Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50397)

FrkMarge 14-01-12 18:10

Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Det prøvde jeg i dag fordi jeg hadde en illusjon om at det da ville blitt helt som "vanlig" fruktyoughurt bare litt sunnere...
... hvor feil man kan ta :eek:

Var et prosjekt til guttungen dette da håp om å unngå "Sprett" med tilsatt ditt og datt...:rolleyes:

Jeg tok et beger youghurt naturell og en moden banan og kjørte på med stavmixeren i den tro at dette skulle bli bra...
Det ble det ikke!
For det første ble den helt flytende, tynnere enn drikkeyoughurt:eek:
For det andre smakete den skikkelig surt:(

Jeg haadde oppi noen ss med sukrinmelis og 1/2 ts vaniljepulver... enda er den sur (mye surere enn vanlig youghurt), men noe bedre.

Hva i himmelens navn har de i youghurten for å få den kremet og SØT???:confused:

Dietta 14-01-12 18:12

Sv: tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1283048)
Det prøvde jeg i dag fordi jeg hadde en illusjon om at det da ville blitt helt som "vanlig" fruktyoughurt bare litt sunnere...
... hvor feil man kan ta :eek:

Var et prosjekt til guttungen dette da håp om å unngå "Sprett" med tilsatt ditt og datt...:rolleyes:

Jeg tok et beger youghurt naturell og en moden banan og kjørte på med stavmixeren i den tro at dette skulle bli bra...
Det ble det ikke!
For det første ble den helt flytende, tynnere enn drikkeyoughurt:eek:
For det andre smakete den skikkelig surt:(

Jeg haadde oppi noen ss med sukrinmelis og 1/2 ts vaniljepulver... enda er den sur (mye surere enn vanlig youghurt), men noe bedre.

Hva i himmelens navn har de i youghurten for å få den kremet og SØT???:confused:

Unevnelige menger med sukker ?? :p

Gerd 14-01-12 18:35

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Kjøpeyoghurt er jo sukkerbomber!

Nerthus 14-01-12 19:16

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Jeg har laget yoghurtblanding til samboen med jevne mellomrom. Bruker tyrkisk eller gresk yoghurt, og flytende natreen. Natreen er helt genialt i slike tilfeller. Deretter en stor håndfull blåbær og/eller bjørnebær (opptint om den skal spises der og da, blir godt om du kjører de i mikroen så de er litt varme). Bland i yoghurten. Det blir faktisk så godt at jeg synes det nærmer seg fruktyoghurtene jeg pleide og spise før :)
Har også brukt mango skåret i småbiter siden han er stor fan av mango :)

Kjører ingenting i blender, synes det skal være litt biter i "fruktyoghurten" :)

Mariann S 14-01-12 19:23

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Eg brukar tyrkisk yoghurt og søter med tagatesse. Har så oppi bær som nerthus. Om eg feks brukar ei moden pære, finhakkar eg den med kniv først.

Dietta 14-01-12 19:25

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1283094)
Jeg har laget yoghurtblanding til samboen med jevne mellomrom. Bruker tyrkisk eller gresk yoghurt, og flytende natreen. Natreen er helt genialt i slike tilfeller. Deretter en stor håndfull blåbær og/eller bjørnebær (opptint om den skal spises der og da, blir godt om du kjører de i mikroen så de er litt varme). Bland i yoghurten. Det blir faktisk så godt at jeg synes det nærmer seg fruktyoghurtene jeg pleide og spise før :)
Har også brukt mango skåret i småbiter siden han er stor fan av mango :)

Kjører ingenting i blender, synes det skal være litt biter i "fruktyoghurten" :)

Spennende Nerthus. Vil du anbefale gresk eller tyrkisk ? Vi har ikke smakt noen av de, og er på jakt etter den som er mest kremete/søtest i seg selv. Mannen fikk vann i munnen da jeg leste innlegget ditt ;)

Nerthus 14-01-12 19:32

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1283098)
Spennende Nerthus. Vil du anbefale gresk eller tyrkisk ? Vi har ikke smakt noen av de, og er på jakt etter den som er mest kremete/søtest i seg selv. Mannen fikk vann i munnen da jeg leste innlegget ditt ;)

