Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Lapper av kokosmel (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38020)

cillesnuppa 07-11-10 19:58

Lapper av kokosmel
 
Hadde bare lyst til å dele disse med dere. Kokosmel er et nydelig produkt, og disse lappene er helt nydelige!

http://fristendelavkarbo.wordpress.c...-med-kokosmel/

Gerd 07-11-10 20:00

Sv: Lapper av kokosmel
 
Det er fint om du legger ut selve oppskrifta her i oppskriftsforumet. :)
Gjerne link i tillegg :)

cillesnuppa 07-11-10 20:21

Sv: Lapper av kokosmel
 
Det skal jeg få til!

Kokoslapper:

4 mellomstore egg
4 ss sukrin
4ss kokosmel
1 ts fiberhusk
1 1/2 dl melk
Kanel og/ eller kardemomme etter smak
Visp egg og sukrin raskt sammen. Tilsett deretter kokosmel, fiberhusk og melk. Smak til med kanel og kardemomme til slutt. Jeg foretrekker kun litt kardemomme.
Stekes på litt over middels varme. En spiseskje røre per lapp http://s2.wp.com/wp-includes/images/...?m=1268796201g
Velbekomme :)

Tiki 07-11-10 21:17

Sv: Lapper av kokosmel
 
Kan vel prøve dette med soyamelk også?

fairy21 07-11-10 21:52

Sv: Lapper av kokosmel
 
Disse var kjempegode, laget dem nå til kveldsmat!:) Jeg brukte fløte i stedet for melk. Nam, nam!

cillesnuppa 08-11-10 06:06

Sv: Lapper av kokosmel
 
Jeg tenker at man kan bruke valgfri væske! Jeg har brukt h-melk ettersom min mann ikke spiser lavkarbo, og da blir det litt voldsomt med fløte. Kan helt sikkert bruke soyamelk!
Så hyggelig at du likte de, fairy21 :)

bolla123 08-11-10 06:09

Sv: Lapper av kokosmel
 
Hmmm... Denne tror jeg jeg skal prøve meg på i kveld.. Så jeg kanskje finner et bruksområde for kokosmelka... Noen som kjapt klarer å regne over ca karb. innhold? :)

bolla123 08-11-10 18:45

Sv: Lapper av kokosmel
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bolla123 (Innlegg 963173)
Hmmm... Denne tror jeg jeg skal prøve meg på i kveld.. Så jeg kanskje finner et bruksområde for kokosmelka... Noen som kjapt klarer å regne over ca karb. innhold? :)

Mente kokosmelet.... Ikke melka... Litt trøtt etter en natt på jobb i morges ja.. ;)

cillesnuppa 08-11-10 20:00

Sv: Lapper av kokosmel
 
Hehe:) Kokosmel er nydelig, men suger væske, og man må rett og slett øve seg på å bruke det!

bolla123 08-11-10 20:51

Sv: Lapper av kokosmel
 
Veldig gode!! :)

MadamMim 10-11-10 09:12

Sv: Lapper av kokosmel
 
Disse skal testes!!! :-) Men selvfølgelig med fløte og ikke melk :-)))

mam 12-11-10 10:57

Sv: Lapper av kokosmel
 
Takk, da var den bloggen bokmerka! :D Har fått en del lavkarboblogger samlet under bokmerkene mine nå.

Jeg tenkte også å bruke fløte, litt mindre enn i oppskrifta, og et par ss smelta smør eller olje. Fett metter. Ungene elsker MHMs frokostpannekake stekt som små lapper, dette blir en god variant.

Noen som vet om mandelmel går bra?

mam 12-11-10 11:02

Sv: Lapper av kokosmel
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bolla123 (Innlegg 963583)
Mente kokosmelet.... Ikke melka... Litt trøtt etter en natt på jobb i morges ja.. ;)

Kokosmel av denne typen: http://www.helseogkost.no/nettbutikk...tenfritt_500_g

Næringsinnhold per 100 gram:

785 kJ / 187 kcal
20 g protein
10 g fett
Karbohydrater 4 g
Kostfiber 60 g
Andre fibere 20 g
Natrium 18 mg

Kokosmasse, slik vi baker kokosmakroner av til jul, er noe helt annet. Men også lavt i karbohydratinnhold. 6.4 g pr 100 g. Lurer på om det kan brukes, eller om det må males først. Noen som vet?

TrillTrall 12-11-10 11:13

Sv: Lapper av kokosmel
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mam (Innlegg 965747)
Takk, da var den bloggen bokmerka! :D Har fått en del lavkarboblogger samlet under bokmerkene mine nå.

Jeg tenkte også å bruke fløte, litt mindre enn i oppskrifta, og et par ss smelta smør eller olje. Fett metter. Ungene elsker MHMs frokostpannekake stekt som små lapper, dette blir en god variant.

Noen som vet om mandelmel går bra?

Kokosmel virkelig suger til seg væske i forhold til alt annet mel jeg har prøvd så om du prøver med mandelmel bør du kanskje holde igjen litt på væsken så det ikke blir for tyntflytende?

mam 12-11-10 11:24

Sv: Lapper av kokosmel
 
skaviseeeeeeee.... håper jeg ikke stryker i karbo-matte. :D

Etter beste evne har jeg prøvd å regne ut kh i hele røra. www.næringsinnhold.no og www.matoppskrift.no/sider/maalvekt.asp er gode hjelpere.

