Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vaniljekremtopper (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38776)

cillesnuppa 13-12-10 15:22

Vaniljekremtopper
 
Hele innlegget med bilder finner du her: http://fristendelavkarbo.wordpress.c...ljekremtopper/
Konseptet er enkelt: vaniljekrem, gelatin og evt mørk sjokolade til å dyppe i. Jentene har godkjent vaniljekremtoppene – og det er jo kriteriet jeg følger før jeg legger ut oppskrifter!
2 plater gelatin
2 eggeplommer
2 ss sukrin
1/2 ts vaniljepulver, evt essens
1 dl fløte
50 gram smør
Litt smeltet mørk sjokolade
Legg 2 plater gelatin i kaldt vann.
Kok opp eggeplommer, sukrin, vanilje og fløte. La det koke til det tykner, det tar noen små minutter. Ta kjelen bort fra plata og rør inn smøret. Smak!
Klem ut alt vannet fra gelatinplatene og rør de inn i vaniljekremen. Du trenger ikke å smelte de først, de smelter i den varme vaniljekremen. Avkjøl kremen.
Lag små topper av vaniljekremen. Jeg brukte en sånn fin sak jeg ikke husker hva heter i farta…. Toppene skal være ganske små, som en liten konfektbit. Sett toppene kaldt. Jeg valgte å dyppe mine i mørk sjokolade, det er godt med en annen smak mot vaniljekremen.
Hvis du er glad i appelsin eller sitronsmak, kan du ta litt revet skall i vaniljekremen. Det litt syrlige vil passe godt til!
Velbekomme!

Tiki 13-12-10 17:23

Sv: Vaniljekremtopper
 
Enda en av godisene dine jeg fikk lyst til å prøve igjen ;)

Tiki 14-12-10 14:23

Sv: Vaniljekremtopper
 
Jeg har denne blandingen stående til avkjøling, og ble usikker om gelatinplatene skal være store for jeg har brukt de små, og ser liksom ikke for meg at dette blir helt stivt?

Laga til og med dobbel oppskrift.... og håper på vellyket resultat.

cillesnuppa 14-12-10 16:31

Sv: Vaniljekremtopper
 
Hmmm, jeg har bare sett en størrelse på platene, jeg? De er ikke så store? Den ble ganske stiv, så nå krysser jeg fingre for at du får det til! Still gjerne spm i bloggen min også, for da ser jeg det mye raskere!

Tiki 14-12-10 16:35

Sv: Vaniljekremtopper
 
Etter en tid i kjøleskapet ble røren stiv og fin, så nå er de formet som små topper ;)

For maaaange år siden fikk man gelatinplater som var ca. dobbelt så lange som de som er nå, så jeg ble plutselig i tvil. Men det holdt med det du har skrevet i oppskriften. Takk for svar :)

cillesnuppa 15-12-10 13:15

Sv: Vaniljekremtopper
 
Så fint! Ble helt spent, jeg!

Nerthus 15-12-10 19:28

Sv: Vaniljekremtopper
 
Fy fader disse var gode!!!! Blir å lage MANGE fler i løpet av de nærmeste dagene. De var kjempegode med litt appelsin-"skrell" på og sjokoladetopp også... Tusen takk for at du delte!!

mam 15-12-10 20:25

Sv: Vaniljekremtopper
 
Du har mange oppskrifter med mørk sjokolade. Hva slags sjokolade bruker du? Mørk kokesjokolade er billig, men noe sier meg at den ikke er helt bra på lavkarbo.

Jeg har bare kjøpt sjokolade en gang på Ica, de hadde noe mørk sjokolade uten sukker, og den var dyr!

misslinda 15-12-10 20:42

Sv: Vaniljekremtopper
 
Mmmm..vann i munnen :hungry: Eeeelsker vaniljekrem..

Men si meg, oppbevarer du disse i frys eller på kjøl?? :D

Nerthus 15-12-10 20:58

Sv: Vaniljekremtopper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mam (Innlegg 984634)
Du har mange oppskrifter med mørk sjokolade. Hva slags sjokolade bruker du? Mørk kokesjokolade er billig, men noe sier meg at den ikke er helt bra på lavkarbo.

