smak :ja: Jeg bare lagde den ut fra hva jeg tenkte måtte passe oppi, og den blir litt forskjellig fra gang til gang.
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 768989)

Hvorfor tror du det? :D Bruker sikkert minst så mye jeg. Men man må jo smake seg frem etter egen gane.

Chili må man ha - synes nå jeg ...

Iset 16-04-10 12:38

Ja, jeg anbefaler virkelig den buljongterningen altså, det må du prøve! :) Jeg liker best disse store fra Toro, Magisk kraft eller noe sånt. De smuldrer opp i hendene, så det er bare å ha en rett nedi sausen og gnukke litt med en gaffel eller noe.

Og chili må være med i sausen ja! Jeg hadde i sikkert 3 store ss Garam Masala (det er jo ikke sterkt?) og 1 hel rød chili, og selv seksåringen som er ALLERGISK (hennes egne ord) mot sterk mat, spiste seg ihjel av denne sausen, så særlig sterk var den ikke (men voldsomt god). Skal bare jeg og mannen ha den en gang skal jeg ha 2-3 chilier i. :)

Imp 16-04-10 23:05

Jeg skal nok prøve med buljongterning også, det hørtes smart ut.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 863445)
Så hyggelig med godord! :)

Iset, kan tenke meg det er godt å ha oppi buljongterning, ja!

Sånne oppskrifter må man bare mikse og trikse med etter egen smak :ja: Jeg bare lagde den ut fra hva jeg tenkte måtte passe oppi, og den blir litt forskjellig fra gang til gang.Hvorfor tror du det? :D Bruker sikkert minst så mye jeg. Men man må jo smake seg frem etter egen gane.

Chili må man ha - synes nå jeg ...

Jeg tok i en ss, med tanke på at vi har et barn som ikke vil ha så sterk mat. Og den ble ikke så sterk, men vi kunne ikke hatt i noe særlig mer uten at det hadde blitt for mye. Hadde ikke chili, så brukte bittelitt chilikrydder. (Det krydderet er råsterkt.)

Akori 30-04-10 20:16

det finns en meeeget god tikka saus på glass, et el annet vegan-merke..husker ikke i farten hva det heter. får det på rema, meny og andre butikken i tillegg til helsekost. DET er god saus det :):)

Elizabeth 01-05-10 10:38

Denne skal prøves til uken!! :sikle:

Carisma 01-05-10 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Akori (Innlegg 870313)
det finns en meeeget god tikka saus på glass, et el annet vegan-merke..husker ikke i farten hva det heter. får det på rema, meny og andre butikken i tillegg til helsekost. DET er god saus det :):)

Men de fleste ferdigsausene er fulle av stivelse, og endel ogå sukker...

Maja 27-05-10 22:47

Laget denne i dag. Det smake helt nyyyyyydelig!

Lot den koke lenge, så det fantes ikke tomatsmak igjen i det hele tatt. Jeg brukte både kokosmelk, nesten et halvt beger creme fraiche og en fløteskvett. Konsistensen ble akkurat passe kremet. Jeg brukte ikke buljong. Kyllingbitene marinerte jeg i rapsolje som jeg hadde blandet med garam masala-krydder, før jeg stekte dem.

Jeg laget en Raita av tyrkisk yoghurt, revet agurk som jeg fjernet vannet fra, pluss litt hakket rødløk, et fedd hvitløk, litt sitronsaft, chilipulver, salt, pepper. I tillegg hadde jeg en blandet grønn salat ved siden av.

Resten av familien hadde ris og nanbrød til.

Nannah 29-05-10 13:54

Dette har jeg savnet, Frøy! Elsker Indisk mat:love:
tror jeg vill surre krydder og tomatpure i panna litt før jeg tilsetter hermetiske tomater og la sausen koke en stund. da blir kryddersmaken enda mer intens og tomatene mister råsmaken:)
Gleder meg til å prøve :sikle:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.