Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Trening (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Jogging versus løping (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48600)

VSB 11-10-11 15:35

Jogging versus løping
 
Bare funderer her, sikkert ikke så viktig, men kan jo høre om noen vet.

I dag har jeg gått ca. 8km. Dersom jeg hadde løpt samme distansen, men da brukt kortere tid, ville jeg likevel forbrendt flere kalorier? I tid , la oss si 1 time versus 1 time vil man jo dety, men her bruker man desto lenger tid på den samme distansen...

nellie 11-10-11 16:58

Sv: Jogging versus løping
 
Det kommer vel veldig ann på formen? Jeg f.eks er elendig på løping og pulsen går helt løpsk. Sikkert fordi at jeg er så tung. Så jeg ville forbrent mer. Men er man i grei form så kan det jo være at det går opp i opp, siden man da er i aktivitet over lenger tid. Test med pulsklokke?

VSB 11-10-11 18:04

Sv: Jogging versus løping
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1228056)
Det kommer vel veldig ann på formen? Jeg f.eks er elendig på løping og pulsen går helt løpsk. Sikkert fordi at jeg er så tung. Så jeg ville forbrent mer. Men er man i grei form så kan det jo være at det går opp i opp, siden man da er i aktivitet over lenger tid. Test med pulsklokke?

Er nok dessverrre like dårlig som deg, minst, til å løpe, så vil bli litt vanskelig:o

nellie 11-10-11 18:36

Sv: Jogging versus løping
 
Det går ikke ann å bli så mye verre enn meg:p

danielve 11-10-11 19:59

Sv: Jogging versus løping
 
TTanken din er faktisk helt sant. Er ikke stor forskjell mellom å gå eller å jogge eller å løpe. Har testet ut med ulike distanser. Men det funker bare hvis du går med litt puls dvs blir andpusten.

Sprettball 11-10-11 20:16

Sv: Jogging versus løping
 
Kaloriregnskapet blir kanskje tilnærmet ett fett, men hvis du fint klarer å løpe litt, så vil du få en helt annen formkurve dersom du legger inn et par strekk med jogging i turen din. F.eks hvis du jogger 3-4 minutter 2-3 ganger i løpet av turen er det nok til å gi veldig god effekt på kondisjonen. Hvis du er så dårlig som du sier til å løpe (og med det kun mener dårlig form og ikke vonde ledd eller noe sånt) så vil det jo bli rene intervalltreningen! Og to-tre minutter to-tre ganger er et overkommelig sted å starte hvis du leker med tanken på å begynne å jogge.

...eller bare kos deg med turen din! :)

Klem fra Sprettball.

Katta66 11-10-11 20:25

Sv: Jogging versus løping
 
Det er jo sånn at om du hadde løpt samme strekningen som du hadde gått, så hadde du brent flere kalorier. Jeg gjør begge deler, dvs noen dager er det gåtur og andre dager løpetur. Om jeg løper 5 km, bruker omtrent 30 min, så forbrenner jeg ca 360 kcal. Men for å forbrenne det samme på en gåtur, må jeg gå raskt i ca 75 min.

aliasdictus 12-10-11 21:54

Sv: Jogging versus løping
 
Jeg ville ikke brydd meg så veldig om kaloritellingen. Å gå tur er sunt, noen mener til og med at man blir smartere av det. Hvis det er trening du er ute etter kan du jo intervallprege turene, legg inn noen drag med skikkelig fart, evt gå hardt på i motbakke. Stimulien kroppen får av litt motstand er mye mer verdt på sikt enn de kaloriene man forbrenner der og da. Rolig jogging over lengre tid har jeg lite tro på, med mindre man vil bli flinkere til å jogge rolig over lengre tid da. Ser lite poeng i det, ganske så stressende for kroppen er det også.

Jeg har tidligere anbefalt dr mercola sitt peak 8 fitness program, det kan tilpasses til de aller fleste, og det gir gode resultater. Søk på mercola.com, eller søk på andre tråder som omtaler 4x4 intervaller. Man trenger ikke løpe for å kjøre intervaller hvis det er utfordringen, sykling, gåturer i motbakke, svømming etc... :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no