Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Strid om aspartam (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6829)

Albertine 23-10-05 10:36

Strid om aspartam
 
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108632

Vår alles kjære Drevon har også uttalt seg om saken.

Iset 23-10-05 10:54

Sv: Strid om aspartam
 
Ja det har det jo vært i årevis nå. Jeg er enig i at aspartam ikke akkurat er sunt, og at det bør begrenses kraftig. Men jeg er også enig i at det er bedre å drikke lettbrus enn sukret brus. Mange er jo hysterisk redde for aspartam, mens de ukritisk heller i seg sukkerbrus. Det er jeg ikke sikker på er så mye bedre.
Hehe litt morsomt å se to vekklubb-eksperter være uenige. :P

nøtta 23-10-05 10:59

Sv: Strid om aspartam
 
jeg drakk cola light i går jeg :o riktig nok en stund siden sist - men jeg liker og tenke at det går greit en gang i blant !

men når man tenker på at aspartam kan hindre vektap hvor lenge etter at man har drukket litt brus gjelder dette ? er det bare samme daen eller kan det frosinke vektapet med et par dagen , jeg flyr jo på do som aldri før hver gang jeg drikker cola light så jeg mister i hvertfall mye vann...

Nille 23-10-05 11:34

Sv: Strid om aspartam
 
:ja: Det er et uomtvistelig faktum at aspartam skaper søthunger, og at det finnes flere forskningsrapporter som underbygger og beviser dette, så som vanlig er ikke Drevon så oppdatert som han burde være......:rolleyes:

Det er også flere forskningsrapporter som viser at aspartam kan fremkalle allergiske reaksjoner hos mange - OG at det også har vist seg å hemme vekktap for flere.

Jeg er enig i at det mange steder skapes et anti aspartam hysteri, særlig i USA, - hvor Birketvedt har store deler av sin erfaring fra.

Jeg mener at hver og en må finne ut hvordan aspartam virker på ens kropp. Og ta hensyn til det. Noen tåler mer - noen tåler mindre eller ingenting. Alle kusntige søtstoff er nettopp det navnet sier KUNSTIGE. Og da vil det alltid være et eller annet stoff i det som ikke akkurat er kjernesundt - uten at det behøver å være skadelig/farlig etc for det.

Men om man drikker 2-3 liter lettbrus pr dag er det uansett ikke sunt. Hverken for mage eller tenner. I brus er er også kullsyre, - og der kan hverken Drevon eller Birketvedt være uenige i hva som skjer med tennene våre...... men det er jo ikke diskusjonstema her..;)

Det er uansett bedre å drikke lettbrus enn sukkerholdig brus - men det aller beste er å IKKE drikke brus i det hele tatt....:D Det er vel de fleste enig i.

des65 23-10-05 14:17

Sv: Strid om aspartam
 
Åj det var jo rimelig stor mengde lettbrus de snakket om! Jeg drikker litt lett brus innimellom, noen dager ingenting, andre dager fra 1-2 glass, eller bare noen slurper, så jeg vil jo si at jeg var langt ifra de mengdene der ;)
Men som sagt så tror jeg det meste er farlig i store mengder, også lettbrus.

mofe 23-10-05 16:28

Sv: Strid om aspartam
 
Jaja. Man kan jo drukne i kaffekoppen sin også.

HP 23-10-05 16:34

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Jaja. Man kan jo drukne i kaffekoppen sin også.

Der er vel strid om kaffe også? :snill:

Tricky 23-10-05 16:36

Sv: Strid om aspartam
 
En enkel regel som er vanskelig å følge: "Alt med måte" ....:cool:

mofe 23-10-05 16:41

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Der er vel strid om kaffe også? :snill:

:snill:

HP 23-10-05 16:41

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tricky
En enkel regel som er vanskelig å følge: "Alt med måte" ....:cool:

Hvem sin måte... ? :snill:

Måtte bare, den regelen er lett å ty til, men ikke helt rett fram den heller ;)

Iset 23-10-05 17:43

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tricky
En enkel regel som er vanskelig å følge: "Alt med måte" ....:cool:

