Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Genial og kjempegod paibunn (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36943)

Kira71 27-09-10 20:57

Genial og kjempegod paibunn
 
På bloggen til lenabeatrice.net fant jeg oppskrift på en fastere, brødaktig Oopsie. Kort fortalt Oopsie-opskrift med Sember Pofiber, noe som gjør den fastere og funger som lyst brød. Jeg synes det smakte litt paibunn av den, så som sagt så gjort, jeg lagde deigen og forstekte den i paibunn 5-6 minutter før jeg tok fyllet på.

  • 3 egg
  • 120 gram philadelphia
  • 45 gram pofiber
  • Litt salt
  • 1 ts bakepulver
Bland eggeplommen godt med osten.
Pisk hviten luftig og tilsett osteblandingen, pofiber, salt og bakepulver.
Legg i paibunn, ca 1 cm tykt.
Forstek på 200 grader i 5-6 minutter. Ta ut og fyll i ønsket paifyll og stek videre.

Troika 27-09-10 21:15

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Dette hørtes godt ut og må prøves! Er nemlig litt svak for pai...:D

Har et par spørsmål:

1. I oppskriften så står det "egg", men i beskrivelsen "plommen". Skal man bruke hele egget eller bare plommen?

2. Hva er pofiber og kan man eventuelt erstatte det med noe annet? Hvis ikke, hvor kan man kjøpe pofiber?

Troika 27-09-10 21:16

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Hadde jeg fulgt ordentlig med, så ser jeg jo at det står hvitten senere...:o Uff da, beklager! Glem spørsmål 1 er du grei...:)

Lollo 27-09-10 21:28

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Spennende! Har kjøpt en pakke pofiber på en Ica butikk, men ikke prøvd den til noe enda. Skal testes ut!

Kira71 27-09-10 23:36

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Må som sagt gi LenaBeatrice all ære! Hun har også en oppskrift på tekaker med pofiber. Røren lages på et par miutt, og de skal bare steke et kvarter. Min beste brøderstatning! Pofiber er et bindemiddel som trekker til seg væske, så jeg har brukt det i litt diverse oppskrifter, prøvd meg litt frem. Jeg vet ikke om noe kan erstatte det i denne oppskriften.

Kira71 27-09-10 23:37

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Glemte å si at jeg kjøpte Pofiber i første og beste helsekostbutikk jeg fant. Merket Semper som fører det har andre varer i nesten alle velassorterte butikker, så det er ikke utenkelig at de vil ta det inn hvis man spør.

e84 28-09-10 07:46

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
helt enig med deg kira - bloggen til lena beatrice er fantastisk, og de tekakene er mine favoritter også. bruker de som brød, pizzabunn, lomper osv. de er geniale! :)

babydoll 28-09-10 08:55

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Hva er pofiber? Er det annerledes enn fiberhusk? Fikk lyst å prøve bunnen nemlig, og har bare fiberhusk i hjemmet!

Kitt 28-09-10 09:03

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av babydoll (Innlegg 940314)
Hva er pofiber? Er det annerledes enn fiberhusk? Fikk lyst å prøve bunnen nemlig, og har bare fiberhusk i hjemmet!

Du kan lese om det her!

TrillTrall 28-09-10 10:34

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 940321)
Du kan lese om det her!

Men - 12 g kh/100 g? Nå bruker man vel sjeldent de helt store mengdene kanskje, men...

Kitt 28-09-10 11:23

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
I oppskriften er det 45g og du skal vel ikke spise hele alene?;)
Eller dytte i deg en hver dag?:eek::D

Timona 28-09-10 13:05

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Denne må prøves :)

Noen som har forslag til fyll? Og steketid etterpå?

Kira71 28-09-10 13:05

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 940364)
Men - 12 g kh/100 g? Nå bruker man vel sjeldent de helt store mengdene kanskje, men...

Nei, det er ikke mye man bruker, så det går bra. Skulle man laget små kaker av oppskriften, hadde det blitt minst 12, så det er absolutt å leve med. I tekakene er det bare 1-2 ss i oppskriften (men noe kli også) så det er ikke mye som skal til.

Hamster59 29-09-10 12:09

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Sikkert kjempegod med bringebær eller blåbær oppå. Kan serveres med piska krem eller en klatt rømme til. Kjenner at jeg får vann i munnen allerede.

Det fine med pai er at den kan fylles med andre ting også, f.eks. kjøtt, skinke, bacon, egg, sopp, squash, paprika mm. Godt å blande kjøtt og grønnsaker og ha ei blanding av egg med litt fløte i over. (Enda mer vann i munnen.)

