Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lunsj (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=117)
-   -   Daddas ostegratinerte auberginer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15842)

Dadda 11-11-07 20:15

Daddas ostegratinerte auberginer
 
Akkurat laget en kjempegod grønnsaksrett som er både enkel og rask å få til :p. Legger det ut i håp om at andre også kan få glede av den. Smaker dessuten også veldig godt kald:D. Tar det med på jobben som en litt annerledes lunsj/del av lunsj i den fine matboksen min.
Tester ut frysing akkurat nå, og kommer tilbake med resultatet senere.


1 aubergin
Olivenolje
Blåskimmelost
Revet jarlsberg

Del auberginen i 2 og plasser delene i en ildfastform med snittflatene opp (skjærer ofte litt vekk fra auberginen under også så den står rett).
Hell godt med olivenolje over snittflatene.
Stekes i ovnen ved ca 200 grader til aubergindelene er myke.
Ta ut ”innmaten” med skje- og bland dette med blåskimmel og jarlsberg osten.
Legg den utblandede ”innmaten” tilbake i auberginene, strø litt ekstra jarlsberg over på toppen, og stek videre til osten er gylden. Smaker til med salt etter at den er ferdigstekt.

Knallgodt !!

Dadda 15-11-07 19:15

Sv: Dadda’s ostegratinerte auberginer
 
Nå er auberginene tatt ut av fryseren - med veldig bra resultat :D tinte de sakte i mikroen og det smakte like godt nå som den dagen jeg laget de :D

Lava 30-01-08 14:14

Sv: Dadda’s ostegratinerte auberginer
 
så man trenger ikke skrelle den?
jeg bruker den sammen med kylling i ovnen og har ikke skrelt den, men har jo lurt litt på om jeg gjorde feil. en spennende grønnsak/frukt (vet ikke hva) ;)

Dadda 04-02-08 13:16

Sv: Dadda’s ostegratinerte auberginer
 
Hei :o)
"Skallet" kan være på. Jeg har aldri fjernet det.

Life_Tone 17-02-08 17:46

Sv: Dadda’s ostegratinerte auberginer
 
Denne pröver jeg meg på nå :)
Håper d er like godt som d höres ut som :sikle:

trillian78 26-02-09 06:52

Sv: Dadda’s ostegratinerte auberginer
 
Denne er nydelig! Laget den etter originaloppskriften første gangen. Kjempegodt! De andre to gangene jeg lagde den hadde jeg stekt kjøttdeig i fyllet (1/2 pk til 1 aubergine). Da ble en halv aubergine en hel middag! Denne oppskriften går inn i oppskriftsboka mi :)

Dadda 24-08-14 20:01

Sv: Dadda’s ostegratinerte auberginer
 
Nå har jeg laget en litt annerledes variant som også var veldig godt :)

1 aubergin
Olivenolje
Stekt kjøttdeig, grillkrydder og litt usøtet ketchup
Revet gul og rød cheddar

Del auberginen i 2 og plasser delene i en ildfastform med snittflatene opp (skjærer ofte litt vekk fra auberginen under også så den står rett).
Hell godt med olivenolje over snittflatene.
Stekes i ovnen ved ca 200 grader til aubergindelene er myke.

Brun kjøttdeig krydret med grillkrydder. Tilsett litt usøtet ketchup mot slutten.

Ta ut ”innmaten” med skje- og bland dette med kjøttdeigen og cheddar osten.
Legg den utblandede ”innmaten” tilbake i auberginene, strø litt ekstra cheddar over på toppen, og stek videre til osten er gylden. Smaker til med salt etter at den er ferdigstekt.

Jeg deler gjerne det hele opp i litt mindre porsjoner og kombinerer med annen mat/salat osv.

Bønna200 24-08-14 20:31

Sv: Daddas ostegratinerte auberginer
 
Den nyeste varianten høres veldig godt ut. :ja: (Liker ikke blåskimmelost.:p) Skal absolutt prøve dette en dag.

Dadda 25-08-14 10:47

Sv: Daddas ostegratinerte auberginer
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bønna200 (Innlegg 1494458)
Den nyeste varianten høres veldig godt ut. :ja: (Liker ikke blåskimmelost.:p) Skal absolutt prøve dette en dag.

Verdt et forsøk :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no