Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Antall måltider pr dag? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5891)

chablis 15-07-05 16:27

Antall måltider pr dag?
 
Jeg ønsker synspunkter på hvor mange måltider som er gunstig pr dag, og frekvensen på disse. Akkurat nå har jeg ferie og legger opp måltidene nøyaktig som jeg vil, men når jeg er tilbake i jobb, blir nok måltidsrytmen som følger:

Frokost kl 06.30
Mellommåltid kl 9-10 ca
Lunch kl 12
Mellommåltid kl 14.30 ca
Middag kl 16.30
Kveldsmat kl 19.30

Frokosten er solid(på lavkarbo-maner) og mellommåltidene er a la:
en halv frukt+noen nøtter+litt yoghurt.
Kveldsmaten inkluderer en skive rugbrød med proteinrikt pålegg på, og noe grønt til. Middagene følger prinsippet om håndflateoppdeling av proteiner og karbohydrater, skjønt jeg holder meg litt under anbefalingen på kh.

Dette utgjør 6 måltider, blir dette for mye mat for ofte?

Aline 15-07-05 16:34

om du føler deg passelig mett av dette så er det ikke for mye :) det viktigste er vel at det ikke går for lang tid imellom måltidene, og det gjør det ikke hos deg :)

personlig så rekker jeg ikke å få i meg så mange måltider... frokosten min er så mektig at den holder til lunsj, også blir det middag og kanskje en bitteliten kvelds. (blir et ekstra måltid om jeg trener styrke)
men ikke følg mitt eksempel, det er litt få måltider synes jeg, men akkurat nå er det det som funker best med min timeplan. jeg får nok mat iallfall :)

Karin 15-07-05 16:54

Jeg spiser tre hovedmåltider: frokost, lunsj og middag. Et eller to mellommåltider i form av noen nøtter eller et eller annet. Etter korøvelse blir det gjerne kveldsmat også, f eks egg og bacon.

hede 15-07-05 16:55

jeg synes dette så veldig bra ut!

personlig foretrekker jeg å spise kvelds noe senere enn det du har satt opp. har mitt kveldsmåltid i ni-tiden og avslutter med en proteinshake og litt essensielle fettsyrer rett før jeg legger meg (11-12 sirka). da har kroppen litt å forbrenne ila natta og slipper å tære på hardt opparbeidet muskelmasse.

chablis 15-07-05 17:48

Antall måltider pr dag
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av hede
jeg synes dette så veldig bra ut!

personlig foretrekker jeg å spise kvelds noe senere enn det du har satt opp. har mitt kveldsmåltid i ni-tiden og avslutter med en proteinshake og litt essensielle fettsyrer rett før jeg legger meg (11-12 sirka). da har kroppen litt å forbrenne ila natta og slipper å tære på hardt opparbeidet muskelmasse.

Dette hørtes lurt ut! Skal leggemeg det på minnet...:)

chablis 15-07-05 17:53

Antall måltider pr dag.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline
om du føler deg passelig mett av dette så er det ikke for mye :) det viktigste er vel at det ikke går for lang tid imellom måltidene, og det gjør det ikke hos deg :)

personlig så rekker jeg ikke å få i meg så mange måltider... frokosten min er så mektig at den holder til lunsj, også blir det middag og kanskje en bitteliten kvelds. (blir et ekstra måltid om jeg trener styrke)
men ikke følg mitt eksempel, det er litt få måltider synes jeg, men akkurat nå er det det som funker best med min timeplan. jeg får nok mat iallfall :)

Høres betryggende ut! Jeg har en fysisk krevende jobb, og jeg blir helt tom om jeg ikke spiser mellom 6.30 og 12, selv om jeg har en solid/proteinrik frokost. Og pga jobbens beskaffenhet, er det ikke mulig å framskynde lunchen, og da så..
Men jeg synes kveldene er den største utfordringen, får innimellom bra søtsug når ungene endelig er i seng. Belønningsteori, kanskje?:o Takk for innspill!

chablis 15-07-05 17:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karin
Jeg spiser tre hovedmåltider: frokost, lunsj og middag. Et eller to mellommåltider i form av noen nøtter eller et eller annet. Etter korøvelse blir det gjerne kveldsmat også, f eks egg og bacon.

Teller M som nøtter?:D Er rimelig hekta på de...MMMmmmmmm. (Altså peanøtter med mørkt sjokoladetrekk..)

Aline 15-07-05 17:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av chablis
Teller M som nøtter?:D Er rimelig hekta på de...MMMmmmmmm. (Altså peanøtter med mørkt sjokoladetrekk..)

ikke akkurat :p det er sukker i de ;) men jeg mener å ha lest i south beach boken at de har veldig lav gi... men det er nok ikke noe særlig som mellommåltid ;):D

hadde jeg vært i stand til å spise 5 stk eller 10 stk og stoppet etter det, så hadde jeg sikkert spist de litt oftere enn aldri ;) men jeg mister litt lett kontrollen :rodme:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no