Såh,
4 egg, veier 63 g i gjennomsnitt, blir 250 g x 0.3 k = 0.8 k
1 1/2 dl fløte er 150 g, fløte har 2.9 pr 100 g = 4.3 k
1 ss vanlig hvetemel veier 10-12 g. Har ikke peiling på om kokosmel er lettere, men regnet med at 4 ss ikke kan bli mer enn 50 g = 2 k.
Hvis man bruker kokosmel som inneholder 4 k pr 100 g.
Sukrin og fiberhusk har 0 k.

Totalt innhold: 7.1 for hele røra. Deles på antall lapper, det avhenger av hvor store du steker de.

Arrester meg hvis jeg tar feil, jeg er ikke vant til å regne ut slikt. Det ser ganske ok ut. Hvis det blir for mektig å lage det av bare kremfløte, så ville jeg blandet fløte og vann. Lavere karboinnhold også.

mam 12-11-10 12:01

Sv: Lapper av kokosmel
 
Har jeg regna feil? Noen steder er karbohydratinnholdet pr egg 0.3, noen steder 0.9... Jeg må stole på næringsinnhold.no, men er det pr. egg, ikke pr. 100 g? :confused: (Jeg hater matematikk!!!) Ok jeg har googlet masse, egg skal ha 0.3 g karbo pr 100 g. Retter opp igjen. Det ble stryk, dette!

Ihvertfall er det lavt nok selv for de fleste, hvis en ikke spiser alt på en gang. Jeg regner med at ungene tar mesteparten, så sitter jeg igjen med 1-2 lapper. :p

TrillTrall 12-11-10 12:03

Sv: Lapper av kokosmel
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mam (Innlegg 965789)
Har jeg regna feil? Noen steder er karbohydratinnholdet pr egg 0.3, noen steder 0.9... Jeg må stole på næringsinnhold.no, men er det pr. egg, ikke pr. 100 g? :confused:

Ihvertfall er det lavt nok selv for de fleste, hvis en ikke spiser alt på en gang. Jeg regner med at ungene tar mesteparten, så sitter jeg igjen med 1-2 lapper. :p

Pr. 100 g. Garantert. Det er jo ikke mulig å oppgi pr. egg, de eggene vi kjøper varierer fra 55-80 g...

mam 13-11-10 11:10

Sv: Lapper av kokosmel
 
Da har jeg laga lapper med mandelmel. Jeg syns det var vellykket. Tilbakemelding fra 7-åringen: "Det smaker som marsipan!" :D

Jeg brukte bare 3 store egg, og tok mindre sukrin. 1 toppa ss kansje. Og en skvett kremfløte. 3 ss mandelmel og 5 dråper mandelessens. Så hadde jeg i en strøken ts bakepulver, for å få de litt høye og lekre. Jeg syns ikke det ble så tykk røre, så jeg slang i en ts fiberhusk. Men jeg skulle latt det stå og svelle litt lenger, det ble tykkere på slutten.

Veldig godt! Jeg stekte ved svak varme, så lappene fikk stivne gjennom før jeg snudde de. De ble gyldne og litt tykke og stivere enn andre lapper jeg har prøvd.

Mellon 15-11-10 18:41

Sv: Lapper av kokosmel
 
Må testes. Når dere sier kokosmel, er det det som kjøpes på butikken og brukes i kokosmakroner?

LineJM 15-11-10 18:45

Sv: Lapper av kokosmel
 
nei, kokosmel er bare hva danskene kaller kokosflakene.
Kokosmel i denne sammenhengen er kokos som er litt mer behandlet slik at det er tatt vekk en del av fettet.
Dette er en god variant.
http://www.kinsarvik.no/butikker/kin.../IMNB-6575.jpg

Mellon 15-11-10 21:25

Sv: Lapper av kokosmel
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 967336)
nei, kokosmel er bare hva danskene kaller kokosflakene.
Kokosmel i denne sammenhengen er kokos som er litt mer behandlet slik at det er tatt vekk en del av fettet.
Dette er en god variant.
http://www.kinsarvik.no/butikker/kin.../IMNB-6575.jpg

Å ja, stod faktisk å såg på det på helseskosten i dag, men kjøpte typisk ikke

LineJM 15-11-10 21:57

Sv: Lapper av kokosmel
 
Murphy slår til igjen. :rolleyes:
Men da vet du jo hvor du skal finne.

agurken 16-11-10 20:38

Sv: Lapper av kokosmel
 
Jeg har prøvd denne nå, og likte oppskriften veldig godt! Det eneste er at kokosmel er ganske søtt, så jeg syns det ble litt mye sukrin. Det holder jeg nok tilbake på neste gang jeg lager dem!
Ellers var de yummi!!!! Thanks!

misslinda 18-11-10 23:26

Sv: Lapper av kokosmel
 
Disse skal testes i helgen med rismelk ;) Takk for oppskrift ;)

yoga 21-05-12 20:13

Sv: Lapper av kokosmel
 
Åh, lykke! Takk for oppskrift. Disse kokoslappene er nå blitt laget og skal fortæres med stor glede sammen med rørte blåbær og sukrin. :)

Jeg vet de har falt i god smak hos meg, så nå gjenstår det bare å se om min kjære samboer blir like begeistret. ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no