Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Maltitol (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40054)

EirinBK 30-01-11 11:40

Maltitol
 
Hvordan reagerer dere andre på dette søtningsstoffet??
Skulle kose meg igår med litt snop. hadde kjøpt noe vingummi-godt med 0.2 gr carbs pr 100 gr. spiste hele lille posen (klarte ikke å stoppe) og noen biter cavalier sjokolade. Kjente etter en stund skikkelig luftsmerter i magen og endte til slutt opp med diare.. satt på do nesten uten pause i 4 timer. Beklager detaljene....:o
Har tidligere fått litt luft i magen når jeg har spist litt av den cloetta melkesjokoladen, men ikke sånn som dette! :confused:
Hvis det skal være på dette viset så er det slutt på alt av kos!

Charlott 30-01-11 11:44

Sv: Maltitol
 
Velkommen i klubben ;)

Gerd 30-01-11 11:45

Sv: Maltitol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1015257)
Velkommen i klubben ;)

Signerer :ja:

Godis søtet med maltiol går gjerne under "prompegodt" :p

EirinBK 30-01-11 11:50

Sv: Maltitol
 
hoff, det var dårlige nyheter!
begynte også å tenke på om jeg hadde spist for mye fett i kosten, men tviler egentlig på at det var tilfelle.

Charlott 30-01-11 11:50

Sv: Maltitol
 
Skulle være snill med samboeren og kjøpte marsipan søtet med maltitol. Han gumlet og koste seg! Så begynte lydene fra magen etterfulgt av et noget anstrengt uttrykk.... så begynte han å tråkke rundt for så å jogge inn på do!
Hørte han mumle "ikke f**en om jeg skal eta noe sånnt igjen" akkompagnert av en høylydt rumling :p

Tok noen timer før det ga seg kan man si, og resten av maltitol-snopet ligger urørt i skuffen :p

EirinBK 30-01-11 14:02

Sv: Maltitol
 
Ja, at det e kraftige saker e en underdrivelse;)

marjusen 30-01-11 14:25

Sv: Maltitol
 
hehe, jeg må selv spise ganske mye før det blir diare. kan fint spise 100 gram sjokkis søta med malitol uten å kjenne så mye. kanskje en salutt eller to.

men spiser jeg mer enn det blir det litt verre. spiser som regel 50-100 gram sjokkis de få gangene jeg spiser det.

Men etter jul har jeg nesten ikke rørt sjokolade. prøvde meg på osteknekkis igår med rømmedipp. jeg og sambo (som ikke spiser lchf) koste oss veldig. det er utrolig digg. bedre enn potetgull:D

senorita 30-01-11 14:35

Sv: Maltitol
 
jeg tok en liten rute med sjokolade sukkerfri og jeg hadde det sånn resten av kvelden!!

Så jeg spiser ikke sånt lenger :P

Torkil 30-01-11 17:55

Sv: Maltitol
 
Hei
Maltitol er ett av de mest brukte søtnignsmidler fordi det gir volum (bulk) og ikke kalorier. Det opptas ikke i tynntarmen men fortsetter til tykktarmen der bakteriene storkoserseg med det og danner gasser og tiltrekker væske. Resultat mageknip, diarre og luftsmerter.
Er det verdt det?
http://bestsmileys.com/toliot/3.gif
Vennlig Hilsen
Torkil:)

marjusen 30-01-11 18:58

Sv: Maltitol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil (Innlegg 1015563)
.
Er det verdt det?
http://bestsmileys.com/toliot/3.gif
Vennlig Hilsen
Torkil:)

Engang i blandt;)

senorita 30-01-11 19:21

Sv: Maltitol
 
definitivt ikke verdt det!! skjønt nå er jeg helt forstoppet så vurderer nesten en bit :( huff. enten eller :|

marjusen 30-01-11 19:45

Sv: Maltitol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1015669)
definitivt ikke verdt det!! skjønt nå er jeg helt forstoppet så vurderer nesten en bit :( huff. enten eller :|

tror du er inni hver eneste tråd som handler om malitol og sier du har spist 1 gram og hatt diare hele kvelden:P hehehehe

men dette er så individuelt. Så det er jo bare å prøve en bit. Fleste tåler litt. Tror ikke det er mange som er såå sensitiv som deg.

senorita 30-01-11 20:35

Sv: Maltitol
 
vel jeg klare fint alt annet sukkerfritt uten å bli dårlig.. men akkurat det der tåler jeg dårlig.. Vel du er jo inni de fleste trådene selv, og sier du tåler det så ;) Folk er forskjellig.. :)

Og hun spurte jo etter hvordan andre har det.. At her er tusen tråder om samme tema er vel ikke min feil :) Skal man la være å svare av den grunn mener du?

