Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Erstatning for brød/knekkebrød etc (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40766)

cholera 16-02-11 18:52

Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Jeg har ikke begynt, men skal begynne på innledningsfasen når kjøleskapet mitt er tomt.. (Neste handletur) Har lest om lavkarbo i noen uker, og er DRITKLAR for å begynne NÅ!
Er lusefattig student, og har egentlig bare råd til dritmat i tillegg til at jeg har 10 minutter på å lage frokost og lunsj (Ja, jeg vet man kan lage maten om kvelden, men ikke alltid jeg har tid/gidder)

BRØD! Hva kan jeg spise som erstatnig? Jeg leste noe på en blogg om ett slags knekkebrød.. Hva var navnet på det?

Jeg har også lest at man kan spise masse forskjellige rene pålegg, men hva har dere under? Spiser dere bare pålegget meg ekstra pålegg og omelett under?


(Denne tråden fins sikkert fra før av, men jeg har ikke funnet noen... Link?)

TrillTrall 16-02-11 18:58

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Med mindre du allerede står opp før hanen galer så er det bare å stå opp et kvarter før. Hiv så et par egg i kjelen med 2 cm vann og sett den på ovnen - så er eggene ferdig kokt når du er ferdig på badet. Du bør skru ned varmen når de har kokt opp da så de ikke sprekker. :)

Søk på oppskriftsdelen i forumet, der er det et eget underforum som heter bakst, tror jeg.

Lykke til!

lifejack 16-02-11 19:00

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Nannahs supergode knekkebrød er i hvert fall en hit her inne:)

senorita 16-02-11 19:33

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Eller kjøpe eggekoker :D så gjør den jobben.. jeg pleier forresten hardkoke egg dagen før som jeg gumler på vei til jobb og på jobb.. kalde hardkokte egg er fint.. Eller en kald kjøttkake eller kotelett.. nam :D

TrillTrall 16-02-11 19:55

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lifejack (Innlegg 1032031)
Nannahs supergode knekkebrød er i hvert fall en hit her inne:)

Ikke blant oss alle... :nei:

utolmodig 16-02-11 20:03

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Du kan f.eks bruke salatblader under pålegget. Da blir det en frisk smak i tillegg:) Og så greit å legge pålegg på salatblad og rulle det sammen som en pølse, lett å spise da.

Jabba 16-02-11 20:04

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Kavli ost i mikroovnen!

christinal 16-02-11 20:08

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Under oppskirft er det mange som lager jukseloff, og nannahbrød synes jeg er godt.

Men ofte lager jeg min egen frokostblanding
2dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
2 dl mandler og litt kokos
Blander dette godt har på boks og har over biola naturell med litt nsukrin. Raskt som bare det. Lunsjen ville jeg laget kvelden før om jeg skulle hatt den med i niste

langaard 16-02-11 20:23

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av utolmodig (Innlegg 1032088)
Du kan f.eks bruke salatblader under pålegget. Da blir det en frisk smak i tillegg:) Og så greit å legge pålegg på salatblad og rulle det sammen som en pølse, lett å spise da.

:ja: hjertesalat er super å bruke, blir som ei lita skål:)

Sunroad78 16-02-11 22:20

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Oppskrift på super godt knekkebrød og som er veldig enkelt å lage.

Røren fyller en langpanne - 12 knekkebrød.
100 gr sesamfrø (4,5 gr kh)
25 gr linfrø (0 gr kh)
50 gr mandler (malt) (Eg malte mandlane med ei mandelkvern, men kan også bruke kjøkkenmaskin) (3,45 gr kh)
1 stor ss fiberhusk (fåes kjøpt på helsekost (mykje billigare i Sverige om du bur nærme grensa) (0 gr kh)
1/4 ts salt
2 1/2 dl vann

Rør alle ingrediensene sammen i en bolle og la det svelle i 5 minutter.
Tilsett mer vann hvis røren virker tørr og lite smørevillig.
Smør røren utover på en smurt eller bakepapirkledd stekeplate og rut opp med et pizzahjul eller en kniv.
Stekes midt i ovnen med varmluft ved 160 grader i 30-40 minutter. (Mine sto i ovnen i 45 minutter)
Avkjøles på rist.

Totalt 7,95 gr kh på heile røra og det skal bli 0,66 gr kh pr knekkebrød (om matvaretabellen.no er riktig og at eg har rekna riktig).

cholera 17-02-11 02:55

Sv: Erstatning for brød/knekkebrød etc
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sunroad78 (Innlegg 1032203)
Oppskrift på super godt knekkebrød og som er veldig enkelt å lage.

Røren fyller en langpanne - 12 knekkebrød.
100 gr sesamfrø (4,5 gr kh)
25 gr linfrø (0 gr kh)
50 gr mandler (malt) (Eg malte mandlane med ei mandelkvern, men kan også bruke kjøkkenmaskin) (3,45 gr kh)
1 stor ss fiberhusk (fåes kjøpt på helsekost (mykje billigare i Sverige om du bur nærme grensa) (0 gr kh)
1/4 ts salt
2 1/2 dl vann

Rør alle ingrediensene sammen i en bolle og la det svelle i 5 minutter.
Tilsett mer vann hvis røren virker tørr og lite smørevillig.
Smør røren utover på en smurt eller bakepapirkledd stekeplate og rut opp med et pizzahjul eller en kniv.
Stekes midt i ovnen med varmluft ved 160 grader i 30-40 minutter. (Mine sto i ovnen i 45 minutter)
Avkjøles på rist.

Totalt 7,95 gr kh på heile røra og det skal bli 0,66 gr kh pr knekkebrød (om matvaretabellen.no er riktig og at eg har rekna riktig).

Takk for den! Stikker innom sverige på vinteren, så det passet fint nå!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no