Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Julekaker, 2013-versjonen! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55161)

Filifjonka 27-11-13 13:14

Julekaker, 2013-versjonen!
 
Eg har vel knapt baka lågkarbokaker før, men har kikka litt rundt her nå for å sjå om det er noko eg kan prøve meg på å bake til jul. Men eg mistenker at mange av oppskriftene er litt utdaterte når det gjeld søtstoff. Mange oppskrifttrådar er jo både frå 2010 og 2009, og såvidt eg har forstått er det eit stadig større utval av søtstoff der ute.

Så eg hadde blitt veldig glad for oppdaterte julekakeoppskrifter frå erfarne kakebakerar! Og snacks og godteri!

Imse 27-11-13 13:19

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Utdatert? Jøss jeg har da brukt oppskrifter fra 2005 på marsipan, kransekaker osv jeg.

Jeg bruker det søtstoffet jeg foretrekker, stort sett uavhengig av oppskrifta og har enda ikke mislykkes.

Karamellkakene til Bik MÅ du prøve, etter min mening de beste lavkarbosmåkakene ever!
Marsipan er godt med en blanding av sukrin og stevia, sukrin alene blir kaldt og ungene liker det ikke(og de elsker marsipan).

Valnøttmarsipan ligger det oppskrift på et sted her, og den er virkelig god! Og veldig lettvint siden du ikke trenger å skolde de, kun male nøttene rå.

Delfiakaker er det i flere varianter her, jeg lager med biter av marsipan og sukkerfrie bringebærtopper(DeBron) i, bruker gjerne den som står på delfiafettpakken, men bytter ut til 86%sjokolade og evt sukrin/stevia etter smak.

Filifjonka 27-11-13 13:23

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Noterer karamellkakene til Bik.

Og den informasjonen om sukrin og stevia i marsipanen er akkurat det eg er ute etter, takk!

Ziltoidia 27-11-13 13:29

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Godt initiativ, synes jeg! Det er mange oppskrifter fra tidligere som vi ble helt henrykte av da, men som man i dag ikke blir like begeistret for ettersom det har dukket opp så mye mer digg en kan lage. Når det er sagt, er det mange "gamle" som er helt uslåelige den dag i dag.

Her er en liste over snop jeg mener fortsatt er gjeldende:
Karamellstengene, selvfølgelig!
Marianns pepperkaker
Fristendelavkarbo-lussekatter (men tenker jeg skal prøve Mat for Sjelen sine i år)
Kokosmakroner
Ymse julesnop, deriblant kransekake
Peppernøtter (skal prøve noe annet enn sukrin i år. Synes det gjorde de litt "såpete")

Filifjonka 27-11-13 13:34

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Sjå der ja! takk!

Vipp!! 08-12-13 03:46

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Om noken he julemann oppskrift, anna enn fotballfrue si, so vil eg gjerne ha... Kvite kakemenn altso, det er ikkje pepperkaker! ;)

senka 08-12-13 11:37

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1468181)
Utdatert? Jøss jeg har da brukt oppskrifter fra 2005 på marsipan, kransekaker osv jeg.

Jeg bruker det søtstoffet jeg foretrekker, stort sett uavhengig av oppskrifta og har enda ikke mislykkes.

Karamellkakene til Bik MÅ du prøve, etter min mening de beste lavkarbosmåkakene ever!
Marsipan er godt med en blanding av sukrin og stevia, sukrin alene blir kaldt og ungene liker det ikke(og de elsker marsipan).

Valnøttmarsipan ligger det oppskrift på et sted her, og den er virkelig god! Og veldig lettvint siden du ikke trenger å skolde de, kun male nøttene rå.

Delfiakaker er det i flere varianter her, jeg lager med biter av marsipan og sukkerfrie bringebærtopper(DeBron) i, bruker gjerne den som står på delfiafettpakken, men bytter ut til 86%sjokolade og evt sukrin/stevia etter smak.