Kaller du den enkel? Jeg syns den er veldig vanskelig for mange, fordi den er så uklar på mengder. Jeg skjønner jo hva som menes med den, og jeg er jo delvis enig, men jeg syns den blir dratt inn i kostholdsdiskusjoner altfor ofte og som en altfor letvindt løsning på alt. ;)

Nille 23-10-05 18:38

Sv: Strid om aspartam
 
Er litt enig med Tricky jeg, - alt med måte = som at det er forskjell på å barbere seg og skjære hue av seg....:p

Det er forskjell på "en sup" i ny og ne, et glass eller to et par ganger i uka, et lite glass hver dag - enn 2 liter til dagen. Eller er det noen som oppfatter "med måte" som 2 liter til dagen ? Hm..... nei, jeg klarte visst ikke billedgjøre det allikevel......... :wacko:


HP 23-10-05 19:49

Sv: Strid om aspartam
 
Du vil nok komme utfor noen som mener at _bare_ 1.5 liter Pepsi-Max, er å vise måtehold. Ekspertene råder jo oss tross alt til å drikke 1.5-2 liter + væske for dagen :snill:

Noen som uttaler at med måte går det bra, kan mene _litt_ som lørdagskos, mens andre kan legge litt hver dag i begrepet "med måte". Så med måte er ikke en enkel regel. Så når en ekspert uttaler at med måte så går det bra, så er det naturlige spørsmålet tilbake: "Hva mener du er et måtelig inntak?"

Nille 23-10-05 19:55

Sv: Strid om aspartam
 
:ja: ... det skal ikke være lett.....

Tricky 23-10-05 22:20

Sv: Strid om aspartam
 
Hehehe! Oi oi oi så man kan kverulere rundt et lite ordtak :D

Min billedgjøring (og mitt mål) er å få i meg litt av hvert i stedenfor mye av noe. Variere kosten rett og slett. Et eksempel: Selv om egg er en god proteinkilde og det sannsynligvis ikke er farlig for kolestrolet, så ser jeg ikke poenget i å spise masse masse egg, fordi jeg da går glipp av næringsstoffene og byggesteinene fra andre proteinkilder..

Samme med for eksempel lett-brus, masse pepsi max vil for meg si mindre vann :rolleyes:

Her går jo diskusjonen på om søtstoff er farlig eller ei, og da velger jeg å tenke at MYE av alt er ikke heldig uansett ;)

Bedre nå? :p

HP 23-10-05 22:23

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tricky
Hehehe! Oi oi oi så man kan kverulere rundt et lite ordtak :D

Dette er desverre ikke brukt som et ordtak, men som et altfor vanlig - og lettvinnt - argument innen mange debatter - spesiellt kostholdsdebattene. :)

Iset 24-10-05 08:05

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av HP
Dette er desverre ikke brukt som et ordtak, men som et altfor vanlig - og lettvinnt - argument innen mange debatter - spesiellt kostholdsdebattene. :)

:nikker: Det er derfor jeg reagerer litt på det, fordi jeg i seriøse diskusjoner om kosthold (spesielt sukker, på andre fora) alltid får høre "jaja, alt med måte" og da er liksom diskusjonen over for deres del. Det er altfor lett å si. :rolleyes:

nøtta 24-10-05 10:11

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Jaja. Man kan jo drukne i kaffekoppen sin også.

:lol:

205gti16v 27-10-05 19:14

Sv: Strid om aspartam
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Kaller du den enkel? Jeg syns den er veldig vanskelig for mange, fordi den er så uklar på mengder. Jeg skjønner jo hva som menes med den, og jeg er jo delvis enig, men jeg syns den blir dratt inn i kostholdsdiskusjoner altfor ofte og som en altfor letvindt løsning på alt. ;)

Enig her. Selvfolgelig går det greit med litt sukker i kosten, men det er bedre uten. Samme med aspartam og andre kunstige søtstoff.

Då er det bedre å anbefale folk å igjen innføre lørdagsgodt(egentleg blir det for mange å avskaffe mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og søndagsgodtet:rolleyes: ) Nå snakker eg om folk som ikkje har sett lavkarbolyset.

Alt som er bra for oss og i tillegg smaker godt.

Hmm, det klang liksom ikkje helt sånn som eg hadde tenkt.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no