Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fase I (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=92)
-   -   Matvarer tillatt på Fase 1 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2528)

Victory 12-01-10 08:43

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Jepp må nok det...den finnes i hel ost, og er blå. :)
http://www.tine.no/5998.cms

Pølser er interessant! Men jeg har heller ikke sett noen med så lite fett tror jeg, men det hadde vært godt så si fra om du finner! :)

enerilos123 16-01-10 21:33

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
spiser det man vil av denne lista da??

Victory 17-01-10 01:28

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Jeppsi peppsi! :)
Bare følge litt med på mengdene der det er nevnt. Som i meieriprodukter o.l..

Rottis 08-02-10 02:36

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Vurderer sterkt å hoppe på dette kostholdet, da jeg bor i USA og det er langt lettere å finne "fat free" og "reduced fat"-produkter enn noe annet.

Hvordan er det med f.eks. "non fat" cottage cheese? Kan det gå klar under denne listen, forutsatt at det ikke er tilsatt sukker eller andre ulumskheter?

Smakfull 08-02-10 11:32

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
cottage cheese inneholder veldig lite fett (sammenlignet med vanlig ost) og den er bygget på skummet melk som vil si at den inneholder en del melkesukker, så den spiser jeg med god samvittighet :)

Noe energi må man jo få i seg i løpet av en dag ;)

Victory 21-06-10 09:58

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Hva med kikerter på fase 1, er det ok???

Tunrida 17-07-10 01:34

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Jeg er helt ny i denne karboverden, så jeg må bare spørre.. Er det de forskjellige fasene her man skal følge når man skal starte på lavkarbo? :p

martefie 17-07-10 16:57

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tunrida (Innlegg 903224)
Jeg er helt ny i denne karboverden, så jeg må bare spørre.. Er det de forskjellige fasene her man skal følge når man skal starte på lavkarbo? :p

Det kommer an på om det er South Beach-lavkarbo (som egentlig ikke er såååå lavkarbo) eller annen lavkarbo du har tenkt å følge.

Tunrida 17-07-10 17:26

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av martefie (Innlegg 903336)
Det kommer an på om det er South Beach-lavkarbo (som egentlig ikke er såååå lavkarbo) eller annen lavkarbo du har tenkt å følge.

Jeg tenkte å kjøpe en pakke på ketolyse.no og når den "kuren er over" så fortsetter jeg med lavkarbomat..
I dag ligger jeg på maks 20 karber om dagen. Kun kjøtt, egg, ost, bacon etc. Ikke frukt og lite grønnsaker.. Absolutt ikke noe brød, pasta, poteter ris etc..

Celuna 01-11-10 18:54

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Hei.
I dag er min 1.dag på South Beach dietten, fase 1. Har lest masse nå og håper eg klarer dette. Ser mange har gått ned på denne tidligere, så eg håper....:)
Er veldig glad for å kunne få komme inn her og få tips o.l. på veien :)
Skal bli spennende dette :) Nå skal eg prøve meg på en sånn vekttap registrator :)





Victory 01-11-10 20:28

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Hei!

Velkommen til denne lille south beach klubben. :) Fin diett dette.. Fase en går mye lettere enn man først tenker. Lykke til, og hold oss oppdatert hvordan det går da. Alltid spennende og nyttig og se hva andre spiser syns jeg. :)

Celuna 03-11-10 19:02

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Hei igjen :p
Da er dag 3 av fase 1 snart over og det går flott her. Nå har eg bakt oopies-boller og de var gode:D
Har gått ned 600g på de første 2 dagene. Håper det fortsetter sånn, da er eg fornøyd;)
Er veldig gøy å kunne ha dette forumet og lese i, får mye lærdom herfra.
Ha en flott kveld:)





Celuna 05-11-10 11:54

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Heisann:)
Dette er min 5 dag og det går over all forventning. Eg var på vekta idag igjen og den viste minus 2 kg. sia mandagsmorning, jippi juble :heia:

Har tenkt og tenkt og tenkt på hva som skjer visst eg drikker vin i helgen....legger eg på meg da, eller stopper vekta bare opp et par dager???

