Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13461)

kelly 15-06-07 14:12

Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Var på helsekostbutikken i dag og spurte etter johannesbrødkjernepulver og fikk da denne esken med Carob powder, betalte og gikk hjem. Men når jeg nå er hjemme, ser jeg at det står at dette pulveret er en erstatning for sjokolade :eek: :eek: Har jeg fått riktig pulver, eller er dette noe helt annet?? Noen som vet,,,??

Fredrikke 15-06-07 14:15

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver???
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kelly (Innlegg 293345)
Var på helsekostbutikken i dag og spurte etter johannesbrødkjernepulver og fikk da denne esken med Carob powder, betalte og gikk hjem. Men når jeg nå er hjemme, ser jeg at det står at dette pulveret er en erstatning for sjokolade :eek: :eek: Har jeg fått riktig pulver, eller er dette noe helt annet?? Noen som vet,,,??

har opplevd akkurat det samme ,fått carob powder , så det er nok johannesbrødkjernepulver....

Ullabulla 15-06-07 14:19

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver???
 
På det glasset jeg kjøpte igår står det "Farine de graine de caroube".
Hjelper det dere?

kelly 15-06-07 17:24

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Da får jeg satse på at jeg har fått rikig vare, selv om det står 40g kh pr.100g på esken....:confused:

Takk skal dere ha:)

Lemen 15-06-07 17:46

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kelly (Innlegg 293404)
Da får jeg satse på at jeg har fått rikig vare, selv om det står 40g kh pr.100g på esken....:confused:

Takk skal dere ha:)

Nei, du har nok fått feil. Det var denne de hadde i helsekosten her også, så de måtte bestille inn den rette til meg.

Den som du har fått er noen som bruker for å lage seg en slag erstatning for kakao.

:)

kelly 15-06-07 19:44

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 293411)
Nei, du har nok fått feil. Det var denne de hadde i helsekosten her også, så de måtte bestille inn den rette til meg.

Den som du har fått er noen som bruker for å lage seg en slag erstatning for kakao.

:)


:eek: :eek: Søren og.....da får jeg gå tilbake med den og få pengene igjen :( Hva skal det stå på den riktige da, vet du det?? Takk for hjelpen :klem:

Lemen 15-06-07 20:06

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kelly (Innlegg 293461)
:eek: :eek: Søren og.....da får jeg gå tilbake med den og få pengene igjen :( Hva skal det stå på den riktige da, vet du det?? Takk for hjelpen :klem:

Det er av merket Rapunzel, og heter "johannesbrødkjernemel (E410) og kommer i et lite glass som inneholder 75 g, og koster noen og femti kroner.

Sånn ser glasset ut:
http://www.rapunzel.de/index.php?pli...isbrotkernmehl

Viclin 15-06-07 20:31

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Kjøpte et sånt glass i dag, og betalte 53,-.

Ullabulla 15-06-07 20:48

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Jeg har idag skrevet til Helios for å få opplysninger om næringsinnholdet i johannesbrødkjernemelet.
Skal komme tilbake når jeg har fått svar.

Smula 15-06-07 21:03

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Jøss, det var skuffende mangel på kunnskap hos helsekostbetjeningen, hva dere?
Jeg mener, fyren i min lokale helsekost ser ut som et digert spørsmålstegn hver gang jeg er innom og spør etter noe som helst, men selv han hadde vett nok til å innrømme at han ikke visste hva Johannes var, ikke bare finne noe annet som erstatning!

Lemen 15-06-07 21:16

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Tja, jeg synes ikke det er så veldig dårlig å ikke ha kunnskap om et produkt som en ikke fører. Men, når de ikke har peilig på det en spør om, så bør de få litt tid på seg og undersøke saken og komme tilbake med informasjon. I min helsekost var det vertfall ingen problem, de fant raskt frem til rett produkt og bestilte det inn til meg.

Smula 16-06-07 19:07

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Det er nettopp det jeg mener, har de ikke peiling, får de heller si det og så tilby seg å undersøke saken. Jeg mener, det det later ikke til at Johannesbrødkjernemel er SÅ obskurt at det skal dette helsekostpersonel i en tilstand av total forvirring, og det bør iallefall ikke være sånn at dersom en ikke har peiling, bare finner en fram noe annet på slump.


