Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Induksjonen (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Tips om avocado (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=426)

Nille 26-02-04 12:48

Tips om avocado
 
Kom på noe viktig da jeg leste gjennom HP fantastiske oversikt. Atkins skriver om avocado - 1/2 på induksjonen....

MEN

en avocado er ikke en avocado.......NÅ ble dere forvirra nå !! OK, jeg skal forklare:

Det finnes minst to typer avocado i butikken. Den grønne med glatt litt tynnere skall, og den som er mer grønn/brun/svart med litt tykkere knudrete skall. Den sistnevnte heter Hass Avocado/California Avocado, og inneholder av en eller annen grunn mye mindre karbohydrater enn den grønne, som er fra Florida ! Så hold dere til den brun/grønne. Det er også den det finnes mest av hos oss. Jeg er storforbruker av denne grønne gørra, - minst 1 til dagen (jeg er fortsatt på vedvarende) . Ypperlig fettkilde. Kjempegod alene, i salater (jeg skjærer den i terninger, har dem i en skål, skvetter sitronsaft over dem, rører rundt og de holder seg fine og lysegrønne i "jobbsalatboksen" min hele dagen), guacamole (lager den på forkjellig måte etter hva jeg skal bruke den til) , på fisk (! Kommer med oppskrift på den senere), - til masse annen mat.

Her er næringsinnhold på de forskjellige typene, i standard størrelse. Legger på bilde og, slik at dere kan se forskjellen !

HASS - CALIFORNIA

http://lancaster.unl.edu/food/avocado.jpg

Total: 279 Fat:27 239 89% Sat:4 38 14% Poly:3 30 11% Mono:17 150 56%Carbs:13 17 6% Fiber:9 0 0%Protein:3 14 5%Alcohol:0 0 0%

279 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 4 net karber !

NASS - FLORIDA
http://www.nass.usda.gov/fl/gif/bacon.jpg

Total: 489 Fat:47 419 89% Sat:7 67 14% Poly:6 53 11% Mono:29 263 56%Carbs:22 29 6% Fiber:15 0 0%Protein:6 24 5%Alcohol:0 0 0%

489 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 7 net karber !
Det var dagens lille forelesning fra Nilles !!

Melania 24-07-06 01:21

Sv: Tips om avocado
 
Ah supert! :) Takk for flott informasjon, som kommer til nytte flere år etter at du har delt den.

Trolljenta 24-07-06 01:36

Sv: Tips om avocado
 
Interessant. Har lagt merke til at de har forskjellig skall, men aldri tenkt over at det er noen forskjell på innsiden.

Lady Wimsey 10-08-06 17:54

Sv: Tips om avocado
 
Interessant!
Hva annet bruker du avokado til enn til salat og guacamole? Jeg har litt dårlig fantasi, og trenger noen tips. Spiser nok litt ensformig og kjedelig, og faren for å gå lei Atkins er faretruende!
Har du et par tips?

Hilsen Lady Wimsey :eek:

Nille 12-08-06 17:49

Sv: Tips om avocado
 
Utenom til guacemole og i salat bruker også avocado i skiver i omelett, i eggewraps (lager eggepannekake og fyller med godsaker bl.a. avocado), eller oppå torsk (Jamie Olivers ovnsbakte - se oppskriftforumet) eller skåret i to og fyllt med hjemmelaget reke eller krepsesalat. I dag skla vi ha reker til "middag" og da spiser jeg reker, avocado og egg med litt grønt ved siden av..... Nesten salat, men ikke helt !

Summer 12-08-06 22:43

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
Kom på noe viktig da jeg leste gjennom HP fantastiske oversikt.

Husker du hvilken?

Nille 12-08-06 23:25

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
Husker du hvilken?

ehhhh....... neeeeei..... :blinke:

Photobscura 01-11-06 15:25

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 191337)
(lager eggepannekake og fyller med godsaker bl.a. avocado)

oi, hva er det? pannekaker, det savner jeg! uten hvete, sant?

nøtta 02-05-07 14:20

Sv: Tips om avocado
 
næringsinnholdet på avocadoene over er ikke det samme som den i matvaretabellen ....:o veit det er litt flisespikkeri men var jo faktisk litt khd forskjell ...

også lurere jeg på mine avocadoer (kjøper litt av gangen) blir alltid liggenede og bli helt bløte litt sånn brune inni (som en moden banan) jeg synes det er best, men harskner alt det sunne fettet da ?

takk for svar :)

Nille 02-05-07 22:36

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta (Innlegg 269723)
næringsinnholdet på avocadoene over er ikke det samme som den i matvaretabellen ....:o veit det er litt flisespikkeri men var jo faktisk litt khd forskjell ...

også lurere jeg på mine avocadoer (kjøper litt av gangen) blir alltid liggenede og bli helt bløte litt sånn brune inni (som en moden banan) jeg synes det er best, men harskner alt det sunne fettet da ?

takk for svar :)


Næringsinnholdet i den norske matvaretabellen er pr 100 gram spiselig vare og er sannsynligvis basert på california avocadoen da det er den som er vanligst her.

