Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Første dagen og allerede lei (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54013)

mar1 25-02-13 17:30

Første dagen og allerede lei
 
Jeg begynte med lavkarbo i dag (under 20 karb om dagen). Kan først nevnest at jeg gjør dette kun for slankekuren sin del, har ikke videre lyst til å ha et lavkarbokosthold resten av liten.

Nå har jeg holdt på i dag og jeg er allerede lei. Alt fettet byr meg i mot, og jeg føler meg ikke noe særlig sunn...

Har prøvd utallige ganger med lavkalori/fettfattig mat... det fungerer, men jeg sklir alltid ut. Derfor prøver jeg nå dette...

Flere som følte seg skikkelig usunn i begynnelsen?

Rin 25-02-13 17:37

Sv: første dagen og allerede lei...
 
Hva er det som føles usunt? Hvilke fettkilder bruker du? Vil det feks være like ekkelt med en stor grønn salat med nøtter, avocado og/eller laks? Det trenger ikke å være snakk om mat som flyter i smør, mener jeg.

mar1 25-02-13 17:43

Sv: første dagen og allerede lei...
 
det jeg har spist i dag er:

ost (graddost og babybel)
kylling (grillede vinger)
spekeskinke
speilegg
bacon
valnøtter

Tror kanskje det er spesielt bacon og griller kylling som byr meg litt i mot (selv om jeg synes det er godt altså...)

Maria29 25-02-13 17:57

Sv: første dagen og allerede lei...
 
Ingen grønnsaker??

Vibeke-67 25-02-13 18:29

Sv: Første dagen og allerede lei.
 
Grillede kyllingvinger byr meg også imot. Jeg har holdt på med dette siden 2007.
Men en ting kan jeg si ganske så sikkert. Om du fortsetter, så går du ned. Men om du går tilbake til det kostholdet du spiste før du begynte, så legger du på deg igjen. På akkurat samme måte som med lavkalori. Her er det ganske så likt!

Vibeke-67 25-02-13 18:30

Sv: Første dagen og allerede lei.
 
Anbefaler deg å lese deg opp litt og velge en retning. Innenfor de ulike retningene er det mange ulike muligheter, og generelt på lavkarbo så er det rom for masse grønnsaker.

mar1 25-02-13 18:40

Sv: Første dagen og allerede lei.
 
Takk for råd :-) Har spist salat, agurk og paprika i dag og, glemte å si det :-P

er klar over at man fort går opp når man slutter med lavkarbo, men mitt problem er ikke at jeg går opp i vekt (har hatt ganske stabil vekt de siste 3-4 årene) Jeg har et sunt og normalt kosthold, men får ikke til "det lille ekstra" som må til for å gå ned såpass mange kilo som jeg trenger å gå ned (20-30 kg).

For meg er lavkarbo noe som er litt drastisk på en måte...

Photobscura 25-02-13 19:48

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Men lavkarbo er jo så mye! Og de mer liberale retningene er på ingen måte særlig drastiske. Har du f.eks. tenkt på Fedon? Der har du langt større variasjonsmuligheter med tanke på utvalg av matvarer, og ganske moderat med fett.

mar1 25-02-13 20:22

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Fedon tenker jeg mer er et sånt kosthold man kan leve på, men målet akkurat nå er ikke livsstilsendring, det er slanking (jeg har som sagt normal livsstil, holder fint vekten, og har ikke gått opp all denne vekten i utgangspunktet fordi jeg har levd usunt over lengre tid- men det er en annen historie :-))

Nå har jeg trent 1 times tid og føler meg litt mindre usunn :-) Klarte ikke å prestere like bra som jeg pleier, men satser på at det bare var dagsformen :rolleyes:

Holder meg forresten til ketolyse

Photobscura 25-02-13 20:32

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mar1 (Innlegg 1429081)
Fedon tenker jeg mer er et sånt kosthold man kan leve på, men målet akkurat nå er ikke livsstilsendring, det er slanking (jeg har som sagt normal livsstil, holder fint vekten, og har ikke gått opp all denne vekten i utgangspunktet fordi jeg har levd usunt over lengre tid- men det er en annen historie :-))

Nå har jeg trent 1 times tid og føler meg litt mindre usunn :-) Klarte ikke å prestere like bra som jeg pleier, men satser på at det bare var dagsformen :rolleyes:

Holder meg forresten til ketolyse

Ja, men det er en lur plan på sikt! :)

