Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Enkle retter til mannfolket (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54702)

sigboh 11-07-13 13:51

Enkle retter til mannfolket
 
Hei! Jeg har fått med meg kjæresten min på å sette i gang med lavkarbo igjen. Han prøvde dett for noen år siden, men siden han er "dum" på mat og oppskrifter, levde han kun på salat.. Da sier det seg selv at han ikke holdt ut i mer en tre mnd:p så han har altså gått med på å starte igjen, sålenge jeg står for maten da jeg forklarte alt man faktisk kan spise. Men jeg har lyst til å lage et hefte hvor jeg skriver ned veldig enkle, men gode middags og lunsjoppskrifter som er gode og fullverdige, men som tilogmed han klarer og ikke minst gidder å lage til de dagene/ukene jeg ikke er hjemme hos han. Noen forslag? På forhånd takk :)

smgj 11-07-13 13:55

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Jeg tror det er best om du titter i middag/lunch&frokosttrådene. Der er det masse. Og så kan du jo forklare at det helt fint går å lage 3-dobbel porsjon og spise rester, sånn at det ikke blir "så mye matlaging" totalt sett. :)

Bezzlee 11-07-13 23:38

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Vil anbefale deg å klippe og lime fra oppskriftene her inne. Gjerne lage en kokebok på onenote!
Det har jeg gjort og den synkroniseres til mobbingen min også, dermed er det lettere når jeg skal handle også :) oppskriftene er alltid med meg

smgj 12-07-13 07:27

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bezzlee (Innlegg 1450532)
Vil anbefale deg å klippe og lime fra oppskriftene her inne. Gjerne lage en kokebok på onenote!
Det har jeg gjort og den synkroniseres til mobbingen min også, dermed er det lettere når jeg skal handle også :) oppskriftene er alltid med meg

:D autokorrektur?

Bezzlee 12-07-13 10:52

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Hehe :) mobbing over hele linja :)
Selv følgelig synkronisert til mobilen!

Rin 12-07-13 11:27

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Jeg ville konsentrert meg om gryteretter (chilier!), ostegratenger og omeletter/frittataer som enkle, fullverdige greier som det er lett å lage store porsjoner av for flere dager, OG lett å variere kjøtt og grønnsaker i slik at det blir mange variasjoner over én grunnidé. :) Det er sånt vi lager mest av her, samt wokpanner med varierende innhold hele tida.

Carisma 14-07-13 23:41

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Mannfolk er vel stort sett happy så lenge kjøtt er involvert? :)

Sanney 14-07-13 23:43

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
med mindre dem er veggis. ekke bare damer som er det :p

Carisma 15-07-13 01:09

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1450871)
med mindre dem er veggis. ekke bare damer som er det :p

Neida, men de er ikke mannfolk i mine øyne :p Forskjell på menn og mannfolk...

BenteR 15-07-13 03:40

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1450870)
Mannfolk er vel stort sett happy så lenge kjøtt er involvert? :)

Tja, mennene her i huset er nå mer glad i fiskeretter, så det er vel veldig individuelt.

TrillTrall 15-07-13 07:00

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1450870)
Mannfolk er vel stort sett happy så lenge kjøtt er involvert? :)

Her har vi totalt dilla på hjemmelagde (ikke vi som lager dem altså) seikaker og ditto fiskeboller for tiden. :) Men Lille Gubben er så absolutt Mannfolk. :ja: :love:

sigboh 16-07-13 22:29

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Takk for tips!:) Leter litt i oppskriftene osv her inne. men ville liksom ha litt konkrete tips, for det er så veeldig mye å lete igjennom. Så tenkte liksom hvis noen hadde noen knallgode forslag :D hehe.
Nå skal det nevnes at han IKKE er glad i fisk. Men tror jeg får skrive inn mye gryteretter som jeg har fått som forslag her :)

r.o 17-07-13 23:56

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Flott at han er villig til å gjøre en innsats!
Hva med enkle retter som er mine favoritter når jeg har ikke tid å stå ved ovnen. Tilsvarende som disse to kan du lage i masse varianter. God gammel husmannskost.
-stekte svinekoteletter (salt og pepper på, det klarer han) med sellerirotpure(kokt i fløte med bittelitt salt og pepper, moses etterpå med stav-skikkelig snadder).
-kyllinglår rett fra frossent inn i ovnen bare med krydder på 160 gr 60 min, servert med salat

Lykke til




Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigboh (Innlegg 1451109)
Takk for tips!:) Leter litt i oppskriftene osv her inne. men ville liksom ha litt konkrete tips, for det er så veeldig mye å lete igjennom. Så tenkte liksom hvis noen hadde noen knallgode forslag :D hehe.
Nå skal det nevnes at han IKKE er glad i fisk. Men tror jeg får skrive inn mye gryteretter som jeg har fått som forslag her :)


Camomilla 22-07-13 15:38

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Dette er en hit både hos små og store hjemme hos meg (og tar 10 min. å lage):

1 pose frossengrønnsaker (wokblandinger, blomkål/brokkoli osv.)
1-2 fedd hvitløk
1-2 pk. smårettbacon/-skinke/salatkylling
1 ts sambal oelek (chilipaste)
1,5 dl fløte

Varm stekepanne, ha i stekegrønnsakene. Finhakk hvitløken og ha i. Når grønnsakene er nesten ferdige; rør inn chilipasten, ha i kjøtt (jeg synes det er godt med litt pepperonipølse også), ha på fløte og kanskje litt salt. Ferdig når fløten har tyknet litt.

Masse grønnsaker, protein og fett. Namme :)

FrøkenStress 23-07-13 17:22

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Hær går det mye blomkål og brokkoli grateng ved siden av en god enkel biff:) Kjøpt fryst, kast i ildfastform, strø på ost og inn i ovnen. Kjeeempe godt!

index 24-07-13 10:07

Sv: Enkle retter til mannfolket
 
Her går det mye i kylling, nakkekoteletter og egg. Stekte egg med f.eks pølse med lite karbo til, kokte egg m.m. Gjerne kombinert med salat eller kokte grønnsaker. Til lunch blir det som regel salat med nakkekotelett og kokt egg, steker opp for 3-4 dager i slengen og har det liggende i kjøleskapet. Greit å ha noe ferdigstekt å ty til når man blir sulten. Og siden jeg er den eneste i familien på lavkarbo så blir det ofte enkle retter. Påfyll av drivstoff, rett og slett....


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no