Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Imse sin lavkarborullekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33533)

Imse 11-05-10 13:41

Imse sin lavkarborullekake
 
Ok, jeg tok utgangspunkt i PC-snuppa sin sukkerbrødbunn, men den var litt liten og jeg ville gjerne prøve glutenmel til noe. Og resultatet ble noe både mannen og ungene satte pris på( søtet med sukrin får de smake litt)

4egg
3ss sukrin eller splenda
1ts bakepulver
2ts johannesbrødkjernemel
2 ss avfettet mandelmel
(orginalt laget jeg denne med 2ss gluten, mandelmel fungerer like bra)

Pisk hvitene stive, ha i søtning og pisk inn en og en eggeplomme, dette er den raskeste måten å få eggedosis..
Sikt og vend inn "melet" og bre ut på bakepapirkledd stekebrett. Stekes i 10-12 minutter på 200grader.

Legg et bakepapir oppå bunnen, legg stekerista oppå og velv hele greia opp ned. Dra løs bakepapiret med en gang, men la det ligge løst oppå.

Avkjøl litt, også ruller du sammen bunnen( fortsatt med bakepapir på begge sider), la den ligge sammenrullet til den er kald.

Så har du på bringebærsyltetøy, det kan du lage av ferske eller tinte bringebær og ønsket søtning, evt kok opp med bittelitt johannesbrødkjernemel så det ikke blir så rennende. Rull sammen, la ligge litt og trekke og server.

http://i246.photobucket.com/albums/g...636_404413.jpg


Sjokoladerullade:
http://i246.photobucket.com/albums/g...636_405093.jpg

Nå er det helt sikkert flere fremgangsmåter å gjøre etter at man har tatt kaka ut av ovnen, jeg er en kløne på rullekake og denne så faktisk ut som en rullekake mot mine andre tidligere forsøk:D
Jeg spekulerte på å strø sukrin på bakepapiret slik man gjør med sukker på vanlig rullekake, men jeg anser det som unødvendig søtning og jeg liker ikke sukrin som strøsukker.

Oppdatering på sjokoladerullekake kommer om en uke eller så, jeg skal nemlig bake til min bursdag den 16. , 17.mai og mannen sin bursdag den 18. Så da fikser jeg en med bringebær og en med sjokoladebunn med noe smørkrem. Sjokoladerullade med smørkrem er noe av det beste jeg vet.


Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på oppskriften og forbedringer!

Her er i allefall et perfekt utgangspunkt til den populære desserten Charlotte Russe!

torunn85 11-05-10 13:51

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Hørtes, og så, kjempegod ut :) takker for oppskrift!
Kanskje den skal prøves til helga? :D

Iset 11-05-10 14:21

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Jøss, det ser jo ut som vanlig rullekake! :hyper: Takk, Imse! Jeg er veldig glad i smørkrem eller pisket krem i sånne kaker, det går jo og an. Sjokoladesmørkrem, mmm. Eller sjokolademousse, eller sitronfromasj. Nammis!

Smakfull 11-05-10 16:12

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Lagde denne nå nettopp, hadde alle ingrediensene tilgjengelig, så da var det bare å prøve seg :)

Og jeg må si at jeg ble meget positivt overrasket! Bunnen så jo ut som alt annet man "baker" på lavkarbo, men smakte jo helt lik sukkerbunn :D

Jeg hadde ikke glutenmel, men brukte proteinpulver i stedet og jeg brukte fiberhusk :)

Liker også veldig godt den spenstige gulfargen :D

tina therese 11-05-10 17:33

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
ÅHH!!!
Denne så jo bare helt fantastisk ut!!
Skal prøves i nær fremtid:D

Imse 11-05-10 18:02

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Jeg klarte ikke å la være å prøve på en til.. Så jeg bakte en med sjokoladebunn og hadde i 4ss sukrin( syntes 3 ble litt lite) og 3ss bakekakao. Stekte i 14 minutter.

FYll:

150g smør
1ts kaffepulver oppløst i litt vann
2dl sukrinmelis
200g philadelfia
2ss kakao

Jeg syntes det ble så lite med bare smør, at jeg hadde i en pakke philadelfia i smørkremen. Jeg har ikke regnet på karboinnholdet, men jeg har prøvesmakt:lol: Og det var jo godt! Lurer veldig på om denne egner seg til frysing? Burde gå utmerket det.

