Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Marianns Pavlova - marengsbotn (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54296)

Mariann S 14-04-13 23:04

Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Har prøvd å lage Marengsbotn før, med tagatesse..
og det var ikkje vellykka.

No har eg prøvd igjen, med sukrin +, og det vart
en skikkelig innerTIER :) Knallgod smak og
konsistens; sprø og 'tørr'.

Då blir det PAVLOVA


Marengsbotn:
3 eggekviter
75 g sukrin +
1/2 ts hjortesalt
pitte litt salt
1 ts vaniljesukker (heimelaga med sukrinmelis og vaniljestang)

Piske først stive eggekvitane, ha deretter sukrinen oppi,
og pisk vidare. Dette skal vere veldig stivt.
Til slutt drysser du oppi hjortesalt, salt og vaniøjesukker
og piskar det inni.

Fordel 'røra' på ei bakepapirkledd bakeplate, 24-26 cm
i diameter. Eller to små kakebotnar, ca 19-20 cm.

Sett brettet i oppvarma ovn.

100 grader, ca 2 tima og 15 minutt for to små botnar.
Kanskje opp mot 2,5 time for en stor botn?
So lav temperatur, for denne botnen skal tørke, ikkje
steike.

Ta den ut av ovnen og avkjøl den heilt før bruk.

Fyll: Vaniljekrem

1,25 dl fløte
4-5 eggeplomma
1 ts bourbon vanilje
ca 20 g tagatesse

Bland alt i panne og varm opp under omrøring heile tida.
Det vil tjukne ettersom det blir varmt.
Om du ikkje får det tjukt nok, kan du ha oppi ei eggeplomme
til. Det vil bli tjukt nok. Kjøl ned i kjøleskap.

Om du vil bruke vaniljestang isteden for vaniljepulver
(har ingenting å seie for smaken), lar du stanga ligge å trekke
i fløten før du har oppi eggeplommane. Ta ut stanga før
du har oppi eggeplommane. Eller du kan bruke frøa, som
du skrapar ut av vaniljestanga.
Men det enklaste er å bruke vaniljepulver, det svarte (bourbon).

Ta så 1,25 dl fløte og pisk til krem, og bland med den
avkjølte vaniljekremen, som du piskar litt 'opp' først.

Legg vaniljekremen opp på botnen,
og pynte med blåbær og bringebær.... eller andre bær.

Nyyytes

http://1.bp.blogspot.com/-TupabGFgyP...11+pavlova.JPG

Denne vart 100 % godkjent som marengskake av alle i heimen her,
også av dei som er litt skeptisk til lavkarbovariantar :D

Moogie 14-04-13 23:32

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Denne må jeg prøve ut! Siste marengsen jeg bakte med sukrin blei jo så metalisk i smaken. Tenkte å prøve med tagatesse, men har ikke tenkt på sukrin +. Er det den med stevia? Hvor mye stevia er det i den? Og kan jeg spørre hva som ikke blei vellyket med tagatesse?

Mariann S 14-04-13 23:46

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1437545)
Denne må jeg prøve ut! Siste marengsen jeg bakte med sukrin blei jo så metalisk i smaken. Tenkte å prøve med tagatesse, men har ikke tenkt på sukrin +. Er det den med stevia? Hvor mye stevia er det i den? Og kan jeg spørre hva som ikke blei vellyket med tagatesse?

Ja det er den med stevia. Dobbelt so søt som sukker står det på den.
Når eg prøvde med tagatesse vart den berre seig og alt for fort brun, sjøl om eg hadde tempen på 100 grader.
Men denne vart knallgod, ingen grunn til å prøve noke anna no :D

Mariann S 14-04-13 23:48

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
No stod den ikkje veldig lenge med vaniljekremen på, til det var den alt for god ;)
Men den var fortsatt like tørr og sprø på siste kakestykket, og det er bra :)

Moogie 16-04-13 00:02

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Hm... Jeg må kanskje prøve denne sukrin+. Har hatt så mange sukrin tabber med kald ettersmakken, selv om den var blandet med stevia at jeg nesten ikke tør å prøve, hehe

Chamomilla 16-04-13 09:16

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Jeg har prøvd ut med sukrin (husker ikke om det var stevia i den) før, men det ble bare mykt. Hadde sikkert ikke i hjortetakk eller sukrinmelis. Kanskje hadde jeg feil kombi av temperatur og steketid.
Skal huske på denne oppskriften og gjøre nøyaktig som du har gjort neste gang jeg prøver. Det er helt sikkert. :) Jeg har Zsweet fra iherb som også inneholder sukrin og stevia. Regner med at det er greit å bruke den (?)