Ehm, jeg kjenner ikke særlig forskjell, tyrkisk om de har, gresk om de har det ;) Synes ikke noen av de er spesielt søte i utgangspunktet, men det skal så lite flytende natreen til for å få effekt, og JEG synes natreen på denne måten er det som gjør at det smaker som ordentlig sukker. Mannen her er særdeles fornøyd også, det smaker jo som ordentlig fruktyoghurt, bare uten sukkeret :)

Dietta 14-01-12 19:35

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Flott, tusen takk. Da kjøper jeg bare den jeg finner, og er de der begge 2 blir det elle melle................
:D

Kitt 14-01-12 19:42

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Har du sett denne?

Prinsesseyogurt!

Dietta 14-01-12 20:30

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1283108)
Har du sett denne?

Prinsesseyogurt!

Der var den ja. Husket at det var en tråd om youghurt og smak og konsistens etc, men husket ikke hvilken det var.
Da blir det prinsessemat på mannen snart... ;)

Mariann S 14-01-12 22:41

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1283098)
Spennende Nerthus. Vil du anbefale gresk eller tyrkisk ? Vi har ikke smakt noen av de, og er på jakt etter den som er mest kremete/søtest i seg selv. Mannen fikk vann i munnen da jeg leste innlegget ditt ;)

Eg har ikkje kjent forskjell på dei, som eg har tenkt over. Men har aldri smakstesta samtidig.
Ser at tyrkisk har 5,8 g karber/100 g og gresk har 5,1 g karber/100 g

Dietta 14-01-12 22:48

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1283183)
Eg har ikkje kjent forskjell på dei, som eg har tenkt over. Men har aldri smakstesta samtidig.
Ser at tyrkisk har 5,8 g karber/100 g og gresk har 5,1 g karber/100 g

Litt forskjell var det jo, men ikke så mye at jeg bryr meg om det ;) Blir nok mest kosemat for mannen dette tenker jeg.
Tusen takk for tilbakemelding :)

index 14-01-12 22:49

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Jeg har litt dilla på yoghurt for tiden. Da bruker jeg Tines yoghurt naturell, tilsetter en teskje eller to med Natreen pulver, og rører dette sammen. Deretter tilsetter jeg en liten håndfull blåbær (Rema selger noen pakker med 125gram ferske blåbær som er helt nydelige). Har også prøvd med fersk ananas skåret i små biter, godt det også. Jordbær er også veldig godt i yoghurten. Bringebær har jeg også prøvd, men synes at stenen i disse ødelegger litt. Jeg vil anbefale deg å skjære opp frukten i stedet for å mose den, da beholder du konsistensen.

Jeg brukte tidligere Splenda, men Natreen gir bedre smak. Nydelig!

Dietta 14-01-12 22:50

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1283185)
Jeg har litt dilla på yoghurt for tiden. Da bruker jeg Tines yoghurt naturell, tilsetter en teskje eller to med Natreen pulver, og rører dette sammen. Deretter tilsetter jeg en liten håndfull blåbær (Rema selger noen pakker med 125gram ferske blåbær som er helt nydelige). Har også prøvd med fersk ananas skåret i små biter, godt det også. Jordbær er også veldig godt i yoghurten. Bringebær har jeg også prøvd, men synes at stenen i disse ødelegger litt. Jeg vil anbefale deg å skjære opp frukten i stedet for å mose den, da beholder du konsistensen.

Jeg brukte tidligere Splenda, men Natreen gir bedre smak. Nydelig!

Ja, flytende natreen er supert til slikt :D

Carisma 14-01-12 23:29

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1283185)
Jeg har litt dilla på yoghurt for tiden. Da bruker jeg Tines yoghurt naturell, tilsetter en teskje eller to med Natreen pulver, og rører dette sammen. Deretter tilsetter jeg en liten håndfull blåbær (Rema selger noen pakker med 125gram ferske blåbær som er helt nydelige). Har også prøvd med fersk ananas skåret i små biter, godt det også. Jordbær er også veldig godt i yoghurten. Bringebær har jeg også prøvd, men synes at stenen i disse ødelegger litt. Jeg vil anbefale deg å skjære opp frukten i stedet for å mose den, da beholder du konsistensen.

