Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lerums syltetøy ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48462)

Mintu 05-10-11 22:05

Lerums syltetøy ...
 
GURIMALLA hvor godt! :_ohmy: Jeg er i himmelen :D
Men var så godt at jeg spiste halve glasset... Jaja. Namnam...

Men hvor ok er egentlig dette? Ikke i slike mengder jeg har spist kanskje, men... Horfor har jeg ikke hørt om dette før hvis det er ok?

Totale karboinnholdet i jordbærsyltetøyet er 14,3 (9 g sukkeralkohol og 5,3 gram fra bæreme) Da er det bare 5,3 g som teller?

Hvordan kan så godt syltetøy komme så langt ned i karbene? :w00t:

...eller er det noe jeg har misforstått?

TrillTrall 05-10-11 22:41

Sv: Lerums syltetøy....
 
Jeg har virkelig til gode å finne et kjøpe-jordbærsyltetøy som er i nærheten av godt så hvilket av Lerums syltetøy er dette!?

Mintu 05-10-11 22:57

Sv: Lerums syltetøy....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1223477)
Jeg har virkelig til gode å finne et kjøpe-jordbærsyltetøy som er i nærheten av godt så hvilket av Lerums syltetøy er dette!?

De er i litt mindre glass enn de vanlige fra Lerums utvalgte.
Tror det står "Lerum uten tilsatt sukker" på det hvis ikke jeg husker helt feil.. Tykk gullfarget kork.
Fant det på Meny :)

Jeg kjøpte jordbær og eple/bringebær. Syntes det var farlig godt!
Er egentlig ingen fan av kjøpesyltetøy for jeg syntes det smaker så lite, men disse var veldig gode syntes jeg! Særlig med cottage cheese og litt pisket fløte:)

Her ser du bilde av glasset:

http://www.designbasen.no/firma/tang...rojectId=17976

TrillTrall 05-10-11 23:01

Sv: Lerums syltetøy....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mintu (Innlegg 1223500)
De er i litt mindre glass enn de vanlige med mye bær. Tros det står "uten tilsatt sukker" på det hvis ikke jeg husker helt feil.. Tykk gullfarget kork.
Fant det på Meny :)

Jeg kjøpte jordbær og eple/bringebær. Syntes det var farlig godt!
Er egentlig ingen fan av kjøpesyltetøy for jeg syntes det smaker så lite, men disse var veldig gode syntes jeg! Særlig med cottage cheese og litt pisket fløte:)

Eple/bringebær hørtes godt ut!!! :sikle:

Mintu 05-10-11 23:08

Sv: Lerums syltetøy....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1223504)
Eple/bringebær hørtes godt ut!!! :sikle:

Veldig godt! :D
Eneret på svaret over og la til nettadresse så du kan se glasset ;)

TrillTrall 05-10-11 23:10

Sv: Lerums syltetøy....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mintu (Innlegg 1223509)
Veldig godt! :D
Eneret på svaret over og la til nettadresse så du kan se glasset ;)

Var et kjempestilig glass også! Kommer nok til å prøve bringebær/eple, om ikke annet så for å få tak i et sånt glass. :D

Mintu 05-10-11 23:11

Sv: Lerums syltetøy....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1223513)
Var et kjempestilig glass også! Kommer nok til å prøve bringebær/eple, om ikke annet så for å få tak i et sånt glass. :D

Hehe, faller ikke syltetøyet i smak, har du i allefall glasset :D

Yrla 06-10-11 01:07

Sv: Lerums syltetøy....
 
om søtningsstoffet gir kalorier kommer de fra karbohydrater, ikke fett eller protein. du kan ikke bare late som de ikke eksisterer. Du kan se på antall gram søtstoff som er tilsatt og regne ut selv.

<insert_scary_name_here> 06-10-11 01:25

Sv: Lerums syltetøy....
 
Det syltetøyet er kjempegodt. Finnes som Jordbær, bringebær/eple, eple/pære og blåbærsyltetøy. Snadder med blåbærsyltetøy på pannekaker! Eller eplesyltetøy og krem, med litt kanel oppå! mmmm

Mintu 09-10-11 08:03

Sv: Lerums syltetøy....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1223553)
om søtningsstoffet gir kalorier kommer de fra karbohydrater, ikke fett eller protein. du kan ikke bare late som de ikke eksisterer. Du kan se på antall gram søtstoff som er tilsatt og regne ut selv.

Det inneholder ikke sukker, de karboene som er kommer fra bærene. Også sukker alkoholer da, men de er trukket ifra :)

Photobscura 09-10-11 10:44

Sv: Lerums syltetøy....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mintu (Innlegg 1226009)
Det inneholder ikke sukker, de karboene som er kommer fra bærene.

