Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lavkarbo i Egypt og i Thailand (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37778)

Opheliia 29-10-10 19:08

Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
I påskeferien skal vi til Egypt, kjøttet stresser jeg ikke så mye med, men jeg har vokst med en mor som er helt hysterisk for salat og grønnsaker i sydligere land. Hun har aldri spist slikt pga redsel for magesjau...men altså, hvor farlig er det egentlig å spise en salat og grønnsaker i Egypt?

Hva med egg? Kylling? Bør jeg være skeptisk :p?

Og i sommer skal vi til Thailand, nesten en måned. Bør jeg frykte maten der?
Har lyst å prøve å spise så lavkarbo som mulig, selv om vi er bortreist :)

Grovsnus 30-10-10 01:36

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Hvis salat er vasket i lokalt vann kan det gi problemer. Er vannet klora smaker det phyton.
Ta i allefall med ei eske eller to med IMODIUM, det kan berge deg fra "jalla-mage" ( jalla betyr hurtig eller raska på) .
Mvh Grovsnus

vimsen85 30-10-10 02:59

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 957654)
I påskeferien skal vi til Egypt, kjøttet stresser jeg ikke så mye med, men jeg har vokst med en mor som er helt hysterisk for salat og grønnsaker i sydligere land. Hun har aldri spist slikt pga redsel for magesjau...men altså, hvor farlig er det egentlig å spise en salat og grønnsaker i Egypt?

Hva med egg? Kylling? Bør jeg være skeptisk :p?

Og i sommer skal vi til Thailand, nesten en måned. Bør jeg frykte maten der?
Har lyst å prøve å spise så lavkarbo som mulig, selv om vi er bortreist :)

Ååååh. Heldig! :) Jeg spiser det meste på reise. Men du kan jo kanskje be om kokte/stekte grønnsaker istedefor råe. Så lenge kyllingen er gjennomstekt tror jeg det skal gå greit. Egg har jeg alltid spist. Men jeg tror magen min er litt herdet etter en del reising. I thailand tror jeg du kan spise mye god og forholdsvis trygg lavkarbomat. Har ikke vært der selv, men kjenner et par thailendere og maten er ofte type curry (og da er det gjerne godt kokt). Er litt misunnelig kjenner jeg. Men spørs om det ikke blir en reise på meg også når jeg begynner på masteroppgaven min..

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grovsnus (Innlegg 957878)
Hvis salat er vasket i lokalt vann kan det gi problemer. Er vannet klora smaker det phyton.
Ta i allefall med ei eske eller to med IMODIUM, det kan berge deg fra "jalla-mage" ( jalla betyr hurtig eller raska på) .
Mvh Grovsnus

Jeg vil ikke anbefale Imodium med mindre du blir syk og er langt borte fra en do. Det stopper diare, men de gjør ingenting med kilden til problemet og du kan risikere å bli dårliigere og få en smertefull forstoppelse. Men ta gjerne probiotika mens du er på tur. Tror Udo''s choise har det. Imodium er nødløsning dersom du skal f.eks skal kjøre bil..

Opheliia 30-10-10 10:59

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Jeg har reist en del opp gjennom årene og jeg har kun opplevd magevondt en gang...og det var etter en pastarett på Kypros:p Bare jeg og min mor reagerte; det betyr at retten inneholdt litt for mye melkeprodukter for vår del:o

Så jeg tror jeg er litt herda sånn i forhold til mat egentlig - jeg er ikke redd for å spise iallefall. Sunn fornuft er en fin fin ting.

Men er det lurt å ta sånn drikkevaksine før vi drar? Jeg har aldri tatt det før:p

Gerd 30-10-10 11:08

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
I Egypt, skal du være litt forsiktig.
De fleste hoteller er "safe" og vi fikk opplyst av reiseleder hvor det var safe å spise i byen.(hurghada)
På hotellet vi bodde spiste jeg allt jeg hadde lyst på :)

De er fantastisk flinke med fisk og sjømat.

Vi tok ingen vaksiner før vi reiste.

Opheliia 30-10-10 11:17

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 957959)
I Egypt, skal du være litt forsiktig.
De fleste hoteller er "safe" og vi fikk opplyst av reiseleder hvor det var safe å spise i byen.(hurghada)
På hotellet vi bodde spiste jeg allt jeg hadde lyst på :)

De er fantastisk flinke med fisk og sjømat.

Vi tok ingen vaksiner før vi reiste.

Typisk at jeg ikke liker sjømat :rolleyes:

Kitt 30-10-10 11:20

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 957965)
Typisk at jeg ikke liker sjømat :rolleyes:

Ny sjans til å prøve, da!;)
Sjømat er så mangt, vet du!

Opheliia 30-10-10 11:22

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 957969)
Ny sjans til å prøve, da!;)
Sjømat er så mangt, vet du!

