Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Sjokoladefudgekake (med lånt bilde) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49041)

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 01:38

Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Denne krever en del "spesielle" ingredienser, og det er min første erfaring med de også, men fyttikatta så friskt og godt det smakte! En sjokoladefudgekake hvor du ikke sitter igjen med den kvalme søte smaken i munnen etterpå, med samme konsistens. Det etterlater derimot en frisk og god smak. Helt herlig!

Du trenger:
1 liten moden banan
2 ss raw kakao
6 ss smeltet kakaosmør
1 ss yaconsirup
litt salt

Blant alt sammen i en blender. Smak på blandingen, både fordi den er god, men også fordi du må kjenne om du syns den er søt nok :) Tilsett eventuelt mer kakao eller søting. Jeg helte de i to små former og frøs de ned. De trenger bare en liten opptining før de kunne nytes.

Jeg har lagt inn linker til de fleste ingrediensene så du kan lese mer om hva de er. Ønsker du å bestille fra iHerb så får du 5$ rabatt om du bruker koden VEV355.

Og det aller verste er: denne kaken er SUNN! Raw kakao er superantioksidant, proppet med jern og aminosyrer, OG Phenylethylamine (PEA) er funnet i sjokolade. PEA er et adrenalinliknende stoff som skapes i hjernen og som frigjøres når vi er forelsket♥ ;)

Bildet er hentet fra bloggen Chocolate Covered Katie hvor oppskriften kommer fra, med noen endringer. Jeg hadde en stygg "ta - ut - av - formen - ulykke", så kunne ikke ta bilder :eek:
http://2.bp.blogspot.com/-h3PUQfMQbe...cake_thumb.jpg

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 01:40

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Ok, sprry for crazy tekst. Skjønner ikke hvorfor den plutselig ble så stor. Jeg roper ikke! :)

Wonder woman 30-10-11 08:20

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Denne fikk jeg lyst å prøve å lage. Den virket jo lett. Jeg pleier aldri å få til lavkarbo kaker, men her var det jo ikke noe steking, kanskje det hjelper.

Yrla 30-10-11 08:25

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Denne må da være full av karbo. Banan og sirup?

Imse 30-10-11 09:33

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Banan inneholder ikke bare en del karbo, men moden banan har også veldig høy gi, denne ville jeg definitivt hverken spist om jeg fulgte fedons eller ketogent kost.

smgj 30-10-11 10:16

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Ah.. men jeg tillater meg en banan i ny og ne siden den kommer med så mange andre godsaker av næringsstoffer i pakken. Så denne havner i arkivet til framtidig bruk. :) Mulig jeg også modder den litt, men det er jo det oppskrifter er til for, ikke sant ;) Kan tenke meg hakkede nøtter vil være nydelig i f.eks.

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 12:07

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1241526)
Denne må da være full av karbo. Banan og sirup?

En liten banan har noen karber i seg, men jeg vil tro at man har oversikt over om man tåler de ekstra karbene selv eller ikke :) yaconsirup er en spesiell sirup utvunnet fra roten til yaconplanten, og har en GI på 3.

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 12:09

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1241563)
Ah.. men jeg tillater meg en banan i ny og ne siden den kommer med så mange andre godsaker av næringsstoffer i pakken. Så denne havner i arkivet til framtidig bruk. :) Mulig jeg også modder den litt, men det er jo det oppskrifter er til for, ikke sant ;) Kan tenke meg hakkede nøtter vil være nydelig i f.eks.

Mange tåler en banan i ny og ne, og man kan bruke bare en halv også :) jeg satt og tenkte på flere andre variasjoner igår når jeg spiste den, og tror nøtter blir nydelig i :)

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 12:13

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Wonder woman (Innlegg 1241522)
Denne fikk jeg lyst å prøve å lage. Den virket jo lett. Jeg pleier aldri å få til lavkarbo kaker, men her var det jo ikke noe steking, kanskje det hjelper.

Den er veldig lett å lage! Den får du til :) nå ser jeg flere advarer mot bananer som er i denne kaken, så jeg burde kanskje skrive at man må være litt obs på karbene.. Men den MÅ ikke være moden, og man kan ta en halv.. Man vet best selv hva man tåler :)

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 12:16

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1241546)
Banan inneholder ikke bare en del karbo, men moden banan har også veldig høy gi, denne ville jeg definitivt hverken spist om jeg fulgte fedons eller ketogent kost.

Ah, det er bra du fyller på med sånn informasjon :) jeg teller ikke karber og spiser en banan i ny og ne.. Burde kanskje skrevet noen ord om at man må være litt obs.

Holtappen 30-10-11 16:46

Re: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
mmmmmm... så og hørtes herlig ut ! Takk for at du deler! skal bestille kakaosmør ved neste bestilling til iherb. Keep up the good work ! Ser frem til flere søte oppskrifter fra deg :D

Photobscura 30-10-11 16:57

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Jeg har hørt at folk med hell har laget sjokoladekake med avocado, faktisk. Det er vel også ganske nærme i konsistens?
Jeg lager selv noen aldeles nydelige muffins av avocado, mandler og smør. :)

smgj 30-10-11 18:11

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1241861)
Jeg har hørt at folk med hell har laget sjokoladekake med avocado, faktisk. Det er vel også ganske nærme i konsistens?
Jeg lager selv noen aldeles nydelige muffins av avocado, mandler og smør. :)

Oppskrift?

Photobscura 30-10-11 18:13

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1241897)
Oppskrift?

Sure thing!
Jeg har dog byttet ut soyamel med mer mandler, og raps med smør. Nydelig! Både med og uten krydder.

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 21:47

Sv: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1241861)
Jeg har hørt at folk med hell har laget sjokoladekake med avocado, faktisk. Det er vel også ganske nærme i konsistens?
Jeg lager selv noen aldeles nydelige muffins av avocado, mandler og smør. :)

Jeg har faktisk laget en sjokoladekake med bønner (!), og den smakte ikke bønner i det hele tatt! Sjekk her.

Dangerous Nan McGrew 30-10-11 21:49

Sv: Re: Sjokoladefudgekake (med lånt bilde)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Holtappen (Innlegg 1241859)
mmmmmm... så og hørtes herlig ut ! Takk for at du deler! skal bestille kakaosmør ved neste bestilling til iherb. Keep up the good work ! Ser frem til flere søte oppskrifter fra deg :D

Ååå, tusen takk for supersøt tilbakemelding :) :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no