Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lunsj (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=117)
-   -   Tunfisk"gryte" (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1828)

Huldr 07-09-04 00:51

Tunfisk"gryte"
 
To bokser tunfisk i vann
1 liten løk
1 liten paprika
1/2 middels stor squash
4 fedd hvitløk
1 rød chili
Ca 1/2 beger Creme Fraiche eller seterrømme
Soyasaus u/hvete
Svart pepper

Sett en stekepanne på varmen og kutt opp grønnsakene. Sleng en smørklatt i panna når den er blitt passelig varm og skru ned varmen, ta grønnsakene oppi etterhvert som de er kuttet opp. Tilsett litt olivenolje, og ha oppi hakket hvitløk og chili etter smak (jeg bruker rød chili og tar med frøene - da blir det hot). Surr alt på ganske svak varme til grønnsakene blir "al dente", og tilsett en eller to bokser tunfisk i vann (hell av vannet først). Tilsett creme fraiche eller seterrømme og evt litt vann til det blir passe konsistens. Krydre med soyasaus (uten hvete) og nykvernet pepper.


Denne fremgangsmåten sikrer at ingenting blir overopphetet, noe som lett skjer hvis man har hvitløk eller olivenolje oppi panna først. :)

Skulle egentlig vært på Vedvarende, kanskje - jeg kan ikke garantere for karbohydratmengden her (men jeg greide ikke å slette oppskriften fra Induksjon)

Nille 07-09-04 07:18

Hvis dette er til mer enn 1 person er den grei på induksjon. Skal kjøre den gjennom Fitday når jeg kommer hjem (er på jobb nå) :blinke: *gjeeeesp*

Huldr 07-09-04 07:38

Takk, Nille! Ja, det blir jo flere porsjoner av dette. Ca tre, tror jeg :confused: (To bokser á 140 g tunfisk:3 = 93,3 gram, en hel boks til ett måltid er vel litt for mye kanskje?)

Er litt :blinke: jeg også, tidlig på morgenen ennå...

Ha en fortreffelig dag! :)

magdalena 08-09-04 17:56

Men den høres nå god ut!:p

Matmomsa 03-01-09 15:19

Sv: Tunfisk"gryte"
 
mmmm....:rolleyes: tunfisk er nam

Gla`laksen 29-05-10 16:50

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Mmm denne skal jeg prøve ;)

nellie 18-01-12 12:20

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Må bare trekke frem denne! Den er såååå god.

Jeg modererer litt (ene og alene fordi at jeg er lat). Skjærer opp en løk som jeg bruner i smør, heller på to bokser tunfisk, 1 ss sambal oelek og passende mengde creme fraiche. Koker i ca 5 minutter og salter og peprer etter smak til slutt.

Kjempe fort gjort, billig og GODT!

nellie 18-01-12 12:22

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Og jeg liker IKKE tunfisk "til vanlig". Er denne eller tunfiskpizza;)

Huldr 18-01-12 15:20

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Så bra da, Nellie! :)

Jeg har visst ikke lagd denne på maaange år. Mest fordi jeg ikke tåler meieriprodukter så godt, men synes å huske at jeg ble litt lei ... :p Jeg lagde den fordi jeg var så utrolig glad i tunfiskpasta, en rett jeg og vennene mine stadig lagde da vi var unge og fattige, særlig dagen derpå ... :cool: Men da var det bare løk og hvitløk i, ingen andre grønnsaks-fiksfakserier (de skulle liksom være i stedet for pastaen, tenkte jeg).

Egentlig tror jeg jeg ville likt din versjon bedre :). Men har du noe til? Jeg tenker at det kunne vært godt med squashspaghetti eller den nye båndspaghettien som herjer på forumet nå ...

nellie 18-01-12 15:24

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Nei, pleier bare ha et knekkebrød med smør eller noe sånt til.:) Du vet.. Latskapen..:p Men sikkert godt med squashgetti eller båndspaghettien, ja!

Dietta 18-01-12 15:30

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Så flott at denne ble dyttet på, for denne har jeg ikke sett før. Har både tunfisk og alt det andre, så denne kommer på middagsbordet snart :)

Malice 20-01-12 23:52

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Kommer på mitt middagsbord også, tunfisk liker jeg, og hot chili liker jeg....kan ikke bli feil :))))

Glorfinia 23-01-12 20:15

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Laga denne i kveld, og den var supernam! :sikle: Men det er jo ikke allverdens med fett i denne, det som er kommer fra cf'en. Noen som har tips til hva jeg kan fete den opp med?

nellie 23-01-12 20:18

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia (Innlegg 1288859)
Laga denne i kveld, og den var supernam! :sikle: Men det er jo ikke allverdens med fett i denne, det som er kommer fra cf'en. Noen som har tips til hva jeg kan fete den opp med?

Steke løk og tunfisk i masse smør!:) Også går det ann å ha litt olivenolje i, når det er ferdig med å surre, helt tilslutt.

Glorfinia 23-01-12 20:20

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Ja søren, det gjorde jeg jo, bare glemt å legge inn på diett.no, haha. Det hjelper jo straks litt på fettprosenten da. Takk! :)

Glorfinia 02-05-12 16:06

Sv: Tunfisk"gryte"
 
Drar fram denne jeg, for den er nammis! :D

Lagde den nettopp, med økologisk lettrømme fra Tine (det var tilbud), og må si resultatet ble litt rart. Ingenting å si på smaken altså, men rømma skilte seg litt og blanda seg ikke ordentlig inn. Lønner seg nok med cf, eller kanskje seterrømme oppfører seg annerledes. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no