Hei Imse :)
Hvor kjøper du bringebærtopper ? Er det stoffene i dem som man får vondt i magen :( Tusen takk for svar :):)

Imse 08-12-13 14:34

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1469444)
Hei Imse :)
Hvor kjøper du bringebærtopper ? Er det stoffene i dem som man får vondt i magen :( Tusen takk for svar :):)

Jeg kjøper de i den lokale grensebutikken her, de er fra DeBron og inneholder maltitol( og maltitol får skikkelig fart på magen). Det er maltitol i det meste slik kjøpte sukkerfire godteri desseverre.

Ziltoidia 08-12-13 14:40

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vipp!! (Innlegg 1469423)
Om noken he julemann oppskrift, anna enn fotballfrue si, so vil eg gjerne ha... Kvite kakemenn altso, det er ikkje pepperkaker! ;)

Signerer denne!

Vokste opp med en helt nydelig (høykarbo)oppskrift på hvite kakemenn som mamma tilfeldigvis klippet ut av Adressavisens nissepost en gang på 90-tallet. De var myke, heller enn sprø, så det burde jo la seg gjøre med noe lavkarbomel... men skal innrømme jeg ikke er den beste på å lavkarbofisereoppskrifter som krever store omveltninger. :p

BenteR 08-12-13 14:42

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Siden jeg er blitt multiallergiker, konstruerte jeg noen godsaker uten de forbudte tingene trodde jeg.Fant ut etterpå at sjokoladen også inneholder soya og melk, så neste gang vil jeg laga dem med kakaonibs.

3 ss cocosa extra virgin smeltes.
50 gram sjokolade 70 % smeltes i oljen.
100 gram kokosmasse
100 gram sesamfrø
50 gram solsikkekjerner
1/2 dl tagatesse
12-15 dråper romessens

Bland alt, og sett på brett med ts (50 stk).
Stek ved 150 grader varmluft i ca 15 minutt. Avkjøl og sett brettene kaldt (jeg satte dem ute siden vi har minusgrader, men fryseren funker nok også eller i kjøleskapet natten over).
Legg kakene i tett boks og oppbevar i kjøleskap.
Nydelige, og hver kake har bare 1 karbohydrat!

Antoinette6 08-12-13 21:16

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Jeg har altså bare 'bakt' Bounty, marsipan og Sarah Bernard, jeg. I de tre-fire årene jeg har vært på lavkarbo. Og det er mer enn nok. Det er de beste. De aller, aller beste. Jeg elsker dem. Og så lettvinte. I åpr har jeg forresten laget marsipan av mandelmel og Tagatesse. Fantastisk gode. Og så trillet jeg kuler og trykket et par valnøtter på hver kule og dyppet dem i smeltet sjokolade. (Jeg er nemlig så glad i valnøtter) Og da er de jo enda mer lettvinte enn når man skålder mandler. You try. Fem minutter, liksom. :D

:)

BenteR 09-12-13 05:01

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senka (Innlegg 1469444)
Hei Imse :)
Hvor kjøper du bringebærtopper ? Er det stoffene i dem som man får vondt i magen :( Tusen takk for svar :):)

Jeg lager gele av bær og bruker litt mye gelatin; lar dem stivne i sjokoladeformene og bruker disse i delfiakaken. Smaker mye bedre enn kjøpte, og så slipper man alt det rare de stapper oppi kjøpt godteri.
Fjorårets to delfiakaker med slik hjemmelaget gele var så populære at de begynte og mase i begynnelsen av sist måned om jeg kunne lage delfiakake snart.

Filifjonka 09-12-13 09:55

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Bakinga mi har blitt utsett, sidan eg ikkje fann mandelmjøl på butikken. Kan eg male mandlar og bruke i staden?

Vipp!! 10-12-13 23:47

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka (Innlegg 1469550)
Bakinga mi har blitt utsett, sidan eg ikkje fann mandelmjøl på butikken. Kan eg male mandlar og bruke i staden?

Jepp, du kan lage sjølv, eg gidd ikkje skolde mandlane først, maler dei i foodprosessoren, men pass på at du ikkje brukar for hard kraft, det gjer noko med oljen i massa, men huskar ikkje kva... ;)

Mandelmjøl er fettredusert og tek opp meir veske trur eg i forhold til sjølvkverna mandelmjøl.

Filifjonka 11-12-13 10:14

Sv: Julekaker, 2013-versjonen!
 
Då skal eg prøve det. Ein kveld eg orkar.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no