Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Høyt blodtrykk og lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54708)

bjørnemor 12-07-13 16:05

Høyt blodtrykk og lavkarbo
 
Hei, jeg er en dame på 38 år. Vært hos legen idag og blodtrykket var ganske høyt.
Jeg har lyst til å starte på lavkarbo, men nå er jeg usikker pga blodtrykket..

Jeg hadde uansett tenkt å spise moderat lavkarbo.. ikke så alt for mye fett pga at det tåler jeg ikke.. har også kjøpt lavkarbo brødet til norgesbakeriet som faktisk smaker brød.. og det er lite karbo i brødet.

Noen råd?:)

Kitt 12-07-13 20:37

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo
 
Hvorfor tror du du ikke kan gå på lavkarbo om du har høyt blodtrykk?
Om du går ned i vekt/generelt blir friskere, vil nok blodtrykket også normalisere seg noe!

Hvor høyt er ganske høyt, forresten? Har du hatt det tidligere eller er det noe helt nytt?

bjørnemor 12-07-13 21:52

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo
 
Fordi alle sier til meg at fett og salt er farlig for blodtrykket..

Jeg har hatt høyt tidligere også.. men det har aldri vært så høyt som nå.. skal visst måle det hjemme.. men da må jeg få tak i blodtrykksmåler.

En periode i livet mitt greide jeg å trene ned 100 i undertrykk til 85 faktisk.. så trening hjelper..

Jeg vil prøve lavkarbo pga to ting. Det ene er det enorme søtbehovet mitt. Det andre er at jeg har fibromyalgi og vil se om jeg kan bli bedre helsemessig :)

Hadde både høyt overtrykk men husker ikke hva det lå på og undertrykk på 120 nå når jeg var hos legen idag.

Kitt 12-07-13 22:38

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo
 
Blodtrykksmåler får du på apotek/Enklere liv etc. Husk å måle med det samme du våkner om morningen. Det er det eneste "sanne" blodtrykket!
Har opplevd at flere pasienter har kunnet slutte med medisiner etter at de har fått målt blodtrykket før de har stått opp om morningen, ikke bare når de er litt stresset på legekontoret! ;)
Ville ikke legen at du skulle ha døgnmåling, altså?

Salt kan være med på å forhøye blodtrykket, men fett gjøre det ikke sånn av seg selv. Et sunt lavkarbo kosthold vil være bra for alle og du trenger jo ikke gå helt over på ketolyse, men holde deg til generell lavkarbo rundt 60- 70 karber. Da trenger du ikke tenke på hvor mye fett du får i deg heller.
Les deg evnt opp på Fedon- kosthold! Det skal være en type lavkarbo som er bra for det meste uten å være ekstremt i noen retning!

Lykke til!:)

bjørnemor 12-07-13 22:53

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo
 
Tusen takk for et veldig fint og utfyllende svar :) :)

Nei, hun mente jeg skulle ta det selv hjemme fordi jeg trodde mamma hadde et apparat som jeg kunne låne.. men det var visst i stykker..

Vet du om noen tabell hvor man kan finne ut hvor mye karbs det er i forskjellige matprodukter? tenkte å leve på 60 karbo om dagen ja :)

Kitt 12-07-13 22:59

Sv: Høyt Blodtrykk og lavkarbo
 
Den store matvaretabellen er stort sett til å stole på! :)

bjørnemor 15-07-13 19:19

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo
 
Nå ble jeg usikker på dette med salat.. kan man spise det på lavkarbo?

Tenkte å spise forskjellige salater hver dag...

Kitt 15-07-13 19:28

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo
 
Spis så mye salat du orker, du!:D
Bare pass på at den kun inneholder "lovlige" ting (du vet, sånne som vokser over bakken etc) og selvfølgelig ost og oljedressing for å få opp fettinnholdet!

Det kan være lurt å velge annet enn vanlig isbergsalat da den inneholder lite næring!

bjørnemor 15-07-13 23:20

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1450946)
Spis så mye salat du orker, du!:D
Bare pass på at den kun inneholder "lovlige" ting (du vet, sånne som vokser over bakken etc) og selvfølgelig ost og oljedressing for å få opp fettinnholdet!

Det kan være lurt å velge annet enn vanlig isbergsalat da den inneholder lite næring!

Takk så mye for hjelpen :) da er jeg straks klar for å begynne.. dette skal faktisk bli gøy slik jeg ser det hehe :)

Carisma 16-07-13 01:32

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo
 
Det kan lønne seg å lese seg litt opp på den filosofien du velger. Når det gjelder Lavkarbo i forhold til sykdommer er både Hexebergs bok, og Bedre uten brød å anbefale.

bjørnemor 16-07-13 14:10

Sv: Høyt blodtrykk og lavkarbo
 
Ok, det skal jeg gjøre :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no