Jeg brukte tidligere Splenda, men Natreen gir bedre smak. Nydelig!

Vanlig naturell smaker oppvaskvann i forhold til tyrkisk/gresk youghurt.... :o

Kitt 15-01-12 00:07

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1283209)
Vanlig naturell smaker oppvaskvann i forhold til tyrkisk/gresk youghurt.... :o

Så enig, så enig!:ja:

Og ettersmaken gjør meg sånn matt og rar i munnen leeeenge etterpå!:(

FrkMarge 15-01-12 01:12

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Det er ikke noe alternativ å skjære opp frukten her i gåreden - da blr den ikke spist nemlig :(
Hele poenget er at han ikke vil ha youghurt med "klumper"

Carisma 15-01-12 02:14

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd...
 
Mos frukten i hurtigmikser, bland i youghurten med gaffel. Da holder den konsistensen.

Imse 15-01-12 11:29

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Banan i hurtigmikser blir flytende uansett, det er en grunn til at det står mos med gaffel i banankake;)

Her i huset spiser ungene tyrkisk eller gresk yoghurt med syltetøy( enten hjemmelaget rørt uten sukker eller sånn med mindre sukker, ikke syltetøy med aspartam).

Carisma 15-01-12 11:41

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1283295)
Banan i hurtigmikser blir flytende uansett, det er en grunn til at det står mos med gaffel i banankake;)

Jeg moser banan hver dag i hurtigmixer, den blir ikke flytende hos meg.. :confused:

Imse 15-01-12 13:56

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1283302)
Jeg moser banan hver dag i hurtigmixer, den blir ikke flytende hos meg.. :confused:

Men den blir mere flytende enn når du moser med gaffel? Jeg har i allefall aldri opplevd å ikke få flytende seig banan i hurtigmikser av noe slag..

FrkMarge 15-01-12 14:59

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Hm det har jeg aldri hørt om før :(
Lager aldri banankake for det har jeg aldri vært veldig glad i, så det der har jeg aldri fått med meg.

Søren også. Da MÅ jeg kjøpe "sprett" for å få bananyoughyrt da jo :( (er det som er favorittsmaken her i gården nemlig)

Carisma 15-01-12 20:48

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Men gjør det noe om bananen er flytende hvis youghurten er tjukk da? Bruk tyrkisk youghurt, den er mye tjukkere enn naturell.

TrillTrall 15-01-12 22:04

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1283403)
Hm det har jeg aldri hørt om før :(
Lager aldri banankake for det har jeg aldri vært veldig glad i, så det der har jeg aldri fått med meg.

Søren også. Da MÅ jeg kjøpe "sprett" for å få bananyoughyrt da jo :( (er det som er favorittsmaken her i gården nemlig)

Jeg bruker eplesyltetøy med mindre sukker eller det nye eple og pæresyltetøyet uten sukker (med noe kunstig søtning) i min yoghurt naturelle. Rører det godt inn og synes det blir kjempegodt! :) Ikke er det noe særlig til biter heller, de kan du jo fiske ut fra skjeen når du skal helle det i yoghurten.

Nerthus 15-01-12 22:20

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1283671)
Jeg bruker eplesyltetøy med mindre sukker eller det nye eple og pæresyltetøyet uten sukker (med noe kunstig søtning) i min yoghurt naturelle. Rører det godt inn og synes det blir kjempegodt! :) Ikke er det noe særlig til biter heller, de kan du jo fiske ut fra skjeen når du skal helle det i yoghurten.

Åja, smart! De har jo både blåbær og bringebær og jordbær i den serien (Lerum). 80% bær og kun kunstig søtning tilsatt. Vet at Rimi har den, har ikke funnet den andre steder foreløpig... smaker GODT og ikke så søtt at man får smilehull ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no