Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Prikking i hender og føtter (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23674)

mindremeg 29-01-09 00:09

Prikking i hender og føtter
 
Har gått på lavkarbo-diett i straks 2 uker. SLiter litt med å drikke alt vannet men ellers føler jeg at det går problemfritt.
Men de siste par dagene har jeg hatt problemer med at når jeg sitter rett opp og ned så begynner det å prikke i hender og føtter. Samme følelsen som kommer når blodet strømmer tilbake etter belastning. Er vant til at det skjer med hendene når jeg sover ( fordi jeg alltid ligger oppå de) , men i føttene , bare når jeg sitter er helt nytt for meg .

Noen andre som har erfart dette ?

Er jo ikke sikkert at det har noe med dietten å gjøre, men tenkte dette var en måte og ekskludere det på.

Photobscura 29-01-09 10:20

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Hmm ... Tar du magnesiumtilskudd?

mindremeg 29-01-09 11:53

Sv: Prikking i hender og føtter
 
nope...er vel faren når man fører en litt egen kur.
Burde jeg ?:o

Takk for tips i tilfelle.

Photobscura 29-01-09 12:39

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Dersom du spiser ketogent, ja. Grønnsaker er ikke så vitamin- og mineralrike lenger med tanke på hvordan de dyrkes. Men nå aner jeg jo ingenting om hvordan du spiser.
Hvorfor kjører egenkomponert opplegg?

mindremeg 29-01-09 21:19

Sv: Prikking i hender og føtter
 
er vel ikke helt egenkomponert. Følger anbefalingene til dietten ved reaktiv hypoglykemi- og den er ganske lik lindberghs. Men jeg er veldig sparsom på karboene og spiser nesten ikke kunstig søtstoff. Så man kan vel egentlig si at det er lindberg sin diett.

Kanutten 29-01-09 21:31

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 632329)
Dersom du spiser ketogent, ja. Grønnsaker er ikke så vitamin- og mineralrike lenger med tanke på hvordan de dyrkes. Men nå aner jeg jo ingenting om hvordan du spiser.
Hvorfor kjører egenkomponert opplegg?

Trenger ikke være ketogent en gang... Jeg mått OVER ketosen for å bli kvitt denne følelsen av maur i kroppen, så jeg ligger nå på ca 50-60 karber i døgnet. Og jeg eter magnesium..min 300 mg hver dag. Men jeg måtte ganske mye opp i antall karber også for å unngå dette "tunnellsynet".

Photobscura 29-01-09 22:12

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Jeg spiser også magnesium, for jeg får løpende hjerte uten :p
Jeg spiser stort sett ikke ketogent, men det hender jeg gjennomfører noen dager med det dersom jeg har det travelt eller har lite penger.
Så, du har rett i det. Ikke alle trenger det, men det er ofte denne uroen eller krampene som er det klassiske tegnene på mineralunderskudd :)

Men, Mindremeg. Dersom du spiser ganske lite karber (hvor sparsom er du på karbene?), så lurer jeg på hvordan du forholder deg til fett!

savannah 29-01-09 23:26

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Hei. Prøvde første gang lavkarbo (ketolyse) etter påske i fjor. Fikk ganske raskt samme type symptomer som du i hendene og var usikker på om det skyldes kuren. Særdeles ubehagelig og verst på natta. Kontaktet dr Torkil som anbefalte økt inntak av omega 3 og evt slutte med kuren dersom ikke hendene ble bedre. Etter noen mnd fikk jeg konstantert at det var carpal tunnel syndrom og leddbetennelse i begge håndleddene. Hvorfor symptomene kom akkurat når jeg startet med lavkarbo aner jeg ikke, men problemene forsvant ikke da jeg sluttet med ketolyse etter 3 mnd. Men nå er jeg nesten helt bra igjen :) og på ny runde med ketolyse.... Håper du finner ut av det!

arkine 29-01-09 23:34

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av savannah (Innlegg 633195)
Hei. Prøvde første gang lavkarbo (ketolyse) etter påske i fjor. Fikk ganske raskt samme type symptomer som du i hendene og var usikker på om det skyldes kuren. Særdeles ubehagelig og verst på natta. Kontaktet dr Torkil som anbefalte økt inntak av omega 3 og evt slutte med kuren dersom ikke hendene ble bedre. Etter noen mnd fikk jeg konstantert at det var carpal tunnel syndrom og leddbetennelse i begge håndleddene. Hvorfor symptomene kom akkurat når jeg startet med lavkarbo aner jeg ikke, men problemene forsvant ikke da jeg sluttet med ketolyse etter 3 mnd. Men nå er jeg nesten helt bra igjen :) og på ny runde med ketolyse.... Håper du finner ut av det!


det samme skjedde meg ,,var carpal tunnel syndrom ,jeg ble operert,og det ble en del bedre

mindremeg 03-02-09 11:15

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Takk for tips. Tror kanskje en tur til legen passer seg. Har nemlig hatt mye plager med hendene lenge , men prikkingen eskalerte nå.
Ang fettspm: Jeg forholder meg foreløbig positiv til fett . Spiser mye fløte rømme og smør , men som tilbehør til kjøtt og grønt. Spiser mest kjøtt.
Og får alle karbene mine fra grønnsaker. Men veier ikke karbene eller noe. Er mest sidesalater , eller grønnsaker og dip i helgene.

Flyt 07-02-09 12:28

Sv: Prikking i hender og føtter
 
Hei

Bare undrer meg... Spiste du veldig mye av raffinerte karbohydrater før du startet dietten? Kan det dermed ev. være at det "plutselige droppet" i karbos har ført til at blodsukkeret ditt har falt under "normal-grensen"? At du kanskje hadde tendenser til diabetes før du startet kostholdsomleggingen... ja, kanskje fremdeles har? Da kan du har fått følingssymtomer hvor en av reaksjonene kan være prikking i hender og føtter og uklart syn. Samtidig ville jeg jo tro dette ville stabilisert seg etter en stund, men bare en tanke som slo meg. Du kan jo ev. be legen din sjekke blodsukkeret ditt også hvis du tar turen, så får du det hvertfall avklart den biten...

Ellers henger jeg meg på anbefalingene om magnesium, gode doser (gjerne fordelt utover flere måltider gjennom dagen) med omega 3 og multivitamin.

Lykke til :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no