Hvis noen butikker kan bestille inn for sine kunder, bør vel andre gjøre det også, hva?

themonk 16-06-07 20:33

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Sorry. Litt rot, så jeg måtte endre litt her. :)

Carob og Johannesbrød er samme greia. Forskjellen er tydeligvis at i Johannesbrødkjernemel brukes bare frøene, mens i carobpulver brukes hele frukten med belg og frø. Da er karboinnholdet mye høyere.

eriksen 16-06-07 22:28

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Johannesbrødkjernemel heter "locust bean gum" på engelsk, og er ikke det sjokolade-aktige pulveret du har kjøpt nei.
Du skal se etter det glasset à 75 g fra Rapunzel, som det ble linket til her.
Dessverre har de vært utsolgt over "hele" Oslo i mange, mange dager nå...Får håpe de får til uka!

Smula 17-06-07 12:30

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Har de virkelig? Det var kjedelig.... jeg var innom den butikken i Grensen for et par uker siden og der var de utsolgt, men i Akersgaten hadde de. Har du forsøkt der? Mulig de har noe igjen....

kelly 17-06-07 17:27

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Tusen takk for hjelpa, jeg håper de kan bestille den riktige varer til meg :)

Trixie 17-06-07 21:41

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Helsekosten i 2. etg. på Ski Storsenter har ihvertfall.
Trixie :)

Photobscura 18-06-07 00:24

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Jeg tror lavkarbo.no har satt i gang en salgsøkning på johannesbrødkjernemel med flere hundre prosent!
Ikke rart de ikke klarer å holde tritt, dette er jo noe som vanligvis blir brukt i industrien, og er lite kjent blant folk.

Stemmer det med carob pulver. Noen veganske venner av meg bruker det som erstatning for kakao. Smaker helt greit, men ikke akkurat fullgodt.

LilleRosin 18-06-07 08:13

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av eriksen (Innlegg 293887)
Johannesbrødkjernemel heter "locust bean gum" på engelsk, og er ikke det sjokolade-aktige pulveret du har kjøpt nei.
Du skal se etter det glasset à 75 g fra Rapunzel, som det ble linket til her.
Dessverre har de vært utsolgt over "hele" Oslo i mange, mange dager nå...Får håpe de får til uka!

De hadde det på Life på Strømmen storsenter. Jeg kjøpte der på fredag.

lokkebiff 18-06-07 08:49

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av eriksen (Innlegg 293887)
Dessverre har de vært utsolgt over "hele" Oslo i mange, mange dager nå...

Ståa er den samme her oppe i nord. De har vært fri i flere uker....
Det er visst leverandøren som er fri!

Sturemmt 18-06-07 15:24

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Noen som har peiling på hvor jeg kan finne dette her i Bergen?

Iset 18-06-07 15:35

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 293807)
Det er nettopp det jeg mener, har de ikke peiling, får de heller si det og så tilby seg å undersøke saken. Jeg mener, det det later ikke til at Johannesbrødkjernemel er SÅ obskurt at det skal dette helsekostpersonel i en tilstand av total forvirring, og det bør iallefall ikke være sånn at dersom en ikke har peiling, bare finner en fram noe annet på slump.


Hvis noen butikker kan bestille inn for sine kunder, bør vel andre gjøre det også, hva?

Nå ER faktisk Carob johannesbrødkjernemel, så helsekostpersonalet er ikke alltid "teite" og kunnskapsløse. Personen fant heller ikke noe annet på slump, han fant jo faktisk det rette produktet, men ikke det kunden skulle ha. Carobpulver er mye mer vanlig enn rent johannesbrødkjernemel, så det er ikke rart helsekostpersonalet tenker på det først.

tech 18-06-07 20:14

Sv: Er Carob powder det samme som johannesbrødkjernepulver?
 
Hvis jeg skal kverulere litt her så er vel johannesbrødkjernemel er ekstraktet fra frøene til frukten, og Carbo og johannesbrød er selve frukten?
Så jeg vil kalle det en feil, men en forståelig feil dog..


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no