Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Ekte, seige brownies! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40346)

MissTail 06-02-11 10:53

Ekte, seige brownies!
 
I en skuff fant jeg igjen en gammel favorittoppskrift som bare "måtte" prøves igjen...

Veldig enkel, bare vanlige ingredienser og supergod!

3 egg og 2 dl fruktose piskes til eggedosis
1,5 dl smør og 50 gr mørk sjokolade smeltes over vannbad
1,5 dl mandelmel, 1 ts vaniljesukker, 2 ss mørk kakao, 1 ts salt blandes i
50 gr mørk sjokolade og 1,5 dl valnøtter hakkes og blandes inn til slutt

Helles over i liten langpanne eller annen form, godt smurt eller med bakepapir.

Stekes nederst i ovnene ved 175 gr i 25-30 min, skjæres i biter og legges i boks - kan fint fryses og bitene tiner kjapt.

Servert med fløteskum til søndagskaffen nå! Nam!

Jeg brukt 85 % Lindt sjokolade, 75 % mørk kakao og Maldonsalt - stor suksess! :-)

Ildern 06-02-11 11:36

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Ooo... Brownies! :sikle:

Photobscura 06-02-11 11:40

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Ah! Jeg elsker å lese sjokoladekakeoppskrifter, selv om jeg stort sett er for lat til å lage :p.
Men jeg ville nok bytta ut fruktosen med noe annet søtningsmiddel. Fruktose er verre enn sukker!

MissTail 06-02-11 17:10

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Den fruktoseboksen har stått innerst i skapet snart et år... Brukes ikke mye søtning her akkurat...

Kjøpte den etter anbefaling fra Fedon, men all annen søtning kan sikkert brukes etter ønske.

Jeg brukte 2 dl fruktose mot 4 dl sukker i orginaloppskriften, og det var søtt nok for oss.

Hvorfor er fruktose verre enn sukker, forresten?

Tinkiwinki 12-02-11 15:37

Sv: Ekte, seige brownies!
 
kanskje litt sent å svare her :) men fruktose taes opp som karbohydrat i kroppen, har høyere GI og setter fart på blodsukkeret (slik som sukker gjør )

Photobscura 12-02-11 16:45

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Ja, beklager, jeg glemte visst å svare her!
Nei, fruktose er visst ikke så sunt som antatt. I tillegg til det Tinkiwinki nevner, så kan fruktose på sikt føre til økt fettstoff i blodet, som kan gi fettlever, og så gir det også økt urinsyrenivå i kroppen som videre kan føre til økt blodtrykk. Ikke så heldig, altså :o. Dette er jo i all hovedsak snakk om raffinert fruktose, men også mye fruktsukker fra frukt kan være uheldig.

Julie 12-02-11 17:55

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Mamma skal ut og handle nå, og da ba jeg henne kjøpe med en plate mørk Cloetta-sjokolade! Her skal det bakes brownie, ja! :D :sikle:

Timona 12-02-11 19:56

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Denne ble kjempegod synes jeg. Tusen takk for oppskrift :)

Julie 13-02-11 12:51

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Et lite tips: om man lager det uten nøtter, er det en god idé å kutte ut den halve teskjeen med salt. Brukte bare 1/4 ts i min oppskrift, men ble ikke så veldig god... :p Døyvet saltsmaken litt med pisket krem da. :lol:

Higu83 10-03-11 17:41

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Hei ;)
frister veldig å prøve denna oppskriften :P men vet du sånn ca hvor mye karbo detr i hele kaken?

Libri 10-03-11 18:06

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Er svak for alt som har et snev av sjokolade i seg :p Istedet for fruktose kan vel xylitol eller stevia/truvia gjøre samme nytten uten å legge til ekstra karbohydrater? Har lyst til å prøve denne!

Rianna 10-03-11 18:35

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Libri (Innlegg 1052476)
Er svak for alt som har et snev av sjokolade i seg :p Istedet for fruktose kan vel xylitol eller stevia/truvia gjøre samme nytten uten å legge til ekstra karbohydrater? Har lyst til å prøve denne!

Er jo sukker som gjør brownies seige...derfor det gjerne skal så mye sukker i de...så sukrin er kanskje ett bedre valg da... :)

Ordentlig seige brownies får man best til med brunt sukker...men det er jo ikke akkurat lavkarbo :)

Higu83 10-03-11 18:49

Sv: Ekte, seige brownies!
 
jeg tenkte å bruke splenda. istedefor fruktose. men skal jeg da bruke like mye splenda som fruktose ell? 2 dl hørtes jo mye ut...

Rianna 10-03-11 18:52

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Higu83 (Innlegg 1052512)
jeg tenkte å bruke splenda. istedefor fruktose. men skal jeg da bruke like mye splenda som fruktose ell? 2 dl hørtes jo mye ut...

