Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Kokosgrøt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55662)

Imse 12-05-14 12:48

Kokosgrøt
 
Jeg oppdaget til min forskrekkelse at denne oppskriften ikke var lagt ut, så det måtte jeg gjøre noe med.
Jeg aner ikke noe om opprinnelsen, den har florert på svenske LCHF-blogger i flere år nå.

2 egg
1dl kokosmelk eller annen væske( jeg tar 50/50 vann og fløte )
1ss kokosmel
en klype salt

Rør godt sammen og varm opp på middels varme. Det er delte meninger om når den skal av plata, jeg tar den av i det den begynner å tykne, da den tykner litt til etterpå pga varmen i kjelen.

Jeg spiser min grøt med kaneldryss, et smørøye og en teskje med sukrin gold. Enkelt og god frokost og et herlig alternativ for oss som savner grøt.

kamp 12-05-14 13:38

Sv: Kokosgrøt
 
Nam :)

Rin 12-05-14 13:45

Sv: Kokosgrøt
 
Denne kan lages i mikrobølgeovn også - varmes i ca 30 sek om gangen med omrøring innimellom, til det har fått den konsistensen man vil ha. :)

Momse 12-05-14 20:24

Sv: Kokosgrøt
 
Denne må prøves,- spennende :)

Nupsida 14-05-14 00:13

Sv: Kokosgrøt
 
Hadde lyst på noe godt til kvelds, men ante ikke hva så gikk inn her for å kikke litt og ramlet over denne oppskriften! Så flaks!

Hiver meg i gang med en gang :D

Chamomilla 14-05-14 10:54

Sv: Kokosgrøt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nupsida (Innlegg 1486323)
Hadde lyst på noe godt til kvelds, men ante ikke hva så gikk inn her for å kikke litt og ramlet over denne oppskriften! Så flaks!

Hiver meg i gang med en gang :D

Ble det bra?

Har ikke prøvd kokosgrøt med egg så langt. Det metter sikkert godt. Har lagd med mandler og mandelmelk og toppet med kokosmasse, kanel og hva jeg kommer på. Mettende det og, men sikkert mer tilfredsstillende metthet når eggene får være med?

Nupsida 14-05-14 12:13

Sv: Kokosgrøt
 
Jeg kokte den litt for lenge (prøvde i mikroen) så min ble eggerøre :P
Men skal prøve igjen ikveld! :)

Imse 14-05-14 12:26

Sv: Kokosgrøt
 
Jeg lager aldri min i mikro, det blir så mye inn og ut av mikroen, at jeg selv føler at det er mindre jobb å lage den i kjele og røre og røre. Det blir fort eggerøre om en ikke passer på. Det er jo tross alt egg..

Nupsida 14-05-14 13:39

Sv: Kokosgrøt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1486351)
Jeg lager aldri min i mikro, det blir så mye inn og ut av mikroen, at jeg selv føler at det er mindre jobb å lage den i kjele og røre og røre. Det blir fort eggerøre om en ikke passer på. Det er jo tross alt egg..

Ja, tror jeg må prøve gryte ikveld :)

Nupsida 15-05-14 13:04

Sv: Kokosgrøt
 
Nå laget jeg den i gryta og da ble konsistensen fin, men tror ikke jeg liker kokosmel-smaken :/ Mettende var det ihvertfall :)

Moogie 18-05-14 00:48

Sv: Kokosgrøt
 
Hørtes ut som en kjempe god grøt! Takk for oppskrifta! Den skal prøves ut :)

r.o 25-05-14 00:12

Sv: Kokosgrøt
 
Prøvde denne nå første gangen og synes den var helt ok. Skal prøve neste gang med linfrø og solskikkefrø oppi for å få tyggemotstand og mer smak. Brukte soyamelk i kokingen og etter at jeg hadde lagt grøten på tallerken brukte jeg smørøye, kanel+sukrin og soyamelk/fløte rundt grøten.


Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1486136)
Jeg oppdaget til min forskrekkelse at denne oppskriften ikke var lagt ut, så det måtte jeg gjøre noe med.
Jeg aner ikke noe om opprinnelsen, den har florert på svenske LCHF-blogger i flere år nå.

2 egg
1dl kokosmelk eller annen væske( jeg tar 50/50 vann og fløte )
1ss kokosmel
en klype salt

Rør godt sammen og varm opp på middels varme. Det er delte meninger om når den skal av plata, jeg tar den av i det den begynner å tykne, da den tykner litt til etterpå pga varmen i kjelen.

Jeg spiser min grøt med kaneldryss, et smørøye og en teskje med sukrin gold. Enkelt og god frokost og et herlig alternativ for oss som savner grøt.


Ladybird88 28-06-14 12:21

Sv: Kokosgrøt
 
Jeg skulle akkurat til å legge ut en lignende oppskrift da jeg så denne! Forskjellen er at jeg lager min med kefir istedetfor kokosmelk, jeg synes det gir en frisk smak. Og at jeg bruker litt kardemomme i mens jeg koker for ekstra kryddersmak. Ellers akkurat det samme.
har alltid laget min etter øyemål men nå har jeg noe å sammenligne med. Flott! Litt irriterende å ta for mye kokosmel også måtte tynne ut med egg og kefir sånn at det blir dobbelt så mye som planlagt. Mine skulle egentlig bli pannekaker da jeg fant ut av det. Og det er ganske enkelt å lage en slags scrambled kokospannekake, den henger jo ikke sammen men blir veldig god, spesielt hvis man dropper fiberhusk, det synes jeg er så vondt...

Moogie 26-12-14 00:19

Sv: Kokosgrøt
 
Liker denne grøten veldig godt! Noen som har laget stor porsjon? Trenger man noen justeringer i oppskrifta, eller kan man bare gange opp til antall porsjoner? Lurer på om noen har servert den til ikke lavkarbospisere? Hva var tilbakemeldinger? Leker med tanken på å servere den til mine venner til lunsj en dag

Imse 21-03-19 19:01

Sv: Kokosgrøt
 
Dytter opp. Det er veldig godt å tilsette 1 ss chiafrø i tillegg. Husk å røre hele tiden og senk varmen om du mistenker at den varmes for fort opp. Varmes den for fort opp får du scrambled pancakes.

kamp 21-03-19 20:50

Sv: Kokosgrøt
 
Jeg bruker
10 egg
2,5 dl kokosmelk
1 dl kokosmel
Som en variant


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no