Kan noen svare meg på dette?:confused:

G I malin 02-01-11 19:47

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Skyr er vel et produkt som passer i fase 1 ?

Næringsinnhold 100 g vare gir ca.:

energi
265 kJ (62 kcal)

protein
11,2 g

karbohydrat
3,9 g

hvorav sukkerarter
3,6 g

fett
0,3 g

hvorav mettede fettsyrer
0,1 g

kostfiber
0,4 g

Jeg har enda ikke klart å spise opp en hel boks, uten å måtte sette noe tilbake i kjøleskapet. Mektige saker, men godt :)

Victory 03-01-11 10:04

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Det er vel bare de naturelle yoghurtene som er tillat på fase 1. Men skyr ha vel en naturell også... den har jeg aldri smakt, men bør jo kunne røre inn litt vanilje essens o.l i den så blir det sikkert godt. De andre skyrene er veldig gode syns jeg, men som du sier, de er mektige ja!

G I malin 03-01-11 12:56

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
ah, det hadde visst ikke øynene mine fått med seg.. Får prøve naturell i dag da :)

Hedvig 05-01-11 21:10

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Er det lov med kokosmelk i Fase 1? Jeg trodde det var sukker i den, men en venninne tror kanskje det er lov. Har ikke noen boks å sjekke innholdet på.

G I malin 06-01-11 20:50

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
jeg har sett lett-kokos melk.. men det sto bare kokosmelk og vann. Så om du ikke finner lett går det ann å vanne ut tenkte jeg :p Tror ikke det sto sukker i innholdet... men jeg husker ikke helt.

Ashley 16-03-11 18:56

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Er på ketolyse kuren i uke 3 nå å opplever vektstagnasjon. har utrolig lyst å prøve meg på denne! var mange tilpasninger her :eek: og passer bedre til mitt kosthold å unngå alt det fete tror jeg. her kan du spise mer grønnsaker:D

blir det feil å gå fra ketolyse i uke 3 over til SB fase 1? skal holde meg i denne fasen i lengre enn 2 uker da. verdt å prøve!

man kan ikke ha fete sauser, fløte og rømme her? men man kan ha lettmelk? er sojamelk bedre enn vanlig melk? liker godt det jeg :p

Sandra35 20-03-11 02:13

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smosje (Innlegg 27560)
Siden det ikke er her fra før; her er listen over matvarer tillatt på Fase 1:
:)

Kjøtt
* Oksekjøtt: Magert oksekjøtt, inklusiv mager kjøttdeig, karbonadedeig (karbonadedeig er bedre da den innelholder mindre fett og mer rent kjøtt)
* Svinekjøtt: Kokt skinke, magert bacon, frokostbacon, rent svinekjøtt
* Kalv: Kalvestek, rene kalvekjøttstykker, karbonadedeig av kalv
* Øvrig: Alle magre kjøttvarer, jo mer rent kjøtt, jo bedre.
(Unngå: Pølser og andre typer tilvirkete kjøttvarer inneholder ofte mel som bindemiddel, pluss at de ofte har et høyt fettinnhold. Unngå også spareribs, lever, leverpostei, honningmarinert skinke, kalvebryst)
* Fugl: Kalkunbacon, kalkunfilet, kyllingfilet
(Unngå: kylling/kalkun vinger og lår, and, gås)

Fisk
* Alle typer fisk og skalldyr

Ost
* alle typer ost bør være av mager type, dvs 30% fett eller mindre
* mager Norveiga og mager Jarlsberg
* Cheddar light
* Cottage Cheese
* Feta
* Milner
* Mozzarella
* Parmesan
* Provolone
* Ricotta, mager
* Smøreost, mager (eks Tine Mageroster på tube/bordpakning og Philadelphia light)
(Unngå: Alle typer brunost da de inneholder mye sukker, brie, Edammer, gulost med høyt fettinnhold (dvs normal Norvegia/Jarlsberg etc))