Moogie 17-04-13 13:00

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1437743)
Jeg har Zsweet fra iherb som også inneholder sukrin og stevia. Regner med at det er greit å bruke den (?)

en liten avsporing: Hvordan er konsinstens på Zweet? er det mer som sukker eller som melis? Og smaken? Har lurt om jeg skal bestille noe sukrin/stevia fra iHerb. Også tenkte jeg at jeg trengte et alternativ til melis.

Mariann S 17-04-13 16:32

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1437974)
en liten avsporing: Hvordan er konsinstens på Zweet? er det mer som sukker eller som melis? Og smaken? Har lurt om jeg skal bestille noe sukrin/stevia fra iHerb. Også tenkte jeg at jeg trengte et alternativ til melis.

Sukrin + er ikkje melis, so det har iallefall ingenting å bety :)

Chamomilla 17-04-13 23:24

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1437974)
en liten avsporing: Hvordan er konsinstens på Zweet? er det mer som sukker eller som melis? Og smaken? Har lurt om jeg skal bestille noe sukrin/stevia fra iHerb. Også tenkte jeg at jeg trengte et alternativ til melis.

Mer sukker enn melis. Smaken er noe bedre enn ren sukrin - synes jeg, men det er fortsatt litt isende ettersmak.

Moogie 18-04-13 18:59

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1438092)
Mer sukker enn melis. Smaken er noe bedre enn ren sukrin - synes jeg, men det er fortsatt litt isende ettersmak.

Har du link til den? Fant ikke det på iHerb

Chamomilla 18-04-13 19:15

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1438253)
Har du link til den? Fant ikke det på iHerb

http://www.iherb.com/Zsweet-Zero-Cal...lb-680-g/26462 :)


Ser jeg stavet det feil i tidligere innlegg. Sorry. Skal være Zsweet, ikke Zweet. :o

Yrla 18-04-13 23:51

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1438261)
http://www.iherb.com/Zsweet-Zero-Cal...lb-680-g/26462 :)


Ser jeg stavet det feil i tidligere innlegg. Sorry. Skal være Zsweet, ikke Zweet. :o

Dyrt. man kan jo bruke litt ren stevia isteden+ sukrin. Jeg fikk det vellykka med kun vanlig sukrin da jeg testa. Fikk mye luft i magen fordi jeg spiste alt sammen (minus glasur). Brukte ikke hjortetakksalt og ikke vanlig salt heller. Hvorfor hjortetakksalt og salt?

Mariann S 19-04-13 00:13

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1438299)
Dyrt. man kan jo bruke litt ren stevia isteden+ sukrin. Jeg fikk det vellykka med kun vanlig sukrin da jeg testa. Fikk mye luft i magen fordi jeg spiste alt sammen (minus glasur). Brukte ikke hjortetakksalt og ikke vanlig salt heller. Hvorfor hjortetakksalt og salt?

Eg har lest utallige oppskrifter, og der inngår hjortesalt og salt i mange av dei... eg prøvde med perfekt resultat, derfor ser eg ingen grunn til å kutte det ut ;)
Den sprøaste og luftigaste marengsbunnen ever :)

Dietta 19-04-13 01:18

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Så flott oppskrift MariannS :smile:
Jeg har en oppskift på en kake med marengsbunn som jeg "lavkarborerte" med tagatesse, men det ble heller ikke vellykket. Gjett om jeg skal prøve den med sukrin+ nå.
Det er mannens yndlingskake, så blir det innertier også så blir han nok evig takknemlig tenker jeg :p

Mariann S 19-04-13 20:38

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1438314)
Så flott oppskrift MariannS :smile:
Jeg har en oppskift på en kake med marengsbunn som jeg "lavkarborerte" med tagatesse, men det ble heller ikke vellykket. Gjett om jeg skal prøve den med sukrin+ nå.
Det er mannens yndlingskake, så blir det innertier også så blir han nok evig takknemlig tenker jeg :p

Eg har også prøvd med tagatesse, heilt mislykka. Fort brun og seig.

Kva slags kake er mannen din sin yndlingskake då?
Eg lika evig takknemlige mannfolk :D
Neste prosjekt med marengsbotn her er med karamellkrem/saus, krem og sjokoladebitar ;)

Kanutten 19-04-13 21:40

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Du bruker ikke noe eddik i marengsen? For i alle marengsoppskriftene jeg har inngår eddik.... :confused:

Eddiken skal jo gjøre marengsen litt seig i midten?

Mariann S 19-04-13 21:50

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1438498)
Du bruker ikke noe eddik i marengsen? For i alle marengsoppskriftene jeg har inngår eddik.... :confused:

Eddiken skal jo gjøre marengsen litt seig i midten?

Var sånn 50/50 i oppskriftene rundt omkring, so eg valgte å gå
ut frå oppskrifta mi frå mi høgkarbe tid, og der var ikkje eddik.

