Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Dere som ikke tåler melk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46707)

Newstart 08-08-11 12:38

Dere som ikke tåler melk
 
Ja jeg har nå fått beskjed fra legen min i godt voksen alder :p at jeg ikke tåler melk. Ikke så rart kanskje for jeg har alltid reagert på melk men ikke tatt det så alvorlig. Har forresten to barn med melkeallergi. Men det jeg lurer på er hva bruker dere som ikke tåler melk når dere skal kose dere. Eller skeie ut? Jeg har kjøpt inn en del eldorado ting. Gele er jo greit men vaniljesaus og sjoko pudding da? Er havre/ris melk virkelig en fullgod erstatter? Jeg bruker det til barna. Men de er jo ikke vant med noe annet mens jeg ligger å drømmer om at når jeg skal skeie ut igjen så skal jeg lage meg krem å puddinger og you name it.:confused:
Joda jeg kan unne meg melke produkt en gang i blant men jeg får så kraftige utslett/kuler at jeg syns ikke det er verdt den smerten det blir. Uansett så skal jeg iallefall prøve meg på ei kvæfjordkake en gang. Det er iallefall fast bestemt. :rolleyes:

Cyan 08-08-11 12:45

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Er det laktosen eller melkeproteinet du reagerer på? Dersom det er laktose fins det jo mye laktosefrie produkter.

smgj 08-08-11 13:13

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Jeg lager meg sjokolade - uten melk , og med nøtter og kanskje til og med litt syndig, tørket frukt... :p ... Ingredienser får du kjøpt på nett. :) Jeg er også veldig glad i (fersk) frukt da. Og frukt og bær er sunne utskeielser også når man teller karbohydrater - sammenliknet med mye annet "rart".

Et rødvinsglass har også blitt en utskeielse jeg er glad i.

Om det er melkesukkeret du reagerer på finnes det tabletter som du kan bruke en sjelden gang (de er dyre) og da kan du spise melkeprodukter uten store problemer.

stjernedryss 08-08-11 20:23

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Finnes mange fine erstatninger for melk. Vaniljesaus kan lages med havre/ris/soya melk. Det finnes sjokoladepudding/vaniljepudding lagd av soya. Du får fløte lagd av både ris/havre/soya. Det finnes også soya ost og ost lagd av bøffelmelk. Rømmeerstatning basert på soya er også å få tak i. Vet ikke hvordan det er med khb innholdet ettesrom jeg spiser lite slikt.
Men har lagd is av frosne bringebær, 1 ss sukrinmelis og en boks med havrefløte. Veldig godt!
Her har alle barna melkeallergi så all mat blir lagd uten. Smaker liten forskjell.

Newstart 08-08-11 20:31

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stjernedryss (Innlegg 1177092)
Finnes mange fine erstatninger for melk. Vaniljesaus kan lages med havre/ris/soya melk. Det finnes sjokoladepudding/vaniljepudding lagd av soya. Du får fløte lagd av både ris/havre/soya. Det finnes også soya ost og ost lagd av bøffelmelk. Rømmeerstatning basert på soya er også å få tak i. Vet ikke hvordan det er med khb innholdet ettesrom jeg spiser lite slikt.
Men har lagd is av frosne bringebær, 1 ss sukrinmelis og en boks med havrefløte. Veldig godt!
Her har alle barna melkeallergi så all mat blir lagd uten. Smaker liten forskjell.

Joda bruker alt det der til barna. Men jeg tåler ikke så godt soya så det holder jeg meg unna. Havre syns jeg er best til matlaging da rismelken oser det ris av.:rolleyes:

Rin 08-08-11 20:32

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Av sånn snacks og desserter så går det feks an å lage pannacotta av kokosmelk. :) Mener også at det er noen melkefrie kakeoppskrifter i boka "bakeglede uten sukker", oog her på forumet tror jeg det ligger en oppskrift på sjokoladepudding basert på eggemelk. Mange alternativer når man begynner å lete, tror jeg!

Newstart 08-08-11 20:33

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1176689)
Er det laktosen eller melkeproteinet du reagerer på? Dersom det er laktose fins det jo mye laktosefrie produkter.

Det er visst melkeproteinet.:mad:

Cyan 08-08-11 20:34

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Uffda, den er kjipere ... Jeg har heldigvis bare laktoseintoleranse, så jeg har nok ingen gode råd å komme med.

macadamia79 09-08-11 09:19

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1176684)
Men det jeg lurer på er hva bruker dere som ikke tåler melk når dere skal kose dere. Eller skeie ut?

Går en tur i skogen, kino, kjøper blomster til kona, putter 100kr på et glass etc.

smgj 09-08-11 09:28

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1177103)
Det er visst melkeproteinet.:mad:

Om det er proteinet er det stor sjanse for at du kan tåle melk "fra andre dyr"... (Ikke at jeg likte geitemelk i det hele tatt, men bøffelmozarella og sauefeta er snaskens og du får et rimelig bra utvalg i ulike spennende geitoster. )

Iset 09-08-11 23:10

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Hvis du ikke tenker spesielt på lavkarbo her, så har jeg en blogg med kun melk- og eggefrie oppskrifter (vegan):

http://veganeren.blogspot.com/

Der er det MYE godt! Endel sunt også, feks. raw (men litt høyt i karber pga. dadler da, feks). Men sånn generelt sett så er det utrolig enkelt å erstatte melkeprodukter med vegetabilske produkter. Jeg har klart å veganisere nesten all favorittmaten min uten problemer og venner og familie merker nesten ikke forskjell, engang. Har du smakt Nilles "Love those berries mousse" her inne? Det er en av mine favorittdesserter, og her er den i melkefri variant. :)

Newstart 11-08-11 20:20

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 1178315)
Hvis du ikke tenker spesielt på lavkarbo her, så har jeg en blogg med kun melk- og eggefrie oppskrifter (vegan):

http://veganeren.blogspot.com/

Der er det MYE godt! Endel sunt også, feks. raw (men litt høyt i karber pga. dadler da, feks). Men sånn generelt sett så er det utrolig enkelt å erstatte melkeprodukter med vegetabilske produkter. Jeg har klart å veganisere nesten all favorittmaten min uten problemer og venner og familie merker nesten ikke forskjell, engang. Har du smakt Nilles "Love those berries mousse" her inne? Det er en av mine favorittdesserter, og her er den i melkefri variant. :)


Se der ja, kjempe flott:D. Såg uuuutrolig fristende ut den moussen...

Iset 11-08-11 20:27

Sv: Dere som ikke tåler melk
 
Den er fantastisk! :sikle:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no