Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   "Nugatti" (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49881)

Jannike 14-12-11 23:40

" nøttefritt sjokoladepålegg"
 
sikkert mange som har laget noe lignenede, men jeg laget idag nugatti.:)

125 g naturell smøreost (tine
kakao (eldorado) ca 20 g (etter smak)
sukrin, sukrinmelis, eller tagatose etter smak

alt varmes opp i en gryte, og legges i bok.oppbevares i skap, ellers blir det veldig stivt. suuuuper digg!

ca 5g karbo i hele.

lifejack 14-12-11 23:57

Sv: "Nugatti"
 
Hm, det hørtes ut som en spennende variant. De fleste nugattioppskrifter jeg har sett bruker jo hasselnøtter slik som i originalen.
Egentlig burde overskriften endres til "Nøttefri nugatti" e.l. slik at det er lettere å søke på den, og slik at de som ikke tåler nøtter også velger å klikke seg inn på denne oppskriften istedenfor å hoppe glatt over den:)

FrkMarge 14-12-11 23:58

Sv: "Nugatti"
 
Er vel mer som "sjokade" vel?

sylwester 15-12-11 00:01

Sv: "Nugatti"
 
Smøreost i skap? hvor lenge er det holdbart før den får skjegg eller røde hunder?

Nugatti er pålegg fra Sunda (nå Stabburet) hvor hovedingrediensen er hasselnøtter. Sjokade er sjokoladepålegget til Sunda. Smøreost med sjokolade er vel mer sjokoladepålegg?

Yrla 15-12-11 00:11

Sv: "Nugatti"
 
På funksjonellmat.no selges et sjokolade-nøttepålegg søtet med tagatose. Sikkert digg. Men prøv tahini fra MOnki på kylling. Da er alt behov for annet godt forduftet.

Jannike 15-12-11 09:50

Sv: "Nugatti"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1267393)
Smøreost i skap? hvor lenge er det holdbart før den får skjegg eller røde hunder?

Nugatti er pålegg fra Sunda (nå Stabburet) hvor hovedingrediensen er hasselnøtter. Sjokade er sjokoladepålegget til Sunda. Smøreost med sjokolade er vel mer sjokoladepålegg?

det vet jeg ikke, for det er første gang jeg lager det, men man KAN ha det i køleskapet, men blir sopm sagt litt hardt...men kansje om man har noe oppi for å lage det mykere, tragant f.eks, så hjelper det?.. =)

Jannike 15-12-11 09:51

Sv: "Nugatti"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1267395)
På funksjonellmat.no selges et sjokolade-nøttepålegg søtet med tagatose. Sikkert digg. Men prøv tahini fra MOnki på kylling. Da er alt behov for annet godt forduftet.

ja det har jeg prøvd =) kjempe godt, men ca 3 x så mange kcal pr.100g, om jeg mååå passe litt på kaloriene også ;)

Yrla 15-12-11 12:29

Sv: "Nugatti"
 
Du trenger ikke ta så mye av gangen:) Nøtter er så sunt at litt er nok:) Kost-tilskudd nesten.På lavkarbo har jeg fått et annet perspektiv på mat. Før spiste jeg mange gram av enkelte matvarer men nå ser jeg på mat som medisin og tar små doser av mye forskjellig for å få i meg det beste fra alt.

Jannike 15-12-11 13:19

Sv: "Nugatti"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1267623)
Du trenger ikke ta så mye av gangen:) Nøtter er så sunt at litt er nok:) Kost-tilskudd nesten.På lavkarbo har jeg fått et annet perspektiv på mat. Før spiste jeg mange gram av enkelte matvarer men nå ser jeg på mat som medisin og tar små doser av mye forskjellig for å få i meg det beste fra alt.


hmm...kan vel bruke, valnøtter eller paranøtter kansje??

Yrla 15-12-11 15:39

Sv: "Nugatti"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jannike (Innlegg 1267682)
hmm...kan vel bruke, valnøtter eller paranøtter kansje??

ja, de fleste nøtter, unntatt cashew.

Opheliia 18-12-11 20:10

Sv: "Nugatti"
 
Man kan jo lage en mindre versjon av dette her, slik at det blir spist opp i løpet av dagen :D. Så slipper man et pålegg som utvikler bein i løpet av noen dager i romtemperatur!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no