Kanutten 19-04-13 22:22

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1438501)
Var sånn 50/50 i oppskriftene rundt omkring, so eg valgte å gå
ut frå oppskrifta mi frå mi høgkarbe tid, og der var ikkje eddik.

Blir denne marengsen din litt seig i midten eller bare sprø?

Mariann S 19-04-13 22:46

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1438504)
Blir denne marengsen din litt seig i midten eller bare sprø?

Den blir mest sprø. Kanskje eg må prøve med litt eddik ;)

Dietta 20-04-13 19:43

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1438477)
Eg har også prøvd med tagatesse, heilt mislykka. Fort brun og seig.

Kva slags kake er mannen din sin yndlingskake då?
Eg lika evig takknemlige mannfolk :D
Neste prosjekt med marengsbotn her er med karamellkrem/saus, krem og sjokoladebitar ;)

'

Den heter kokoskake, og den kommer fra Wenche i God morgen Norge. Har laget den i mange år, og er alltid stor suksess :ja:

Bruker ikke edikk i den, men en stor ts sitronsaft. Den er alltid seig og deilig.
Legger ut oppskrift hvis jeg får den bra som lavkarbo :D

Tarato 26-04-13 08:48

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Så flott at du har funnet en måte å lage pavlova på! Det er jo en genial kake for oss som ikke kan ha mel. Jeg er ikke så veldig glad i sukrinsmaken, og fikk bekreftet det da jeg prøvde oppskriften din. Kan det være at splenda kan brukes i stedet mon tro? Jeg er ikke ute etter søtsmaken, og eggehvitene blir jo stive uten at sukkeret er i. Jeg er ikke ute etter å "ødelegge" ditt gode arbeid altså!, men jeg sliter sååå med smaken på sukrinen. Forresten ble kaka mi veldig sprø, og lite seig inni. Jeg noterer meg eddik, og tenker at det skal jeg prøve neste gang. Kaka ble litt lysebrun gjennom faktisk, så den ble stekt for mye. Siden den skal tørke, kan det være en fordel med varmluftovn?

Mariann S 26-04-13 11:37

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tarato (Innlegg 1439547)
Så flott at du har funnet en måte å lage pavlova på! Det er jo en genial kake for oss som ikke kan ha mel. Jeg er ikke så veldig glad i sukrinsmaken, og fikk bekreftet det da jeg prøvde oppskriften din. Kan det være at splenda kan brukes i stedet mon tro? Jeg er ikke ute etter søtsmaken, og eggehvitene blir jo stive uten at sukkeret er i. Jeg er ikke ute etter å "ødelegge" ditt gode arbeid altså!, men jeg sliter sååå med smaken på sukrinen. Forresten ble kaka mi veldig sprø, og lite seig inni. Jeg noterer meg eddik, og tenker at det skal jeg prøve neste gang. Kaka ble litt lysebrun gjennom faktisk, så den ble stekt for mye. Siden den skal tørke, kan det være en fordel med varmluftovn?

Brukte du sukrin + eller rein sukrin? veit ikkje kordan det vil vere med splenda. Om du har feks stevia, kan du kanskje tilsette meir av det.

Tarato 26-04-13 12:21

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1439573)
Brukte du sukrin + eller rein sukrin? veit ikkje kordan det vil vere med splenda. Om du har feks stevia, kan du kanskje tilsette meir av det.

øh...rein sukrin eller sukrin +.... Jeg visste ikke om annet enn sukrin og sukrinmelis.Hva er de to du nevner? Og har de ikke den kalde" smaken? Jeg brukte vanlig sukrin denne gangen.

Rin 26-04-13 12:37

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tarato (Innlegg 1439595)
øh...rein sukrin eller sukrin +.... Jeg visste ikke om annet enn sukrin og sukrinmelis.Hva er de to du nevner? Og har de ikke den kalde" smaken? Jeg brukte vanlig sukrin denne gangen.

Sukrin+ er en blanding av sukrin og stevia og smaker mye mindre "ren" sukrin, i alle fall. :cool:

Mariann S 27-04-13 10:43

Sv: Marianns Pavlova - marengsbotn
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tarato (Innlegg 1439595)
øh...rein sukrin eller sukrin +.... Jeg visste ikke om annet enn sukrin og sukrinmelis.Hva er de to du nevner? Og har de ikke den kalde" smaken? Jeg brukte vanlig sukrin denne gangen.

Som Rin skriv, sukrin+ er blanda med stevia og tar vekk den kalde smaken :) Klarer heller ikkje den kalde smaken på rein sukrin, den er grusom.
Du kan også bruke Sweet Stevia, som selges på SunKost, trur det skal vere akkurat det samme som sukrin +.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no