Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Raskere lapper (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37126)

Veggpryd 04-10-10 19:55

Raskere lapper
 
Jeg ble så lei av å skille egg og piske i to boller, at jeg sluttet helt å lage lapper. Men, lapper er jo så godt og en gang i blant må man jo ha noe å legge pålegg på, så jeg har derfor forenklet lappe-oppskriften litt.

Denne ble akkurat lik de originale Ziggy-lappene, men mye raskere og enklere å lage:

En boks Cottage Cheese
3 egg
2 solide teskjeer fiberhusk


Blandes med stavmixer. La røra stå i 10 minutter og tykne litt før du legger det ut på bakepapir med en spiseskje. Jeg får 9 stykker hver gang. Noen ganger har jeg i litt krydder. :)

Stekes på 200 C
20-30 minutter


De ble like fluffy i ovnen (som original-røra)
http://i51.tinypic.com/v79hz9.jpg

Og falt sammen til lapper etterpå. :)
http://i54.tinypic.com/2ijrs5y.jpg

keefee 04-10-10 22:04

Sv: Raskere lapper
 
Hei!

Mangler temperature på ovnen og varighet i den.

Takk!
-----

Stekes ca 20 minutter på 180 grader. De faller sammen etter steking.

------

Veggpryd 04-10-10 23:23

Sv: Raskere lapper
 
Oj, glemte visst det.. :o 200 c og 20-30 minutter.

sirimor 05-10-10 09:57

Sv: Raskere lapper
 
Så flott! Mye enklere da gitt:D

Cherry 05-10-10 13:03

Sv: Raskere lapper
 
Hahaha...ikke rart røra mi blei merkelig. Jeg hadde i TO SPISESKJEER fiberhusk :p

1979 05-10-10 16:03

Sv: Raskere lapper
 
Dette så en del enklere ut en orginal oppskrifta ja.
Vet du karb innholdet?

krod 05-10-10 20:17

Sv: Raskere lapper
 
Flotte greier! Har aldri fått til dette med å stivpiske eggehvitter.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 1979 (Innlegg 943897)
Vet du karb innholdet?

Lett å regne ut (alt i per 100 gram):
Cottage Cheese: 1,5 gram
Egg: 0,3 gram
Fiberhusk: 0 gram

Veggpryd 05-10-10 23:19

Sv: Raskere lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 943807)
Hahaha...ikke rart røra mi blei merkelig. Jeg hadde i TO SPISESKJEER fiberhusk :p

Hehe! Den ble vel litt tykk, tenker jeg? :lol:

Sjanten 07-10-10 16:55

Sv: Raskere lapper
 
Veggpryd - hvordan oppbevarer du disse lappene? Holder de seg over natten?

Veggpryd 07-10-10 18:15

Sv: Raskere lapper
 
Ja, de holder flere dager i kjøleskapet. Jeg bare legger de i en brødpose når de har blitt kalde. Steker gjerne flere brett om gangen, så jeg har i noen dager. :)

Cherry 07-10-10 19:56

Sv: Raskere lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 944146)
Hehe! Den ble vel litt tykk, tenker jeg? :lol:

Du kan vel gjerne si det:p
Det verste er at jeg tenkte, da jeg stappa oppi to TOPPA spiseskjeer fiberhusk, at det der kan umuuulig stemme, dette blir seige saker!:D

skrulla30 09-10-10 20:27

Sv: Raskere lapper
 
Disse var supersmarte og gode. Kjempesmart i matpakka på turer:) Blandet halvt med tyrkisk yougurt og cc, ble faktisk veldig godt det og. Litt mer flytende røre, men fordelte den i langpanne og klippet den opp i passe biter når ferdig stekt. Hele røra blåste seg opp slik som de små lappene, så så litt voldsomt ut en stund:D Men vellykket og godt:p;)

LineJM 09-10-10 20:37

Sv: Raskere lapper
 
Prøvde denne og hadde ikke cc så brukte en blanding av philadelphia og smørbar chevre, var litt tomt i kjøleskapet.... :rolleyes: hadde også i litt søtt og en del salt.
det ble kjempegode lapper.
Skal prøve med cc i morgen.