Nøtter
* Pecannøtter (15 halve pr dag)
* Peanøtter (20 pr dag)
* Peanøttsmør (1-2 ss pr dag)
* Pistasjnøtter (30 pr dag)
(Kun en rasjon om dagen - ikke en rasjon av hver ;) )

Egg
* så mye du vil! (under forutsetning av at legen din ikke forbyr det av individuelle medisinske årsaker)

Tofu
* Mager, myk type

Grønnsaker
* Alfalfaspirer
* Artisjokker
* Asparges
* Aubergine
* Stangselleri
* Kål (blomkål, grønnkål, hvitkål, rosenkål, nykål, hodekål, kålrabi/kålrot)
* Bønner (svarte bønner, hvite bønner, grønne bønner, italienske bønner, kidneybønner, linser, limabønner, brune bønner, soyabønner etc etc)
* Erter (grønne, gule, splitterter, sukkererter)
* Brokkoli
* Agurk
* Sopp (alle typer)
* Salat (alle typer)
* Spinat
* Tomat
* Løk (blank løk, rødløk, purre, gressløk etc etc)
* Vannkastanjer
* Paprika
(Unngå: Poteter, søtpoteter, turnips, jordskokk, gulrot, mais, rødkål, surkål med sukker)

Oljer
* Rapsolje (canola-olje)
* Olivenolje
* Solsikkeolje

Krydder
* Alle krydder uten tilsatt sukker
* Buljong
* Ekstrakter (mandel-, peppermynte-, vanilje-ekstrakter etc)
(Unngå: krydder som inneholder smaksforsterker)

Søte ting (Maks 75 kalorier per dag)
* Kakaopulver (naturlig - ikke noe oboy/nesquick!)
* Gelatin (sukkerfri)
* Sukkerfrie harde drops
* Tyggegummi (sukkerfri)
* Saftis (sukkerfri selvsalgt)
* Kunstig søtningstoff

Melkeprodukter
* Skummet melk, lettmelk (ikke mer enn 1% fett)
* Mager sojamelk, naturell (ikke mer enn 4% fett)
* Kjernemelk, 1% fett
* Mager naturell yoghurt (ikke mer enn 250 ml pr dag)
(Unngå: Helmelk, hel soyamelk, yoghurt med normalt fettinnhold, yoghurtis, fløte, fløteis)

Drikke
* Vann!!
* Mineralvann (Farris, Olden etc)
* Kaffe og te, koffeinfri
* Lightbrus (Cola light, Pepsi max etc med koffein - begrens til en enhet per dag)
* Light saft (Fun light e.l.)
* Varm sjokolade (laget på kakao, søtningstoff og melk - går av 75 kcal søtrasjon)
(Unngå: All alkohol, inkl øl og vin)

I fase 1 skal man også unngå helt:
* Frukt, alle typer inkl fruktjuice
* Brød, alle typer
* Frokostblandinger, alle typer inkl müsli og cornflakes
* Bakervarer/kaker, alle typer
* Havregryn, inkl havregrynsgrøt
* Pasta, alle typer
* Ris, alle typer

FLott!!!

jegerjenta 27-06-11 15:47

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Noen som vet om ricottaost er det samme som Cottage Cheese?

Tonje85 12-07-11 10:30

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
Nei, ricotta er en hvit smøreost. Den har ikke klumper, slik som cc.

Ashley 25-08-11 22:12

Sv: Matvarer tillatt på Fase 1
 
hva er egentlig forskjellen på denne fasen i forhold til psmf? hva er lov av matvarer her i forhold? vil helst velge den sunneste varianten.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no