Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Sylwesters søte lefser (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56168)

sylwester 27-01-15 00:18

Sylwesters søte lefser
 
http://forum.lavkarbo.no/picture.php...pictureid=2763

2 egg, hviten piskes stiv. Plommene blandes med
125g Cottage Cheese
125g Kremfløte
1ts fiberhusk (2g) (kan sikkert erstattes av populver el.l.)
1ss glutenmel (16g) (viktig for konistensen)
Søtning tilsvarende 30g sukker (f.eks. flytende natreen 2,2ml i lokket, smak til)

Røren vendes i den stivpiskede egehvitten. (vet igrunn ikke hvorfor, men oppskriften baserer seg jo på lapper eller lignende) og smøres ut over et bakepapir (nesten en hel langpanne siden dette skal være tynt) og stekes i 175 grader i 15 minutter.

Når jeg tar den ut så legger jeg en rist over og kjappt snur hele greia slik at den kjøler seg ned på rist uten bakepapir. Jeg deler den med sak i 6 deler og bruker bakepapiret som mellomlegg og har det i en pose i kjøleskap.

En slik med 20g smør, sukrin og kanel har 278kcal, 7,6g protein, 26,8g fett og 1,6g karbo. Spiser du 2 så orker du neppe middag.

langaard 27-01-15 09:11

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1503452)
http://forum.lavkarbo.no/picture.php...pictureid=2763

2 egg, hviten piskes stiv. Plommene blandes med
125g Cottage Cheese
125g Kremfløte
1ts fiberhusk (2g) (kan sikkert erstattes av populver el.l.)
1ss glutenmel (16g) (viktig for konistensen)
Søtning tilsvarende 30g sukker (f.eks. flytende natreen 2,2ml i lokket, smak til)

Røren vendes i den stivpiskede egehvitten. (vet igrunn ikke hvorfor, men oppskriften baserer seg jo på lapper eller lignende) og smøres ut over et bakepapir (nesten en hel langpanne siden dette skal være tynt) og stekes i 175 grader i 15 minutter.

Når jeg tar den ut så legger jeg en rist over og kjappt snur hele greia slik at den kjøler seg ned på rist uten bakepapir. Jeg deler den med sak i 6 deler og bruker bakepapiret som mellomlegg og har det i en pose i kjøleskap.

En slik med 20g smør, sukrin og kanel har 278kcal, 7,6g protein, 26,8g fett og 1,6g karbo. Spiser du 2 så orker du neppe middag.

Soft flora margarin:confused:

TrillTrall 27-01-15 12:01

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1503460)
Soft flora margarin:confused:

Tenkte på det samme og tok en titt på innholdslista på nettet og det er ikke så ille - det er laget av raps- og kokosolje, ingen skumle oljer der altså. :) Margarin er ikke så ille nå som det var for bare noen få år siden. Jeg bruker bare bremykt, smør og olivenolje, men det er mitt valg da. :)

langaard 27-01-15 15:54

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1503467)
Tenkte på det samme og tok en titt på innholdslista på nettet og det er ikke så ille - det er laget av raps- og kokosolje, ingen skumle oljer der altså. :) Margarin er ikke så ille nå som det var for bare noen få år siden. Jeg bruker bare bremykt, smør og olivenolje, men det er mitt valg da. :)

Holder meg til rørossmør :D

Bønna200 27-01-15 15:56

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Dette så rett og slett veldig godt ut. :sikle:

Kanutten 27-01-15 18:57

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1503467)
Tenkte på det samme og tok en titt på innholdslista på nettet og det er ikke så ille - det er laget av raps- og kokosolje, ingen skumle oljer der altså. :) Margarin er ikke så ille nå som det var for bare noen få år siden. Jeg bruker bare bremykt, smør og olivenolje, men det er mitt valg da. :)

Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

TrillTrall 27-01-15 19:00

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1503501)
Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

Hm? Det skjønte jeg ikke. Margarin er jo en smør-erstatning / etterligning og før ble det laget på mye dårligere ingredienser enn det i alle fall Soft Flora blir i dag.

Kanutten 27-01-15 19:00

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1503501)
Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

Står at den inneholder fullherdete oljer...

Kanutten 27-01-15 19:01

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1503502)
Hm? Det skjønte jeg ikke. Margarin er jo en smør-erstatning / etterligning og før ble det laget på mye dårligere ingredienser enn det i alle fall Soft Flora blir i dag.

Google på margarin vs smør.
.

Carisma 27-01-15 19:42

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1503501)
Margarin forteller vel mer om hvordan det er laget uavhengig av innholdet?

Ja, det stemmer. Den varmebehandles bl.a og det er da den tetter årene.

TrillTrall 27-01-15 23:31

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1503503)
Står at den inneholder fullherdete oljer...

Fullherdede oljer er ikke farlige, det er de delvis herdede som er skumle.

nellie 27-01-15 23:48

Sv: Sylwesters søte lefser
 
What TrillTrall said. Delvis herdet fett = transfett. Fullherdet er ikke usunt på den måten. Delvis herdet fett brukes ikke lenger i produksjon av margarin.

Problemet vi sitter igjen med da er forholdet mellom omega 6 og omega 3. Som vel kan være like så viktig som dette med om det tetter blodårene eller ei.

Kanutten 28-01-15 00:09

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Såååå da kan vi si at herdet fett er ok... Det er mye herdet fett i kaker som varer i mange år.

Og med et lite knips skal vi altså avfeie det lavkarbo har stått for? At herdet fett ikke er ok?

Bønna200 28-01-15 00:14

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Hva har dette med oppskriften å gjøre?

Kanutten 28-01-15 00:15

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1503537)
Hva har dette med oppskriften å gjøre?

Jeg sklei ut.... Oppskrifta ser nydelig ut bortsett fra at jeg ville ha fyllt på med ost istedet for kanel ++!

sylwester 30-01-15 00:17

Sv: Sylwesters søte lefser
 
Soft flora er litt guilty pleasure siden jeg forbinner det med barndommen min. Jeg bruker for det meste bremykt og smør ellers, men dere kan bruke hva dere vil :D

Dette er derimot grunnen til at jeg har Sukrin i huset ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no