Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Trening i de 4 første ukene? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55947)

Karma85 14-09-14 20:18

Trening i de 4 første ukene?
 
Jeg trener ca. to ganger i uka, men etter lavkarbostart for ca. en uke siden, så er aerobictimene blitt totalt punktert etter ca. 20-30 min. Hva skjer'a?

index 15-09-14 10:15

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Helt normalt. Det tar noen uker før kroppen har omstilt seg til fettforbrenning i stedet for sukkerforbrenning. Så ta det litt med ro på treningen de neste par-tre ukene, så vil du nok merke at kreftene kommer tilbake i rikt monn. Min erfaring er at utholdenheten er mye bedre på lavkarbo, mens kroppen stritter litt mer mot ved raske tempoendringer/intervaller.

Karma85 15-09-14 13:04

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1495830)
Helt normalt. Det tar noen uker før kroppen har omstilt seg til fettforbrenning i stedet for sukkerforbrenning. Så ta det litt med ro på treningen de neste par-tre ukene, så vil du nok merke at kreftene kommer tilbake i rikt monn. Min erfaring er at utholdenheten er mye bedre på lavkarbo, mens kroppen stritter litt mer mot ved raske tempoendringer/intervaller.

Takk for svar. Godt å høre, for jeg er så tung i bena som jeg aldri har vært før. Føler meg 80 år gammel, minst

nellie 15-09-14 13:16

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Noen blir aldri vant til det.:) Pass på å fylle opp med fett før trening. Det kan hjelpe på litt.

index 15-09-14 14:52

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karma85 (Innlegg 1495850)
Godt å høre, for jeg er så tung i bena som jeg aldri har vært før.

Jeg hadde det sånn de tre første ukene, sånn ca. Etter det har det aldri vært noe problem!

nellie 15-09-14 16:10

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Jeg har det sånn så lenge jeg spiser lite karbohydrater.

Ethereal 15-09-14 17:09

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1495862)
Jeg har det sånn så lenge jeg spiser lite karbohydrater.

Jeg også. Under 60-70 gram om dagen, og jeg blir sement. Jeg har aldri fått den mytiske ketoseenergien folk snakker om selv etter lange perioder på 15-20 gram kh.

Selv lavintensitetstrening er bare et ORK i ketose.

nellie 15-09-14 17:13

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Men mange får det bedre etterhvert da!:) 3-8 uker, så ser du om det er bedre.

Ethereal 15-09-14 17:37

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1495870)
Men mange får det bedre etterhvert da!:) 3-8 uker, så ser du om det er bedre.

Jepp, når jeg nevner, og når Nellie nevner, at det ikke funker for oss, så er det ikke ment som "det funker ikke", at den energien er noen placebogreie- men bare for å nyansere at den oppleste og vedtatte sannheten om mer energi synes å stemme for veldig mange, men ikke alle. Som sånn ca. alt. :)



jankph 15-09-14 17:52

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Jeg sykler 45-60 min hver morgen før frokost og har ingen problemer med det, selv opp lange og tunge bakker. Så at fettenergien fungerer kan i alle fall jeg bekrefte. Jeg merker faktisk stor forskjell de dagene jeg har skeiet ut med karbohydrater dagen før; da kjenner jeg hvordan jeg møter veggen og går tom for energi. Jeg klarer rett nok ikke like stor intensitet uten karbo (hvis med karbo er 10 så er uten karbo 8-9), men seigheten og utholdenheten er mye bedre. Synes jeg. Men som andre sier her, så fungerer det ulikt fra person til person.

nellie 15-09-14 18:36

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Jeg kan sikkert gå tur i femten timer, men holder på å forgå etter to sekunder i en oppoverbakke. Men jeg liker å trene, ikke bare trimme. Trening blir aldri kroppen min glad i, når jeg er i ketose.

Aerobic er ganske høyintensivt, så det kan ta lenger tid å bli vant til det. Men som sagt så kan det hjelpe å lade opp med fett. F.eks cocosa i kaffekoppen. Det er energi som kroppen er glad i, siden det blir raskt tilgjengelig.

