Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Transfettsyrer (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=125)

Summer 28-01-04 14:51

Transfettsyrer
 
Sitat:

Transfett og margarin

Vi har umettet fett, d.v.s flytende oljer, som anses å være sunt og godt. Vi har også mettet fett, fett i fast form, som anses å være farlig fett.

Og så har vi transfettsyrer: Transfettsyrer finnes i herdet fett og er resultatet av at flytende oljer blir tilført et ekstra hygdrogen for å gjøre oljen om til fastere fett (margarin). Transfett ble før sett på som sunt fett ....men selvfølgelig er det ikke det lenger.

Fakta om transfettsyrer:
  • Tidligere var bordmargarin den største kilden til transfettsyrer i Norge. Men på 90-tallet kuttet produsentene ut den verste kilden til transfettsyrer, herdet marint fett. I dag er den største norske kilden til transfettsyrer trolig bakeriindustrien. De bruker fortsatt herdede fiskeoljer i bakerfett.
  • Industrielt fremstilte transfettsyrer dannes når oljer utsettes for en industriell prosess som heter herding (hydrogenering). Herdingen gir oljene et høyere smeltepunkt og en fastere form. For eksempel skal ikke sjokoladen smelte før den ligger i munnen.
  • Finnes i brød, boller, kjeks, wienerbrød, kaker og friterte produkter.
  • Transfettsyrer finnes også naturlig, men i små mengder i melkefett, oksekjøtt og sauekjøtt.
  • Forskere antar risikoen for hjerte- og karsykdommer stiger med 25 prosent ved inntak av over 5 gram transfettsyrer om dagen.

Sitat:

Margarin lages av oljer fra fisker og planter, animalsk fett og vann, men for å få oljer til å bli fast stoff og få vann til å blande seg med fett så må ingrediensene igjennom en lang prosess. Det som er det aller viktigste her er å få oljen til å reagere med hydrogen (herding), noe som gjør at oljen blir til fast stoff. I prosessen endres molekylene til oljen, noe som gjør at kroppen vår ikke lenger kjenner igjen det som en gang var olje, det er blitt transfett. Ikke helt gjennkjennelig for vårt biologiske system.

Tilhengerne av margarin og oljer peker jo også på at det dannes transfett i vommen til dyra når de fordøyer maten. Så i tusenvis av år har vi spist transfett og mettet fett. Men transfett fra dyra har en annen molekylstruktur enn transfett som oppstår ved herding, så man kan jo stille spørsmål om transfett fra dyra er sunnere enn transfett etter herding?

Uansett så er det mest transfett i harde margariner, og jo mykere margarin jo mindre transfett og mettet fett er det ...og mer vann. Det er derimot kommet flytende margarin ut på markedet, som er en slags krysning mellom olje og margarin, og kan brukes både til steking og på brøkskiva.
Kilde: http://www.klikk.no/showstream.asp?article=3276


Noe å tenke på når dere velger fett. :)

Begod 28-01-04 15:08

Hmmmm........ Vi bør vel holde oss unna alt som heter margarin , spesielt lett produkter , varmebehandlede produkter.

Til steking og baking bør vi bruke meieri smør ( som er hardt, men ikke margarin) kokosolje, eller talg.

olivenolje og vann kan brukes til nød, (steking med lav tempratur).

At mettet fett er usundt(utover at man blir fet av for mye ) er etter min mening en myte.

Mettet fett er mindre belastende å forbrenne for kroppen enn flerumettet fett og enumettet fett.

Summer 28-01-04 15:13

Tror jeg har lest noe med forholdene mellom mettet og en&flerumettede fettsyrer, jo mer mettet du spiser, jo mer umettede skal du øke på med..

Begod 28-01-04 16:04

I store mengder ser det ut til at transfettsyrer senker innholdet av HDL-kolesterolet (det "gode" kolesterolet) og øker blodets innhold av LDL-kolesterolet (det "farlige" kolesterolet), altså viser det en klar negativ virkning på blodkolesterolet vårt. Ergo: for å unngå for mye transfett så bør man unngå harde margariner, og heller gå over til litt mykere varianter og flytende margarin ....i hvert fall så lenge det ikke er farlig.


Det er mye sant i artikklen ,men det er ca 2% transfett i margarin fortsatt, så vi bør unngå margarin fullstendig. Før var det ca. 50% transfett i margarin.
bruker vi margarin til steking blir fettet mer ødelagt.

Problemet for oss er at vi ikke kan forbrenne transfett + helserisiko.

Fordeling mettet / umettet må jeg prøve å finne ut av. Mat og helse har såvidt jeg har fått med meg, ingen klar formening om dette.

mofe 25-02-05 02:35

Denne tråden har jeg ikke sett før.. Så bra info, Lise! :ja:

Jeg tenkte på.. Jeg kjenner noen som har kjøpt seg sånn frityr-dings.. altså for å fritere mat.. Oppstår det transfett når de lager mat med den?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no