Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Blomkål, partystopper? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40031)

wevi 29-01-11 11:44

Blomkål, partystopper?
 
nå har jeg gått på ketolysekuren i litt over et år og ser vel ikke lengre på det som en kur, men som et kosthold jeg trives veldig godt på. Men jeg vil jo enda ned ti kilo.. Etter hvert skaffer man seg erfaringer på hva man kan spise og ikke, og jeg har fått en følelse av at de dagene/ukene jeg har spist blomkål ved middagen, så går jeg ikke ned i vekt, men hvis jeg har salat ved siden av f.eks kotelettene, så rusler det litt ned igjen.. Kan det være sånn at noe så merkelig som blomkål kan være partystopper? noen som har lignende erfaringer? :)

Augustina 29-01-11 11:48

Sv: blomkål, partystopper??!!
 
Kan være en tilfeldighet, kan være derfor... beste måten å finne ut på: kjør provokasjonstest. Ta en uke uten blomkål, spis ellers som normalt. Se hvordan vekta reagerer. Kjør så en dag, eller en uke, med blomkål. Spis ellers nøyaktig samme som uka før. Se hvordan kropp og vekt reagerer :)

Gerd 29-01-11 12:04

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Spiser du da blomkål rein (kokt)? Eller med fløte, ost på eller andre ting?

wevi 29-01-11 12:16

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Har kjørt litt sånn testing de siste ukan egentlig. Spiser den både kokt som seg selv og med div. fløte osv. bakt i ovnen med bacon, jukseris. Ja you name it. :) Veldig glad i blomkål.

manne 29-01-11 13:08

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Jeg vil vel anta at middagene med blomkål ofte gir deg mer kalorier enn middagene med salat... Pga saus osv...

Photobscura 29-01-11 13:33

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Har du lavt stoffskifte? Vet at noen som har det kan tåle kålgrønnsaker dårlig ...

lifejack 29-01-11 14:14

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1014661)
Har du lavt stoffskifte? Vet at noen som har det kan tåle kålgrønnsaker dårlig ...

Hm, dette har jeg ikke hørt! Har du noe link til det? (Ikke fordi jeg mistror deg, men fordi jeg er nysgjerrig, og vil lære mer:))

Til TS: det er ikke godt å si, men som det nevnes over her, så kan det jo ha noe med enten melkeprodukter å gjøre, eller flere kalorier (blir jo gjerne litt mer i blomkålrettene enn i noen salatblader;))

Photobscura 29-01-11 14:22

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Jeg vet ikke om det er vitenskapelig bevist, men kålgrønnsaker skal visstnok danne et stoff som heter goitrogener, som kan undertrykke skjoldbruskkjertelfunksjonen ved at det hindrer opptak av jod.
Jeg har ingen linker, men tipper du finner noe om du googler lavt stoffskifte/hypothyerose, kål, goitrogener etc. :).
Jeg kan uansett nevne at jeg spiser en del kålgrønnsaker, om ikke overdrevent mye, har lavt stoffskifte, og har så vidt jeg har merket ikke hatt noen problemer med vektnedgangen på grunn av det.

lifejack 29-01-11 14:29

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Takk, Photo! Da skal jeg lese meg opp:) (hadde noen mistenkelige prøveresultater ang stoffskiftet, så prøver å være litt detektiv og finne mulige årsaker/ting jeg kan gjøre så jeg slipper medisin resten av livet)

Photobscura 29-01-11 14:51

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Du gjør alt en viktig jobb for stoffskiftet ved å legge om til lavkarbo. Mistenkelige prøver trenger ekstra detektering. Håper du har en lege som også er i stand til å se på symptomer i tillegg til prøveresultater. Hypothyerose is a bitch :(.

wevi 29-01-11 15:23

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Ja jeg har lavt stoffskifte. Fikk tips av legen min om å begynne å drikke kaffe, av alle ting. :D Jeg har da begynt å drikke kaffe, men kan ikke si det hjelper fælt. Men det kan jo hende det med kalorier har noe for seg. Men jeg trudde vel ikke vi skulle telle så mye på de kaloriene? Men etter å ha holdt på så lenge så må man kanskje begynne stramme inn. Bruker ikke så fryktelig mye melkeprodukter egentlig, så det må vel være det da. Men jeg tror jammen jeg skal lese meg litt opp på stoffskifte og kål. :)

Photobscura 29-01-11 15:29

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Om du har lavt stoffskifte gjør du det vondt verre å spise etter et prinsipp om kaloriunderskudd. Jeg blir kjempedårlig og ekstra hypothyerid om jeg spiser lite og kompromitterer blodsukkeret mitt.

wevi 29-01-11 16:01

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Hmm. Kanskje jeg gjør det enkelt og kutter ut blomkål i en periode. :)

Photobscura 29-01-11 16:29

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wevi (Innlegg 1014751)
Hmm. Kanskje jeg gjør det enkelt og kutter ut blomkål i en periode. :)

Prøv det! Tre uker er ganske standard for å teste ut sånne ting, så kan du sakte innføre det igjen. Her fant jeg en liste over de grønnsakene det gjelder, forresten!

Augustina 29-01-11 17:50

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Fikk beskjed av min lege at det egentlig er 6 uker man skal gjennomføre slike tester, men de fleste merker stor forskjell bare på 2-3 uker uansett :) Skal selv kjøre en sånn test på et par matvarer jeg mistenker at jeg ikke tåler.

wevi 29-01-11 20:28

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Tusen takk for svar. :)

Megvel 29-01-11 20:50

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Sitat:

Jeg vet ikke om det er vitenskapelig bevist, men kålgrønnsaker skal visstnok danne et stoff som heter goitrogener, som kan undertrykke skjoldbruskkjertelfunksjonen ved at det hindrer opptak av jod.
Jeg har ingen linker, men tipper du finner noe om du googler lavt stoffskifte/hypothyerose, kål, goitrogener etc. :).
Jeg kan uansett nevne at jeg spiser en del kålgrønnsaker, om ikke overdrevent mye, har lavt stoffskifte, og har så vidt jeg har merket ikke hatt noen problemer med vektnedgangen på grunn av det.
Koffor har du ikke sagt det før *morsk*

Megvel 29-01-11 20:54

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Sitat:

Matvarene det er snakk om er en del nøtter; valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka) - en del grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat - og soya.

Dersom man koker disse matvarene, vil det nøytralisere goitrogenene. Dersom du har lavt stoffskifte og vil spise slik mat, bør du altså sørge for at den er skikkelig kokt først. Ellers gjelder her som ellers måtehold; du kan spise omtrent én porsjon pr. dag - men ikke mer. Har du derimot høyt stoffskifte, bør du sørge for å spise rikelige mengder av slike matvarer, og helst rå.
http://stoffskifte.info/selvhjelp.html
Dette fant jeg ved omtalt googling. HELT NYTT FOR MEG!

wevi 29-01-11 23:28

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Å æsj.. Gjennomkokte blomkål og broccoli e jo ikke spiselig. Jaja, da blir det veldig mye enklere å kutte det ut :)

Photobscura 30-01-11 13:33

Sv: Blomkål, partystopper?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 1015007)
Koffor har du ikke sagt det før *morsk*

Fordi du ikke har spurt, vel :p.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no