LineJM 11-05-10 18:05

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Den så veldig god ut! Og sjokoladevarianten høres også super ut :)
Jeg lurer på: når du skriver ts og ss bruker du vanlige kjøkkenskjeer eller er det sånne måleskjeer du har brukt?

wevi 11-05-10 18:12

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
aaah. :) Denne oppskriften skal æ ta med mæ på sommerferie på hytta. Enkel og grei, og så kan æ ta en liten kakebit tell kaffen når slekta koser seg. Skal prøve den nå til 17. Mai først. Vil prøve den med sjokoladesmak merker æ. Sikkert smart med filadelfia, blir litt friskere. Er helt sikker på at den kan fryses.

Har jobbet som kokk på et sykehjem og bakt et utall rullekaker og da klinte æ fyllet på så fort den va kommet ut av ovnen og rullet sammen. Det er litt dumt med smørkrem så klart, men med syltetøy går det helt flott. Det var jo med vanlig sukkerbrødbunn riktignok, og da er det viktig å være snar før bunnen stivner for å slippe sprekker. Vet jo ikke enda hvordan denne konsistensen er. :)

Imse 11-05-10 18:14

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 875325)
Den så veldig god ut! Og sjokoladevarianten høres også super ut :)
Jeg lurer på: når du skriver ts og ss bruker du vanlige kjøkkenskjeer eller er det sånne måleskjeer du har brukt?

Når man lage mat så bruker man måleskjeer til oppmåling, ellers vil mengden variere enorm! Måleskjeer er laget etter visse standarden, spiseskjeer og teskjeer du spiser med kan variere i størrelse..
Eller skal en måleteskje, spiseskje el.l alltid være skrapet av på toppen, ikke klem eller trykk ned, bruk feks lokket på bakepulveret eller en kniv å dra over skjeen med.

Imse 11-05-10 18:17

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av wevi (Innlegg 875329)
Har jobbet som kokk på et sykehjem og bakt et utall rullekaker og da klinte æ fyllet på så fort den va kommet ut av ovnen og rullet sammen. Det er litt dumt med smørkrem så klart, men med syltetøy går det helt flott. Det var jo med vanlig sukkerbrødbunn riktignok, og da er det viktig å være snar før bunnen stivner for å slippe sprekker. Vet jo ikke enda hvordan denne konsistensen er. :)

Jeg har alltid feilet fordi fyllet tyter ut og kaka sprekker, denne sprakk ikke, selv om jeg rullet den sammen lenge etter at den kom ut av ovnen.

Smørkrem bør ikke has på før kaka er kald ja, men det går helt supert å rulle sammen denne uten sprekker. Den ble kald på tiden jeg brukte på å røre sammen kremen. Denne gangen lot jeg den ligge med et bakepapir under og et over til avkjøling og den sprakk ikke da heller.

Timona 11-05-10 19:09

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Denne så deilig ut!
Regner med at glutenmel ikke er det samme som glutenfritt, får man kjøpt dette i helsekost?
Jeg har bake pro, kanskje jeg kan bruke det isteden? Eller bør man ha glutenmel?

Imse 11-05-10 19:21

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Timona (Innlegg 875351)
Denne så deilig ut!
Regner med at glutenmel ikke er det samme som glutenfritt, får man kjøpt dette i helsekost?
Jeg har bake pro, kanskje jeg kan bruke det isteden? Eller bør man ha glutenmel?

Glutenmel er det man trekker ut når man lager glutenfritt mel. Du må ikke finne på å bruke glutenfritt, for det er en karbobombe!
Jeg aner ikke hva bakepro er. Jeg ville prøvd med et par ts ekstra med johannesbrødkjernemel.

sirimor 12-05-10 10:55

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Åå duh... det så kjempegodt ut!
Dette skal utprøves nå i helgen, helt klart;)
Takk for oppskrift og flotte bilder Imse!

Anette_l 16-05-10 19:44

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Hei:)

Jeg prøvde denne som bløtkakebunn og den ble helt fantastisk :)
Jeg doblet røren og laget to litt høye rundinger på en bake/stekeplate, en på hver stekeplate. Hev de i stekeovnen en og en og vips så hadde jeg to lag til en rund og god bløtkake :) Fylte med bær og pisket krem :)

tina therese 16-05-10 20:11

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Jeg har laget en med sjokolade og en med rørte bringebær i dag
og begge ble kjempe Bra!:D
Suveren oppskrift denne bunnen her altså-
gleder meg til å lage bløtkake av den!
Fristet å lage en rull uten søtning men med litt salt istede,
og lage en slags påleggsrullade.....
Feks. med philadelphia med gressløk og røkt laks eller skinke feks...:rolleyes:

Imse 16-05-10 21:48

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Så gøy at dere likte oppskriften!