Jeg HATER all form for sjømat:o Jeg takler ikke lukta en gang..så å gå på sjømatrestauranter kan jeg ikke:o (Heldigvis liker ikke kjæresten min den maten heller:D)

Derfor tar jeg tran:cool:

Kitt 30-10-10 11:46

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 957971)
Jeg HATER all form for sjømat:o Jeg takler ikke lukta en gang..så å gå på sjømatrestauranter kan jeg ikke:o (Heldigvis liker ikke kjæresten min den maten heller:D)

Derfor tar jeg tran:cool:

Godt dere er 2, da! Problemet mitt, er at gubben ikke liker noe annet enn reker og er allergisk mot hvit fisk mens ungene og jeg digger alt som kommer fra havet!:)
Spiser fisk på maten etc og forter oss å ha fisk til middag de få gangene han er bortreist, men vi skulle nok gjerne ha spist det mer, ja!

vimsen85 30-10-10 11:54

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 957953)
Jeg har reist en del opp gjennom årene og jeg har kun opplevd magevondt en gang...og det var etter en pastarett på Kypros:p Bare jeg og min mor reagerte; det betyr at retten inneholdt litt for mye melkeprodukter for vår del:o

Så jeg tror jeg er litt herda sånn i forhold til mat egentlig - jeg er ikke redd for å spise iallefall. Sunn fornuft er en fin fin ting.

Men er det lurt å ta sånn drikkevaksine før vi drar? Jeg har aldri tatt det før:p

Drikkevaksine er bortkasta penger. Den eneste gangen jeg ble skikkelig syk var den gangen jeg tok drikkevaksinen. Og den koster sånn 1000,- eller noe. Og så smaker den jævlig.

Jorkla 30-10-10 12:31

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 957982)
Og så smaker den jævlig.

helt enig!!!!:ja:

Opheliia 30-10-10 16:05

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 957980)
Godt dere er 2, da! Problemet mitt, er at gubben ikke liker noe annet enn reker og er allergisk mot hvit fisk mens ungene og jeg digger alt som kommer fra havet!:)
Spiser fisk på maten etc og forter oss å ha fisk til middag de få gangene han er bortreist, men vi skulle nok gjerne ha spist det mer, ja!

Hehe, det er nok ofte det som skjer når bare en i fam ikke liker det samme som de andre:p Så sånn sett har jeg flaks, men målet mitt er å smake fisk slik at jeg kanskje lærer meg å like det?! Første mål er fiskeburger:cool:

Opheliia 30-10-10 16:06

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vimsen85 (Innlegg 957982)
Drikkevaksine er bortkasta penger. Den eneste gangen jeg ble skikkelig syk var den gangen jeg tok drikkevaksinen. Og den koster sånn 1000,- eller noe. Og så smaker den jævlig.

Da gidder jeg ikke det:o

Carisma 30-10-10 18:09

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Jeg har vært i Egypt to ganger og ikke tatt noen spesielle forholdsregler. Spiste egg, kylling, rå og kokte grønnsaker, på gatekjøkken og restaurant. Ingen problemer overhodet. Dama til broren min er livredd for å bli syk og superforsiktig med hva hun spiser og hvor. Hun var syk i en uke :cool: Min teori: Stress fører til magesjau, og dreper naturlig bakteriemotstand :D

droc 31-10-10 23:13

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 957654)
Og i sommer skal vi til Thailand, nesten en måned. Bør jeg frykte maten der?
Har lyst å prøve å spise så lavkarbo som mulig, selv om vi er bortreist :)

I Thailand er det veldig enkelt; de gatekafeene med mye folk er både billigst og tryggest. Det kommer av at de ikke har lagerplass og derfor må hente råvarer fortløpende. Spør hva som er godt, og følg anbefalingene. Grønnsaker får man stort sett stekt. Morning glory med østerssaus er vanedannende. Ris trenger man ikke spise...

De fleste gangene jeg har hørt om folk som har fått problemer etter å ha spist mat i Thailand har de prøvd seg på dyrere restauranter med lange menyer eller vestlig mat.

Det eneste problemet er at Thai-mat som regel er tilsatt litt sukker, så å leve nullkarbo er bortimot umulig. I tillegg er det som regel øl som er tryggeste tilgjengelige drikke...

kamp 01-11-10 05:21

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av droc (Innlegg 958951)
I Thailand er det veldig enkelt; de gatekafeene med mye folk er både billigst og tryggest. Det kommer av at de ikke har lagerplass og derfor må hente råvarer fortløpende. Spør hva som er godt, og følg anbefalingene. Grønnsaker får man stort sett stekt. Morning glory med østerssaus er vanedannende. Ris trenger man ikke spise...

