Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Artikler (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54390)

Yrla 29-04-13 15:56

Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
http://www.forskning.no/artikler/2013/mars/351650

Moogie 29-04-13 16:20

Sv: tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
Intressant studie! Det er jo godt å lese at noen begynner å snakke høyt om fedme som symptom og ikke årsak til sykdommer. Men jeg må jo bare undres merkelige konklusjoner de kommer med. Først så sier de
Sitat:

Bakteriene lever av å bryte ned karbohydrater som kroppen selv ikke klarer å fordøye. I denne prosessen lager de også næring som tarmen kan ta opp. Og noen bakterier gir oss altså flere slike kalorier enn andre.
og seinere foreslår de løsning:
Sitat:

Fedmeforskeren tror spesielt på en god effekt av fiberrik kost, som grove kornprodukter, frukt og grønnsaker.
Hvordan henger det sammen? Når karbohydrater skaper problemer foreslår de at karbohydrater skal være løsningen? De sier jo selv at bakteriene bryter ned karbohydrater. Fiber fra grove kornprodukter jo ingen ting annet enn karbohydrater. Og frukt da? meget lett tilgjengelige karbohydrater igjen. Fortsatt så tør ikke disse fedmeforskere tenke på en reduksjon av karbohydrater som første steget.

Men uansett! Bra at temaet blir forsket på :)

Yrla 30-04-13 00:14

Sv: tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Moogie (Innlegg 1440135)
Intressant studie! Det er jo godt å lese at noen begynner å snakke høyt om fedme som symptom og ikke årsak til sykdommer. Men jeg må jo bare undres merkelige konklusjoner de kommer med. Først så sier de


og seinere foreslår de løsning:


Hvordan henger det sammen? Når karbohydrater skaper problemer foreslår de at karbohydrater skal være løsningen? De sier jo selv at bakteriene bryter ned karbohydrater. Fiber fra grove kornprodukter jo ingen ting annet enn karbohydrater. Og frukt da? meget lett tilgjengelige karbohydrater igjen. Fortsatt så tør ikke disse fedmeforskere tenke på en reduksjon av karbohydrater som første steget.

Men uansett! Bra at temaet blir forsket på :)

Fordi det er forskjell på fibrene. Noen fiber kan ikke benyttes som næring for bakterier mens andre kan det. Om du kjenner til quest barene fra iherb f.eks, der er det en haug med fiber som ikke opptaes men som likevel gir kalorier fordi bakterier i tykktarmen frigjør fettsyrer etter å ha spist de som kroppen opptar og bruker som energi. Det finnes fordøyelige og ufordøyelige fibre m.a.o. Og forskjellig mat gir grobunn for forskjellige bakterier som i sin tur har forskjellig påvirkning på kroppen. Dessverre er det fortsatt lite kunnskap om bakterier men jeg tror vi får vite mer snart fordi jeg tror det undersøkes mye på det området nå.

I reklamen for questbarene sies det fibrene gir grobunn(mat) for de gode bakteriene, men det er vist at de også gir næring til dårlige bakterier, de som kan avgi giftstoffer, som i sin tur kan fremme vektøkning. Ikke en questbar til i min kropp.

Moogie 30-04-13 13:57

Sv: tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1440204)
Fordi det er forskjell på fibrene. Noen fiber kan ikke benyttes som næring for bakterier mens andre kan det. Om du kjenner til quest barene fra iherb f.eks, der er det en haug med fiber som ikke opptaes men som likevel gir kalorier fordi bakterier i tykktarmen frigjør fettsyrer etter å ha spist de som kroppen opptar og bruker som energi. Det finnes fordøyelige og ufordøyelige fibre m.a.o. Og forskjellig mat gir grobunn for forskjellige bakterier som i sin tur har forskjellig påvirkning på kroppen. Dessverre er det fortsatt lite kunnskap om bakterier men jeg tror vi får vite mer snart fordi jeg tror det undersøkes mye på det området nå.

I reklamen for questbarene sies det fibrene gir grobunn(mat) for de gode bakteriene, men det er vist at de også gir næring til dårlige bakterier, de som kan avgi giftstoffer, som i sin tur kan fremme vektøkning. Ikke en questbar til i min kropp.

Det er nå en ting med forskjellige typer fiber. Men det dem referer til er fortsatt den samme type karbohydrater som blir fordøyd og bryt ned til glukose. Havre og annet korn er jo fulle av disse. Og frukt ol. Noe er nok litt bedre, da f.eks. grove kornprodukter inneholder jo også de ufordøyelige fiber som gjør at kroppen bare bruker lengere tid på å bryte ned de fordøyelige fiber. Men det kommer jo samme mengde med glukose ut av de uansett. Så det gir fortsatt ikke noe mening :) fettredde forskere prøver desperat å finne en karbohydratrik løsning på karbohydratoverskudds problemet. Litt dumt...

Yrla 30-04-13 15:34

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
Jeg tenkte det samme selv da jeg leste det.

smgj 02-05-13 09:28

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
En til - som går en del lenger
http://www.economist.com/node/21560523?frsc=dg|a

Yrla 02-05-13 15:10

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
Det er så interessant at man kan bli fet av dårlige bakterier, eller er det avfallsstoffene fra disse som er årsaken? kan man få disse dårlige bakteriene via grønnsaker, kjøtt, ost, egg og smør eller er det bare sukker og?? ja hva må vi unngå?

smgj 02-05-13 15:16

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1440704)
Det er så interessant at man kan bli fet av dårlige bakterier, eller er det avfallsstoffene fra disse som er årsaken? kan man få disse dårlige bakteriene via grønnsaker, kjøtt, ost, egg og smør eller er det bare sukker og?? ja hva må vi unngå?

Tatt i betraktning at de fleste naturfolk har holdt seg jevnt slanke på naturlig kost så er det nok noe som tilhører det moderne livet/maten som er problemet. :)

Yrla 02-05-13 15:19

Sv: Tarmfloraens betydning for insulinsensitivitet, betennelser i kroppen og overvekt
 
tydeligvis lite forskning gjort for å besvare mitt spørsmål http://natgeo.no/vitenskap/kroppen-s...-din-tarmflora


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no