Om du er fast bestemt på å fortsette med ketolyse, så kan det alltids være en trøst at maten blir en vanesak. Har hørt om mange som har litt "fettfobi" som lærer seg å like maten på sikt. Men man skal jo trives også! Det er mange her inne som spiser etter ketolyseprinsippene, og kanskje du skal surfe litt rundt på oppskriftsforumet etter inspirasjon? Kjipt å være lei allerede første dagen. :)

Jeg spiser ketogent (uten at jeg følger ketolyse) og jeg spiser sjelden bacon og fete oster, f.eks. Det går i mye laks, gryter av kjøttdeig, indisk og thailandsk mat basert på kylling, fisk, kokosmelk og all slags digg krydder, den slags. Og så er jeg veldig glad i egg, både omeletter og såkalt deviled eggs. Det er masse ting man kan spise som ikke er kvalmende!
På ketolyse skal du dessuten har 15-20 gram karbohydrater om dagen. Det utgjør en god del grønnsaker! Mos av både blomkål, brokkoli, og sellerirot er nydelig mat som man også fint kan skjule litt fett i! :)

Kari Marita 25-02-13 21:16

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mar1 (Innlegg 1429041)
Jeg begynte med lavkarbo i dag (under 20 karb om dagen). Kan først nevnest at jeg gjør dette kun for slankekuren sin del, har ikke videre lyst til å ha et lavkarbokosthold resten av liten.

Nå har jeg holdt på i dag og jeg er allerede lei. Alt fettet byr meg i mot, og jeg føler meg ikke noe særlig sunn...

Har prøvd utallige ganger med lavkalori/fettfattig mat... det fungerer, men jeg sklir alltid ut. Derfor prøver jeg nå dette...

Flere som følte seg skikkelig usunn i begynnelsen?

Det jeg har erfart er at bruker du lavkarbo som slankekur og deretter spiser vanlig diett igjen, vil du gå opp i vekt igjen. Liker du ikke å kutte ut mye mat med karbohydrater, råder jeg deg til heller å spise mindre av vanlig mat. Da har du bedre sjanse uansett til å holde vekta etterpå. De sier at lavkarbo er en livsstil, å da må en tenke på om det er lavkarbo en vil spise resten av livet. Første bud er at du må like maten for at det skal gå. Uansett lykke til. :)

Moogie 26-02-13 00:04

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Prøv å lese noe om hva lavkarbo egentlig er, prinsippene som ligger bak så blir det enklere å finne ut av ting og enklere å velge riktig mat. Så finner du noe du liker og spis det :) det er jobbet hav av muligheter!!! Og ja! Man blir vant til å tenke på andre måter og det blir lettere ;) de første ukene er de rareste og vanskeligste, men det går seg til! Det ligger masse gode oppskrifter her inne på forumet og det er mange bøker å få kjøpt så la deg inspirere og kos deg med noe GOD mat :) lykke til!

smgj 26-02-13 07:21

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Det høres ut som du spiser etter VGversjonen av lavkarbo... Det finnes mange andre retninger som jeg heller vil anbefale deg å lese deg litt opp på; Primal Blueprint, LCHF (Hexeberg/Dalquist m.fl), Fedon ... osv og ketolyse-prinsippene.

Lavkarbo kan også være
En stor blandet salat med nøtter og oliven, litt avokado og en oljedressing
Eller stekt laks med blomkålpuré
Eller en thaicurry med masse kylling, grønnsaker og kokosmelk
Eller en smoothie av kokosmelk, egg, litt bær og stevia
Et lite mellommåltid av en neve nøtter
Eller en kotelett med smørstekte grønnsaker

Overnevnte lavkarbomåltider vil dessuten gi deg et mye bredere spektrum av vitaminer og mineraler enn "ost-fløte-smør-bacon"-lavkarboen som VG skriver om... (Noen personer har nytte av Skaldeman, som kanskje likner mest på "VG-lavkarbo", men det er ingenting jeg ville anbefale før man har lest seg opp litt på "hva, hvordan og hvorfor" på andre retninger som gjerne er mer sammensatte.... )

Jeg har nok inntrykk av at du kanskje har hoppet litt raskt ut i dette. :) Men jeg er også 100% sikker på at du kan finne en lavkarbo som ikke gir deg den usunne følelsen, OG som sender deg i retning av målene dine dersom du bruker litt tid på å forske. :) Lykke til!

juli82 26-02-13 10:43

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Har det slik jeg også.
Begynte i går, for n.. gang på ketolysekur.
Blir lei av at alt er fet, men jeg har fått en BMI på 35 så nå må jeg bare tvinge meg selv.
Har to små barn, er tyngre nå enn når jeg var høygravid,
det er blitt tungt å gå lofttrappa og hjelpe dem med sko og påkledning.
Det må det bare bli slutt på!!!