Tropicana 15-09-14 23:22

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
For meg har det alltid vært stikk motsatt. Når jeg er i ketose føler jeg meg lett som en fjær og all aktivitet blir mye lettere. Når jeg har skeiet ut og spist karbohydrater føler jeg meg blytung dagen etterpå. Det er nok veldig individuelt. Gi det litt tid! :)

TrillTrall 16-09-14 07:57

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Prettypony (Innlegg 1495869)
Jeg også. Under 60-70 gram om dagen, og jeg blir sement. Jeg har aldri fått den mytiske ketoseenergien folk snakker om selv etter lange perioder på 15-20 gram kh.

Selv lavintensitetstrening er bare et ORK i ketose.

Samme her. Noen får hyper-energi på ketose (eller med lite karber), men det kan jo være greit å få frem at det ikke nødvendigvis er fasiten, det gjelder jo ikke alle.

Carisma 16-09-14 11:14

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Det er viktig å få i seg litt energi før trening for å yte mer i ketose. Cocosa f.eks, eller avocado, ost, nøtter. Viktig at det er fett i og lite karbo.
Jeg har veldig mye energi i ketose, men om jeg glemmer å spise litt ca en halvtime før trening går jeg i bakken etter 20 min på spinning, zumba, svømming etc.

ludviga 16-09-14 16:36

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Jeg lurer på en ting.. Jeg har aldri trent noe særlig, og nå mens jeg har holdt på i tre-fire uker på lavkarbo for å gå ned mine siste 7 kg har jeg absolutt ikke trent.

Folk blir sjokkert når jeg sier det. Men derfor lurer jeg på noe, merker dere at dere går fortere ned i vekt når dere er i bevegelse/trener?
Jeg sitter så godt som i ro nesten hele dagen, men går fort ned i vekt.


Planen er å starte med trening når jeg har nådd målvekten (startet på 73 kg, målet er 62, er nå på 65 kg) , pga jeg har hørt det kan være lurt å miste fettet før man begynner å trene muskler....

TrillTrall 16-09-14 23:05

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ludviga (Innlegg 1495948)
Folk blir sjokkert når jeg sier det. Men derfor lurer jeg på noe, merker dere at dere går fortere ned i vekt når dere er i bevegelse/trener?
Jeg sitter så godt som i ro nesten hele dagen, men går fort ned i vekt.

Høres ut som en særdeles usunn måte å gjøre det. Særlig siden du skal ned bare 3 kg, det er jo ingenting. At du skal vente med å trene til du har mistet fettet skjønner jeg ikke, når du bygger muskler så øker du forbrenningen, visst kan du risikere at vektnedgangen stagnerer litt, men alt det positive trening tilfører kroppen opphever det med glans.

En slank kropp er ikke nødvendigvis en sunn kropp. Og en frisk kropp er laget for å brukes og røre på seg, ikke for å sitte i ro hele dagen.

Daartho 17-09-14 08:49

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Hadde min første apparat trening i går siden min overgang fra VLCD til lavkarbo lørdag. Ser at vekten er opp en halv kilo i dag, men jeg føler meg mye bedre. Tror det er verdt det på lang sikt...

TrillTrall 17-09-14 16:12

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Daartho (Innlegg 1495980)
Hadde min første apparat trening i går siden min overgang fra VLCD til lavkarbo lørdag. Ser at vekten er opp en halv kilo i dag, men jeg føler meg mye bedre. Tror det er verdt det på lang sikt...

Det er verdt det - garantert! :) Den halve kiloen er bare vann som musklene har samlet under og etter treningen og ikke noe å bry seg om. Kroppen din elsker at du bruker den! :)

Frankie 17-10-14 09:09

Sv: Trening i de 4 første ukene?
 
For meg merket jeg at prestasjonen på middels intensitet løping var forverret den første uken, men så var den tilbake til normal. Den første uken løp jeg 30 sekund senere pr kilometer.

Nå som jeg har tatt av noen kilo løper jeg faktisk raskere. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no