Jeg laget uten søtining og med smøreost og spekeskinke på. Skal ha til lunsj i morgen;)

Skal lage sjokoladebunner til mannen sin bursdag på tirsdag, fylle med jordbær og krem.

Sisteinnsats 27-05-10 14:01

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Ungene og jeg laget denne i dag, og den ble ikke akkurat som den du laget, Imse.. http://www.blokksberg.com/images/smilies/fnis.gif

For det første har jeg aldri pisket eggehviter før, så jeg vet ikke om de ble "stive" nok (skal de bli stive som i ikke flytende lenger?), og jeg laget også veldig sjelden eggedosis og var usikker på om den ble stiv nok. Den var helt flytende ihvertfall.

Jeg siktet alle meldelene og vendte i, men det ble klumpete og vanskelig å få jevnt.

Det ble en tynn tynn bunn som kom ut av ovnen, som smakte godt, men altså ikke ligner på din i det hele tatt.. http://www.blokksberg.com/images/smi...cratchhead.gif

Hva har vi gjort galt?

Imse 27-05-10 14:09

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Høres ut som om du ikke piska eggehvitene godt nok nei. De skal være så stive at du kan snu bollen på hodet eller sette en teskje oppi uten at den velter;) Den blir jo litt mere flytende når du har i eggeplommene, men den skal være tykk og luftig.
Min bunn er jo ikke like tykk som vanlig rullekake, men ikke så flat som det høres ut som din ble.

Sisteinnsats 27-05-10 14:25

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 882658)
Høres ut som om du ikke piska eggehvitene godt nok nei. De skal være så stive at du kan snu bollen på hodet eller sette en teskje oppi uten at den velter;) Den blir jo litt mere flytende når du har i eggeplommene, men den skal være tykk og luftig.
Min bunn er jo ikke like tykk som vanlig rullekake, men ikke så flat som det høres ut som din ble.

Aha! http://www.blokksberg.com/images/smilies/eureka.gif

Da skal vi prøve igjen en annen gang! Jentene var gira på sjokoladevarianten, så det spørs om jeg ikke må til innkjøp av Sukrinmelis gitt. :)

Aylvar 12-06-10 12:20

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Kakene ser super gode ut!
Hva er karbo innholde?

ivrig 11-08-10 19:06

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Kan jeg bytte ut glutenmel med bakemix? eller fiberhusk?

Imse 30-10-11 13:49

Sv: Imse sin lavkarbo rullekake
 
Denne hadde jeg nesten glemt. Lurer på om jeg en dag skal prøve å lage denne med mandelmel, må jo prøve mandlemelet til noe..

Jeg har ikke regnet ut karbene, fordi jeg husker ikke hvor mange karber det er i glutenmel. Men summasumarium er det så få at man uten problemer kan ta et par biter til søndagskaffen på ketogent kosthold.

kvaifaen 10-11-11 23:16

Sv: Imse sin lavkarborullekake
 
Lagde den sjokoladerullekaken idag..
Tenkte når jeg tok ut av bunnen og lagde kremen at dette såg jo ikke godt ut..
Men så smakte jeg og plutselig var halve kaken spist og jeg er kjempe kvalm..
Kjeeempe god :)

Imse 11-11-11 10:04

Sv: Imse sin lavkarborullekake
 
Halve kaken var kanskje litt vel mye ja...

Minner meg på at jeg må teste ut denne med mandelmel, for jeg tåler gluten mye dårligere enn før nå. Det funker nok helt utmerket tenker jeg. Altså mandelMEL og ikke malte mandler.

Jeg prøvde den med syltetøy og krem i en bursdag for et år siden eller så, og kaka ble så fort borte at jeg knapt rakk å ta en skive selv.

smgj 11-11-11 10:17

Sv: Imse sin lavkarborullekake
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1249284)
Minner meg på at jeg må teste ut denne med mandelmel, for jeg tåler gluten mye dårligere enn før nå. Det funker nok helt utmerket tenker jeg. Altså mandelMEL og ikke malte mandler.

NÅ begynner du å snakke, ja... :) Jeg vil også ha glutenfri rullekake... :sikle:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no