Denne gangen skal jeg holde det for meg selv at jeg er på kur, bare samboer som er informert, vil jo ikke at mine venninner skal vite at jeg mislykkes igjen....
(Men det håper jeg da jeg ikke gjør denne gangen!!!!!!)

Jeg har kjøpt ferske jordbær og vanilje kesam for å kose meg med!!

Carisma 26-02-13 10:45

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av juli82 (Innlegg 1429166)
vanilje kesam for å kose meg med!!

vaniljekesam inneholder sukker og er ikke ketolysemat. Lag det heller selv av tyrkisk yoghurt eller rømme med vanilje og søtning.

juli82 26-02-13 10:51

Sv: Første dagen og allerede lei
 
au da!! det viste jeg ikke!!
Takk for at du sa det:-)

Carisma 26-02-13 11:05

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av juli82 (Innlegg 1429169)
au da!! det viste jeg ikke!!
Takk for at du sa det:-)

Regel nr en for å leve lavkarbo: les innholdsfortegnelsen!

juli82 26-02-13 11:10

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Nabo'n gikk ned 25 kg på ketolyse og hun spiste kesam.

Siden det sto 8.8 karb per 100 gram tenkte jeg det var greit med en ss per dag... men skal holde meg unna.

Lemen 26-02-13 11:12

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av juli82 (Innlegg 1429177)
Nabo'n gikk ned 25 kg på ketolyse og hun spiste kesam.

Siden det sto 8.8 karb per 100 gram tenkte jeg det var greit med en ss per dag... men skal holde meg unna.

Du må jo velge selv. Går du ned i vekt, og synes det er verdt det, så kan du kanskje spise en ss. Går du ikke ned i vekt, og ikke vil ha i deg sukker så dropper du vaniljekesamen.

Photobscura 26-02-13 11:20

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Dessuten er tyrkisk yoghurt langt mer næringsrikt, og sikkert 40% mindre sukker. ;)

nellie 26-02-13 11:22

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Finn på noe annet, sier nå jeg..

Photobscura 26-02-13 11:26

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1429182)
Finn på noe annet, sier nå jeg..

Jeg må jo egentlig si meg enig i det altså. Synes det er synd å skulle måtte tvinge seg selv til et kosthold man synes er ekkelt ... :o Men igjen så er kanskje én dag litt lite å gå ut fra.
Uansett - det er kjempeviktig å finne et kosthold man trives med! Ellers er det nok veldig lett å sprekke! Uansett - finn litt ut av alternativene dere har på matfronten om dere absolutt skal satse på ketolyse. :) Man må jo ikke bare spise det feiteste man kommer over, og grønnsaker må til. Og da snakker jeg ikke bare om salatblader og sånn!

Imse 26-02-13 11:29

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1429181)
Dessuten er tyrkisk yoghurt langt mer næringsrikt, og sikkert 40% mindre sukker. ;)

Ellers tar det under et minutt å lage seg egen vaniljekesam av kesam orginal og 1/4ts vaniljepulver og noen dråper stevia eller flytende natreen.
Hvorfor noen skulle ønske å kjøpe vaniljekesam på butikken, med sukker i er for meg uforståelig.

TrillTrall 26-02-13 11:42

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av juli82 (Innlegg 1429177)
Nabo'n gikk ned 25 kg på ketolyse og hun spiste kesam.

Siden det sto 8.8 karb per 100 gram tenkte jeg det var greit med en ss per dag... men skal holde meg unna.

Det er litt forskjell på vanlig kesam og vaniljekesam. Bruk vanlig kesam og søt den med vaniljestevia (iherb.com) f.eks., eller vaniljepulver eller noe annet - det blir kjempegodt!

Photobscura 26-02-13 12:11

Sv: Første dagen og allerede lei
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1429184)
Hvorfor noen skulle ønske å kjøpe vaniljekesam på butikken, med sukker i er for meg uforståelig.

Vel, det er nå en vanesak som alt annet det å begynne å sette seg inn i alt hva maten vi kjøper inneholder. Før jeg la om til lavkarbo hadde jeg knapt lest en varedeklarasjon i mitt liv. (Annet enn løpe på ost, da jeg var veggis).


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no