sistegang 10-10-10 20:47

Sv: Raskere lapper
 
Disse skal jeg prøve.

babydoll 11-10-10 16:42

Sv: Raskere lapper
 
Disse ble supre! Skulle bake to brett igår for å ha til en lengre reise imorgen, men jeg tok to ts fiberhusk til hele den doble røra, så lappene på første brettet fløt ut og ble en flat sak. Men smaken var det ingenting å si på! De var så gode at jeg har spist mesteparten idag, og må lage ny runde ikveld. da skal jeg huske normal mengde fiberhusk :D

bærrgen 12-10-10 14:39

Sv: Raskere lapper
 
Må bare spørre, for jeg er litt usikker på om jeg har gjort noe feil.... Skal disse være litt sånn blaut inni? De er gjennomsteikt, men føles litt sånn vassen inni. Skal de være sånn eller har jeg gjort noe galt?

Jeg steikte på 200 grader i 15 minutter, da var de fin og gyllen.

Veggpryd 12-10-10 17:11

Sv: Raskere lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bærrgen (Innlegg 947120)
Må bare spørre, for jeg er litt usikker på om jeg har gjort noe feil.... Skal disse være litt sånn blaut inni? De er gjennomsteikt, men føles litt sånn vassen inni. Skal de være sånn eller har jeg gjort noe galt?

Jeg steikte på 200 grader i 15 minutter, da var de fin og gyllen.

Du kan sikkert steke de lenger, men siden ingrediensene er cottage cheese og egg blir det vanskelig å få til samme brødkonsistens som det blir med hvetemel. :)

bærrgen 12-10-10 17:50

Sv: Raskere lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd (Innlegg 947183)
Du kan sikkert steke de lenger, men siden ingrediensene er cottage cheese og egg blir det vanskelig å få til samme brødkonsistens som det blir med hvetemel. :)

he he, neida, jeg hadde ikke ventet brødkonsistens altså... Men dette var ikke konsistensen for meg, så jeg tror jeg må finne på noe annet :p

Fofa 24-10-10 01:01

Sv: Raskere lapper
 
Noen som har prøvd å lage disse uten stavmikser?? Hmm..jeg har en slump CC som jeg må kvitte meg med før den går ut på dato(dvs den gikk ut i går:-/)
Jeg har ikke stavmikser... De fleste har kanskje tatt kvelden...så det blir vel dårlig med raske svar..hehe

Julie 24-10-10 02:00

Sv: Raskere lapper
 
Fofa: kan du ikke mose det med en gaffel, for eksempel? Kanskje ikke like lettvint som med stavmikser, men mindre du har blender...

Eller så kan du jo mose klumpene med fingrene. :p :D

Tiki 24-10-10 09:29

Sv: Raskere lapper
 
Dette skal prøves nå med en gang. Har aldri prøvd å lage lapper....utenom Oopsi, og kan ikke spise før (Nannas fantastiske knekkebrød) og brød (Karins beste) så alt for ofte siden frø og kjerner virker bremsende på meg. Og dette kan være en fin avveksling til osteknekkis som det stort sett blir daglig.

Så fint at jeg har CC i kjøleskapet, og det andre har jeg jo bestandig.

Takker så masse for sååå enkel oppskrift.

fet 24-10-10 18:22

Sv: Raskere lapper
 
Hei bor ute i ødemarka med lite å få tak i. Det er en utfordring å følge lavkarbokuren. Hva er fiberhusk? Hvor får jeg kjøpt det, på helsekost? Hilsen Fet

Julie 24-10-10 19:26

Sv: Raskere lapper
 
Fet: Jepp, fiberhusk får man kjøpt på helsekost. Har selv en posevariant av denne! ;)

Veggpryd 24-10-10 22:08

Sv: Raskere lapper
 
Fiberhusk finnes på Meny, vet jeg. Det står mellom de glutenfrie varene. Pass på å kjøpe noen poser når du først finner de - det er ganske lang holdbarhet på dem. :)

otika 29-10-10 13:11

Sv: Raskere lapper
 
Tusen takk for oppskriften :) disse var super lette å lage og smakte nammi med ost på ,og så slapp jeg hele benken full av ingredienser :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no