Den jeg har referert til er PR AVOCADO, dvs. for en hel uten stein og skinn. Den veier ofte ca. 200-250 gram i USA. Størrelsen er jo ganske standard der, mens våre veier max 200 gram. Det var også ment som å beskrive/vise forskjellen på California og Florida. Jeg anbefaler alltid å bruke den norske tabellen på varer.

Det er sikkert ikke noe problem å spise den fordi om den er brun, men det er jo ikke særlig delikat da.....


nøtta 03-05-07 11:35

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 269952)
Næringsinnholdet i den norske matvaretabellen er pr 100 gram spiselig vare og er sannsynligvis basert på california avocadoen da det er den som er vanligst her.

Den jeg har referert til er PR AVOCADO, dvs. for en hel uten stein og skinn. Den veier ofte ca. 200-250 gram i USA. Størrelsen er jo ganske standard der, mens våre veier max 200 gram. Det var også ment som å beskrive/vise forskjellen på California og Florida. Jeg anbefaler alltid å bruke den norske tabellen på varer.

Det er sikkert ikke noe problem å spise den fordi om den er brun, men det er jo ikke særlig delikat da.....

ahaaa ! Du er like oppklarende som alltid , synes liksom den er grønn og hard eller brunn og myk jeg ... kanskje jeg skal begynne og ha de på kjøkkenbenken istedet for kjøleskap ? (tenkte det var lurt og ha den i kjøleskap pga alt fettet.)

Takk for svaret :klem:

Carisma 03-05-07 11:43

Sv: Tips om avocado
 
Et tips: kjøpt inn noen som du legger i kjøleskapet (gjerne et sånn nett du får billig på innvandrerbutikken), også lar du en eller to ligge på benken. etterhvert som du tar de på beken hente du ut en ny fra kjøleskapet. Da vil du alltid ha spiseklare avocado, og også et bra lager.

nøtta 03-05-07 11:46

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 270220)
Et tips: kjøpt inn noen som du legger i kjøleskapet (gjerne et sånn nett du får billig på innvandrerbutikken), også lar du en eller to ligge på benken. etterhvert som du tar de på beken hente du ut en ny fra kjøleskapet. Da vil du alltid ha spiseklare avocado, og også et bra lager.

genialt ! men da holder de seg altså lengst i kjøleskapet ?
(det er sånne nett jeg pleier og kjøpe)

Carisma 03-05-07 11:47

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta (Innlegg 270221)
genialt ! men da holder de seg altså lengst i kjøleskapet ?
(det er sånne nett jeg pleier og kjøpe)

ja, jeg har hatt de i opptil 3 uker i kjøleskapet hvertfall. men da var de steinharde når jeg kjøpte de.

nøtta 03-05-07 11:48

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 270222)
ja, jeg har hatt de i opptil 3 uker i kjøleskapet hvertfall. men da var de steinharde når jeg kjøpte de.

:eek: oj såpass ! jammen da er det jo no stress :D

nalana 04-05-07 10:58

Sv: Tips om avocado
 
Jammen, jammen, den smaker jo best kjøleskapskald!:p

Carisma 04-05-07 11:10

Sv: Tips om avocado
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nalana (Innlegg 270652)
Jammen, jammen, den smaker jo best kjøleskapskald!:p

Du kan jo legge den inn igjen et par timer eller over natt når den har blitt spisemyk?

Posh 14-06-08 17:53

Sv: Tips om avocado
 
kan man spise avokado under induksjonen? ser ikke den på lista men er kansje jeg som ser litt dårlig:P

Nille 15-06-08 19:08

Sv: Tips om avocado
 
Ja det kan du ! :D

Det står her:
Tillatte matvarer på Atkins Induksjon :

Sitat:

Matvarer med spesielle hensyn
For å ha litt ekstra variasjon, kan du spise 10 til 20 olivener per dag, en halv liten avokado, 30ml seterrømme (2ss) eller 90ml usøtet kremfløte (6ss), så vel som 2 til 3 spiseskjeer med sitron eller lime juice. Men vær oppmerksom på at disse matvarene noen ganger kan redusere vekttap hos noen personer, og kanskje må unngåes de første 2 ukene. Hvis det virker som at vekten går sakte ned, så modererer du ditt inntak av disse matvarene.

Koselig at du likte mottoet mitt ! :D

Posh 15-06-08 19:18

Sv: Tips om avocado
 
takk:)
ja er et fantastisk motto:)

Lille-Lulle 01-09-08 00:39

Sv: Tips om avocado
 
Åh! Avocado er en deilig frukt! Så fint at den er tillatt :) Har brukt den mye som stekt tilbehør til kjøtt. Stekes i olivenolje og smaksettes med littegrann salt og hvitløk. Mmmm...

Iset 01-09-08 01:32

Sv: Tips om avocado
 
Jeg er avhengig av avokado, det er så fantastisk godt!

Pelen 03-09-08 19:41

Sv: Tips om avocado
 
Flott info!

happycap 29-03-09 22:04

Sv: Tips om avocado
 
Spist mye avokado, men nå skal det bli mer. Noen ganger er alle avokadoene steinharde, da kan dere som liker den myk pakke den i litt avispapir så blir den myk over natta! Jammi til alt som er lovlig godt :-D

mirafoli 29-03-09 22:10

Sv: Tips om avocado
 
Tuuuuuuusen takk for tipset!! Elsker avokado :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no