Men det er også sukker. ;) Alt av karbohydrater (bortsett fra stort sett alle sukkeralkoholer) spaltes til sukker i kroppen.
Ikke la dere lure av "derav sukkerarter". Netto karbohydrater er netto karbohydrater, enn om karbohydratene som finnes naturlig i bær gjerne må spaltes litt mer enn rent tilsatt sukker. Men da kan vi i tilfelle snakke om GI.

nellie 09-10-11 11:24

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Men hun har jo regnet med det sukkeret?

Photobscura 09-10-11 11:28

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1226090)
Men hun har jo regnet med det sukkeret?

Det var bare et svar på det jeg siterte. ;)

nellie 09-10-11 11:42

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Åja.

Photobscura 09-10-11 12:01

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1226106)
Åja.

Ja, altså, uttalelsen om at det ikke inneholder sukker. Ikke noe annet. :)

Bokhylle 09-10-11 14:31

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Jeg har ikke smakt det, men høres jo kjekt ut med et syltetøy uten tilsatt sukker.

Men er det ikke enda bedre å lage selv? Hvis jeg har laget f.eks. lavkarbovafler og skal ha på syltetøy så bare varmer jeg frosne bær fra frysedisken på Kiwi og tilsetter kanskje litt sukrin eller stevia. Smaker supergodt sammen med creme fraiche på vaflene :)

marjusen 09-10-11 16:00

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1226225)
Jeg har ikke smakt det, men høres jo kjekt ut med et syltetøy uten tilsatt sukker.

Men er det ikke enda bedre å lage selv? Hvis jeg har laget f.eks. lavkarbovafler og skal ha på syltetøy så bare varmer jeg frosne bær fra frysedisken på Kiwi og tilsetter kanskje litt sukrin eller stevia. Smaker supergodt sammen med creme fraiche på vaflene :)

Blir vel bare en smaksak utfra hvioket søtningstoff man vil bruke. Det syltetøyet her skal bare være bær og søtning. Altså samme som frosne bær og sukrin feks. Bruker vel et annet søtningstoff her da, og sukrin er jo naturlig

ftdmia 09-10-11 16:07

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Kjøper aldri annet syltetøy :) Jeg er jo ikke "redd" for karbo sånn sett, (ligger ganske høyt, rundt 100 carbs hver dag) så for meg er dette helt lov.

Eple/pære syltetøyet er kjempegodt på kesam sammen med kanel, eller på havregrøten sammen med kanel :)

Kathja 09-10-11 17:07

Sv: Lerums syltetøy ...
 
jeg har spist det med bringebær.Og det er helt ok enda jeg ikke er bringebær fan.
Det med jordbær var uggent synes jeg.

Om det er "Lov" eller ei på lavkarbo,bryr jeg meg lite om,da jeg bruker ca litt under en teskjed med syltetøy på brødskiva/knekkebrødet ... sån innimellom.

Momse 10-04-12 16:08

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Jeg kjøpte bringebær-/eplesyltetøyet i dag. Hadde det på lunsjpannekakene mine, nammis :)
Et godt alternativ når en ikke har bær tilgjengelig :D

Yrla 10-04-12 18:44

Sv: Lerums syltetøy ...
 
hvilken type sukkeralkoholer er det da

Momse 10-04-12 19:05

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Isomalt og sukralose...

Mariann S 10-04-12 19:08

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tonje! (Innlegg 1226225)
Men er det ikke enda bedre å lage selv?

Det er det :) Eg lagar syltetøy med tagatesse stadig vekk, 20 g tagatesse på 400 g bær :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Momse (Innlegg 1328161)
Et godt alternativ når en ikke har bær tilgjengelig :D

Bær finnes i frysedisken året rundt, og det blir billigare enn å kjøpe ferdig syltetøy :)

Momse 10-04-12 19:16

Sv: Lerums syltetøy ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1328274)
Bær finnes i frysedisken året rundt, og det blir billigare enn å kjøpe ferdig syltetøy :)

Joda, helt klart! Men HVIS jeg ikke har det, så er det greit å ha et glass syltetøy i kjøleskapet - et som ikke er stappfullt av karber ;)
Lager av og til noe på impuls :D

Men jeg LIKER allerbest bær, altså - ferske og frosne :)

Yrla 10-04-12 19:19

Sv: Lerums syltetøy ...
 
ifølge kalori-innholdet er alle karbohydratene tatt med unntatt 1 http://lerum.no/LinkClick.aspx?filet...o%3d&tabid=302
4 kcal pr gram karbohydrat ganger 15 er 60


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no