Skal vel egentlig bruke like mye...men selv syns jeg det blir alt for søtt om jeg bruker lik mengde splenda som f.esk sukker/fruktose, så jeg pleier å ta mindre. Aldri prøvd å lage disse, så kan ikke si hvor mye mindre...men selv hadde jeg prøvd med 1dl.

Higu83 10-03-11 18:57

Sv: Ekte, seige brownies!
 
ja okei. jeg får ta å prøvesmake meg litt fram på røra/deigen. :)

Malgosia 20-04-11 21:51

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Dette høres:) meget godt ut.

Labomba 06-05-11 17:17

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Ser det har blitt spurt om før, og jeg har ikke alle ingrediensene i hus, så derfor spør jeg igjen jeg, hvor mange karber er det i denna. ;)
Det hørtes veldig godt ut med ekte brownies. Frister :p

Higu83 09-05-11 13:54

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Hei.
Jeg lurer oxo på hvor mange karbo det er i denna? og jeg får ikke tak i mandelmel her jeg bor. men kan jeg knuse mandler til mel? tror dere det vil funke? hilsen nybegynner på ketolyse :p

Imse 09-05-11 14:30

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1099796)
Ser det har blitt spurt om før, og jeg har ikke alle ingrediensene i hus, så derfor spør jeg igjen jeg, hvor mange karber er det i denna. ;)
Det hørtes veldig godt ut med ekte brownies. Frister :p

I orginaloppskriften er det i allefall for mye, fordi det er fruktose i, og det skal ikke du på ketolyse spise. Og uen fruktose blir de nok ikke seige, men de blir nok sjokoladekake, om du bytter ut med feks sukrin eller splenda.

Photobscura 09-05-11 14:45

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Higu83 (Innlegg 1101839)
Hei.
Jeg lurer oxo på hvor mange karbo det er i denna? og jeg får ikke tak i mandelmel her jeg bor. men kan jeg knuse mandler til mel? tror dere det vil funke? hilsen nybegynner på ketolyse :p

Det finnes flere nettbutikker du kan bestille mandelmel fra, ellers mener jeg at du i tillegg til å kjøre nøttene i kjøkkenmaskin bør tørke melet i ovnen etterpå, ellers oppfører deg seg annerledes enn mandelmel som du får kjøpt, men dette er det sikkert noen som vet mer om enn meg.

surflover 09-05-11 15:44

Sv: Ekte, seige brownies!
 
ohhhh! Sjokolade! :D
Jeg prøver å holde meg til å kun få i meg søtt/kos i helgene, men jeg sliter nå... også på en MANDAG allerede!

lucifine 14-05-11 22:26

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MissTail (Innlegg 1021883)
I en skuff fant jeg igjen en gammel favorittoppskrift som bare "måtte" prøves igjen...

Veldig enkel, bare vanlige ingredienser og supergod!

3 egg og 2 dl fruktose piskes til eggedosis
1,5 dl smør og 50 gr mørk sjokolade smeltes over vannbad
1,5 dl mandelmel, 1 ts vaniljesukker, 2 ss mørk kakao, 1 ts salt blandes i
50 gr mørk sjokolade og 1,5 dl valnøtter hakkes og blandes inn til slutt

Helles over i liten langpanne eller annen form, godt smurt eller med bakepapir.

Stekes nederst i ovnene ved 175 gr i 25-30 min, skjæres i biter og legges i boks - kan fint fryses og bitene tiner kjapt.

Servert med fløteskum til søndagskaffen nå! Nam!

Jeg brukt 85 % Lindt sjokolade, 75 % mørk kakao og Maldonsalt - stor suksess! :-)

Denne mørke sjokoladen du skriver om, er det det som er smeltet eller "nye" 50 g?

lifejack 14-05-11 22:32

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lucifine (Innlegg 1106621)
Denne mørke sjokoladen du skriver om, er det det som er smeltet eller "nye" 50 g?

Nå er det ikke akkurat min oppskrift, men tar sjansen på å svare likevel;)
Det er 50 "nye" gram. Du bruker først 50g smeltet sjokolade i røren, og så blander du i 50g hakket sjokolade for å få sjokoladebiter i brownien. Det er i hvert fall sånn jeg forstår det:)

lucifine 14-05-11 23:12

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Ja var sånn vi og tolket det, men ble litt mindre likevel for jeg slapp opp for sjokolade :P

Takk for hjelpen!

Labomba 20-05-11 21:33

Sv: Ekte, seige brownies!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1101856)
I orginaloppskriften er det i allefall for mye, fordi det er fruktose i, og det skal ikke du på ketolyse spise. Og uen fruktose blir de nok ikke seige, men de blir nok sjokoladekake, om du bytter ut med feks sukrin eller splenda.

Takk Imse :p


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no