Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Påske - egg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4427)

Summer 30-03-05 23:30

Påske - egg
 
1 Vedlegg
Ja, da er årets påske over, og jeg vil benytte anledningen til å vise at et lavkarbo påske egg ikke trenger være kjedelig altså: :)

Summer 30-03-05 23:35

1 Vedlegg
Marsipan laget av 250 g skoldede mandler, kjørt i kjøkkenmaskinen sammen md 2 ss fruktose og 1 pisket eggehvite med to ts splenda (kan erstattes med fruktose).
Voila! Flott deilig passelig søt marsipan uten for mye karber :stortsmil

Smeltet 72% sjokolade og dyppet dem nedi og la på matpapir.

Konfektbitene er halve tørkede aprikoser fyllt med marsipan og pyntet med smeltet sjokolade. Jeg hadde også non aprikoser med wlnøtt stappet inni i bunn.

(og en dropseske fyllt opp med små kuler av marsipan) Stor slager! :stortsmil

anniejahren 30-03-05 23:39

ååååå!!! dette skal jeg skrive ned å lage til neste påske....nam nam

Alfie 31-03-05 00:30

Steike meg - legg inn de der oppskriftene under "Høytider" eller no i avd. for oppskrifter, a Lise - til neste påske kan jeg forhåpentligvis (nei forresten HELT SIKKERT) spise dem... ;)

Snøhvit 31-03-05 17:30

Så flink du var Lise !!!!!:eek: ble helt imponert jeg:rolleyes:

Summer 31-03-05 20:14

Takk:stortsmil

Nooria 31-03-05 20:29

Yammee!! Jeg må innrømme at jeg har forsøkt meg på å lage marsipan med fruktose uten å lykkes helt. Nå som jeg har kjøpt meg ny blender regner meg imidlertid med at det skal bli bra :)

Iset 12-11-05 21:14

Sv: Påske - egg
 
Nam nam, takk for fabelaktig oppskrift, Lise. :klem:

Skal eggehviten piskes STIV?

nøtta 12-11-05 21:16

Sv: Påske - egg
 
Åh Lise :love: så utrolig snill du er med lille poden din ! Tenk og få et påskegg fylt av hjemmelaget godteri .... det skal barna mine også få (jada må vente en laaang stund veit det :p)

Summer 12-11-05 23:18

Sv: Påske - egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Nam nam, takk for fabelaktig oppskrift, Lise. :klem:

Skal eggehviten piskes STIV?

Er ikke helt sikker på det. Det er så lenge siden jeg gjorde det. :p men det høres jo logsik ut at den skal det ikke sant? Joda, den skal nok det.

Nøtta: Tusen takk! Det gjør godt å høre slikt! :klem:

Karin 13-11-05 02:03

Sv: Påske - egg
 
Når det gjelder marsipan, tror jeg ikke det har noe å si om egehviten er stivpisket eller ikke. (Sier erfaringen fra å lage "vanlig" marsipan...)

Men ellers gleder jeg meg veldig til å lage julemarsipan - til BARE MEG!!! For resten spiser ikke ting med søtstoff - en fordi han faktisk ikke tåler det, de andre fordi de helst spiser "naturlig" søtt - dvs sukker.

Så... MER PÅ MEG!:)

dingpot 02-04-06 12:21

Sv: Påske - egg
 
Bringe opp denne igjen, for nå er det jo snart påske :p :D

Huldr 02-04-06 12:30

Sv: Påske - egg
 
Bra! :blomster:

Er det mulig å lage marsipan med Stevia, tro..? :rolleyes:

dingpot 02-04-06 12:36

Sv: Påske - egg
 
Det er bare å prøve det! ;) Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage marsipan med macademianøtter og stevia :D

Huldr 02-04-06 12:38

Sv: Påske - egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dingpot
Det er bare å prøve det! ;) Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage marsipan med macademianøtter og stevia :D

Hørtes veldig godt ut! :ja:

Har så liiiite Stevia igjen i boksen... tenket jeg ikke skulle eksperimentere den bort :p ;)

Summer 02-04-06 14:17

Sv: Påske - egg
 
Jeg har laget god marsipan med stevia. :)

dingpot 02-04-06 15:54

Sv: Påske - egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
Jeg har laget god marsipan med stevia. :)

wohoo! :heia:

Huldr 02-04-06 18:26

Sv: Påske - egg
 
Flott! :)

frkbortevekk 02-04-06 19:12

Sv: Påske - egg
 
Ellers er det jo også noen steder de selger cavalier-marsipan.
Jeg tenkte å kjøpe den for å lage meg mine egne påskegodter. :sikle:

Karin 08-04-06 04:28

Sv: Påske - egg
 
jeg har netttopp funnet Cavalier-marsipan, har kjøpt den og skal se om den er noe god - nå i påsken!

