Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Brødbakemaskin og lavkarbobrød, -mulig? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9630)

Borealis 10-07-06 14:28

Brødbakemaskin og lavkarbobrød, -mulig?
 
Har ingen erfaring med brødbakemaskin, men har lyst til å investere i en. Da kan jeg bake grovere brød til mine håpefulle, og få full kontroll på innhold. Og da var det jo kjekt hvis jeg også kunne lage lavkarbobrød?
Noen med erfaringer på dette?

Carisma 10-07-06 15:14

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Lager fedon-brød i brødbakemaskin fra pakke med tørrmiks (grovbrød med solsikkekjerner) + 2 skjeer youghurt eller kesam. Blir utrolig godt og veldig saftig! :D

Før (eller hvis vi skeier ut) brukte vi den til pizzadeig. Den blander og elter og hever, så trenger man bare kjevle ut.

Nille 15-07-06 17:29

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Du kan bruke brødbakemaskin kun om du har mel og gjær i deigen. Bruker du proteinpulver og egg som vi bruker på de fleste brødene her inne (Nabo-brød og Prinsesse-brød etc) blir det bare søl. Anbefales ikke !

For de fleste lavkarbo dietter utenom Fedon er det for mange karber i Fedon brødet/mixen. Men på Lindberg kosthold er det et greitt (om dyrt) alternativ !

Carisma 17-07-06 09:18

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
et greitt (om dyrt) alternativ !

Brødmixen koster 25 kr på de fleste meny/ica maxi/ultra butikker, og i forhold til et vanlig brød er ikke det hverken værre eller bedre. Og når det holder en uke minst så er det ikke så veldig mange kr dagen. Forøvrig koster ferdig-fedon brød 31 kr de fleste steder og er mindre mettende.

Nena 17-07-06 10:06

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Man KAN bake "semi-lavkarbo"-brød i brøbakemaskin - det har jeg gjort, smakte som vanlig brød men er jo ikke egnet på ketolyse og lignende der karbonivået er lavt. Har prøvd flere oppskrifter, blant annet med glutenmel fra helsekosten, havremel, malte linfrø osv. Kan nok tenke meg dette innimellom når jeg en gang kommer dit at jeg ikke skal ned mer i vekt! Glutenmel og gjær gjør at det blir luftig - og ikke kakeaktig slik de andre lavkarbobrødene blir.. Prøvde å bake for hånd, men det ble heller mislykket :(

Nille 17-07-06 15:08

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma
Brødmixen koster 25 kr på de fleste meny/ica maxi/ultra butikker

Nei, det var ikke ille. Var innom en helsekostbutikk (lenge siden) og mener at miksen den gangen kostet rundt 40 kr. DET var litt drøyt. Som jeg sier er det et godt alternativ, og for de med Lindberg kosthold eller Atkins vedlikehold er det jo flott da - at det ikke er så dyrt (lenger). Og i tillegg til miksen kan en jo blande i litt sjøl også - om man ønsker et personlig preg på brødet.

yo-yo 02-06-07 22:16

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Det var da som pokker:( Har kjøpt meg brødbakemaskin og går på Atkinson (snart ferdig med de første 2 ukene...).

Ingen som kan anbefale noen oppskrift til brødbakemaskin som egner seg til Atkinson-kuren? Nekter å gi opp håpet:o

Kristian 06-06-07 16:42

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av yo-yo (Innlegg 286178)
Det var da som pokker:( Har kjøpt meg brødbakemaskin og går på Atkinson (snart ferdig med de første 2 ukene...).

Ingen som kan anbefale noen oppskrift til brødbakemaskin som egner seg til Atkinson-kuren? Nekter å gi opp håpet:o

seks egg
tre skjeer olje
Halv boks Creme fresh; røres sammen i en bolle før en tilsetter;
2dl soyamel
3dl glutenmel
4dl kruskakli
2dl linfrø
1dl solsikkefrø
1dl sesamfrø
halv pose tørrgjær
1dl kulturmelk
rør i vann til en får en klissete konsistens
Hell røra opp i maskinen og kjør på med hurtigprogram.

Min maskin klarer ikke å røre dette sammen derfor pleier jeg å røre dette sammen på forhånd. grunnen til at jeg bruker brødmaskinen til å steke i er for at brødet skal heve seg bedre.

sma 06-06-07 17:38

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 186356)
Brødmixen koster 25 kr på de fleste meny/ica maxi/ultra butikker, og i forhold til et vanlig brød er ikke det hverken værre eller bedre. Og når det holder en uke minst så er det ikke så veldig mange kr dagen. Forøvrig koster ferdig-fedon brød 31 kr de fleste steder og er mindre mettende.


Jeg var i butikken i dag, og da kostet Lindbergbrødet 22 kr. :)

Trixie 06-06-07 22:41

Sv: Brødbakemaskin og lavkarbo-brød, -mulig?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sma (Innlegg 288419)
Jeg var i butikken i dag, og da kostet Lindbergbrødet 22 kr. :)

Hviken butikk var dette? Har sett brødet til kr. 40,-!
Trixie


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no