Jeg har bare kjøpt sjokolade en gang på Ica, de hadde noe mørk sjokolade uten sukker, og den var dyr!

jeg bruker 70% kokesjokolade. Bruker ikke store mengder på vaniljekremtoppene - bare på toppen for jeg synes toppene var gode nok alene - spesielt med et par tynne flak av appelsinskall på toppen ;) I tillegg - JEG er så flink til vanlig at i jula blir det noe økte karboinntaket (jeg spiser VELDIG lite karbo til vanlig) oppveid av de sunne antioksidantene i mørk sjokolade ;)

Det finnes også 85% vet jeg - men den synes jeg ikke smaker sjokolade lengre - da kan man jo oppveie med litt ekstra søtt i.

Jeg hadde i litt flytende natreen i kjelen da jeg laget vaniljekremen, da jeg synes sukrin smaker litt lite ehm - søtt? *ler*

mam 15-12-10 22:43

Sv: Vaniljekremtopper
 
Jeg visste faktisk ikke at de hadde 70% kokesjokolade. Men nå har jeg to stk plater i hus. 19-20 kroner hos Bunnpris. :) Vi får se hva det blir til...

Nerthus 15-12-10 22:53

Sv: Vaniljekremtopper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mam (Innlegg 984716)
Jeg visste faktisk ikke at de hadde 70% kokesjokolade. Men nå har jeg to stk plater i hus. 19-20 kroner hos Bunnpris. :) Vi får se hva det blir til...

Så bra! Alle monner drar :)

cillesnuppa 16-12-10 20:41

Sv: Vaniljekremtopper
 
Jeg bruker 70% hvis ungene skal ha også, 86 % hvis det bare er til meg. Jeg ville ha oppbevart disse i frysen, jeg! Men jeg rakk ikke å oppbevare de i det hele tatt;)

Nerthus 16-12-10 20:56

Sv: Vaniljekremtopper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av cillesnuppa (Innlegg 985224)
Jeg bruker 70% hvis ungene skal ha også, 86 % hvis det bare er til meg. Jeg ville ha oppbevart disse i frysen, jeg! Men jeg rakk ikke å oppbevare de i det hele tatt;)

Jeg skulle pakke de og sende som julegave - ENORM selvbeherskelse måtte til for å ikke gomle i seg for mange ;) Ny porsjon lages i morgen tenker jeg - får mye besøk i jula! Jeg skal også hive de i frysen så de holder seg.

cillesnuppa 17-12-10 14:22

Sv: Vaniljekremtopper
 
Du Nerthus, så hyggelig at du likte de!

kamp 20-12-10 12:52

Sv: Vaniljekremtopper
 
Brukte du kremfløte eller matfløte?

Nerthus 20-12-10 18:21

Sv: Vaniljekremtopper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 986750)
Brukte du kremfløte eller matfløte?

Jeg svarer jeg: Kremfløte selvfølgelig! ;)

bibi 20-12-10 18:56

Sv: Vaniljekremtopper
 
Åh! Takk for at du deler oppskrift! :ja:

Dette må jeg prøve å lage! :)

kamp 20-12-10 20:06

Sv: Vaniljekremtopper
 
Regnet med det var kremfløte men min ville ikke tykne skikkelig og vanligvis syns jeg sauser o.l tykner mye bedre med matfløte.. Ikke spør hvorofr hehe

Nerthus 20-12-10 21:12

Sv: Vaniljekremtopper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 986928)
Regnet med det var kremfløte men min ville ikke tykne skikkelig og vanligvis syns jeg sauser o.l tykner mye bedre med matfløte.. Ikke spør hvorofr hehe

Ah, ok. Den må småkoke litt. Den tykner ikke ordentlig før du har hatt i gelatin og latt den stå kjølig en god stund. Bare ikke glem den som jeg gjorde hehe - måtte bryte den utav gryta ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no