Fofa 29-09-10 18:57

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Jeg skal prøve å lage denne i dag før jeg skal på nattevakt. Lurer bare litt på om det vil gå å lage skinke/oste pai på den bunnen? Ser jo for meg at fyllet vil være veldig flytende før det skal i ovnen...noen som har prøvd? Gidder jo ikke å prøve dersom bunnen bare blir møl..:confused:

Fofa 30-09-10 00:32

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Denne ble kjempegod!!! Faktisk tror jeg den er min nye lavkarbo favoritt!!! Jeg laget bunnen som skrevet i oppskriften. Til fyll hadde jeg en pakke med salatkylling, 3 egg, ca 2 kopper revet ost og noe fløte...ca 4 ss... HAdde i ovnen ca 15-20 minutter. NYYYYDELIG

Troika 30-09-10 19:06

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Jeg laget denne i dag. Jeg hadde ikke pofiber og erstattet det med fiberhusk. Det ble ikke så vellykket. Skallet ble ikke tørt som det skal, men ble heller litt bløt, lite stekt pizza-bunn konsistens. Jeg får nok prøve å få tak i pofiber og prøve igjen. Noen nevnte de hadde kjøpt det i en ICA butikk, så ICA Maxi burde vel ha det håper jeg.

Jeg fylte skallet med kjøttdeig krydret med litt paprikapulver, spisskummen og urter, løk og purre. Jeg vispet fire egg og litt fløte og helte over. Deretter strødde jeg over revet ost. Det ble veldig godt, men konsistensen på skallet ble som sagt litt for bløt.

Kira71 01-10-10 10:34

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 941382)
Denne ble kjempegod!!! Faktisk tror jeg den er min nye lavkarbo favoritt!!! Jeg laget bunnen som skrevet i oppskriften. Til fyll hadde jeg en pakke med salatkylling, 3 egg, ca 2 kopper revet ost og noe fløte...ca 4 ss... HAdde i ovnen ca 15-20 minutter. NYYYYDELIG

Glad du likte den :) Lurte bare på hvor mange grader du brukte da du stekte med fyll? Min ble bittelitt for brun, tror jeg hadde for sterk varme.

Fofa 01-10-10 10:40

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Ja, tusen takk for oppskrifta :)
Sitter faktisk nå å vurdere å teste den ut med sånn suksessterte krem i kveld hmmm...
Når jeg satte den inn igjen, så skrudde jeg bare litt ned..kanskje rundt 160 grader, jeg så ikke så nøye etter. Men om din ble litt for mye stekt, så vil jeg tro at å skru tempen litt lavt og heller steike litt lenger vil gå bra.

Kira71 01-10-10 15:55

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 942109)
Ja, tusen takk for oppskrifta :)
Sitter faktisk nå å vurdere å teste den ut med sånn suksessterte krem i kveld hmmm...
Når jeg satte den inn igjen, så skrudde jeg bare litt ned..kanskje rundt 160 grader, jeg så ikke så nøye etter. Men om din ble litt for mye stekt, så vil jeg tro at å skru tempen litt lavt og heller steike litt lenger vil gå bra.

Da gjør jeg det (med temperaturen). det høres godt ut med suksesstertekrem! hva med å smelte litt 70% sjokolade i like mengder fløte (f eks 50 gram av hver) og "pynte" med striper av sjokolade på toppen? Den blandingen stivner ganske bra, brukte den på noe gulrotmuffins for noen dager siden. og kanskje litt malte nøtter i bunnen...?:D

Troika 01-10-10 22:27

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Puh!:eek: Jeg har vært på ICA Maxi, COOP Obs og Rimi, men fant ikke pofiber noen steder. Skal prøve helsekost i morgen, men der er det gjerne dyrere så noen som har forslag? Nettbutikker?

Kira71 02-10-10 21:50

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Troika (Innlegg 942365)
Puh!:eek: Jeg har vært på ICA Maxi, COOP Obs og Rimi, men fant ikke pofiber noen steder. Skal prøve helsekost i morgen, men der er det gjerne dyrere så noen som har forslag? Nettbutikker?

Håper du fikk tak i! jeg har bare kjøpt på helsekost, og der koster det 22 for en pakke, hvis jeg ikke husker feil, så det er ikke nødvendig å gå på noe nettbutikk :)

Troika 03-10-10 19:22

Sv: Genial og kjempegod paibunn
 
Jeg fikk endelig tak i på helsekost ja. Jeg betalte 28 kr da...:)

Da skal jeg prøve å lage paien på ny i morgen tenker jeg.

Forresten god ide med krem til suksessterte oppi! Hørtes godt ut!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no