De fleste gangene jeg har hørt om folk som har fått problemer etter å ha spist mat i Thailand har de prøvd seg på dyrere restauranter med lange menyer eller vestlig mat.

Det eneste problemet er at Thai-mat som regel er tilsatt litt sukker, så å leve nullkarbo er bortimot umulig. I tillegg er det som regel øl som er tryggeste tilgjengelige drikke...

Kan signere her.

Har prøvd å spise på fin resturang (eks sizzlers) 3 ganger og har spydd alle 3 gangene.

De brukte litt sukker som hun skriver samt mye msg. I østersaus hender det at det er litt stivelse.

Opheliia 01-11-10 09:27

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Jeg er ikke ute etter å leve helt optimalt de ukene i Thailand, men så godt som jeg kan få til de ukene ønsker jeg. I og med at jeg ikke får lest næringsinnhold o.l er det jo egentlig umulig å hele heeelt uten karbohydrater/sukker de ukene, men en mellomting må jo være mulig.

Øl drikker jeg ikke..vi drikker ikke alkohol i den delen av min familie (reiser sammen med samboer, far, stemor og tre småsøsken i alderen 1 til 8 år) pga vi har med en tørrlagt alkoholiker med på tur:) Så av respekt rett og slett dropper vi det, det enke er ofte det beste:p Så satser på vann:D

Mellon 01-11-10 10:25

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Det finnes melkesyretabeletter på apoteket som forebygger reisemage, jeg har alltid brukt det da jeg ikke orker å ta sjangsen på å få magetrøbbel mens jeg er på ferie og koser meg. Kommer ikke på hva det hetert typisk :o

Opheliia 01-11-10 10:31

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mellon (Innlegg 959131)
Det finnes melkesyretabeletter på apoteket som forebygger reisemage, jeg har alltid brukt det da jeg ikke orker å ta sjangsen på å få magetrøbbel mens jeg er på ferie og koser meg. Kommer ikke på hva det hetert typisk :o

Jeg vet hva du mener..tror jeg...

På vitus apoteket sitt nettsider har de disse produktene innenfor den kategorien:
idoform balance(tyggetabletter og vanlige piller)
idoform travel
nycopro (for feriemage og friskere mage)

Vi har alltid tatt den idoform før og under reise (startet noen dager før reisen)...opplært av min mor:o

Mellon 01-11-10 16:08

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Idoform ja, stemmer det;)

kamp 01-11-10 17:45

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
De jeg reiser med til thailand har aldri vert med dårlig i magen enn når de brukte idoform..

Bestemoren min pleier ofte bli dårlig i magen når hun reiser utenlands. De var å besøkte meg i thailand i forrige uke og da sa jeg at hun burde kjøpe probiotika i norge. Bruk probiotika i 2 uker før du reiser og ta med deg resten ned, fortsett med samme dose der nede og fortsett 1 uke når du kommer hjem.
Da får magen samme dose "vanlige" bakterier og det blir ikke "bråk" i magen :)

Det funket veldig fint for henne.

Opheliia 01-11-10 18:33

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 959445)
De jeg reiser med til thailand har aldri vert med dårlig i magen enn når de brukte idoform..

Bestemoren min pleier ofte bli dårlig i magen når hun reiser utenlands. De var å besøkte meg i thailand i forrige uke og da sa jeg at hun burde kjøpe probiotika i norge. Bruk probiotika i 2 uker før du reiser og ta med deg resten ned, fortsett med samme dose der nede og fortsett 1 uke når du kommer hjem.
Da får magen samme dose "vanlige" bakterier og det blir ikke "bråk" i magen :)

Det funket veldig fint for henne.

Probiotika? Hva er det?

Kitt 01-11-10 18:44

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 959487)
Probiotika? Hva er det?

Idoform feks!
Altså det motsatte av antibiotika! Dreper ikke bakterier, men tilfører/nærer de gode!

Opheliia 01-11-10 18:49

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 959504)
Idoform feks!
Altså det motsatte av antibiotika! Dreper ikke bakterier, men tilfører/nærer de gode!

Dvs de tablettene jeg skrev overfor:p

Idoform har jeg alltid tatt før reiser uansett, så intet unntak på de to neste turene heller. Vet ikke hvor mye det hjelper, men gjør nå det allikevel, istedenfor å ende opp med renneræv:o

Kitt 01-11-10 19:14

Sv: Lavkarbo i Egypt og i Thailand
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Opheliia (Innlegg 959509)
Dvs de tablettene jeg skrev overfor:p

Idoform har jeg alltid tatt før reiser uansett, så intet unntak på de to neste turene heller. Vet ikke hvor mye det hjelper, men gjør nå det allikevel, istedenfor å ende opp med renneræv:o

VEt heller ikke hvor mye det faktisk hjelper, men det er en billig forsikring mot å få ferien ødelagt av alt for hyppige doturer!:p


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no