marjusen 30-01-11 22:00

Sv: Maltitol
 
hehe, det var en spøk ;)

mine svar er litt mer at du må se om du tåler det. noen tåler andre ikke.
når man leser det du skriver nevner du ikke det. bare at det ikke er verdt det. at man blir dårlig osv osv. men det er mange som tåler det veldig godt.

senorita 30-01-11 22:06

Sv: Maltitol
 
Tja, om du leser trådene som handler om dette, er det de fleste som får luft og plager av sukkerfritt, i alle fall det jeg har kommet over.. Er jo ikke verre enn å prøve. og hun prøvde, og hun fikk vondt.. så da er det jo ikke bar meg som plages :)

Fint at du tåler den, men mange som ikke gjør det :) Og spm hennes var hvordan andre reagerte, ikke om å prøve seg frem om man tålte eller ikke. hun tålte jo den tydeligvis ikke.. og det er ikke uvanlig å ikke tåle det, ville jeg frem til :-)

sylwester 30-01-11 23:08

Sv: Maltitol
 
Siden 2/3-3/4 av maltitol blir fordøyd og resten skaper mat til tarmbakteriene så er det vel rimelig å rett å telle 3/4 sukkeralkoholene som karber? Det teller jo som kcal. Det burde redusere bruken noe :)

Lissi80 31-01-11 08:17

Sv: Maltitol
 
Jeg må være en av de få som tåler dette veldig godt jeg skjønner jeg :) Spiste en hel plate mørk sjokolade fra sukkerfritt i helgen og merket ingenting :confused:

marjusen 31-01-11 09:12

Sv: Maltitol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1015938)
Siden 2/3-3/4 av maltitol blir fordøyd og resten skaper mat til tarmbakteriene så er det vel rimelig å rett å telle 3/4 sukkeralkoholene som karber? Det teller jo som kcal. Det burde redusere bruken noe :)

Les innlegget til torkil engang til. masse andre innlegg på forumet her også som forklarer hvordan malitol ikke tas opp. så de karbohydratene skal trekkes fra i sin fullhet.

marjusen 31-01-11 09:12

Sv: Maltitol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lissi80 (Innlegg 1016078)
Jeg må være en av de få som tåler dette veldig godt jeg skjønner jeg :) Spiste en hel plate mørk sjokolade fra sukkerfritt i helgen og merket ingenting :confused:

Tåler det ganske bra selv. Kan fint spise 100 gram sukkerfri sjokolade.

alexsandra 31-01-11 15:55

Sv: Maltitol
 
kanskje jeg bør sjekke ut hva ting innholder av søtstoffer innemellom så er det bare løpe frem og tilbake på do.
så det er kanskje det som er grunnen. at jeg får litt problemer i blandt.
fikk litt og tenke på nå:D

sylwester 31-01-11 19:52

Sv: Maltitol
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1016112)
Les innlegget til torkil engang til. masse andre innlegg på forumet her også som forklarer hvordan malitol ikke tas opp. så de karbohydratene skal trekkes fra i sin fullhet.

Vanlige karbohydrater har 4kcal/g. Maltitol har 2,7kcal/g og disse påvirker blodsukker. Se Net Carbs

Grunnen er at 1/3 går til tykktarnen og skaper de vanlige maltitolsymptomeme, mens 2/3 av påvirker blodsukker.. de er ikke fett desverre. GI for Maltitol er 36, ikke 0.

ada-emilie 31-01-11 21:25

Sv: Maltitol
 
GI som grovbrød og frukt, da. Men det er jo ikke store mengdene så det kan ikke ha så mye å si.

<insert_scary_name_here> 31-01-11 21:51

Sv: Maltitol
 
Jeg reagerer ikke på det i det hele tatt (nesten så jeg vil si desverre, det ville gjort det mye lettere å holde seg langt unna...)

TrineG 05-02-11 13:18

Sv: Maltitol
 
Er det som blir mest brukt i sukkeritt godteri ? jeg hadde tenkt å kjøpe meg en eske på helsekosten med salte sukkeri drops, og noen sukkeri sjokolade.
Men det vil jeg ikke hvis de inneholder Maltitol. hehe.

Hva er det beste søtnigsstoffet som blir brukt i sånt da, noen som vet ?

Jabba 05-02-11 13:24

Sv: Maltitol
 
Jeg kan spise Sukkerfritt sin mørke sjokolade uten å merke noe...også Anton Berg sin tålte jeg i den tid den fantes i handelen.
Men Cavalier sin mørke sjokolade tåler jeg ikke - da begynner rumlinga etter to små biter.....


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no