På en av mine lokale helsekostbutikker (Lagunen i Bergen) solgte de her om dagen marsipanbrød med sjokoladetrekk uten melk og uten sukker. Kjøpte to, spiste ett og gjemte det andre til påske. (Mmmmm.... Veldig godt!)

Vel, jeg lagde jo marspan til jul... Mandler og splenda, eggehvite og en dæsj madeira... Trillet kuler og dyppet i smeltet 70% sjokolade. Ligger fremdeles en del av dem i en boks i kjøleskapet. (Nei, spiser ikke mye sånt nei!)

Den marsipanen ble litt for tørr, hadde i litt lite eggehvite/madeira. Fordi jeg var redd for å få den for fuktig, fordi da ville jeg vanligvis ha kompensert med melis, og det kunne jeg ikke nå... Heller ikke med blitzet splenda, som var det jeg hadde hatt i, for det var alt for søtt i forhold til "bake-evnen"...Derfor er de marsipankulene veldig tørre og smulete, men de smaker veldig godt!

Nå skal jeg i løpet av påsken prøve den Cavalier-greien! (schlafs...gleder meg... Man kan vel spise litt ekstra snop i påsken vel?? Så lenge man teller i hvert fall...)

Iset 08-04-06 05:11

Sv: Påske - egg
 
Cavalier-marsipanen er VELDIG god, syns jeg. :sikle:

Siljevanilje 08-04-06 14:30

Sv: Påske - egg
 
jeg skal lage mitt eget påske egg i år jeg. eller hvertfall lage innholdet.
imorgen skal jeg hjem til mammen og pappen og de har sånn kjøkken maskin, så ikke har hatt råd til å kjøpe, de koster jo en halv bondegård.

jeg skal bruke lise sin oppskrift, bare med macadamia nøtter. og splenda.
også skal de dyppes i mørk sjoko. namme namm.

oh yeah gleder meg.

Karin 08-04-06 20:58

Sv: Påske - egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje
jeg skal bruke lise sin oppskrift, bare med macadamia nøtter. og splenda.
også skal de dyppes i mørk sjoko. namme namm.

oh yeah gleder meg.

Yummy!!! Det hørtes vanvittig godt ut da... Hvilken tråd ligger den oppskriften under?

Caxa 09-04-06 00:47

Sv: Påske - egg
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
Marsipan laget av 250 g skoldede mandler, kjørt i kjøkkenmaskinen sammen md 2 ss fruktose og 1 pisket eggehvite med to ts splenda (kan erstattes med fruktose).
Voila! Flott deilig passelig søt marsipan uten for mye karber :stortsmil

Smeltet 72% sjokolade og dyppet dem nedi og la på matpapir.

Konfektbitene er halve tørkede aprikoser fyllt med marsipan og pyntet med smeltet sjokolade. Jeg hadde også non aprikoser med wlnøtt stappet inni i bunn.

(og en dropseske fyllt opp med små kuler av marsipan) Stor slager! :stortsmil

Den lå øverst på siden her ;)

Karin 13-04-06 03:29

Sv: Påske - egg
 
Oops... :o Så ikke så langt (eller kort) jeg. Men den får vi gjemme på.

Har forøvrig kjøpt noe jeg ikke har truffet på før - Joseph's sugar-free cookies. De var svindyre - 60 kr for drøyt 300g... Og de er egentlig for diabetikere. Men det er i alle fall sukkerfritt, og de har Net Carb-count på pakken.

Cookiene er bite-sized, men jeg spiser dem i pitte ure små biter... Har anskaffet chocolate chip cookies og oatmeal cookies... De chocolate chip-greiene smaker akkurat som Maryland/Safari cookies, og de med havre smaker som bixit, omtrent. Ca 1,5 g net carbs per bite-sized cookie... relativt mye, men jeg bruker dem bare nå og da, som en ekstra, ekstra godbit. Sånn en eller to ganger i uken, og da maks tre kjeks. Så altså maks 4,5 g per gang. Og da lar jeg være å unne meg et eller annet annet, f eks en håndfull peanøtter eller en skål jordbær med fløte eller noe. (Jeg pleier unne meg ca 5 g karber med unyttig "snopemat" et par-tre ganger i uken, og det kan jeg nå som jeg er her! Så da blir cookiene min "kos" den dagen.)

Poenget mitt med å si dette i denne tråden, er at disse kakene blir med i mitt påskeegg. Så får jeg bare spise lite grann uansett, for ellers blir jeg enten syk i magen av maltitol, eller så spiser jeg for mange karber. Men jeg klarer stort sett veldig greit å spise bare litt, så det skal nok gå bra.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no